Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-AUT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. pod.: Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu dla nauczycieli po ped. spec |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
(symbol efektu) Wiedza E.1A.W1. Zna w pogłębionym stopniu przejawy zaburzonego rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, odnoszące się do kryteriów diagnostycznych oraz intra i interindywidualnych różnic pomiędzy osobami z ASD. E.1A.W2. Zna merytoryczne podstawy edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Umiejętności E.1A.U2. Potrafi dokonać pogłębionej diagnozy oraz oceny złożonej sytuacji edukacyjnej oraz terapeutycznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kompetencje społeczne E.1A.K1. Dokonuje krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz korzysta z niej w procesie rozwiązywania złożonych procesów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych. TREŚCI PROGRAMOWE 1. Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji. 2. Przegląd koncepcji dotyczących przyczyn autyzmu: koncepcje psychoanalityczne, koncepcje etologiczne, koncepcje biologiczne, zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a szczepienia ochronne. Etiologia wieloczynnikowa. 3. Badania epidemiologiczne w Polsce i wybranych krajach. 4. Typologia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Intraindywidualne i interindywidualne zróżnicowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej – wybór formy organizacyjnej kształcenia, statystyki, sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. 6. Różne podejścia do edukacji i terapii dzieci (uczniów) z ASD – modele edukacyjno-terapeutyczne Podejście behawioralne i rozwojowe w edukacji i terapii osób z autyzmem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny, obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji. 2. Przegląd koncepcji dotyczących przyczyn autyzmu: koncepcje psychoanalityczne, koncepcje etologiczne, koncepcje biologiczne, zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a szczepienia ochronne. Etiologia wieloczynnikowa. 3. Badania epidemiologiczne w Polsce i wybranych krajach. 4. Typologia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Intraindywidualne i interindywidualne zróżnicowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej – wybór formy organizacyjnej kształcenia, statystyki, sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. 6. Różne podejścia do edukacji i terapii dzieci (uczniów) z ASD – modele edukacyjno-terapeutyczne Podejście behawioralne i rozwojowe w edukacji i terapii osób z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goldstein, S., Naglieri, J., A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Barłóg, K. (red.) (2017). Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny, obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji. 2. Przegląd koncepcji dotyczących przyczyn autyzmu: koncepcje psychoanalityczne, koncepcje etologiczne, koncepcje biologiczne, zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a szczepienia ochronne. Etiologia wieloczynnikowa. 3. Badania epidemiologiczne w Polsce i wybranych krajach. 4. Typologia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Intraindywidualne i interindywidualne zróżnicowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej – wybór formy organizacyjnej kształcenia, statystyki, sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. 6. Różne podejścia do edukacji i terapii dzieci (uczniów) z ASD – modele edukacyjno-terapeutyczne Podejście behawioralne i rozwojowe w edukacji i terapii osób z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goldstein, S., Naglieri, J., A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Barłóg, K. (red.) (2017). Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna, Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Iwona Omelańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin pisemny, obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Autyzm – rys historyczny, ustalenie terminologiczne. Kontrowersje wokół terminologii i klasyfikacji. 2. Przegląd koncepcji dotyczących przyczyn autyzmu: koncepcje psychoanalityczne, koncepcje etologiczne, koncepcje biologiczne, zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne, neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie. Zaburzenia ze spektrum autyzmu a szczepienia ochronne. Etiologia wieloczynnikowa. 3. Badania epidemiologiczne w Polsce i wybranych krajach. 4. Typologia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Intraindywidualne i interindywidualne zróżnicowanie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej – wybór formy organizacyjnej kształcenia, statystyki, sposoby organizacji otoczenia w procesie terapii i edukacji. 6. Różne podejścia do edukacji i terapii dzieci (uczniów) z ASD – modele edukacyjno-terapeutyczne Podejście behawioralne i rozwojowe w edukacji i terapii osób z autyzmem. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Danielewicz, D., Pisula, E. (red.). (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Goldstein, S., Naglieri, J., A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kaczmarek, B.B., Wojciechowska, A. (2015). Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pietras, T., Witusik, A., Gałecki, P. (2009). Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo Literatura uzupełniająca: Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka Barłóg, K. (red.) (2017). Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Bobkowicz-Lewartowska, L. ((2000). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP Prokopiak, A. (2017). Uczeń z autyzmem. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Marcus, L., M. (1995). Profil Psychoedukacyjny. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Reichler, R., Lansing, M. (1995). Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk: SPOA. Schopler, E., Lansing, M., Waters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: SPOA. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, pogadanka; działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 10 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.