Socjologia komunikacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3S-SKO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia komunikacji |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. SC, socjologia komunikacji społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeb6d15c59d6f4f969469202fc0406436%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9058239-f20e-470d-a119-5e675cab3b58&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień związanych z komunikacją masową, międzykulturową, interpersonalną oraz z barierami komunikacji i możliwościami ich przezwyciężania. Studenci dowiedzą się, jakie są socjologiczne teorie komunikowania oraz metody badania różnych stylów komunikowania. Nauczą się odróżniania perswazji od manipulacji, fake newsów od obiektywnego przekazu, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów od dysfunkcyjnych komunikatów. W trakcie ćwiczeń studenci będą mogli zdobyć umiejętności: negocjacji i mediacji, asertywnej komunikacji, występowania na forum publicznym. Sposoby pomiaru efektów uczenia się: wykład i ćwiczenia. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Definicja procesu komunikowania. 1.1.Teoria komunikowania. 1.2. Modele komunikowania. 1.3. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania komunikowania. 1.4. Znaki i znaczenia, kody i języki. 2. Rodzaje komunikowania (komunikacja interpersonalna). 2.1. Komunikacja werbalna. 2.2. Komunikacja niewerbalna. 3. Komunikowanie organizacyjne. 4. Komunikowanie publiczne. 5. Komunikowanie polityczne. 6. Komunikowanie masowe. 6.1. Paniki medialne. 7. Społeczeństwo sieci i komunikacja online. 8. Socjologiczne teorie komunikowania. 8.1. Pochodzenie a język. 8.2. Interakcje codzienne i teoria dramaturgiczna. 9. Metody i techniki badania komunikacji. 10. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów. |
Literatura: |
WYKŁAD: 1) Aronson, Wilson, Akert: Psychologia społeczna, rozdz. IV, Zachowania niewerbalne, str. 98-105, postrzegani, interpretwanie informacji (schematy), s 2) Youval Harari, Sapiens, Rozdz. II drzewo wiedzy 3) Griffin , Podstawy komunikacji Społecznej, rozdz. 4 Mead; Płeć i komunikacja 4) J. Steward, Mosty zamiast murów, Komunikowanie się werbalne, rozdz. 3 5) Komunikacja internetowa, materiał: http://www.heuristic.pl/blog/internet/149.html 6) R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi, rozdz. 2. Reguła wzajemności 7) Goban-Klass, Media i komunikowanie msowe, cz. II rozdz. 6 i 7 ĆWICZENIA: Ariely, Dan. 2009. Potęga irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Babbie, Earl. 2007. Istota socjologii. Warszawa: PWN. Babbie, Earl. 2008. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Bauman, Zygmunt. 2000. Globalizacja. Warszawa: PIW. Berger, Peter L. 1995. Rewolucja kapitalistyczna. Warszawa: Oficyna Naukowa. Berger, Peter L. 2007. Zaproszenie do socjologii. Warszawa: PWN (było też wiele wcześniejszych wydań). Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW. Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 2005. Internalizacja rzeczywistości, w: Piotr Sztompka i Marek Kucia (red.), Socjologia. Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 568-579. Bernstein, Basil. 1990. Odtwarzanie kultury. Warszawa: PIW. Bokszański, Zbigniew, Andrzej Piotrowski i Marek Ziółkowski. 1998. Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina, w: Irena Machaj (red.), Małe struktury społeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 195-198. Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis. Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Warszawa: PWN. Debord, Guy. 2006. Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Warszawa: PIW. Dixit, Avinash K. i Barry J. Nalebuff. 2009. Sztuka strategii. Warszawa: MT Biznes. Domański, Henryk. 2004. Struktura społeczna. Warszawa: Scholar. Douglas, Mary. 2004. Symbole naturalne. Rozważania o kosmologii. Kraków, Wydawnictwo UJ. Giddens, Anthony. 2006. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Goffman, Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR (były też inne wydania). Goodman, Norman. 1997. Wstęp do socjologii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Lessig, Lawrence. 