Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami w rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DDZ3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami w rozwoju
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna symptomy występujących zaburzeń w rozwoju dziecka

- Zna terminologię używaną w diagnozie nozologicznej

- Zna metody badań diagnostycznych

- Ma uporządkowaną wiedzę na temat obszarów aktywności uwzględnianych w diagnozie funkcjonalnej.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi planować procedurę diagnozowania w oparciu o wybrane narzędzia

- Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie wyników diagnozy i ich interpretacji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań diagnostycznych i terapeutycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Barbara Marcinkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę - kolokwium

Pełny opis:

Omówienie pojęć: diagnoza, obserwacja, rozwój psychoruchowy, zaburzenia rozwoju

- Podstawy psychomotoryki; rozwój psychomotoryczny dziecka; bilans psychomotoryczny

- Konstruowanie arkusza wywiadu

- Diagnoza funkcjonalna PEP-3-pl

- Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa

- KORP - Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego

- VB-MAPP. Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii

- Narzędzie M-CHAT-R/F

- Rozwojowa Skala Obserwacyjna

- Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat wg A. Niesłuchowskiej

- Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat Ewy M. Kuleszy

- Arkusze obserwacji dziecka konstrukcji własnej w wybranej sferze rozwoju

- Analiza wyników wypełnionego arkusza obserwacji, tworzenie diagnozy w formie opisu wniosków.

Literatura:

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: wyd. CEBP.

Hellbrugge T., Lajosi F., Menara D., Schamberger R., Rautenstrauch T. (1995). Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa, Antykwa.

Kielin J. (2012). Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańsk: Wyd. GWP.

Schopler, E., Reichler, R.J., Bashford, A., Lansing, M.d., Marcus, L.M (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA.

Harwas – Napierała B.,Trempała J.,(2002). Psychologia rozwoju człowieka, t. II. Warszawa: Wyd. PWN.

Piszczek, M. (2015). Rozwój dziecka od urodzenia do 3 roku życia. Rozwojowa Skala Obserwacyjna. Warszawa: Wydawnictwo ES.

Kulesza, E.M. (2017) Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci w wieku od 2 do 6 lat. Warszawa: Wydawnictwo APS im. Marii Grzegorzewskiej.

Niesłuchowska A. (2010). Diagnoza. Zeszyt informacji na temat rozwoju dziecka 3-6 lat. Płock: Wyd. Iwanowski.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Wójtowicz-Szefler, M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Warszawa: Difin.

Strelau, J., Doliński, D. (red.), (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik, tom 2. Gdańsk: GWP, s. 130-132.

Prokosz, M. (2006). Diagnoza dziecka z zaburzeniami rozwoju - konteksty definicyjne oraz Cytowska B., Podejście diagnostyczne wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska, B. Winczura (red.). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uwagi:

Metody kształcenia:

dyskusja, pokaz,metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film.

Liczba punktów ECTS- 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)