Wprowadzenie do socjologii mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3S-WSM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do socjologii mediów |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. SC, socjologia komunikacji społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Media jako przestrzeń uczenia opartego na doświadczeniu. 2. Zastosowania teorii i koncepcji socjologicznych do rozumienia mediów. 2. Wybrane procesy społeczne związane z mediami. 3. Język mediów. 4. Trening interpretowania własnego doświadczenia w korzystaniu z mediów. 5. Trening twórczości związanej z mediami i nowymi formami ekspresji medialnej. 6. Media a instytucje i polityka. 7. Przemysł mediów i ich publiczności. 8. Treści mediów, przedstawienia i wyobrażenia medialne. 9. Technologie, jaźń i społeczeństwo. 10. Co ludzie robią z mediami? Perspektywa socjologiczna. 11. Co media robią z ludźmi? Perspektywa socjologiczna. 12. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach socjologii mediów. Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii mediów, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii mediów oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk medialno-społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych). Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii mediów standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu socjologii mediów; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie planować i realizować własny dalszy rozwój w zakresie socjologii mediów. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Chutnik | |
Prowadzący grup: | Agata Chutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pisemnej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu socjologii mediów, a także wykonanie w ramach ćwiczeń prac tematycznych związanych z przedmiotem zajęć. |
|
Literatura: |
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Lisowska-Magdziarz, Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012; McQuail, Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008, Pisarek W, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008. Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006 (wybrane hasła). Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Bielsko-Biała 2007 (wybrane rozdziały). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład: prezentacja multimedialna, wystąpienie Ćwiczenia: referat, dyskusja, praca nad tekstem, praca w grupach, prace pisemne Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: - 30 h 2. Opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 15 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą - 15 h 4. Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia - 15h 5. Przygotowanie prac pisemnych 15h Sumarycznie: 90h Student realizuje 90 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sitek | |
Prowadzący grup: | Anna Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia wykładu - obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia. - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane. Punkty możliwe do zdobycia: 7 pkt. – obecność 7 pkt. - przygotowanie i aktywność Kryteria zaliczenia ćwiczeń - obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia. - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane. - praca pisemna – krótka wypowiedź pisemna na zadany temat. Złożenie pracy jest warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia. Punkty możliwe do zdobycia: 7 pkt. – obecność 7 pkt. - przygotowanie i aktywność 3 pkt. – praca pisemna -- Kryteria uzyskania oceny (w.): min. 60% = 3 61-69% = 3+ 70-79% = 4 80-89% = 4+ 90-100% = 5 Kryteria uzyskania oceny (ćw.): min. 60% = zal |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. Ramowy plan zajęć (wykłady) 1. Zajęcia wprowadzające 2. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych 3. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne 4. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a 5. Rola i funkcje mediów 6. Rewolucja big data i dataizm 7. Podsumowanie zajęć/zaliczenie przedmiotu Ramowy plan zajęć (ćwiczenia) 1. Zajęcia wprowadzające 2. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś 3. Problemy mediów 4. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne 5. Media jako źródło dezinformacji 6. Społeczność wirtualna 7. Cyfryzacja i digitalizacja kultury |
|
Literatura: |
LITERATURA (wykład) 1. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział: Pojęcie mediów masowych. b) La Verne, Thomas i Robert J. Anderson. 1977. Sociology. The study of human relationship. Nowy Jork: HBS, s. 201-214. c) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 1-68. d) Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 13. 2. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne a) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 69-159. 3. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a a) Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieciowe. Warszawa: Wydawnictwo PWN. b) Castells, Manuel. 2009. Sieć nasza powszechna, w: Gazeta Wyborcza. c) Castells, Manuel. 2009. Obywatel rodzi się w sieci, w: Gazeta Wyborcza. 4. Rola i funkcje mediów a) Kozłowska, Anna. 2006. Odziaływanie mass mediów. Warszawa: SGH, s. 67-186. 5. Rewolucja big data i dataizm a) Film dokumentalny „Hakowanie świata” b) Harrari, Yuval Noah. 2018. Homo deus. Krótka historia jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie, rozdział 11. LITERATURA (ćwiczenia) 1. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś a) Urbanek, Grzegorz. 2017. Propaganda w mediach ery web 2.0. Przykłady wykorzystania propagandy w filmach internetowych do komunikacji politycznej, w: Security, Economy & Law, 4/2017 (XVII). 2. Problemy mediów a) Brenda-Mańkowska, Adriana. 2019. Fake news, clickbait, żebrolaki – problemy mediów w dobie postprawdy, w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu. b) Pańka, Daria. 2019. Hejting, trolling i unboxing – o współczesnym wpływie języka angielskiego na język polski używany na Facebooku, w: w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu. c) Film dokumentalny „Cyberpiekło: jak ujawniono internetowy koszmar”. 3. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne a) Grębowiec, Mariusz. 2010. Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumenta, w: Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3(52), s. 444-455. 