Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy;

- Zna i rozumie procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe;

- Zna i rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju;

- Zna i rozumie wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie;

- Zna i rozumie ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii;

- Zna i rozumie rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.

Umiejętności:

- Potrafi analizować dokumenty i wytwory ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych;

- Potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej;

- Potrafi konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej;

- Potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Barbara Trochimiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- pisemne opracowania zadań ćwiczeniowych - zadania zrealizowane w zakresie komunikacji zdalnej

- pisemna praca egzaminacyjna

Pełny opis:

Wykład

Informacje o przedmiocie. Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Diagnostyka w pedagogice specjalnej: funkcje spełniane przez pedagoga specjalnego; psycholog i pedagog jako diagności; modele działania diagnosty; przedmiot rozpoznania diagnostycznego. Pomiar pedagogiczny. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalno-motywacyjnej, światopoglądowej, praktycznej i poznawczej. Style wychowania w rodzinie, rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Cechy diagnozy w pedagogice specjalnej. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka: obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie osoby; diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna, diagnoza potencjału rozwojowego, diagnoza wrażliwości edukacyjnej, diagnoza gotowości szkolnej. Ewaluacja edukacyjna. Planowanie i konstrukcja narzędzi diagnozy w pedagogice specjalnej. Egzaminy wewnętrzne i zewnętrzne – formy dostosowania odpowiednie dla ucznia ze SPE. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. Obszary stosowania metod projekcyjnych.

Ćwiczenia

Diagnoza według S. Ziemskiego. Orzeczenia i opinie wydawane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Kontakt diagnostyczny. Określenie specjalnych potrzeb edukacyjnych na podstawie rozpoznania mocnych i słabych stron ucznia, a także rodzaju niezbędnej pomocy i wsparcia oraz dostosowania otoczenia. Metody diagnostyczne i narzędzia pomiaru pedagogicznego. Wykorzystanie operacjonalizacji celów kształcenia w planowym budowaniu narzędzi diagnozy. Wykorzystanie taksonomii celów kształcenia w konstrukcji narzędzi do diagnozy pedagogicznej. Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno– pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w placówkach specjalnych. Normy moralne i etyczne diagnostyki w pedagogice specjalnej. Zasady działania publicznych poradni psychologicznopedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Zasady orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Literatura:

1. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN

3. Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

5. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

6. Wybrane rozporządzenia MEN oraz MGPiPS.

Materiały dostępne w otwartych zasobach elektronicznych:

http://www.efps.pl/pl/2013-06-03-18-49-45/literatura/artykuly/item/1923-konstruowanie-narzedzi-do-prowadzenia-diagnozy-pedagogicznej-barbara-trochimiak

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład, instruktaż, metoda problemowa, praca z książką lub aktem prawnym

- edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania, zagadnień/pytań do samodzielnej analizy.

Adresy do korespondencji:

- e-mail wykładowcy: btrochimiak@aps.edu.pl

- e-mail grupy studentów: edukacjawlaczajaca1921@gmail.com

Nakład pracy studenta:

- wykład i ćwiczenia - 30 godz.

- przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godz.

- przygotowanie się do egzaminu - 20 godz

- przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.

- inne formy - 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Al-Khamisy
Prowadzący grup: Danuta Al-Khamisy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- pisemne opracowania zadań ćwiczeniowych

- pisemna praca egzaminacyjna

Pełny opis:

Wykład

Informacje o przedmiocie. Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Diagnostyka w pedagogice specjalnej: funkcje spełniane przez pedagoga specjalnego; psycholog i pedagog jako diagności; modele działania diagnosty; przedmiot rozpoznania diagnostycznego. Pomiar pedagogiczny. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalno-motywacyjnej, światopoglądowej, praktycznej i poznawczej. Style wychowania w rodzinie, rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby. Cechy diagnozy w pedagogice specjalnej. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka: obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie osoby; diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna, diagnoza potencjału rozwojowego, diagnoza wrażliwości edukacyjnej, diagnoza gotowości szkolnej. Ewaluacja edukacyjna. Planowanie i konstrukcja narzędzi diagnozy w pedagogice specjalnej. Egzaminy wewnętrzne i zewnętrzne – formy dostosowania odpowiednie dla ucznia ze SPE. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. Obszary stosowania metod projekcyjnych.

Ćwiczenia

Diagnoza według S. Ziemskiego. Orzeczenia i opinie wydawane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Kontakt diagnostyczny. Określenie specjalnych potrzeb edukacyjnych na podstawie rozpoznania mocnych i słabych stron ucznia, a także rodzaju niezbędnej pomocy i wsparcia oraz dostosowania otoczenia. Metody diagnostyczne i narzędzia pomiaru pedagogicznego. Wykorzystanie operacjonalizacji celów kształcenia w planowym budowaniu narzędzi diagnozy. Wykorzystanie taksonomii celów kształcenia w konstrukcji narzędzi do diagnozy pedagogicznej. Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno– pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w placówkach specjalnych. Normy moralne i etyczne diagnostyki w pedagogice specjalnej. Zasady działania publicznych poradni psychologicznopedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Zasady orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Literatura:

1. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN

3. Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.),

Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

5. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

6. Wybrane rozporządzenia MEN oraz MGPiPS.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład, instruktaż, metoda problemowa, praca z książką lub aktem prawnym

- edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania, zagadnień/pytań do samodzielnej analizy.

Nakład pracy studenta:

- wykład i ćwiczenia - 30 godz.

- przygotowanie się do zajęć, lektury - 45 godz.

- przygotowanie się do egzaminu - 20 godz

- przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.

- inne formy - 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska, Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)