Tworzenie narzędzi badawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD-1D-TNB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tworzenie narzędzi badawczych |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku DD-SD-1 Obowiązkowe dla I roku DD-SD, stacjonarne III stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wiedza: Zna etapy procesu badawczego. Zna zasady przygotowywania narzędzi badawczych. Umiejętności: Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych. Potrafi zaprojektować proces badawczy. Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze. Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac. |
Pełny opis: |
1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariuszy psychologicznych. Podstawy teoretyczne. 2. Projektowanie narzędzi badawczych: - koncepcja teoretyczne narzędzia, - tworzenie pozycji testowych. - najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia. 3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia. |
Literatura: |
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. Brzeziński, J.M. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: - Aktywności na zajęciach – efekt pracy składamy przez MS Teams – waga 30% - Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS – waga 70% Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Zajenkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zajenkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Zajenkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Zajenkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat pomiaru w naukach społecznych. W trakcie omawiane będą zarówno podstawy teoretyczne tworzenia narzędzi badawczych, jak i praktyczne przykłady analiz danych ilościowych. Doktoranci poznają podstawowe pojęcia pomiaru, nabędą umiejętność oceny narzędzi pomiarowych w naukach społecznych. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: 1. Tworzenie standardowych narzędzi do badań w naukach społecznych: podstawy teoretyczne. 2. Schemat wyjaśniania naukowego, operacjonalizacja. 3.Tworzenie wskaźników. 4. Analiza rzetelności i precyzja pomiaru. 5. Analiza trafności narzędzi. 6. Analiza czynnikowa. 7. Projektowanie narzędzi badawczych: - koncepcja teoretyczne narzędzia, - tworzenie pozycji testowych. - najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia. |
|
Literatura: |
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. |
|
Uwagi: |
2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w Sali, 35 godzin na przygotowanie do zajęć, analiza danych w programie SPSS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wiedza: -Zna etapy procesu badawczego. -Zna podstawowe pojęcia metodologiczne związane z pomiarem w naukach społecznych. -Ma podstawową wiedzę dotycząca konstrukcji, oceny jakości, zasad interpretacji oraz zastosowania różnych narzędzi badawczych. Umiejętności: -Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych. -Potrafi zaprojektować proces badawczy. -Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze. -Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis (treści przedmiotu) 1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariuszy psychologicznych. Podstawy teoretyczne. 2. Projektowanie narzędzi badawczych: - koncepcja teoretyczne narzędzia, - tworzenie pozycji testowych. - najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia. 3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia. Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę: - Aktywności na zajęciach - Kolokwium |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. Brzeziński, J.M. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w Sali, 35 godzin na przygotowanie do zajęć i kolokwium oraz analizę danych w programie SPSS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena efektów kształcenia: • Aktywności na zajęciach i w domu – efekt pracy składamy przez MS Teams – 30% oceny końcowej. • Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS, np. odwracanie skal w kwestionariuszach i tworzenie wskaźników zmiennych – 70% oceny końcowej. Efekty kształcenia Wiedza: • Zna etapy procesu badawczego. • Zna podstawowe pojęcia metodologiczne związane z pomiarem w naukach społecznych. • Ma podstawową wiedzę dotycząca konstrukcji, oceny jakości, zasad interpretacji oraz zastosowania różnych narzędzi badawczych, np. kwestionariusz ankiety, test/kwestionariusz, zadanie eksperymentalne. Umiejętności: • Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych. • Potrafi zaprojektować proces badawczy. • Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze. • Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac. |
|
Pełny opis: |
1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariusza ankieta, kwestionariuszy psychologicznych, scenariuszy wywiadów. 2. Projektowanie narzędzi badawczych. - koncepcja teoretyczna narzędzia - tworzenie pozycji testowych - najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia 3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia. - analiza rzetelności - analiza trafności |
|
Literatura: |
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. Brzeziński, J.M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: • Aktywności na zajęciach (indywidulane, w parach, w grupie). • Praca z danymi z wykorzystaniem programu SPSS. • Self-quizy do wykonania w domu. Kryteria oceniania: Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie sumy wyników procentowych uzyskanych za poszczególne komponenty, tj. z aktywności i kolokwium. • Aktywności na zajęciach i w domu – efekt pracy składamy przez MS Teams – 30% oceny końcowej. • Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS, np. odwracanie skal w kwestionariuszach i tworzenie wskaźników zmiennych – 70% oceny końcowej. Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) Nakład pracy studenta 2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w sali, 20 godzin na aktywności zadane do domu, 15 godzin na przygotowanie do kolokwium oraz analizę danych w programie SPSS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.