Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tworzenie narzędzi badawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SD-1D-TNB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tworzenie narzędzi badawczych
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla I roku DD-SD-1
Obowiązkowe dla I roku DD-SD, stacjonarne III stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wiedza:

Zna etapy procesu badawczego.

Zna zasady przygotowywania narzędzi badawczych.

Umiejętności:

Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych.

Potrafi zaprojektować proces badawczy.

Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze.

Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac.

Pełny opis:

1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariuszy psychologicznych. Podstawy teoretyczne.

2. Projektowanie narzędzi badawczych:

- koncepcja teoretyczne narzędzia,

- tworzenie pozycji testowych.

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia.

3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia.

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Brzeziński, J.M. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę:

- Aktywności na zajęciach – efekt pracy składamy przez MS Teams – waga 30%

- Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS – waga 70%

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Marcin Zajenkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Marcin Zajenkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Marcin Zajenkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie wiedzy na temat pomiaru w naukach społecznych. W trakcie omawiane będą zarówno podstawy teoretyczne tworzenia narzędzi badawczych, jak i praktyczne przykłady analiz danych ilościowych.

Doktoranci poznają podstawowe pojęcia pomiaru, nabędą umiejętność oceny narzędzi pomiarowych w naukach społecznych.

Pełny opis:

Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Tworzenie standardowych narzędzi do badań w naukach społecznych: podstawy teoretyczne.

2. Schemat wyjaśniania naukowego, operacjonalizacja.

3.Tworzenie wskaźników.

4. Analiza rzetelności i precyzja pomiaru.

5. Analiza trafności narzędzi.

6. Analiza czynnikowa.

7. Projektowanie narzędzi badawczych:

- koncepcja teoretyczne narzędzia,

- tworzenie pozycji testowych.

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia.

Literatura:

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (red.). (2013). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Uwagi:

2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w Sali, 35 godzin na przygotowanie do zajęć, analiza danych w programie SPSS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Małgorzata Korko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza:

-Zna etapy procesu badawczego.

-Zna podstawowe pojęcia metodologiczne związane z pomiarem w naukach społecznych.

-Ma podstawową wiedzę dotycząca konstrukcji, oceny jakości, zasad interpretacji oraz zastosowania różnych narzędzi badawczych.

Umiejętności:

-Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych.

-Potrafi zaprojektować proces badawczy.

-Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze.

-Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac.

Pełny opis:

Pełny opis (treści przedmiotu)

1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariuszy psychologicznych. Podstawy teoretyczne.

2. Projektowanie narzędzi badawczych:

- koncepcja teoretyczne narzędzia,

- tworzenie pozycji testowych.

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia.

3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę:

- Aktywności na zajęciach

- Kolokwium

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Brzeziński, J.M. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w Sali, 35 godzin na przygotowanie do zajęć i kolokwium oraz analizę danych w programie SPSS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Małgorzata Korko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena efektów kształcenia:

• Aktywności na zajęciach i w domu – efekt pracy składamy przez MS Teams – 30% oceny końcowej.

• Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS, np. odwracanie skal w kwestionariuszach i tworzenie wskaźników zmiennych – 70% oceny końcowej.

Efekty kształcenia

Wiedza:

• Zna etapy procesu badawczego.

• Zna podstawowe pojęcia metodologiczne związane z pomiarem w naukach społecznych.

• Ma podstawową wiedzę dotycząca konstrukcji, oceny jakości, zasad interpretacji oraz zastosowania różnych narzędzi badawczych, np. kwestionariusz ankiety, test/kwestionariusz, zadanie eksperymentalne.

Umiejętności:

• Potrafi zastosować w praktyce posiadaną wiedzę z metodologii oraz metod badawczych.

• Potrafi zaprojektować proces badawczy.

• Potrafi przygotować i zoptymalizować narzędzie badawcze.

• Umie pracować w ramach zespołu projektowego i przyjmować role kierownicze w ramach prowadzonych prac.

Pełny opis:

1. Tworzenie standaryzowanych narzędzi – np. kwestionariusza ankieta, kwestionariuszy psychologicznych, scenariuszy wywiadów.

2. Projektowanie narzędzi badawczych.

- koncepcja teoretyczna narzędzia

- tworzenie pozycji testowych

- najczęstsze błędy popełniane przy układaniu narzędzia

3. Analiza właściwości psychometrycznych narzędzia.

- analiza rzetelności

- analiza trafności

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (red.) (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Brzeziński, J.M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

Metody kształcenia:

• Aktywności na zajęciach (indywidulane, w parach, w grupie).

• Praca z danymi z wykorzystaniem programu SPSS.

• Self-quizy do wykonania w domu.

Kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie sumy wyników procentowych uzyskanych za poszczególne komponenty, tj. z aktywności i kolokwium.

• Aktywności na zajęciach i w domu – efekt pracy składamy przez MS Teams – 30% oceny końcowej.

• Kolokwium („open book”) - sprawdzian praktyczny z zakresu rozumienia omawianych pojęć i obsługi programu SPSS, np. odwracanie skal w kwestionariuszach i tworzenie wskaźników zmiennych – 70% oceny końcowej.

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Nakład pracy studenta

2 punkty ECTS; przewidziane 50 godzin pracy, w tym 15 godzin w sali, 20 godzin na aktywności zadane do domu, 15 godzin na przygotowanie do kolokwium oraz analizę danych w programie SPSS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)