Moduł badawczy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-MOB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł badawczy |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia mediów, stacj. II st. Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia mediów, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zajęcia realizowane metodą projektową. 1. Ogólna charakterystyka wybranych działów/specjalizacji w ramach socjologii. 2. Przedmiot zainteresowania wybranych działów/specjalizacji w ramach socjologii. 3. Przegląd teorii socjologicznych. 4. Metodologia badań oraz przykłady badań empirycznych wybranych działów socjologii. 5. Udział w praktyce badawczej - udział w pracach nad narzędziami badawczymi; realizacja badania w terenie; opracowanie zebranego materiału badawczego; prezentacja wyników analizy zebranego materiału. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii, ośrodkach i szkołach badawczych. Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy struktury, organizacje i instytucje społeczne. Umiejętności Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii. Potrafi porozumiewać się z socjologami i przedstawicielami nauk pokrewnych, a także popularyzować wiedzę o socjologii, wytworach i instytucjach, pełniących różne funkcje społeczne. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przy realizacji projektu badawczego, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. Jest gotów/-owa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne, przy projektowaniu i realizacji badania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: napisanie raportu i przedstawienie prezentacji z badań. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie się z wybranymi badaniami naukowymi oraz przejście przez cały proces badawczy, tj: wybór tematu badań, postawianie pytań badawczych, przegląd literatury naukowej i danych zastanych, tworzenie narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań, zebranie wyników badań, analizę materiałów badawczych, napisanie raportów i przygotowanie prezentacji multimedialnych z badań. Podczas zajęć zostaną zaprezentowane studentom i studentkom wybrane prace naukowe, a także omówione zasady pisania prac naukowych, wystąpień publicznych i przygotowywania prezentacji multimedialnych. |
|
Literatura: |
Sztandar-Sztanderska Karolina (2016), Obywatel spotyka państwo. O urzędach pracy jako biurokracji pierwszego kontaktu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Mrozowicki Adam (2011), Coping with Social Change. Life Strategies of Workers in Poland’s New Capitalism, Leuven: Leuven University Press. Becker Howard (1998), Tricks of the Trade: How to Think About Your Research While You’re Doing It, Chicago: University of Chicago Press. Becker Howard (2013), Warsztat pisarski badacza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Creswell John W. (2013), Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mieszane, tłum. J. Gilewicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Flick Uwe (2011), Jakość w badaniach jakościowych (2011), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Salganik Matthew J. (2019), Bit by bit: Social Research in the Digital Age, Princetown: Princetown University Press. Palęcka Alicja (2021) Spokojnie, jestem grzeczny”. Molestowanie seksualne jako strategia uczestników badania, Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 17, nr 2, s. 45-60. |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami interaktywnymi, dyskusja, praca w zespołach badawczych. Nakład pracy studentki/a: - udział w zajęciach – 30 h - praca w zespołach badawczych – 60 h - zapoznanie się z literaturą – 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: raport napisany wspólnie przez studentów na podstawie przeprowadzonych wspólnie badań. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest praktyczne poznanie metody etnografii mediów. Klasyczne metody etnograficzne - otwarty wywiad pogłębiony i obserwacja uczestnicząca – zostaną zastosowane do badania odbioru treści medialnych. Również poprzez praktykę studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami teoretycznymi, służącymi jako narzędzia do analizy odbioru mediów przez publiczność, takimi jak: serial jako element praktyk społecznych, strategie i taktyki, emocjonalny realizm, towarzyskość. W ten sposób zajęcia dają możliwość praktykowania wiedzy socjologicznej zdobytej na studiach i doszlifowania podstawowych umiejętności socjologa, jakimi są: studiowanie kontekstu teoretycznego badanego zagadnienia, postawienie pytań badawczych, zaprojektowanie metody badań i analiza wyników badań. 1. Zajęcia wprowadzające i plan pracy Zapoznajemy się z harmonogramem pracy i oglądamy materiał badawczy – pierwszy odcinek serialu. 2. Przegląd literatury tematycznej Sokołowski Ł (2011) Serial jako element praktyk społecznych. Kultura i Społeczeństwo, LV (2-3): 187-208. Ang I (1985) Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. London: Methuen. Rozdział 1. Dallas between reality and fiction. 3. Cel badań, pytania badawcze i schemat badań 4. Tworzenie konspektu raportu z badań 5. Konstrukcja techniki badawczej: wspólne oglądanie + otwarty wywiad pogłębiony 6. Prowadzenie badań 7. Transkrypcja wywiadów 8. Fiszkowanie materiałów 9. Analiza materiałów 10. Analiza materiałów 11. Pisanie raportu: złożenie w całość 12. Pisanie raportu: podsumowanie 13. Pisanie raportu: wnioski 14. Oddanie raportu, omawianie trudności 15. Omawianie raportu/ów |
|
Literatura: |
Sokołowski Ł (2011) Serial jako element praktyk społecznych. Kultura i Społeczeństwo, LV (2-3): 187-208. Ang I (1985) Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. London: Methuen. Rozdział 1. Dallas between reality and fiction. |
|
Uwagi: |
Warsztat: analiza taktyk odbioru serialu z elementami analizy strategii wytwarzania serialu. Nakład pracy studenta: 10 h - czytanie lektur 30 h - uczestnictwo w zajęciach 15 h - rekrutacja do badań, przeprowadzenie wywiadu, sporządzenie transkrypcji 15 h - analiza zebranych materiałów i przygotowanie raportu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.