Migracje i ich konsekwencje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-MIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Migracje i ich konsekwencje |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia zmiany społecznej, stacj. II st. Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia zmiany społecznej, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Migracje we współczesnym świecie – wprowadzenie: typy i przyczyny migracji. 2. Migracje przymusowe i współczesny kryzys migracyjny. 3. Migracje zagraniczne Polaków - kierunki, przyczyny, konsekwencje. 4. Cudzoziemcy w Polsce – Polska jako kraj przyjmujący. 5. Migracje wewnętrzne – z miasta na wieś i ze wsi do miasta. 6. Mobilność przestrzenna osób starszych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat współczesnych migracji. Posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, organizacjach i instytucjach społecznych zaangażowanych w zarządzanie współczesnymi ruchami migracyjnymi lub reagujących na nie. Ma wiedzę o metodach gromadzenia danych na temat migracji i zdaje sobie sprawę z ich słabości. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy współczesnych procesów migracji. Potrafi funkcjonować i współdziałać w grupie przy opracowywaniu zleconych zadań. Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu wybranych problemów dotyczących współczesnych migracji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Matysiak | |
Prowadzący grup: | Ilona Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - kolokwium (jedno na koniec zajęć lub dwa krótsze – w połowie i na końcu zajęć, po uzgodnieniu ze studentami i studentkami), test wiedzy (pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru), Ms Forms, zakres: treść lektur na zajęcia oraz treść krótkich prezentacji prowadzącej do wybranych tematów; - praca w grupie – przygotowanie dwóch prezentacji przez daną grupę (PP, ok. 10-15 slajdów) na temat związany z problematyką danych zajęć, w oparciu o tekst dostarczony przez prowadzącą zajęcia oraz inne, samodzielnie znalezione źródła (np. dane statystyczne, raporty z badań, opracowania naukowe, artykuły prasowe, źródła internetowe); - aktywność na zajęciach – udział w dyskusjach w poszczególnych grupach (ćwiczenia w czasie zajęć) lub w dyskusji na kanale ogólnym w ramach zespołu Ms Teams; - prace domowe – przygotowywanie krótkich komentarzy pisemnych do zagadnień fragmentów tekstów wskazanych przez prowadzącą; |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - wprowadzenie do problematyki: współczesna mobilność i migracje, główne kierunki i typy migracji; - migracje zagraniczne jako przedmiot badań (źródła danych, sposoby badania zjawiska); - migracje zagraniczne z Polski – Polska jako kraj wysyłający: specyfika migracji poakcesyjnych (przykład wyjazdów Polek i Polaków do Wielkiej Brytanii, migracje opiekuńcze Polek – praca w opiece nad osobami starszymi w Niemczech); - migracje zagraniczne do Polski – Polska jako kraj przyjmujący: specyfika migracji z Ukrainy i Wietnamu, uchodźcy w Polsce; - kryzys migracyjny w Unii Europejskiej: przyczyny i konsekwencje; - migracje wewnętrzne w Polsce – przemieszczenia z terenów wiejskich do miast (przykład Warszawy); - migracje wewnętrzne w Polsce – przemieszczenia z miast na obszary wiejskie: specyfika suburbanizacji na Dolnym Śląsku; - nowe typy migracji: migracje emeryckie (retirement migrations); - migracje i wielokulturowość: muzułmanie w społeczeństwach zachodniej Europy; - migracje a demograficzne starzenie się: transnarodowy wymiar opieki nad osobami starszymi; - feminizacja migracji: specyfika migracji zarobkowych kobiet - teorie migracji (m.in. push&pull, nowa ekonomia migracji pracowniczych, sieci migracyjne i kapitał społeczny); |
|
Literatura: |
Kucharczyk, J. (2013). (red.). Nic o nas bez nas. Partycypacja Obywatelska Polaków w Wielkiej Brytanii. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Wiatr, A. (2017). Betrojerinki. Reportaże o pracy opiekuńczej i (bez)nadziei. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Grzymała-Kazłowska, A. (2007). Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Górny, A., Grzymała-Moszczyńska, H., Klaus, W., Łodziński, S. (2017). Uchodźcy w Polsce. Sytuacja prawna, skala napływu i integracja w społeczeństwie polskim oraz rekomendacje. Kraków – Warszawa: opracowanie przygotowane na zlecenie Komitetu Badań nad Migracjami PAN. Łukasiuk, M. (2007). Obcy w mieście. Migracja do współczesnej Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Kajdanek, K. (2012). Suburbanizacja po polsku. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”. Pasamonik, B. (2013). Rola płci w integracji europejskich muzułmanów. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”. Urbańska, S. (2015). Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989-2010. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Wybrane fragmenty lektur zostaną studentom i studentkom udostępnione w zakładce „Pliki” w ramach zespołu „Migracje i ich konsekwencje 2020/2021 – warsztat”. