Socjologia trzeciego wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-STW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia trzeciego wieku |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. SC, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagadnienia ogólne. 1.1. Starość w socjologii. Podstawowe perspektywy teoretyczne. 2. Przemiany starości w krajach zachodnich. 2.1. Nowoczesna starość: ustanowienie emerytur a przemiany pozycji ludzi starych. 2.2. Nowoczesna starość: uniformizacja przebiegu życia. 2.3. Ponowoczesny trzeci wiek i kultura młodości. 2.4. Ponowoczesny czwarty wiek: medykalizacja starości, starość w polityce społecznej i w mediach. 3. Przemiany starości w Polsce. 3.1. „Użyteczność jako istota egzystencji”. Tradycyjna starość na wsi polskiej i przemiany w okresie PRL-u. 3.2. Starość „przed telewizorem” po transformacji ustrojowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii starości w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat miejsca człowieka starszego w rodzinie i społeczeństwach. Ma zawansowaną wiedzę na temat pozycji ludzi starszych w rodzinie na ziemiach polskich na przestrzeni ostatniego stulecia oraz zmieniającej się pozycji seniorów w społeczeństwie. Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii starości, w tym techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań empirycznych. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do identyfikowania i krytycznego analizowania zjawiska trzeciego wieku. Potrafi prognozować przemiany pozycji i wizerunku ludzi starszych z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować i formułować wnioski w debacie, zachowując zasady kultury osobistej. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Test jednokrotnego wyboru z kilkoma pytaniami otwartymi. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Definiowanie starości (ujęcie biologiczne, społeczne i psychologiczne; demograficzne starzenie się). - Wyzwania towarzyszące starzeniu się współczesnych społeczeństw zachodnich. - III i IV wiek. - Zróżnicowanie kategorii osób starszych. - Starzenie się a jakość życia. - Specyfika "wiejskiej starości": przykłady z Polski i USA. - Osoby starsze na rynku pracy. - Specyfika wyzwań związanych z opieką nad osobami starszymi. - Innowacyjne rozwiązania opiekuńcze: przykłady z Holandii, USA i Polski. - Znaczenie relacji międzypokoleniowych. - Osoby starsze a pandemia COVID-19. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Okólski, M. (2018) (red.). Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. - Fabiś, A., Wawrzyniak, J., Chabior, A. (2019). Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". - Mucha, J., Krzyżowski, Ł. (2011). Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki. Kraków: Wydawnictwa AGH. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Lehr, U. (2007). U schyłku życia. Starość mieszkańców wsi Beskidu Śląskiego i Podhala. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. - Laskowska-Otwinowska, J. (2000). Człowiek stary w ubogiej rodzinie polskiej wsi współczesnej. W: Tarkowska, E. (red.). Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce. Warszawa: IFiS PAN. - Krzyżowski, Ł. (2013). Polscy migranci i ich starzejący się rodzice. Transnarodowy system opieki międzygeneracyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". - Krzyżowski, Ł., Kowalik, W., Suwaka, K., Pawlina, A. (2014). Młodzi emeryci w Polsce. Między biernością a aktywnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". - Broda-Wysocki, P., Dylus, A., Pawlos, M. (2016). Dyskryminacja seniorów w Polsce. Diagnoza i przeciwdziałanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. - Niezabitowską, E., Bartoszek, A., Kucharczyk-Brus, B., Niezabitowski, M. (2013). Środowisko zamieszkania polskich seniorów w badaniach interdyscyplinarnych. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe. - Scharlach, A., Lehning, A. (2016). Creating Acing-Friendly Communities. Oxford University Press. - Glasgow, N., Berry, E. H. (Eds.). (2013). Rural aging in 21st century America (Vol. 7). Springer Netherlands. - Matysiak, I. (2022). Social bonding strategies in the context of retirement migration to nonmetropolitan areas in the United States—Insights from Michigan and North Carolina. Population, Space and Place. - Matysiak, I. (2017). Elderly people as key actors behind social innovations in rural areas: Examples of care cooperatives in the Netherlands. Acta Innovations. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami interaktywnymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w wykładach - 30 h - przygotowanie się do testu na zaliczenie wykładu - 15 h - zapoznanie się z literaturą - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Test jednokrotnego wyboru z kilkoma pytaniami otwartymi. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: - Definiowanie starości (ujęcie biologiczne, społeczne i psychologiczne; demograficzne starzenie się). - Wyzwania towarzyszące starzeniu się współczesnych społeczeństw zachodnich. - III i IV wiek. - Zróżnicowanie kategorii osób starszych. - Starzenie się a jakość życia. - Specyfika "wiejskiej starości": przykłady z Polski i USA. - Osoby starsze na rynku pracy. - Specyfika wyzwań związanych z opieką nad osobami starszymi. - Innowacyjne rozwiązania opiekuńcze: przykłady z Holandii, USA i Polski. - Znaczenie relacji międzypokoleniowych. - Osoby starsze a pandemia COVID-19. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Okólski, M. (2018) (red.). Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. - Fabiś, A., Wawrzyniak, J., Chabior, A. (2019). Ludzka starość. Wybrane zagadnienia z gerontologii społecznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". - Mucha, J., Krzyżowski, Ł. (2011). Ku socjologii starości. Starzenie się w biegu życia jednostki. Kraków: Wydawnictwa AGH. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - Lehr, U. (2007). U schyłku życia. Starość mieszkańców wsi Beskidu Śląskiego i Podhala. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk. - Laskowska-Otwinowska, J. (2000). Człowiek stary w ubogiej rodzinie polskiej wsi współczesnej. W: Tarkowska, E. (red.). Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce. Warszawa: IFiS PAN. - Krzyżowski, Ł. (2013). Polscy migranci i ich starzejący się rodzice. Transnarodowy system opieki międzygeneracyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". - Krzyżowski, Ł., Kowalik, W., Suwaka, K., Pawlina, A. (2014). Młodzi emeryci w Polsce. Między biernością a aktywnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". - Broda-Wysocki, P., Dylus, A., Pawlos, M. (2016). Dyskryminacja seniorów w Polsce. Diagnoza i przeciwdziałanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. - Niezabitowską, E., Bartoszek, A., Kucharczyk-Brus, B., Niezabitowski, M. (2013). Środowisko zamieszkania polskich seniorów w badaniach interdyscyplinarnych. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe. - Scharlach, A., Lehning, A. (2016). Creating Acing-Friendly Communities. Oxford University Press. - Glasgow, N., Berry, E. H. (Eds.). (2013). Rural aging in 21st century America (Vol. 7). Springer Netherlands. - Matysiak, I. (2022). Social bonding strategies in the context of retirement migration to nonmetropolitan areas in the United States—Insights from Michigan and North Carolina. Population, Space and Place. - Matysiak, I. (2017). Elderly people as key actors behind social innovations in rural areas: Examples of care cooperatives in the Netherlands. Acta Innovations. - Matysiak, I., & Peters, D. J. (2023). Conditions facilitating aging in place in rural communities: The case of smart senior towns in Iowa. Journal of Rural Studies, 97, 507-516. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami interaktywnymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w wykładach - 30 h - przygotowanie się do testu na zaliczenie wykładu - 15 h - zapoznanie się z literaturą - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.