Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dojrzałość emocjonalna dzieci uzdolnionych matematycznie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dojrzałość emocjonalna dzieci uzdolnionych matematycznie
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Student rozumie znaczenie blokad emocjonalnych w procesie rozwiązywania zadań.

Student zna sposoby funkcjonowania dzieci podczas pokonywania trudności zawartych w zadaniach matematycznych.

Student rozumie mechanizm emocji ujemnych mobilizujący do realizacji celu i to, kiedy te same mechanizmy wpychają dziecko na ścieżkę frustracji.

Student orientuje się w zakresie sposobów kształtowania odporności emocjonalnej uczniów i rozwijaniu zdolności do rozumnego zachowania się w sytuacji trudnej. Wie, jak ważne jest to w procesie wspomagania dzieci uzdolnionych matematycznie.

Student organizuje i przeprowadza zajęcia w taki sposób, aby dziecko potrafiło kontrolować swoje emocje. Potrafi wspólnie z dziećmi konstruować gry według specjalnej metodyki. .

Student organizuje gry matematyczne dostosowane do poziomu i możliwości uczniów uzdolnionych matematycznie.

Student zwraca uwagę na zachowania dzieci podczas rozwiązywania zadań.

Pełny opis:

Wykład

Mechanizm regulujący funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych, wymagająych wysiłku intelektualnego

Ćwiczenia

1. Metodyka konstruowania gier przez dzieci i dla dzieci – zarys, etapy, organizacja zajęć w edukacji domowej, przedszkolnej i szkolnej

2. Pierwszy etap kształtowania umiejętności konstruowania gier w trakcie zajęć indywidualnych i zespołowych .

3. Drugi etap – konstruowanie gier opowiadań w ramach zajęć indywidualnych i zespołowych.

4. Trzeci etap – gry matematyczne konstruowane przez dzieci i dla dzieci, posługiwanie się gotowymi grami w kształtowaniu wiadomości i umiejętności matematycznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa ;

a) E. Gruszczyk- Kolczyńska , Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, WSiP, Warszawa 2007, rozdział 5

b) E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska, K. Dobosz, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, WSiP, Warszawa 1996

c) Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia oraz opisy zajęć z dziećmi, re. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014, rozdział 4.

Literatura zalecana:

a) E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 2007, rozdział 14

b) Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci, Gry i zabawy rozwijające uzdolnienia matematyczne, Wydawnictwo ECERI, Warszawa 1992.

Efekty uczenia się:

Student rozumie znaczenie blokad emocjonalnych w procesie rozwiązywania zadań.

Student zna sposoby funkcjonowania dzieci podczas pokonywania trudności zawartych w zadaniach matematycznych.

Student rozumie mechanizm emocji ujemnych mobilizujący do realizacji celu i to, kiedy te same mechanizmy wpychają dziecko na ścieżkę frustracji.

Student orientuje się w zakresie sposobów kształtowania odporności emocjonalnej uczniów i rozwijaniu zdolności do rozumnego zachowania się w sytuacji trudnej. Wie, jak ważne jest to w procesie wspomagania dzieci uzdolnionych matematycznie.

Student organizuje i przeprowadza zajęcia w taki sposób, aby dziecko potrafiło kontrolować swoje emocje. Potrafi wspólnie z dziećmi konstruować gry według specjalnej metodyki. .

Student organizuje gry matematyczne dostosowane do poziomu i możliwości uczniów uzdolnionych matematycznie.

Student zwraca uwagę na zachowania dzieci podczas rozwiązywania zadań.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład połączny z pokazem rozwiązań metodycznych możliwych w stosowaniu w edukacji domowej, przedszkolnej i szkolnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)