Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grupy szczególnego ryzyka zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-GSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grupy szczególnego ryzyka zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Szkolenie przeprowadzone zgodnie z Programem specjalizacji w Psychologii klinicznej, Program podstawowy dla osób posiadających tytuł zawodowy magistra na kierunku psychologia, CMKP Warszawa 2009

Pełny opis:

Analiza form zaburzenia i ich zróżnicowania ze względu na wiek i/lub płeć, dynamiki zmian i patomechanizmu, czynników zwiększających ryzyko poważnych zaburzeń funkcjonowania i dalszego rozwoju w późniejszych okresach dzieciństwa, dorastania i dorosłości:

•Dzieci urodzone z małą wagą urodzeniową i przedwcześnie (o niskiej dojrzałości).

•Dzieci z aberracjami chromosomalnymi.

•Dzieci z uszkodzeniami centralnego układu nerwowego.

•Dzieci z niesprawnością fizyczną.

•Dzieci przewlekle chore somatycznie (choroby układu krążenia, oddechowego, pokarmowego).

•Dzieci narażone na choroby zakaźne, alergiczne, choroby skóry.

•Dzieci z chorobą nowotworową.

•Dzieci i młodzież wobec transplantacji.

•Dzieci w rodzinach z chorobą psychiczną.

•Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

•Dzieci - ofiary i/lub świadkowie wypadków, katastrof i klęsk żywiołowych.

•Dzieci ze środowisk kulturowo zaniedbanych i niewydolnych wychowawczo.

•Dzieci krzywdzone i wykorzystywane.

•Dzieci i młodzież a problem uzależnień.

•Dzieci z upośledzeniem umysłowym

W wyniku kształcenia psycholog nabędzie umiejętność:

•rozpoznawania czynników ryzyka zaburzeń, wynikających z poważnych biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań,

•formułowania programów profilaktycznych i terapeutycznych dla osób z grup ryzyka kierowanych do nich bezpośrednio lub do osób znaczących w środowisku ich rozwoju

Literatura:

1. Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, IPZiT, Warszawa, 1994.

2. Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Zysk i S-ka, Poznań, 1995.

3. Erikson E., Dzieciństwo i społeczeństwo, Rebis, Poznań, 1997.

4. Kościelska M., Oblicza upośledzenia, PWN, Warszawa, 1995.

5. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa, 1996.

6. Namysłowska I., Terapia rodzin

7. Namysłowska I. (red.), Psychiatria Dzieci i Młodzieży, PWN, 2007

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)