Socjologia w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-SWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia w praktyce |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia zmiany społecznej, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Socjologiczny aktywizm: tradycje interwencji w życie zbiorowe; dziedzictwo oświecenia – „fizyka obyczajów”; aktywizm wczesnej socjologii amerykańskiej; brytyjskie survey’e socjalne; niemiecka koncepcja polityki społecznej; polska tradycja IGS-u. 2. Idea planowanej zmiany społecznej: prawo jako instrument inżynierii społecznej Pounda; krytyka Poppera; koncepcja active society Etzioniego. 3. Programy socjologii stosowanej: action research Lewina; koncepcja socjotechniki Podgóreckiego; idee socjologii klinicznej. 4. Strategie interwencji: dystrybucja kar i nagród; interwencje bezpośrednie i pośrednie – Wakar i koncepcja zarządzania parametrycznego; dziedzictwo Oświecenia: korekcjonalizm i jego kryzys; idee społecznej profilaktyki i złudzenia myślenia przyczynowo-skutkowego. 5. Instytucjonalizacja systemów interwencji społecznych: nowe profesje kontroli społecznej. 6. Normatywna i opisowa charakterystyka konstruowania programów interwencji społecznych: kłopoty założenia o racjonalnym decydencie; programy zmiany społecznej i kontekst ich realizacji – inkrementalizm. 7. Planowa zmiana społeczna i demokracja: Mannheim i kłopoty z merytokracją. 8. Ulotny sens „wykorzystania”: w jaki sposób wiedza dyfunduje w systemie społecznym: od badań nad dyfuzją innowacji do badań nad knowledge use. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna, potrafi prześledzić i wskazać na rozmaite formy zakorzenienia społecznych praktyk w wiedzy proto-naukowej i naukowej. Rozumie współczesne koncepcje socjologii stosowanej i sens dyskusji pomiędzy rozmaitymi wersjami inżynierii społecznej i tzw. inkrementalizmem. Rozumie program nauki o zarządzaniu publicznym i tzw. policy sciences. Rozumie założenia i podstawowe wyniki ekonomii behawioralnej i wynikające z nich - a także z prac H. Simona - ograniczenia ludzkiej racjonalności. Rozumie mechanizmy funkcjonowania rozmaitych instytucji eksperckich, tzw. „think tanków” i ich ideologiczne zróżnicowanie. Zna podstawowe zasady racjonalizowania polskiej praktyki legislacyjnej i wymagania tzw. oceny skutków regulacji. Umiejętności Student/-ka potrafi krytycznie analizować założenia tkwiące w agregacji danych składających się na wielkie zbiory danych stanowiących podstawę przygotowywania rozmaitych diagnoz społecznych. Potrafi ocenić warsztat badań socjologicznych w kształtowaniu diagnoz społecznych; potrafi przygotowywać tzw. analizy trendów i na tej podstawie przygotowywać scenariusze dynamiki zjawisk i procesów społecznych; dostrzega znaczenie zjawisk uznawanych za tzw. „czarne łabędzie”. Umie odróżniać podejmowanie decyzji w sprawach publicznych w sytuacji ryzyka i w sytuacji niepewności. Potrafi przygotowywać raporty z własnych prac analitycznych i adresować je do odpowiednich odbiorców; dostrzega rolę form prezentacji wyników, znaczenie warsztatu analitycznego i personalnego zaufania jako czynników wyznaczających poziom wykorzystania tych wyników. Potrafi komunikować wyniki własnych prac analitycznych tzw. lay audience; umie upowszechniać wyniki tych prac. Umie korzystać z międzynarodowych baz danych i prowadzić własne analizy porównawcze. Dostrzega znaczenie dyskusji i negocjowanego kompromisu w tworzeniu diagnoz społecznych. Kompetencje społeczne Student/-ka umie racjonalnie argumentować w sporach dotyczących trafności diagnoz społecznych, umie też korygować własne poglądy na podstawie argumentów zgłaszanych przez innych; potrafi krytycznie oceniać te argumenty. Jest przygotowany/-a do prezentowania wyników własnych prac analitycznych nie tylko wyspecjalizowanym grupom odbiorców, lecz także szeroko rozumianej opinii publicznej i - w zakresie swoich kompetencji - stara się aktywnie uczestniczyć w publicznych debatach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Poławska | |
Prowadzący grup: | Marcin Grudzień, Małgorzata Poławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Studenci po zakończeniu kursu będą umieli dopasować odpowiednie metody badań marketingowych do podstawowych etapów planowania marki oraz będą znali podstawowe metodologie w zakresie badań ilościowych oraz potrafili je zastosować. Studenci w wyniku kursu wiedzą, jakie jest miejsce badań marketingowych w procesie planowania marki oraz na czym polega specyfika badań marketingowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Siemieńska-Żochowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Poławska, Dagmara Szczepańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.