Diagnoza w socjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza w socjoterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Diagnoza-definicja pojęcia, rodzaje diagnoz, obszary diagnozy w socjoterapii Diagnoza dzieci w wieku przedszkolnym – obszary, narzędzia Diagnoza dzieci w wielu szkolnym – obszary, narzędzia Diagnoza młodzieży z zaburzeniami zachowania – klasyfikacje, obszary, narzędzia Diagnoza socjoterapeuty – obszary |
Pełny opis: |
Diagnoza w ujęciu pedagogicznym i psychologicznym. Rodzaje i modele diagnoz. Miejsce diagnozy socjoterapeutycznej w pedagogice i psychologii. Obszary diagnozy socjoterapeutycznej według J. Strzemiecznego. Diagnoza wstępna i całościowa w socjoterapii. Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Diagnoza socjoterapeutyczna młodzieży. Kompetentny socjoterapeuta - zagadnienia diagnostyczne. Przykładowe narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w procesie diagnostycznym. |
Literatura: |
Grudziewska E. (red.) Diagnoza w socjoterapii. Difin, Warszawa 2017. Guziuk- Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna, Warszawa 2001. Sawicka K. (red.), Socjoterapia. Praca zbiorowa, Warszawa 1999. Skałbania B., Diagnostyka Pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls, Kraków 2011. Strzemieczny J., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, Warszawa, 1993. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - ma pogłębioną wiedzę na temat diagnozy, jej rodzajów i etapów postępowania diagnostycznego w kontekście projektowania oddziaływań socjoterapeutycznych; - ma uporządkowaną wiedzę o etapach rozwoju dzieci i młodzieży, a także rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesu diagnostycznego; - ma uporządkowaną wiedzę o społecznych uwarunkowaniach procesów psychologicznych. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów - wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie; - docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania; - wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu socjoterapeuty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: 10 godzin – udział w wykładzie 30 godzin – praca własna 30 godzin – lektura publikacji nt. diagnozy socjoterapeutycznej 30 godzin – autodiagnoza kompetencji przyszłych socjoterapeutów 30 godzin – opracowanie koncepcji diagnozy grupy socjoterapeutycznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.