Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do socjologii rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3F-WSR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do socjologii rodziny
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Socjologia rodziny – podstawowe kategorie opisu rodziny, definicje pojęć.

2. Instytucja rodziny w perspektywie teorii reprodukcji społecznej.

3. Zróżnicowania społeczne polskich rodzin.

4. Kulturowe aspekty przemian rodziny i postaw wobec rodziny.

5. Nowe rodzicielstwo. Rodzicielstwo jako projekt.

6. Rodzina w epoce globalnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma podstawową wiedzę o socjologii rodziny jako subdyscyplinie socjologii i jej miejscu w systemie nauk społecznych.

Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach socjologii rodziny.

Ma wiedzę o zmieniających się koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji rodziny.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii rodziny do identyfikowania i krytycznego analizowania zjawisk i procesów społecznych związanych z instytucją rodziny.

Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie ze standardami, wystąpień ustnych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Zielińska
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Justyna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - egzamin (test wiadomości)

Warunki zaliczenia ćwiczeń - frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje przed grupą

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z subdyscypliną naukową, jaką jest socjologia rodziny oraz z podstawowymi pojęciami opisującymi rodzinę, procesami przemian rodziny i ich uwarunkowaniami, nowymi formami życia rodzinnego i kulturowymi zmianami w obszarze ról rodzinnych. Ponadto zostaną omówione wybrane wyzwania, jakie stoją przed współczesną rodziną. W czasie kursu studenci i studentki nabędą umiejętność interpretowania w kategoriach socjologicznych społecznych zjawisk związanych z instytucją rodziny i życiem rodzinnym.

Literatura:

Szlendak Tomasz (2012), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sikorska Małgorzata (2019), Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Marody Mirosława, Giza-Poleszczuk Anna (2004), Przemiany rodziny, w: M. Marody, A. Giza-Poleszczuk (red.) Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 184-216.

Franciszek Adamski, 2002, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład z prezentacją w PowerPoint

ćwiczenia: prezentacje lektur, prezentacje zadanych prac, dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI:

30h godziny kontaktowe

30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu,

40h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń,

10h przygotowanie do egzaminu;

4 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Justyna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Zielińska
Prowadzący grup: Natallia Paulovich, Justyna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - egzamin (test wiadomości)

Warunki zaliczenia ćwiczeń - frekwencja, udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów z literatury przedmiotu, wykonanie zadanych opracowań i ich prezentacje przed grupą

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z subdyscypliną naukową, jaką jest socjologia rodziny oraz z podstawowymi pojęciami opisującymi rodzinę, procesami przemian rodziny i ich uwarunkowaniami, nowymi formami życia rodzinnego i kulturowymi zmianami w obszarze ról rodzinnych. Ponadto zostaną omówione wybrane wyzwania, jakie stoją przed współczesną rodziną. W czasie kursu studenci i studentki nabędą umiejętność interpretowania w kategoriach socjologicznych społecznych zjawisk związanych z instytucją rodziny i życiem rodzinnym.

Literatura:

Szlendak Tomasz (2012), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sikorska Małgorzata (2019), Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Marody Mirosława, Giza-Poleszczuk Anna (2004), Przemiany rodziny, w: M. Marody, A. Giza-Poleszczuk (red.) Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 184-216.

Franciszek Adamski (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład z prezentacją w PowerPoint

ćwiczenia: prezentacje lektur, prezentacje zadanych prac, dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI:

30h godziny kontaktowe

30h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu,

40h realizacja pracy na zaliczenie ćwiczeń,

10h przygotowanie do egzaminu;

4 pkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)