Kulturowe uwarunkowania zachowań gospodarczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3S-KZG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe uwarunkowania zachowań gospodarczych |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. SC, socjologia kultury - badania i marketing, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wpływ kultury na formę i zakres przemian gospodarek na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w Europie oraz w Polsce. 2. Czynniki determinujące rozwój ekonomiczny państwa w przypadku wzajemnego przenikania się czynników gospodarczych i kulturowych. Rola odmiennych uwarunkowań historycznych oraz oddziaływania na gospodarkę czynników kulturowych. 3. Prawo, język, religia, płeć, normy i wzorce kulturowe jako czynniki różnicujące postawy, wartości i przekonania w przypadku odmiennych kultur organizacyjnych. 4. Kulturowe mechanizmy odpowiadające za zróżnicowanie kapitalizmu oraz kształtowanie się nowoczesnych systemów gospodarczych i pogłębianie się różnego rodzaju nierówności społecznych (kultura narodowa i kultura przedsiębiorczości, kultura korupcyjna i kultura korporacyjna, indywidualizm i kolektywizm). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma wiedzę na temat związków między systemami wartości w różnych kręgach kulturowych a konstruowaniem instytucjonalnych wymiarów zachowań gospodarczych. Ma zawansowaną wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych (kulturowych, politycznych i ekonomicznych) oraz ich kulturowych uwarunkowaniach zaistnienia. Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej i zbiorowej aktywności i przedsiębiorczości. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii i antropologii kultury oraz socjologii ekonomicznej, pozyskiwać dane do identyfikowania i krytycznego analizowania procesów gospodarczych w ich kontekstach kulturowych (uwarunkowaniach religijnych, obyczajowych, strukturalnych, rozumienia czasu, systemów wartości itp.). Potrafi komunikować się z uwzględnieniem różnych wzorów kultury i z użyciem fachowej terminologii z zakresu socjologii kultury, antropologii kultury i socjologii ekonomii. Umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski dotyczące zależności między poszczególnymi kulturami (systemami wartości) a sposobami prowadzenia aktywności gospodarczej. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; umie współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych o charakterze interdyscyplinarnym. Umie samodzielnie planować i realizować proces poszerzania własnej wiedzy na temat różnych kultur i specyfiki zachodzących w ich obrębie procesów i zmian kulturowych i gospodarczych. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie, że współczesna aktywność gospodarcza wykracza poza własne kręgi kulturowe i wymaga poznania innych kultur (wartości, obyczajów, norm i wzorców kulturowych) i społecznych kontekstów ich aktywności na tym polu. Jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażowania się we współpracę z przedstawicielami innych kultur na rzecz środowiska społecznego i zmiany społecznej. Czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, w tym tej jego części, która umożliwia odnoszenie zmian kulturowych i gospodarczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest poznanie relacji zachodzących pomiędzy kulturą i gospodarką w odniesieniu do różnych kontekstów historycznych i zachowań kulturowych oraz gospodarczych. Jaką rolę spełniała / spełnia kultura w obszarze gospodarki oraz przedsiębiorczości i kształtowania się nowych zachowań w biznesie? Jak ekonomia kultury wpływa na przemiany w obszarze kultury? Na oba te pytania postaramy się odpowiedzieć uwzględniając kontekst polski oraz międzynarodowy. |
|
Pełny opis: |
W ramach poszczególnych zajęć zostanie omówiony proces kształtowania się zmian w gospodarce pod wpływem kultury oraz pokazanie oddziaływania czynników ekonomicznych na przemiany w kulturze przypisanej do różnych układów geopolitycznych. Oba te wątki będą się ze sobą przeplatać zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach pozwalając tematy prezentowane najpierw w ujęciu ogólnym (wykład) pogłębić o konkretne przykłady z historii rozwoju gospodarczego i powiązanych z nim obszarów kulturowych. W rezultacie zostaną poruszone wybrane kwestie zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym, polskim jak i międzynarodowym ukazując różne modele kształtowania relacji pomiędzy kulturą a gospodarką w tym przedsiębiorczością i kulturą biznesu, jakie mają teraz miejsce we współczesnym świecie. |
|
Literatura: |
J. T. Hryniewicz. (2004) Polityczny kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. L.E. Harrison, S.P. Huntington (2000) Kultura ma znaczenie. Jaka wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Przeł. S. Dymczyk. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo. A. Sosnowska (2004). Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947 - 1994). Warszawa: Wydawnictwo TRIO. |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia wykład, dyskusja ćwiczenia, analiza zjawisk Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest poznanie relacji zachodzących pomiędzy kulturą i gospodarką w odniesieniu do różnych kontekstów historycznych i zachowań kulturowych oraz gospodarczych. Jaką rolę spełniała / spełnia kultura w obszarze gospodarki oraz przedsiębiorczości i kształtowania się nowych zachowań w biznesie? Jak ekonomia kultury wpływa na przemiany w obszarze kultury? Na oba te pytania postaramy się odpowiedzieć uwzględniając kontekst polski oraz międzynarodowy. |
