Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza w socjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DIS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza w socjoterapii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: socjoterapia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Diagnoza-definicja pojęcia, rodzaje diagnoz, obszary diagnozy w socjoterapii

Diagnoza dzieci w wieku przedszkolnym – obszary, narzędzia

Diagnoza dzieci w wielu szkolnym – obszary, narzędzia

Diagnoza młodzieży z zaburzeniami zachowania – klasyfikacje, obszary, narzędzia

Diagnoza socjoterapeuty – obszary

Pełny opis:

Diagnoza w ujęciu pedagogicznym i psychologicznym.

Rodzaje i modele diagnoz.

Miejsce diagnozy socjoterapeutycznej w pedagogice i psychologii.

Obszary diagnozy socjoterapeutycznej według J. Strzemiecznego.

Diagnoza wstępna i całościowa w socjoterapii.

Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w wieku przedszkolnym.

Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Diagnoza socjoterapeutyczna młodzieży.

Kompetentny socjoterapeuta - zagadnienia diagnostyczne.

Przykładowe narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w procesie diagnostycznym.

Literatura:

Grudziewska E. (red.) Diagnoza w socjoterapii. Difin, Warszawa 2017.

Guziuk- Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna, Warszawa 2001.

Sawicka K. (red.), Socjoterapia. Praca zbiorowa, Warszawa 1999.

Skałbania B., Diagnostyka Pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Impuls, Kraków 2011.

Strzemieczny J., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, Warszawa, 1993.

Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- ma pogłębioną wiedzę na temat diagnozy, jej rodzajów i etapów postępowania diagnostycznego w kontekście projektowania oddziaływań socjoterapeutycznych;

- ma uporządkowaną wiedzę o etapach rozwoju dzieci i młodzieży, a także rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesu diagnostycznego;

- ma uporządkowaną wiedzę o społecznych uwarunkowaniach procesów psychologicznych.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów - wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;

- docenia znaczenie nauk psychologicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania;

- wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu socjoterapeuty.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy:

10 godzin – udział w wykładzie

30 godzin – praca własna

30 godzin – lektura publikacji nt. diagnozy socjoterapeutycznej

30 godzin – autodiagnoza kompetencji przyszłych socjoterapeutów

30 godzin – opracowanie koncepcji diagnozy grupy socjoterapeutycznej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)