Socjologia mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-SME |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia mediów |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia mediów, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1 Teorie i koncepcje w obszarze socjologii mediów. 2. Metodologia badań mediów. 3. Procesy społeczne związane z mediami. 4. Media a Internet. 5. Analiza wybranych mechanizmów ze świata mediów, marketingu i public relations. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o znaczeniu socjologii mediów oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą teorie i metodologię z zakresu socjologii mediów. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji rynku medialnego. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk z obszaru problematyki mediów z zastosowaniem specyficznych metod badawczych. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tekstów i wytworów medialnych. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z zakresu nauk społecznych, stosując przyjęte w socjologii standardy. Kompetencje społeczne Student/-ka respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne w celu rozwiązania problemów w obszarze badania i analizy rynku medialnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Chutnik | |
Prowadzący grup: | Agata Chutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pisemnej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi i poszerzonymi pojęciami i teoriami z zakresu socjologii mediów, a także wykonanie podczas warsztatu pracy badawczej związanej z tematyką zajęć. |
|
Literatura: |
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Lisowska-Magdziarz, Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012; McQuail, Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008, Pisarek W, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008. Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006 (wybrane hasła). Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Bielsko-Biała 2007 (wybrane rozdziały). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład: prezentacja multimedialna, wystąpienie Ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, prace pisemne Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 60 h 2. Opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 30 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą - 30 h 4. Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia - 30h 5. Przygotowanie prac pisemnych 30h Sumarycznie: 180h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Sitek | |
Prowadzący grup: | Anna Sitek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kryteria zaliczenia - obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia - przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane. - referat – wypowiedź ustna (20-30 min.) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat wystąpienia musi zostać ustalony z prowadzącym co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i wygłoszony w trakcie ćwiczeń. Referat powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Ocenie podlegać będą również sposób przekazywania informacji oraz źródła informacji stanowiące podstawę jego opracowania. Referat stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń. Punkty możliwe do zdobycia (w): 14 pkt. – obecność 14 pkt. - przygotowanie i aktywność Punkty możliwe do zdobycia (ćw): 14 pkt. – obecność 14 pkt. - przygotowanie i aktywność 5 pkt. – referat Kryteria uzyskania oceny: min. 60% = 3 61-69% = 3+ 70-79% = 4 80-89% = 4+ 90-100% = 5 |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej. Ramowy plan zajęć: 1. Zajęcia wprowadzające 2. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych 3. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a 4. Rola i funkcje mediów 5. Rewolucja big data i dataizm 6. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś 7. Problemy mediów Kontrowersyjn 8. Media jako źródło dezinformacji 9. Społeczność wirtualna 10. Cyfryzacja i digitalizacja kultury 11. ………………………………………………….. (prowadzący zastrzega możliwość zaproszenia na zajęcia gościa specjalnego; w przypadku nieskorzystania z wyżej wskazanej możliwości temat zajęć zostanie uzgodniony ze studentami; termin zajęć może zostać zrealizowany w dowolnym momencie) 12. Podsumowanie zajęć/zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
2. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział pierwszy: Pojęcie mediów masowych. b) La Verne, Thomas i Robert J. Anderson. 1977. Sociology. The study of human relationship. Nowy Jork: HBS, s. 201-214. c) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 1-68. d) Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 13. 3. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne a) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, s. 69-159. 4. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a a) Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieciowe. Warszawa: Wydawnictwo PWN. b) Castells, Manuel. 2009. Sieć nasza powszechna, w: Gazeta Wyborcza. c) Castells, Manuel. 2009. Obywatel rodzi się w sieci, w: Gazeta Wyborcza. 5. Rola i funkcje mediów a) Kozłowska, Anna. 2006. Odziaływanie mass mediów. Warszawa: SGH, s. 67-186. 6. Rewolucja big data i dataizm a) Film dokumentalny „Hakowanie świata” b) a) Harrari, Yuval Noah. 2018. Homo deus. Krótka historia jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie, rozdział 11. 7. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś a) Urbanek, Grzegorz. 2017. Propaganda w mediach ery web 2.0. Przykłady wykorzystania propagandy w filmach internetowych do komunikacji politycznej, w: Security, Economy & Law, 4/2017 (XVII). 8. Problemy mediów a) Brenda-Mańkowska, Adriana. 2019. Fake news, clickbait, żebrolaki – problemy mediów w dobie postprawdy, w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu. b) Pańka, Daria. 2019. Hejting, trolling i unboxing – o współczesnym wpływie języka angielskiego na język polski używany na Facebooku, w: w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu. c) Film dokumentalny „Cyberpiekło: jak ujawniono internetowy koszmar”. 9. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne a) Grębowiec, Mariusz. 2010. Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumenta, w: Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3(52), s. 444-455. 10. Media jako źródło dezinformacji a) Film dokumentalny „Czasy postprawdy: My, media”. b) Wala, Łukasz. 2015. Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja, w: Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, vol. 18, nr 1. c) Witkowska, Joanna. 2006. Polityka-media-dezinformacja – demaskowanie wroga w prasie komunistycznej w Polsce na przykładzie Wielkiej Brytanii, w: Global Media Journal, nr 2(2). d) Nowak, Paweł. 2018. Google pierwszym źródłem (dez)informacji?, w: Zarządzanie w Kulturze, vol. 18, z. 2. 11. Społeczność wirtualna a) Szpunar, Magdalena. 2004. Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności eksplikacja socjologiczna, w: Studia Socjologiczne, nr 2(173). b) Tonnies, Ferdinand. 2008. Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 12. Cyfryzacja i digitalizacja kultury a) Szczepaniak, Marika. 2018. Cyfryzacja jako główny czynnik wpływu na nowe formy współczesnej sztuki a ich przynależność do kategorii kultury artystycznej, w: Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej, r.LXVIII. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład: metoda podawcza (prezentacja multimedialna, wystąpienie) Ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, referat Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 60 h 2. Praca własna studentów - 120 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.