Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia trzeciego wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3F-STW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia trzeciego wieku
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zagadnienia ogólne.

1.1. Starość w socjologii. Podstawowe perspektywy teoretyczne.

2. Przemiany starości w krajach zachodnich.

2.1. Nowoczesna starość: ustanowienie emerytur a przemiany pozycji ludzi starych.

2.2. Nowoczesna starość: uniformizacja przebiegu życia.

2.3. Ponowoczesny trzeci wiek i kultura młodości.

2.4. Ponowoczesny czwarty wiek: medykalizacja starości, starość w polityce społecznej i w mediach.

3. Przemiany starości w Polsce.

3.1. „Użyteczność jako istota egzystencji”. Tradycyjna starość na wsi polskiej i przemiany w okresie PRL-u.

3.2. Starość „przed telewizorem” po transformacji ustrojowej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii starości w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat miejsca człowieka starszego w rodzinie i społeczeństwach.

Ma zawansowaną wiedzę na temat pozycji ludzi starszych w rodzinie na ziemiach polskich na przestrzeni ostatniego stulecia oraz zmieniającej się pozycji seniorów w społeczeństwie.

Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii starości, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania zjawiska trzeciego wieku.

Potrafi prognozować przemiany pozycji i wizerunku ludzi starszych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie, zachowując zasady kultury osobistej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Stankowska
Prowadzący grup: Magdalena Stankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Matysiak
Prowadzący grup: Ilona Matysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Test jednokrotnego wyboru z kilkoma pytaniami otwartymi.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Definiowanie starości (ujęcie biologiczne, społeczne i psychologiczne; demograficzne starzenie się).

- Wyzwania towarzyszące starzeniu się współczesnych społeczeństw zachodnich.

- III i IV wiek.

- Zróżnicowanie kategorii osób starszych.

- Starzenie się a jakość życia.

- Specyfika "wiejskiej starości": przykłady z Polski i USA.

- Osoby starsze na rynku pracy.

- Specyfika wyzwań związanych z opieką nad osobami starszymi.

- Innowacyjne rozwiązania opiekuńcze: przykłady z Holandii, USA i Polski.

- Znaczenie relacji międzypokoleniowych.

- Osoby starsze a pandemia COVID-19.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Okólski, M. (2018) (red.). Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

- Fabiś, A., Wawrzyniak, J., Chabior, A. (2019). Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

- Mucha, J., Krzyżowski, Ł. (2011). Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki. Kraków: Wydawnictwa AGH.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Lehr, U. (2007). U schyłku życia. Starość mieszkańców wsi Beskidu Śląskiego i Podhala. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk.

- Laskowska-Otwinowska, J. (2000). Człowiek stary w ubogiej rodzinie polskiej wsi współczesnej. W: Tarkowska, E. (red.). Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce. Warszawa: IFiS PAN.

- Krzyżowski, Ł. (2013). Polscy migranci i ich starzejący się rodzice. Transnarodowy system opieki międzygeneracyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

- Krzyżowski, Ł., Kowalik, W., Suwaka, K., Pawlina, A. (2014). Młodzi emeryci w Polsce. Między biernością a aktywnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

- Broda-Wysocki, P., Dylus, A., Pawlos, M. (2016). Dyskryminacja seniorów w Polsce. Diagnoza i przeciwdziałanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

- Niezabitowską, E., Bartoszek, A., Kucharczyk-Brus, B., Niezabitowski, M. (2013). Środowisko zamieszkania polskich seniorów w badaniach interdyscyplinarnych. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe.

- Scharlach, A., Lehning, A. (2016). Creating Acing-Friendly Communities. Oxford University Press.

- Glasgow, N., Berry, E. H. (Eds.). (2013). Rural aging in 21st century America (Vol. 7). Springer Netherlands.

- Matysiak, I. (2022). Social bonding strategies in the context of retirement migration to nonmetropolitan areas in the United States—Insights from Michigan and North Carolina. Population, Space and Place.

- Matysiak, I. (2017). Elderly people as key actors behind social innovations in rural areas: Examples of care cooperatives in the Netherlands. Acta Innovations.

Uwagi:

Wykład z elementami interaktywnymi.

NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI:

- udział w wykładach - 30 h

- przygotowanie się do testu na zaliczenie wykładu - 15 h

- zapoznanie się z literaturą - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Matysiak
Prowadzący grup: Ilona Matysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Test jednokrotnego wyboru z kilkoma pytaniami otwartymi.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

- Definiowanie starości (ujęcie biologiczne, społeczne i psychologiczne; demograficzne starzenie się).

- Wyzwania towarzyszące starzeniu się współczesnych społeczeństw zachodnich.

- III i IV wiek.

- Zróżnicowanie kategorii osób starszych.

- Starzenie się a jakość życia.

- Specyfika "wiejskiej starości": przykłady z Polski i USA.

- Osoby starsze na rynku pracy.

- Specyfika wyzwań związanych z opieką nad osobami starszymi.

- Innowacyjne rozwiązania opiekuńcze: przykłady z Holandii, USA i Polski.

- Znaczenie relacji międzypokoleniowych.

- Osoby starsze a pandemia COVID-19.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Okólski, M. (2018) (red.). Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

- Fabiś, A., Wawrzyniak, J., Chabior, A. (2019). Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".

- Mucha, J., Krzyżowski, Ł. (2011). Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki. Kraków: Wydawnictwa AGH.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

- Lehr, U. (2007). U schyłku życia. Starość mieszkańców wsi Beskidu Śląskiego i Podhala. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk.

- Laskowska-Otwinowska, J. (2000). Człowiek stary w ubogiej rodzinie polskiej wsi współczesnej. W: Tarkowska, E. (red.). Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce. Warszawa: IFiS PAN.

- Krzyżowski, Ł. (2013). Polscy migranci i ich starzejący się rodzice. Transnarodowy system opieki międzygeneracyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

- Krzyżowski, Ł., Kowalik, W., Suwaka, K., Pawlina, A. (2014). Młodzi emeryci w Polsce. Między biernością a aktywnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".

- Broda-Wysocki, P., Dylus, A., Pawlos, M. (2016). Dyskryminacja seniorów w Polsce. Diagnoza i przeciwdziałanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

- Niezabitowską, E., Bartoszek, A., Kucharczyk-Brus, B., Niezabitowski, M. (2013). Środowisko zamieszkania polskich seniorów w badaniach interdyscyplinarnych. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe.

- Scharlach, A., Lehning, A. (2016). Creating Acing-Friendly Communities. Oxford University Press.

- Glasgow, N., Berry, E. H. (Eds.). (2013). Rural aging in 21st century America (Vol. 7). Springer Netherlands.

- Matysiak, I. (2022). Social bonding strategies in the context of retirement migration to nonmetropolitan areas in the United States—Insights from Michigan and North Carolina. Population, Space and Place.

- Matysiak, I. (2017). Elderly people as key actors behind social innovations in rural areas: Examples of care cooperatives in the Netherlands. Acta Innovations.

- Matysiak, I., & Peters, D. J. (2023). Conditions facilitating aging in place in rural communities: The case of smart senior towns in Iowa. Journal of Rural Studies, 97, 507-516.

Uwagi:

Wykład z elementami interaktywnymi.

NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI:

- udział w wykładach - 30 h

- przygotowanie się do testu na zaliczenie wykładu - 15 h

- zapoznanie się z literaturą - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)