2005. Wolna kultura. Warszawa: WSiP, dostępna: http://www.futrega.org/wk/ Lipovetsky, Gilles. 2008. Postępująca zmiana istoty tego, co społeczne, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 393-410. Mills C. Wright. 2008. Wyobraźnia socjologiczna. Warszawa: PWN. Olechnicki, Krzysztof i Paweł Załęcki. 1997. Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti BC. Riesman, David. 1996. Samotny tłum. Warszawa: Muza (było też wcześniejsze wydanie). Slevin, James. 2005. Internet i formy związków ludzkich, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia- Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 593-627. Staniszkis, Jadwiga. 2003. Władza globalizacji. Warszawa: Scholar. Sztompka, Piotr. 2002. Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak. Szacki, Jerzy. 2004. Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Szlendak, Tomasz. 2010. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN. Szmatka, Jacek. 1989. Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej. Warszawa: PWN. Thompson, John B. 2008. Natura skandalu politycznego, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 562-591. Urry, John. 2008. Sieci społeczne, podróże i rozmowy, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia- Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 259-285. Wallerstein, Immanuel. 2007. Analiza systemów-światów. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. Wnuk-Lipiński, Edmund. 2004. Świat międzyepoki. Globalizacja, demokracja, państwo narodowe. Kraków: Znak – ISP PAN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w obszarze socjologii komunikacji. Ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń. Ma podstawową wiedzę o człowieku, relacjach między ludźmi, komunikowaniu i więziach społecznych. Ma wiedzę o zmieniających się ideach i koncepcjach z obszaru socjologii komunikacji i języka oraz o jego historycznej ewolucji. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych z użyciem narzędzi z zakresu socjologii komunikacji. Posiada umiejętność przygotowania spełniających przyjęte w socjologii standardy wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z dziedziny nauk społecznych z wykorzystaniem różnych źródeł. Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik konstruktywnej komunikacji – werbalnych i niewerbalnych, ustnych i pisemnych, w języku polskim. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – negocjatora, pracownika, osoby przedstawiającej prezentacją przed publicznością etc. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w zakresie komunikowania i socjologii komunikacji w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student przedstawia prezentację opartą na opracowaniu materiałów z ćwiczeń oraz zdaje egzamin w formie ustnej bądź pisemnej z wykładów. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Zielińska-Poćwiardowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Zielińska-Poćwiardowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
celem zajęć jest omówienie zagadnień związanych z komunikacją masową, międzykulturową, interpersonalną oraz z barierami komunikacji i możliwościami ich przezwyciężania. Studenci dowiedzą się, jakie są socjologiczne teorie komunikowania oraz metody badania różnych stylów komunikowania. Nauczą się odróżniania perswazji od manipulacji, fake newsów od obiektywnego przekazu, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów od dysfunkcyjnych komunikatów. W trakcie zajęć warsztatowych studenci będą mogli zdobyć umiejętności: negocjacji i mediacji, asertywnej komunikacji, występowania na forum publicznym. |
|
Literatura: |
1) Aronson, Wilson, Akert: Psychologia społeczna, rozdz. IV, Zachowania niewerbalne, str. 98-105, postrzegani, interpretwanie informacji (schematy), s 2) Youval Harari, Sapiens, Rozdz. II drzewo wiedzy 3) Griffin , Podstawy komunikacji Społecznej, rozdz. 4 Mead; Płeć i komunikacja 4) J. Steward, Mosty zamiast murów, Komunikowanie się werbalne, rozdz. 3 5) Komunikacja internetowa, materiał: http://www.heuristic.pl/blog/internet/149.html 6) R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi, rozdz. 2. Reguła wzajemności 7) Goban-Klass, Media i komunikowanie msowe, cz. II rozdz. 6 i 7 |
|
Uwagi: |
