Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka w mediach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2S-ETM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka w mediach
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. SC, socjologia mediów, stacj. II st.
Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia mediów, stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media.

2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych.

3. Podstawy prawne etyki mediów: prawo prasowe, prawo autorskie. Problemy etyczne związane z ochroną własności przemysłowej, prawem autorskim oraz zarządzaniem zasobami własności intelektualnej.

4. Deontologia mediów – prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów.

5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej.

6. Granice wolności mediów – wolność i odpowiedzialność w mediach.

7. Przemoc w mediach – prawo do informacji a prawo do prywatności, kultura obnażania, granice wizualnego przekazu, mowa nienawiści w mediach.

8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach.

9. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną.

10. Telewizja, Internet – etyczne dylematy kultury obrazkowej.

11. Nowe media – nowe wyzwania. Analiza raportów dotyczących wpływu mediów na życie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat działania mediów oraz ich powiązań z etyką; ma wiedzę na temat wartości i norm moralnych regulujących funkcjonowanie środków masowego przekazu.

Ma pogłębioną wiedzę na temat etycznych konsekwencji funkcjonowania mediów, ich wagi oraz społecznej roli.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi podać przykłady dylematów i problemów etycznych pojawiających się w mediach, dokonać ich analizy oraz podejmuje samodzielną próbę ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę.

Potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji tekstów źródłowych i innych tekstów kultury, zwłaszcza przekazów medialnych.

Potrafi brać merytoryczny udział w dyskusji; potrafi formułować oceny moralne i uzasadnia swoje stanowisko rzetelną argumentacją, odwołując się do poglądów własnych i innych autorów, zachowując przy tym zasady kultury osobistej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę oraz umiejętności z zakresu problematyki funkcjonowania środków masowego przekazu; potrafi samodzielnie i krytycznie odnieść się do treści przekazów medialnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne (analiza etyczna wybranego przekazu medialnego; etyczna ocena wybranej reklamy społecznej); w przypadku niewystarczającej aktywności na zajęciach odpowiedź ustna w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji.

Pełny opis:

opis treści programowych:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media (2 godz.)

2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.)

3. Dyskusja na temat niezależności mediów (2 godz.)

4. Mechanizmy kształtowania rynku mediów: prawo prasowe, prawo autorskie, deontologia mediów. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych (2 godz.)

5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.)

6. Granice wolności mediów – wolność a odpowiedzialność społeczna mediów; mowa nienawiści (2 godz.)

7. Etyczne dylematy dziennikarstwa śledczego (2 godz.)

8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.)

9. Mechanizm skandalizacji w mediach a kultura obnażania (2 godz.)

10. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.)

11. Etyczne dylematy kultury obrazkowej - G. Sartorii, P. Bourdieu (4 godz.)

12. Etyczne dylematy reportera, fotoreportera oraz odbiorcy (2 godz.)

13. Paradoksy nowych technologii. Netykieta w teorii i w praktyce (2 godz.)

14. Podsumowanie (2 godz.)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007.

2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008.

4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007.

6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

7. Karta Etyczna Mediów.

8. Kodeks Etyki Reklamy.

9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ.

10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP.

11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP.

12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej.

13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations.

15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019.

17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005.

18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003.

19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty).

20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty).

21. Maciej Mrozowski, "Spektator in spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN, Polsat", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

22. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

23. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

24. Agnieszka Stępińska, Szymon Ossowski, "Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

25. Anna Gruhn, "Skargi do Rady Reklamy (2007-2008) jako przejaw demokracji konsumentów w Polsce", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

26. Paweł Urbaniak, "System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego", „Studia Medioznawcze” 2(45)2011.

27. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011.

28. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”.

29. Natalia Hatalska, "Wiek paradosksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021.

Uwagi:

opis metod kształcenia: dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne

nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30 godz.

przygotowanie się do zajęć: 30 godz.

przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 godz.

inne zadania: 15

sumaryczna liczba godzin: 90 godz. = 3 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne (analiza etyczna wybranego przekazu medialnego; etyczna ocena wybranej reklamy społecznej); w przypadku niewystarczającej aktywności na zajęciach odpowiedź ustna w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji.

Pełny opis:

opis treści programowych:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media (2 godz.)

2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.)

3. Dyskusja na temat niezależności mediów (2 godz.)

4. Mechanizmy kształtowania rynku mediów: prawo prasowe, prawo autorskie, deontologia mediów. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych (2 godz.)

5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.)

6. Granice wolności mediów – wolność a odpowiedzialność społeczna mediów; mowa nienawiści (2 godz.)

7. Etyczne dylematy dziennikarstwa śledczego (2 godz.)

8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.)

9. Mechanizm skandalizacji w mediach a kultura obnażania (2 godz.)

10. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.)

11. Etyczne dylematy kultury obrazkowej - G. Sartorii, P. Bourdieu (4 godz.)

12. Etyczne dylematy reportera, fotoreportera oraz odbiorcy (2 godz.)

13. Paradoksy nowych technologii. Netykieta w teorii i w praktyce (2 godz.)

14. Podsumowanie (2 godz.)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007.

2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008.

4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007.

6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

7. Karta Etyczna Mediów.

8. Kodeks Etyki Reklamy.

9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ.

10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP.

11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP.

12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej.

13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations.

15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019.

17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005.

18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003.

19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty).

20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty).

21. Maciej Mrozowski, "Spektator in spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN, Polsat", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

22. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

23. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

24. Agnieszka Stępińska, Szymon Ossowski, "Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

25. Anna Gruhn, "Skargi do Rady Reklamy (2007-2008) jako przejaw demokracji konsumentów w Polsce", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

26. Paweł Urbaniak, "System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego", „Studia Medioznawcze” 2(45)2011.

27. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011.

28. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”.

29. Natalia Hatalska, "Wiek paradosksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021.

Uwagi:

opis metod kształcenia: dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne

nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30 godz.

przygotowanie się do zajęć: 30 godz.

przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 godz.

inne zadania: 15

sumaryczna liczba godzin: 90 godz. = 3 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)