Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DEU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.

- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod,

sposoby ich używania i interpretacja wyników.

- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi

związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.

- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:

- niepełnosprawnością intelektualną,

- zaburzeniem wzroku,

- zaburzeniami słuchu,

- zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,

- niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym,

- z zaburzeniami zachowania i emocji,

- całościowym zaburzeniem rozwoju,

- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

- zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.

- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności

i umiejętność zastosowania.

- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:

- rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,

- określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.

- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej

(określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).

- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna i rozumie pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy, kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF); wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych.

Umiejętności:

D.2.U1. Potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniem wzroku, zaburzeniami słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi (ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców lub opiekunów, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi, oraz uczniów uzdolnionych;

D.2.U2. Potrafi przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb ucznia i diagnozę relacji społecznych w grupie integracyjnej.

Kompetencje społeczne:

D.2.K1. Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej;

D.2.K2. Jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska, Urszula Gosk-Sobańska, Milena Miałkowska-Kozaryna, Iwona Omelańczuk, Joanna Rostkowska, Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 80 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska, Iwona Konieczna, Joanna Rostkowska, Agnieszka Wołowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)