Od 13.03.2020 zajęcie prowadzone zdalnie (online) ze zgledu na zgrozenie epidemiologiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Toczyski | |
Prowadzący grup: | Piotr Toczyski, Szewach Weiss | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
celem zajęć jest omówienie zagadnień związanych z komunikacją masową, międzykulturową, interpersonalną oraz z barierami komunikacji i możliwościami ich przezwyciężania. Studenci dowiedzą się, jakie są socjologiczne teorie komunikowania oraz metody badania różnych stylów komunikowania. Nauczą się odróżniania perswazji od manipulacji, fake newsów od obiektywnego przekazu, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów od dysfunkcyjnych komunikatów. W trakcie zajęć warsztatowych studenci będą mogli zdobyć umiejętności: negocjacji i mediacji, asertywnej komunikacji, występowania na forum publicznym. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Definicja procesu komunikowania. 1.1.Teoria komunikowania. 1.2. Modele komunikowania. 1.3. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania komunikowania. 1.4. Znaki i znaczenia, kody i języki. 2. Rodzaje komunikowania (komunikacja interpersonalna). 2.1. Komunikacja werbalna. 2.2. Komunikacja niewerbalna. 3. Komunikowanie organizacyjne. 4. Komunikowanie publiczne. 5. Komunikowanie polityczne. 6. Komunikowanie masowe. 6.1. Paniki medialne. 7. Społeczeństwo sieci i komunikacja online. 8. Socjologiczne teorie komunikowania. 8.1. Pochodzenie a język. 8.2. Interakcje codzienne i teoria dramaturgiczna. 9. Metody i techniki badania komunikacji. 10. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów. |
|
Literatura: |
1) Aronson, Wilson, Akert: Psychologia społeczna, rozdz. IV, Zachowania niewerbalne, str. 98-105, postrzegani, interpretwanie informacji (schematy), s 2) Youval Harari, Sapiens, Rozdz. II drzewo wiedzy 3) Griffin , Podstawy komunikacji Społecznej, rozdz. 4 Mead; Płeć i komunikacja 4) J. Steward, Mosty zamiast murów, Komunikowanie się werbalne, rozdz. 3 5) Komunikacja internetowa, materiał: http://www.heuristic.pl/blog/internet/149.html 6) R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi, rozdz. 2. Reguła wzajemności 7) Goban-Klass, Media i komunikowanie masowe, cz. II rozdz. 6 i 7 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta to 100h. Zgodnie z zaleceniami pilotażowego programu MNiSW pn. Mistrzowie Dydaktyki realizowanego przez prowadzących w University College London stosowane są metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Chutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sitek | |
Prowadzący grup: | Konrad Kuźma, Anna Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natallia Paulovich | |
Prowadzący grup: | Natallia Paulovich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień związanych z komunikacją masową, międzykulturową, interpersonalną oraz z barierami komunikacji i możliwościami ich przezwyciężania. Studenci dowiedzą się, jakie są socjologiczne teorie komunikowania oraz metody badania różnych stylów komunikowania. Nauczą się odróżniania perswazji od manipulacji, fake newsów od obiektywnego przekazu, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów od dysfunkcyjnych komunikatów. W trakcie ćwiczeń studenci będą mogli zdobyć umiejętności: negocjacji i mediacji, asertywnej komunikacji, występowania na forum publicznym. Sposoby pomiaru efektów uczenia się: wykład i ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Definicja procesu komunikowania. 1.1.Teoria komunikowania. 1.2. Modele komunikowania. 1.3. Społeczne i psychologiczne uwarunkowania komunikowania. 1.4. Znaki i znaczenia, kody i języki. 2. Rodzaje komunikowania (komunikacja interpersonalna). 2.1. Komunikacja werbalna. 2.2. Komunikacja niewerbalna. 3. Komunikowanie organizacyjne. 4. Komunikowanie publiczne. 5. Komunikowanie polityczne. 6. Komunikowanie masowe. 6.1. Paniki medialne. 7. Społeczeństwo sieci i komunikacja online. 8. Socjologiczne teorie komunikowania. 8.1. Pochodzenie a język. 8.2. Interakcje codzienne i teoria dramaturgiczna. 9. Metody i techniki badania komunikacji. 10. Analiza prac pisemnych przygotowanych przez studentów. |
|
Literatura: |
