Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w pracy nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-EWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w pracy nauczyciela
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone etyce w pracy nauczyciela

Pełny opis:

Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej.

Etyka zawodowa a deontologia zawodu.

Nauczanie jako "dobra robota".

Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja.

Stosunek do prawdy

Stosunek do pracodawcy.

Etyczne problemy oceniania.

Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka.

Etyka nauczania a problemy współczesnego świata.

Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela

Literatura:

Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej.

Etyka zawodowa a deontologia zawodu.

Nauczanie jako "dobra robota".

Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja.

Stosunek do prawdy

Stosunek do pracodawcy.

Etyczne problemy oceniania.

Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka.

Etyka nauczania a problemy współczesnego świata.

Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela.

Literatura:

1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty).

2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty).

3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika,tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty).

4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946.

5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994.

6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN).

Uwagi:

Metody kształcenia: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków.

Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin.

1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty).

2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty).

3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika,tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty).

4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946.

5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994.

6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN).

Efekty uczenia się:

Słuchacz posiada wiedzę na temat:

- etyki zawodu nauczyciela

Słuchacz w zakresie umiejętności:

- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności

Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych:

- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

- ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków.

Zaliczenia na podstawie aktywnego udziału w zajęciach potwierdzającego znajomość teksów oraz przygotowanie 3 studiów przypadku: problemu i dylematu etycznego oraz konfliktu wartości w pracy nauczyciela wraz z propozycją ich rozwiązania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Ciążela
Prowadzący grup: Helena Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

obecność na zajęciach,

przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział,

przygotowanie 3 przykładów : konfliktu wartości, problemu i dylematu etycznego w pracy nauczyciela oraz propozycji ich rozwiązania.

Pełny opis:

Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej.

Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela.

Nauczanie jako "dobra robota".

Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja.

Stosunek do prawdy

Stosunek do pracodawcy.

Etyczne problemy oceniania.

Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka.

Etyka nauczania a problemy współczesnego świata.

Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela.

Literatura:

1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty).

2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty).

3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty).

4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946.

5. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994.

6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN).

Uwagi:

Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków.

Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Ciążela
Prowadzący grup: Helena Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

obecność na zajęciach,

przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział,

przygotowanie 3 przykładów : konfliktu wartości, problemu i dylematu etycznego w pracy nauczyciela oraz propozycji ich rozwiązania.

Pełny opis:

Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej.

Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela.

Nauczanie jako "dobra robota".

Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja.

Stosunek do prawdy

Stosunek do pracodawcy.

Etyczne problemy oceniania.

Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka.

Etyka nauczania a problemy współczesnego świata.

Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela.

Literatura:

1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty).

2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty).

3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty).

4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946.

5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994.

6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN).

Uwagi:

Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków.

Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Helena Ciążela
Prowadzący grup: Helena Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

obecność na zajęciach,

przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział,

przygotowanie 3 przykładów : konfliktu wartości, problemu i dylematu etycznego w pracy nauczyciela oraz propozycji ich rozwiązania

Pełny opis:

Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej

Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela

Nauczanie jako "dobra robota"

Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja

Stosunek do prawdy

Stosunek do pracodawcy

Etyczne problemy oceniania

Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka

Etyka nauczania a problemy współczesnego świata

Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela.

Literatura:

1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty).

2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty).

3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty).

4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946.

5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994.

6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN).

Uwagi:

Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków

Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)