Dojrzałość emocjonalna dzieci uzdolnionych matematycznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dojrzałość emocjonalna dzieci uzdolnionych matematycznie |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Student rozumie znaczenie blokad emocjonalnych w procesie rozwiązywania zadań. Student zna sposoby funkcjonowania dzieci podczas pokonywania trudności zawartych w zadaniach matematycznych. Student rozumie mechanizm emocji ujemnych mobilizujący do realizacji celu i to, kiedy te same mechanizmy wpychają dziecko na ścieżkę frustracji. Student orientuje się w zakresie sposobów kształtowania odporności emocjonalnej uczniów i rozwijaniu zdolności do rozumnego zachowania się w sytuacji trudnej. Wie, jak ważne jest to w procesie wspomagania dzieci uzdolnionych matematycznie. Student organizuje i przeprowadza zajęcia w taki sposób, aby dziecko potrafiło kontrolować swoje emocje. Potrafi wspólnie z dziećmi konstruować gry według specjalnej metodyki. . Student organizuje gry matematyczne dostosowane do poziomu i możliwości uczniów uzdolnionych matematycznie. Student zwraca uwagę na zachowania dzieci podczas rozwiązywania zadań. |
Pełny opis: |
Wykład Mechanizm regulujący funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych, wymagająych wysiłku intelektualnego Ćwiczenia 1. Metodyka konstruowania gier przez dzieci i dla dzieci – zarys, etapy, organizacja zajęć w edukacji domowej, przedszkolnej i szkolnej 2. Pierwszy etap kształtowania umiejętności konstruowania gier w trakcie zajęć indywidualnych i zespołowych . 3. Drugi etap – konstruowanie gier opowiadań w ramach zajęć indywidualnych i zespołowych. 4. Trzeci etap – gry matematyczne konstruowane przez dzieci i dla dzieci, posługiwanie się gotowymi grami w kształtowaniu wiadomości i umiejętności matematycznych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa ; a) E. Gruszczyk- Kolczyńska , Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 2007, rozdział 5 b) E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, K. Dobosz, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, WSiP, Warszawa 1996 c) Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia oraz opisy zajęć z dziećmi, re. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014, rozdział 4. Literatura zalecana: a) E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 2007, rozdział 14 b) Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci, Gry i zabawy rozwijające uzdolnienia matematyczne, Wydawnictwo ECERI, Warszawa 1992. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie znaczenie blokad emocjonalnych w procesie rozwiązywania zadań. Student zna sposoby funkcjonowania dzieci podczas pokonywania trudności zawartych w zadaniach matematycznych. Student rozumie mechanizm emocji ujemnych mobilizujący do realizacji celu i to, kiedy te same mechanizmy wpychają dziecko na ścieżkę frustracji. Student orientuje się w zakresie sposobów kształtowania odporności emocjonalnej uczniów i rozwijaniu zdolności do rozumnego zachowania się w sytuacji trudnej. Wie, jak ważne jest to w procesie wspomagania dzieci uzdolnionych matematycznie. Student organizuje i przeprowadza zajęcia w taki sposób, aby dziecko potrafiło kontrolować swoje emocje. Potrafi wspólnie z dziećmi konstruować gry według specjalnej metodyki. . Student organizuje gry matematyczne dostosowane do poziomu i możliwości uczniów uzdolnionych matematycznie. Student zwraca uwagę na zachowania dzieci podczas rozwiązywania zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład połączny z pokazem rozwiązań metodycznych możliwych w stosowaniu w edukacji domowej, przedszkolnej i szkolnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.