Etyka w pracy nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-EWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w pracy nauczyciela |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone etyce w pracy nauczyciela |
Pełny opis: |
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej. Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Nauczanie jako "dobra robota". Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja. Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy. Etyczne problemy oceniania. Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka. Etyka nauczania a problemy współczesnego świata. Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela |
Literatura: |
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej. Etyka zawodowa a deontologia zawodu. Nauczanie jako "dobra robota". Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja. Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy. Etyczne problemy oceniania. Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka. Etyka nauczania a problemy współczesnego świata. Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela. Literatura: 1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika,tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). Uwagi: Metody kształcenia: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków. Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin. 1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika,tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz posiada wiedzę na temat: - etyki zawodu nauczyciela Słuchacz w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. - ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków. Zaliczenia na podstawie aktywnego udziału w zajęciach potwierdzającego znajomość teksów oraz przygotowanie 3 studiów przypadku: problemu i dylematu etycznego oraz konfliktu wartości w pracy nauczyciela wraz z propozycją ich rozwiązania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Ciążela | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział, przygotowanie 3 przykładów : konfliktu wartości, problemu i dylematu etycznego w pracy nauczyciela oraz propozycji ich rozwiązania. |
|
Pełny opis: |
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej. Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela. Nauczanie jako "dobra robota". Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja. Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy. Etyczne problemy oceniania. Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka. Etyka nauczania a problemy współczesnego świata. Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela. |
|
Literatura: |
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). |
|
Uwagi: |
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków. Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Ciążela | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział, przygotowanie 3 przykładów : konfliktu wartości, problemu i dylematu etycznego w pracy nauczyciela oraz propozycji ich rozwiązania. |
|
Pełny opis: |
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej. Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela. Nauczanie jako "dobra robota". Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja. Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy. Etyczne problemy oceniania. Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka. Etyka nauczania a problemy współczesnego świata. Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela. |
|
Literatura: |
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). |
|
Uwagi: |
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków. Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Helena Ciążela | |
Prowadzący grup: | Helena Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział, przygotowanie 3 przykładów : konfliktu wartości, problemu i dylematu etycznego w pracy nauczyciela oraz propozycji ich rozwiązania |
|
Pełny opis: |
Istota etyki zawodowej jako etyki stosowanej Etyka zawodowa a deontologia zawodu - wartości w pracy nauczyciela Nauczanie jako "dobra robota" Nauczanie wychowujące - zawód pedagoga/nauczyciela jako misja Stosunek do prawdy Stosunek do pracodawcy Etyczne problemy oceniania Kodeksy zawodowe a etyka ogólnoludzka Etyka nauczania a problemy współczesnego świata Studia przypadków: problemów/dylematów etycznych nauczyciela. |
|
Literatura: |
1. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2000 (fragmenty). 2. A. Moleszak, A. Tchorzewski, W. Wołoszyn, W kręgu wartości etycznych nauczyciela, Wyd. WSP, Warszawa 1996 (fragmenty). 3. P. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli, Etyka i pedagogika, tłum. T. Grzegorczyk, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003 (fragmenty). 4. M. Ossowska, Wzór obywatela w ustroju demokratycznym, ZGTUR, Warszawa 1946. 5. M. Środa,Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, "Etyka: nr 27, 1994. 6. Kodeks etyki nauczycielskiej ( PTN). |
|
Uwagi: |
Metody: praca z tekstem, dyskusja, metoda przypadków Nakład pracy Słuchaczki / Słuchacza: 25 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.