Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w pracy z dziećmi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-APD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia w pracy z dziećmi
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu.

Pełny opis:

Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji.

Literatura:

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk.

Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE.

Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki

Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin.

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN.

Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- zna definicje i zakres pojęcia arteterapia w pracy z dziećmi

- zna metody oraz techniki arteterapii w pracy z dziećmi

- definiuje sztukę jako przestrzeń działania terapeutycznego.

UMIEJĘTNOŚCI:

- w zakresie posiadanych umiejętności potrafi zaplanować i przeprowadzić działania terapeutyczne metodami arteterapeutycznymi stosując wybrane koncepcje artystyczne

- potrafi wykorzystać zdolności, wiedzę i umiejętności artystyczne do wspomagania rozwoju drugiego człowieka poprzez wyzwalanie jego potencjału twórczego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- posiada świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności z arteterapii

- wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obszarze arteterapii

- ma świadomość odpowiedzialności, poszanowania praw jednostki oraz podnoszenia swoich kwalifikacji.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład z pokazem, ćwiczeniowa (projektowanie zdarzeń artystycznych-sztuka w terapii), warsztatowa (szkice rysunkowe, malarskie). Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej.

Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe.

Godziny kontaktowe wykład 5.

Godziny kontaktowe ćwiczenia 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do ćwiczeń 15.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kryteria oceny

Praca pisemna w ramach zadań realizowanych w trakcie wykładu i ćwiczeń.

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: ćwiczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Krzysztof Błażejewski, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Monika Gałkowska, Wiktoria Siedlecka-Dorosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu.

Pełny opis:

Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji.

Literatura:

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk.

Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE.

Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki

Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin.

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN.

Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu.

Pełny opis:

Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji.

Literatura:

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk.

Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE.

Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki

Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin.

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN.

Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uwagi:

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Monika Gałkowska, Wiktoria Siedlecka-Dorosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu.

Pełny opis:

Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji.

Literatura:

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk.

Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE.

Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki

Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin.

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN.

Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Rola sztuk plastycznych w terapii dzieci. Podejście narracyjne w arteterapii. Praca z symbolem i metaforą plastyczną. Arteterapia jako kinestetyczna i wizualna metoda nauczania.

Ocena aktywności, wypowiedzi ustnych w trakcie ćwiczeń. Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej. Ocena pracy pisemnej zgodnie z podanymi na zajęciach zagadnieniami do opracowania-praca indywidualna. Tematyka zagadnień do opracowania znajduje się na platformie TEAMS w zakładce do przedmiotu.

Pełny opis:

Pojęcie arteterapii w edukacji- wybrane koncepcje. Prezentacja metod i technik pracy z dziećmi na podstawie wybranych projektów arteterapeutycznych (Arteterapia – techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools. Profilaktyka agresji w szkole, Going Birco -zastosowanie dramaterapii w pracy w szkole średniej w Sydney w Australii, Smart Ambience Therapy – zastosowanie gier komputerowych w terapii dzieci, Hong Kong, Chiny. Określenie efektywności arteterapii w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi – studia przypadków. Arteterapia indywidualna i grupowa w pracy z dziećmi – opis koncepcji sesji.

Literatura:

Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kadusson, H., Schafer, C. (2004). Zabawa w psychoterapii. Gdańsk.

Karolak, W. (2018). Natura w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: AHE.

Karolak, W. (2018). Arteterapia dla dzieci i młodzieży. Łódź: Uniwersytet Łódzki

Karolak, W. (2015). Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce, Warszawa: Difin.

Karolak, W. (1999). Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: CODN.

Popek, S. (2008). Barwy i psychika. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Uwagi:

Wykład z pokazem, ćwiczeniowa (projektowanie zdarzeń artystycznych-sztuka w terapii), warsztatowa (szkice rysunkowe, malarskie). Ocena prezentacji materiału na tle grupy ćwiczeniowej.

Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe.

Godziny kontaktowe wykład 5.

Godziny kontaktowe ćwiczenia 15.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do ćwiczeń 15.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Kryteria oceny

Praca pisemna w ramach zadań realizowanych w trakcie wykładu i ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)