Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Intuicje i pojęcia geometryczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-IPG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Intuicje i pojęcia geometryczne
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Student zna teorie kształtowania się pojęć geometrycznych (M. Hejny, van Hiele)

Student rozumie psychologiczne podstawy kształtowania się pojęć geometrycznych, zna przyczyny trudności w uczeniu się geometrii

Zna takie pojęcia jak figura geometryczna, potrafi podać nazwy i własności podstawowych figur geometrycznych

Zna i rozpoznaje podstawowe relacje geometryczne: przesunięcie równoległe, obrót, symetria osiowa

Potrafi rozpoznać na jakim poziomie rozwoju edukacyjnego znajduje się zadanie geometryczne (przedpojęciowym, wzrokowym, opisowym)

Projektuje zajęcia pozwalające na manipulacyjne poznawanie własności geometrycznych

Organizuje współpracę grupową dla stymulowania rozmów o zjawiskach geometrycznych, uczy patrzeć na świat „oczyma geometry”

Potrafi wyczulać na artyzm i odczucia estetyczne związane z uprawianiem geometrii

Widzi potrzebę kształcenia w zakresie geometrii

Pełny opis:

Wykład

Teoria kształtowania się pojęć geoemtrycznych M. Hejny’ego oraz van Hiele. Figury i relacje geometryczne

Ćwiczenia

Przykładowe zajęcia pozwalające przejść z poziomu wzrokowego na opisowy. Budowanie relacji geometrycznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Gruszczyk – Kolczyńska E.: O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Nowa Era. Warszawa. 2012.

Literatura obowiązkowa

1. Swoboda, E.: Przestrzeń, regularności geometryczne i kształty w uczeniu się i nauczaniu dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rzeszów. 2006.

Efekty uczenia się:

Student zna teorie kształtowania się pojęć geometrycznych (M. Hejny, van Hiele)

Student rozumie psychologiczne podstawy kształtowania się pojęć geometrycznych, zna przyczyny trudności w uczeniu się geometrii

Zna takie pojęcia jak figura geometryczna, potrafi podać nazwy i własności podstawowych figur geometrycznych

Zna i rozpoznaje podstawowe relacje geometryczne: przesunięcie równoległe, obrót, symetria osiowa

Potrafi rozpoznać na jakim poziomie rozwoju edukacyjnego znajduje się zadanie geometryczne (przedpojęciowym, wzrokowym, opisowym)

Projektuje zajęcia pozwalające na manipulacyjne poznawanie własności geometrycznych

Organizuje współpracę grupową dla stymulowania rozmów o zjawiskach geometrycznych, uczy patrzeć na świat „oczyma geometry”

Potrafi wyczulać na artyzm i odczucia estetyczne związane z uprawianiem geometrii

Widzi potrzebę kształcenia w zakresie geometrii

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, forma warsztatowa wsparta dyskusją

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)