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Zajęcia będą odbywać się co tydzień (czwartki, godz. 15.20-16.55), w zespole „Migracje i ich konsekwencje 2020/2021 – warsztat” utworzonym w aplikacji Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86a8fb9ee7474df2a55809ff96c91503%40thread.tacv2/conversations?groupId=a8ed9361-29e8-4e4e-960d-9fc4bac6c5b6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 - praca w grupach podczas zajęć (udział w zadanych przez prowadzącą ćwiczeniach – dyskusje, przygotowywanie wspólnego stanowiska - każda grupa podczas ćwiczenia będzie pracować w swoim kanale w ramach zespołu „Migracje i ich konsekwencje 2020/2021- warsztat” i następnie prezentować wyniki swoich działań wszystkim na kanale ogólnym); - praca w grupach – przygotowanie przez daną grupę dwóch prezentacji (PP, ok. 10-15 slajdów) na temat związany z problematyką danych zajęć, w oparciu o tekst dostarczony przez prowadzącą zajęcia oraz inne, samodzielnie znalezione źródła (np. dane statystyczne, raporty z badań, opracowania naukowe, artykuły prasowe, źródła internetowe); - dyskusja – udział w dyskusji podczas pracy w grupach (ćwiczenia podczas zajęć – w ramach kanałów utworzonych dla poszczególnych grup w zespole Ms Teams, prowadząca zajęcia będzie sprawdzać aktywność poprzez włączanie się w kanały poszczególnych grup i obserwowanie toczącej się dyskusji), udział w dyskusji ogólnej (kanał ogólny w zespole Ms Teams) – prowadząca zajęcia będzie udzielać głosu na podstawie zgłoszenia przez tzw. „podniesienie żółtej rączki”; - prace domowe – krótkie pisemne komentarze do zagadnień omawianych podczas zajęć lub przesłanych przez prowadzącą zajęcia tekstów, przygotowywane indywidualnie lub w grupach i przesyłane prowadzącej zajęcia drogą mailową; - elementy pokazu – krótkie prezentacje prowadzącej zajęcia, wprowadzające w dane zagadnienie, przybliżające wybrane pojęcia itp. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w warsztatach - 30 h - przygotowanie prezentacji (praca w grupach) – 20 h - przygotowanie się do kolokwium – 15 h - prace domowe – 10 h Łączna liczba godzin aktywności - 75 h LICZBA ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Justyna Grzymała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - kolokwium, test wiedzy; - praca w grupie, aktywność na zajęciach, wykonanie prac domowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - wprowadzenie do problematyki: współczesna mobilność i migracje, główne kierunki i typy migracji; - migracje zagraniczne jako przedmiot badań (źródła danych, sposoby badania zjawiska); - migracje zagraniczne z Polski – Polska jako kraj wysyłający: specyfika migracji poakcesyjnych (przykład wyjazdów Polek i Polaków do Wielkiej Brytanii, migracje opiekuńcze Polek – praca w opiece nad osobami starszymi w Niemczech); - migracje zagraniczne do Polski – Polska jako kraj przyjmujący: specyfika migracji z Ukrainy i Wietnamu, uchodźcy w Polsce; - kryzys migracyjny w Unii Europejskiej: przyczyny i konsekwencje; - migracje wewnętrzne w Polsce – przemieszczenia z terenów wiejskich do miast (przykład Warszawy); - migracje wewnętrzne w Polsce – przemieszczenia z miast na obszary wiejskie: specyfika suburbanizacji na Dolnym Śląsku; - nowe typy migracji: migracje emeryckie (retirement migrations); - migracje i wielokulturowość: muzułmanie w społeczeństwach zachodniej Europy; - migracje a demograficzne starzenie się: transnarodowy wymiar opieki nad osobami starszymi; - feminizacja migracji: specyfika migracji zarobkowych kobiet - teorie migracji (m.in. push&pull, nowa ekonomia migracji pracowniczych, sieci migracyjne i kapitał społeczny); |
|
Literatura: |
Kucharczyk, J. (2013). (red.). Nic o nas bez nas. Partycypacja Obywatelska Polaków w Wielkiej Brytanii. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. Wiatr, A. (2017). Betrojerinki. Reportaże o pracy opiekuńczej i (bez)nadziei. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Grzymała-Kazłowska, A. (2007). Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Górny, A., Grzymała-Moszczyńska, H., Klaus, W., Łodziński, S. (2017). Uchodźcy w Polsce. Sytuacja prawna, skala napływu i integracja w społeczeństwie polskim oraz rekomendacje. Kraków – Warszawa: opracowanie przygotowane na zlecenie Komitetu Badań nad Migracjami PAN. Łukasiuk, M. (2007). Obcy w mieście. Migracja do współczesnej Warszawy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Kajdanek, K. (2012). Suburbanizacja po polsku. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”. Pasamonik, B. (2013). Rola płci w integracji europejskich muzułmanów. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”. Urbańska, S. (2015). Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989-2010. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: praca w grupach podczas zajęć, dyskusja, wykonanie zadanych prac, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: - udział w warsztatach - 30 h - przygotowanie prezentacji (praca w grupach) – 20 h - przygotowanie się do kolokwium – 15 h - prace domowe – 10 h Łączna liczba godzin aktywności - 75 h LICZBA ECTS – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.