Grupy szczególnego ryzyka zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-GSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grupy szczególnego ryzyka zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: psychologia kliniczna dzieci i młodzieży |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Szkolenie przeprowadzone zgodnie z Programem specjalizacji w Psychologii klinicznej, Program podstawowy dla osób posiadających tytuł zawodowy magistra na kierunku psychologia, CMKP Warszawa 2009 |
Pełny opis: |
Analiza form zaburzenia i ich zróżnicowania ze względu na wiek i/lub płeć, dynamiki zmian i patomechanizmu, czynników zwiększających ryzyko poważnych zaburzeń funkcjonowania i dalszego rozwoju w późniejszych okresach dzieciństwa, dorastania i dorosłości: •Dzieci urodzone z małą wagą urodzeniową i przedwcześnie (o niskiej dojrzałości). •Dzieci z aberracjami chromosomalnymi. •Dzieci z uszkodzeniami centralnego układu nerwowego. •Dzieci z niesprawnością fizyczną. •Dzieci przewlekle chore somatycznie (choroby układu krążenia, oddechowego, pokarmowego). •Dzieci narażone na choroby zakaźne, alergiczne, choroby skóry. •Dzieci z chorobą nowotworową. •Dzieci i młodzież wobec transplantacji. •Dzieci w rodzinach z chorobą psychiczną. •Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. •Dzieci - ofiary i/lub świadkowie wypadków, katastrof i klęsk żywiołowych. •Dzieci ze środowisk kulturowo zaniedbanych i niewydolnych wychowawczo. •Dzieci krzywdzone i wykorzystywane. •Dzieci i młodzież a problem uzależnień. •Dzieci z upośledzeniem umysłowym W wyniku kształcenia psycholog nabędzie umiejętność: •rozpoznawania czynników ryzyka zaburzeń, wynikających z poważnych biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań, •formułowania programów profilaktycznych i terapeutycznych dla osób z grup ryzyka kierowanych do nich bezpośrednio lub do osób znaczących w środowisku ich rozwoju |
Literatura: |
1. Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, IPZiT, Warszawa, 1994. 2. Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Zysk i S-ka, Poznań, 1995. 3. Erikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań, 1997. 4. Kościelska M., Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa, 1995. 5. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 1996. 6. Namysłowska I., Terapia rodzin 7. Namysłowska I. (red.), Psychiatria Dzieci i Młodzieży, PWN, 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.