|
Pełny opis: |
W ramach poszczególnych zajęć zostanie omówiony proces kształtowania się zmian w gospodarce pod wpływem kultury oraz pokazanie oddziaływania czynników ekonomicznych na przemiany w kulturze przypisanej do różnych układów geopolitycznych. Oba te wątki będą się ze sobą przeplatać zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach pozwalając tematy prezentowane najpierw w ujęciu ogólnym (wykład) pogłębić o konkretne przykłady z historii rozwoju gospodarczego i powiązanych z nim obszarów kulturowych. W rezultacie zostaną poruszone wybrane kwestie zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym, polskim jak i międzynarodowym ukazując różne modele kształtowania relacji pomiędzy kulturą a gospodarką w tym przedsiębiorczością i kulturą biznesu, jakie mają teraz miejsce we współczesnym świecie. |
|
Literatura: |
J. T. Hryniewicz. (2004) Polityczny kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. L.E. Harrison, S.P. Huntington (2000) Kultura ma znaczenie. Jaka wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Przeł. S. Dymczyk. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo. A. Sosnowska (2004). Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947 - 1994). Warszawa: Wydawnictwo TRIO. |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia wykład, dyskusja ćwiczenia, analiza zjawisk Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest poznanie relacji zachodzących pomiędzy kulturą i gospodarką w odniesieniu do różnych kontekstów historycznych i zachowań kulturowych oraz gospodarczych. Jaką rolę spełniała / spełnia kultura w obszarze gospodarki oraz przedsiębiorczości i kształtowania się nowych zachowań w biznesie? Jak ekonomia kultury wpływa na przemiany w obszarze kultury? Na te i inne pytania powiązane ze wskazanym powyżej obszarem zagadnień postaramy się odpowiedzieć uwzględniając kontekst polski oraz międzynarodowy. |
|
Pełny opis: |
W ramach poszczególnych zajęć zostanie omówiony proces kształtowania się zmian w gospodarce pod wpływem kultury oraz pokazanie oddziaływania czynników ekonomicznych na przemiany w kulturze przypisanej do różnych układów geopolitycznych. Oba te wątki będą się ze sobą przeplatać zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach pozwalając tematy prezentowane najpierw w ujęciu ogólnym (wykład) pogłębić o konkretne przykłady z historii rozwoju gospodarczego i powiązanych z nim obszarów kulturowych. W rezultacie zostaną poruszone wybrane kwestie zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym, polskim jak i międzynarodowym ukazując różne modele kształtowania relacji pomiędzy kulturą a gospodarką w tym przedsiębiorczością i kulturą biznesu, jakie mają teraz miejsce we współczesnym świecie. |
|
Literatura: |
J. T. Hryniewicz. (2004) Polityczny kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. L.E. Harrison, S.P. Huntington (2000) Kultura ma znaczenie. Jaka wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Przeł. S. Dymczyk. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo. A. Sosnowska (2004). Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947 - 1994). Warszawa: Wydawnictwo TRIO. |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia wykład, dyskusja ćwiczenia, analiza zjawisk Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki, Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest poznanie relacji zachodzących pomiędzy kulturą i gospodarką w odniesieniu do różnych kontekstów historycznych i zachowań kulturowych oraz gospodarczych. Jaką rolę spełniała / spełnia kultura w obszarze gospodarki oraz przedsiębiorczości i kształtowania się nowych zachowań w biznesie? Jak ekonomia kultury wpływa na przemiany w obszarze kultury? Na te i inne pytania powiązane ze wskazanym powyżej obszarem zagadnień postaramy się odpowiedzieć uwzględniając kontekst polski oraz międzynarodowy. |
|
Pełny opis: |
W ramach poszczególnych zajęć zostanie omówiony proces kształtowania się zmian w gospodarce pod wpływem kultury oraz pokazanie oddziaływania czynników ekonomicznych na przemiany w kulturze przypisanej do różnych układów geopolitycznych. Oba te wątki będą się ze sobą przeplatać zarówno na wykładach jak i na ćwiczeniach pozwalając tematy prezentowane najpierw w ujęciu ogólnym (wykład) pogłębić o konkretne przykłady z historii rozwoju gospodarczego i powiązanych z nim obszarów kulturowych. W rezultacie zostaną poruszone wybrane kwestie zarówno w ujęciu historycznym jak i współczesnym, polskim jak i międzynarodowym ukazując różne modele kształtowania relacji pomiędzy kulturą a gospodarką w tym przedsiębiorczością i kulturą biznesu, jakie mają teraz miejsce we współczesnym świecie. |
|
Literatura: |
J. T. Hryniewicz. (2004) Polityczny kontekst rozwoju gospodarczego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. L.E. Harrison, S.P. Huntington (2000) Kultura ma znaczenie. Jaka wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Przeł. S. Dymczyk. Warszawa: Zysk i S-ka Wydawnictwo. A. Sosnowska (2004). Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947 - 1994). Warszawa: Wydawnictwo TRIO. |
|
Uwagi: |
Uwagi: Metody kształcenia wykład, dyskusja ćwiczenia, analiza zjawisk Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 30 Godziny przygotowania się do zajęć: 15 Łączna liczba godzin aktywności: 45. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.