4. Media jako źródło dezinformacji a) Film dokumentalny „Czasy postprawdy: My, media”. b) Wala, Łukasz. 2015. Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja, w: Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, vol. 18, nr 1. c) Witkowska, Joanna. 2006. Polityka-media-dezinformacja – demaskowanie wroga w prasie komunistycznej w Polsce na przykładzie Wielkiej Brytanii, w: Global Media Journal, nr 2(2). d) Nowak, Paweł. 2018. Google pierwszym źródłem (dez)informacji?, w: Zarządzanie w Kulturze, vol. 18, z. 2. 5. Społeczność wirtualna a) Szpunar, Magdalena. 2004. Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności eksplikacja socjologiczna, w: Studia Socjologiczne, nr 2(173). b) Tonnies, Ferdinand. 2008. Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Cyfryzacja i digitalizacja kultury a) Szczepaniak, Marika. 2018. Cyfryzacja jako główny czynnik wpływu na nowe formy współczesnej sztuki a ich przynależność do kategorii kultury artystycznej, w: Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej, r.LXVIII. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład: metoda podawcza (prezentacja multimedialna, wystąpienie) Ćwiczenia: referat, dyskusja, praca nad tekstem, praca w grupach Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: - 30 h 2. Praca własna studentów - 50 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sitek | |
Prowadzący grup: | Anna Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia wykładu - obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia. - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane. Punkty możliwe do zdobycia: 7 pkt. – obecność 7 pkt. - przygotowanie i aktywność Kryteria zaliczenia ćwiczeń - obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia. - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane. - praca pisemna – krótka wypowiedź pisemna na zadany temat. Złożenie pracy jest warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia. Punkty możliwe do zdobycia: 7 pkt. – obecność 7 pkt. - przygotowanie i aktywność 3 pkt. – praca pisemna -- Kryteria uzyskania oceny (w.): min. 60% = 3 61-69% = 3+ 70-79% = 4 80-89% = 4+ 90-100% = 5 Kryteria uzyskania oceny (ćw.): min. 60% = zal |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. Ramowy plan zajęć (wykłady) 1. Zajęcia wprowadzające 2. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych 3. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne 4. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a 5. Rola i funkcje mediów 6. Rewolucja big data i dataizm 7. Podsumowanie zajęć/zaliczenie przedmiotu Ramowy plan zajęć (ćwiczenia) 1. Zajęcia wprowadzające 2. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś 3. Problemy mediów 4. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne 5. Media jako źródło dezinformacji 6. Społeczność wirtualna 7. Cyfryzacja i digitalizacja kultury |
|
Literatura: |
LITERATURA (wykład) 1. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział: Pojęcie mediów masowych. b) La Verne, Thomas i Robert J. Anderson. 1977. Sociology. The study of human relationship. Nowy Jork: HBS, s. 201-214. c) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 1-68. d) Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 13. 2. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne a) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 69-159. 3. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a a) Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieciowe. Warszawa: Wydawnictwo PWN. b) Castells, Manuel. 2009. Sieć nasza powszechna, w: Gazeta Wyborcza. c) Castells, Manuel. 2009. Obywatel rodzi się w sieci, w: Gazeta Wyborcza. 4. Rola i funkcje mediów a) Kozłowska, Anna. 2006. Odziaływanie mass mediów. Warszawa: SGH, s. 67-186. 5. Rewolucja big data i dataizm a) Film dokumentalny „Hakowanie świata” b) Harrari, Yuval Noah. 2018. Homo deus. Krótka historia jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie, rozdział 11. LITERATURA (ćwiczenia) 1. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś a) Urbanek, Grzegorz. 2017. Propaganda w mediach ery web 2.0. Przykłady wykorzystania propagandy w filmach internetowych do komunikacji politycznej, w: Security, Economy & Law, 4/2017 (XVII). 2. Problemy mediów a) Brenda-Mańkowska, Adriana. 2019. Fake news, clickbait, żebrolaki – problemy mediów w dobie postprawdy, w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu. b) Pańka, Daria. 2019. Hejting, trolling i unboxing – o współczesnym wpływie języka angielskiego na język polski używany na Facebooku, w: w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu. c) Film dokumentalny „Cyberpiekło: jak ujawniono internetowy koszmar”. 3. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne a) Grębowiec, Mariusz. 2010. Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumenta, w: Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3(52), s. 444-455. 4. Media jako źródło dezinformacji a) Film dokumentalny „Czasy postprawdy: My, media”. b) Wala, Łukasz. 2015. Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja, w: Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, vol. 18, nr 1. c) Witkowska, Joanna. 2006. Polityka-media-dezinformacja – demaskowanie wroga w prasie komunistycznej w Polsce na przykładzie Wielkiej Brytanii, w: Global Media Journal, nr 2(2). d) Nowak, Paweł. 2018. Google pierwszym źródłem (dez)informacji?, w: Zarządzanie w Kulturze, vol. 18, z. 2. 5. Społeczność wirtualna a) Szpunar, Magdalena. 2004. Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności eksplikacja socjologiczna, w: Studia Socjologiczne, nr 2(173). b) Tonnies, Ferdinand. 2008. Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Cyfryzacja i digitalizacja kultury a) Szczepaniak, Marika. 2018. Cyfryzacja jako główny czynnik wpływu na nowe formy współczesnej sztuki a ich przynależność do kategorii kultury artystycznej, w: Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej, r.LXVIII. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład: metoda podawcza (prezentacja multimedialna, wystąpienie) Ćwiczenia: referat, dyskusja, praca nad tekstem, praca w grupach Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: - 30 h 2. Praca własna studentów - 50 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.