Moduł badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-MOB1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł badawczy |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia zmiany społecznej, stacj. II st. Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia zmiany społecznej, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zajęcia prowadzone metodą projektową. 1. Ogólna charakterystyka wybranych działów/specjalizacji w ramach socjologii. 2. Przedmiot zainteresowania wybranych działów/specjalizacji w ramach socjologii. 3. Przegląd teorii socjologicznych. 4. Metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych wybranych działów socjologii. 5. Udział w praktyce badawczej - udział w pracach nad narzędziami badawczymi; realizacja badania w terenie; opracowanie zebranego materiału badawczego; prezentacja wyników analizy zebranego materiału. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych. Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy struktury, organizacje i instytucje społeczne. Umiejętności Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii. Potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach, pełniących różne funkcje społeczne. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przy realizacji projektu badawczego, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. Jest gotów/-owa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne, przy projektowaniu i realizacji badania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Prokopczuk | |
Prowadzący grup: | Magda Prokopczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dagmara Szczepańska | |
Prowadzący grup: | Dagmara Szczepańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy i umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego, jak na przykład zlecenie napisania referatu lub sporządzenie prezentacji. Efekty uczenia się z zakresu kompetencji sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu mają charakter praktyczny. Przedmiot prowadzony jest metodą projektową i ma na celu praktykę różnych metod i technik badań socjologicznych, nabycie przez studentów umiejętności konceptualizacji i realizacji badań różnymi metodami, analizy zebranych danych oraz opracowania i przedstawienia uzyskanych wyników. Treści zajęć: Kształtowanie umiejętności w zakresie: stawiania pytań badawczych i formułowania hipotez, dobierania odpowiednich metod poznania do stawianych pytań badawczych, budowania narzędzi badawczych (opracowywanie kategorii do kodowania w analizie treści, kwestionariusz ankiety), realizacji badań (analiza treści, badania ankietowe), opracowywania wyników z badań, przygotowywania prezentacji z omówieniem wyników badania, pisania raportów z badań. |
|
Literatura: |
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lub inne wydania tej książki: 2004, 2005, 2007 też: z 2008 Podstawy badań społecznych). Stefan Nowak. 2017. Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Renete Mayntz, Kurt Holm, Peter Hübner. 1985. Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Paweł B. Sztabiński, Zbigniew Sawicki, Franciszek Sztabiński (red.). 2005. Fieldwork jest sztuką. Warszawa: Wyd. IFiS PAN. David Silverman. (2008). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja - burza mózgów - praca z tekstem Nakład pracy studenta/ki: 30 h - godziny kontaktowe 30 h - opracowanie prezentacji i raportu z mini badania, zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników mini badania, 20 h - lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu. Razem 80 h. 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.