WYKŁAD: 1) Aronson, Wilson, Akert: Psychologia społeczna, rozdz. IV, Zachowania niewerbalne, str. 98-105, postrzegani, interpretwanie informacji (schematy), s 2) Youval Harari, Sapiens, Rozdz. II drzewo wiedzy 3) Griffin , Podstawy komunikacji Społecznej, rozdz. 4 Mead; Płeć i komunikacja 4) J. Steward, Mosty zamiast murów, Komunikowanie się werbalne, rozdz. 3 5) Komunikacja internetowa, materiał: http://www.heuristic.pl/blog/internet/149.html 6) R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi, rozdz. 2. Reguła wzajemności 7) Goban-Klass, Media i komunikowanie msowe, cz. II rozdz. 6 i 7 ĆWICZENIA: Ariely, Dan. 2009. Potęga irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Babbie, Earl. 2007. Istota socjologii. Warszawa: PWN. Babbie, Earl. 2008. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Bauman, Zygmunt. 2000. Globalizacja. Warszawa: PIW. Berger, Peter L. 1995. Rewolucja kapitalistyczna. Warszawa: Oficyna Naukowa. Berger, Peter L. 2007. Zaproszenie do socjologii. Warszawa: PWN (było też wiele wcześniejszych wydań). Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW. Berger, Peter L. i Thomas Luckmann. 2005. Internalizacja rzeczywistości, w: Piotr Sztompka i Marek Kucia (red.), Socjologia. Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 568-579. Bernstein, Basil. 1990. Odtwarzanie kultury. Warszawa: PIW. Bokszański, Zbigniew, Andrzej Piotrowski i Marek Ziółkowski. 1998. Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina, w: Irena Machaj (red.), Małe struktury społeczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 195-198. Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis. Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieci. Warszawa: PWN. Debord, Guy. 2006. Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie spektaklu. Warszawa: PIW. Dixit, Avinash K. i Barry J. Nalebuff. 2009. Sztuka strategii. Warszawa: MT Biznes. Domański, Henryk. 2004. Struktura społeczna. Warszawa: Scholar. Douglas, Mary. 2004. Symbole naturalne. Rozważania o kosmologii. Kraków, Wydawnictwo UJ. Giddens, Anthony. 2006. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Goffman, Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR (były też inne wydania). Goodman, Norman. 1997. Wstęp do socjologii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Lessig, Lawrence. 2005. Wolna kultura. Warszawa: WSiP, dostępna: http://www.futrega.org/wk/ Lipovetsky, Gilles. 2008. Postępująca zmiana istoty tego, co społeczne, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 393-410. Mills C. Wright. 2008. Wyobraźnia socjologiczna. Warszawa: PWN. Olechnicki, Krzysztof i Paweł Załęcki. 1997. Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti BC. Riesman, David. 1996. Samotny tłum. Warszawa: Muza (było też wcześniejsze wydanie). Slevin, James. 2005. Internet i formy związków ludzkich, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia- Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 593-627. Staniszkis, Jadwiga. 2003. Władza globalizacji. Warszawa: Scholar. Sztompka, Piotr. 2002. Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak. Szacki, Jerzy. 2004. Historia myśli socjologicznej. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Szlendak, Tomasz. 2010. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN. Szmatka, Jacek. 1989. Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej. Warszawa: PWN. Thompson, John B. 2008. Natura skandalu politycznego, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 562-591. Urry, John. 2008. Sieci społeczne, podróże i rozmowy, w: Piotr Sztompka i Małgorzata Bogunia- Borowska (red.), Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 259-285. Wallerstein, Immanuel. 2007. Analiza systemów-światów. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. Wnuk-Lipiński, Edmund. 2004. Świat międzyepoki. Globalizacja, demokracja, państwo narodowe. Kraków: Znak – ISP PAN. |
|
Uwagi: |
Metody nauczania: metody czynne, oparte na tutoringu małych grup i uczeniu przez doświadczenie. Wykład stosowany jest w powiązaniu z innymi formami i jego rolą jest prowadzić do refleksji nad uprzednim doświadczeniem. Nakład pracy studenta: 5 punkt ECTS (125-150 h pracy studenta). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.