Arteterapia w pracy z dziećmi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-APD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arteterapia w pracy z dziećmi |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. |
Pełny opis: |
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
Literatura: |
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk. Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE. Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin. Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN. Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna definicje i zakres pojęcia arteterapia w pracy z dziećmi - zna metody oraz techniki arteterapii w pracy z dziećmi - definiuje sztukę jako przestrzeń działania terapeutycznego. UMIEJĘTNOŚCI: - w zakresie posiadanych umiejętności potrafi zaplanować i przeprowadzić działania terapeutyczne metodami arteterapeutycznymi stosując wybrane koncepcje artystyczne - potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności z arteterapii - wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obszarze arteterapii - ma świadomość odpowiedzialności, poszanowania praw jednostki oraz podnoszenia swoich kwalifikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z pokazem, ćwiczeniowa (projektowanie zdarzeń artystycznych-sztuka w terapii), warsztatowa (szkice rysunkowe, malarskie). Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe. Godziny kontaktowe wykład 5. Godziny kontaktowe ćwiczenia 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do ćwiczeń 15. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kryteria oceny Praca pisemna w ramach zadań realizowanych w trakcie wykładu i ćwiczeń. Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: ćwiczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Błażejewski, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Monika Gałkowska, Wiktoria Siedlecka-Dorosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
|
Literatura: |
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk. Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE. Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin. Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN. Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
|
Literatura: |
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk. Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE. Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin. Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN. Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Monika Gałkowska, Wiktoria Siedlecka-Dorosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
|
Literatura: |
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk. Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE. Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin. Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN. Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania. Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji. |
|
Literatura: |
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk. Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE. Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin. Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN. Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
|
Uwagi: |
Wykład z pokazem, ćwiczeniowa (projektowanie zdarzeń artystycznych-sztuka w terapii), warsztatowa (szkice rysunkowe, malarskie). Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe. Godziny kontaktowe wykład 5. Godziny kontaktowe ćwiczenia 15. Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do ćwiczeń 15. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Kryteria oceny Praca pisemna w ramach zadań realizowanych w trakcie wykładu i ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Chmielnicka-Plaskota | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.