Etyka w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-ETM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w mediach |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. SC, socjologia mediów, stacj. II st. Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia mediów, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media. 2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych. 3. Podstawy prawne etyki mediów: prawo prasowe, prawo autorskie. Problemy etyczne związane z ochroną własności przemysłowej, prawem autorskim oraz zarządzaniem zasobami własności intelektualnej. 4. Deontologia mediów – prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów. 5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej. 6. Granice wolności mediów – wolność i odpowiedzialność w mediach. 7. Przemoc w mediach – prawo do informacji a prawo do prywatności, kultura obnażania, granice wizualnego przekazu, mowa nienawiści w mediach. 8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach. 9. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną. 10. Telewizja, Internet – etyczne dylematy kultury obrazkowej. 11. Nowe media – nowe wyzwania. Analiza raportów dotyczących wpływu mediów na życie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat działania mediów oraz ich powiązań z etyką; ma wiedzę na temat wartości i norm moralnych regulujących funkcjonowanie środków masowego przekazu. Ma pogłębioną wiedzę na temat etycznych konsekwencji funkcjonowania mediów, ich wagi oraz społecznej roli. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej. Umiejętności Student/-ka potrafi podać przykłady dylematów i problemów etycznych pojawiających się w mediach, dokonać ich analizy oraz podejmuje samodzielną próbę ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę. Potrafi dokonać krytycznej analizy i interpretacji tekstów źródłowych i innych tekstów kultury, zwłaszcza przekazów medialnych. Potrafi brać merytoryczny udział w dyskusji; potrafi formułować oceny moralne i uzasadnia swoje stanowisko rzetelną argumentacją, odwołując się do poglądów własnych i innych autorów, zachowując przy tym zasady kultury osobistej. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę oraz umiejętności z zakresu problematyki funkcjonowania środków masowego przekazu; potrafi samodzielnie i krytycznie odnieść się do treści przekazów medialnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne (analiza etyczna wybranego przekazu medialnego; etyczna ocena wybranej reklamy społecznej); w przypadku niewystarczającej aktywności na zajęciach odpowiedź ustna w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media (2 godz.) 2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.) 3. Dyskusja na temat niezależności mediów (2 godz.) 4. Mechanizmy kształtowania rynku mediów: prawo prasowe, prawo autorskie, deontologia mediów. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych (2 godz.) 5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.) 6. Granice wolności mediów – wolność a odpowiedzialność społeczna mediów; mowa nienawiści (2 godz.) 7. Etyczne dylematy dziennikarstwa śledczego (2 godz.) 8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.) 9. Mechanizm skandalizacji w mediach a kultura obnażania (2 godz.) 10. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.) 11. Etyczne dylematy kultury obrazkowej - G. Sartorii, P. Bourdieu (4 godz.) 12. Etyczne dylematy reportera, fotoreportera oraz odbiorcy (2 godz.) 13. Paradoksy nowych technologii. Netykieta w teorii i w praktyce (2 godz.) 14. Podsumowanie (2 godz.) |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007. 2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008. 4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003. 5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007. 6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. 7. Karta Etyczna Mediów. 8. Kodeks Etyki Reklamy. 9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ. 10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP. 11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP. 12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej. 13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. 14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations. 15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. 16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019. 17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005. 18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003. 19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty). 20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty). 21. Maciej Mrozowski, "Spektator in spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN, Polsat", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 22. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 23. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 24. Agnieszka Stępińska, Szymon Ossowski, "Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011. 25. Anna Gruhn, "Skargi do Rady Reklamy (2007-2008) jako przejaw demokracji konsumentów w Polsce", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011. 26. Paweł Urbaniak, "System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego", „Studia Medioznawcze” 2(45)2011. 27. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011. 28. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”. 29. Natalia Hatalska, "Wiek paradosksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30 godz. przygotowanie się do zajęć: 30 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 godz. inne zadania: 15 sumaryczna liczba godzin: 90 godz. = 3 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Stachowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Stachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne (analiza etyczna wybranego przekazu medialnego; etyczna ocena wybranej reklamy społecznej); w przypadku niewystarczającej aktywności na zajęciach odpowiedź ustna w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
|
Pełny opis: |
opis treści programowych: 1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media (2 godz.) 2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.) 3. Dyskusja na temat niezależności mediów (2 godz.) 4. Mechanizmy kształtowania rynku mediów: prawo prasowe, prawo autorskie, deontologia mediów. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych (2 godz.) 5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.) 6. Granice wolności mediów – wolność a odpowiedzialność społeczna mediów; mowa nienawiści (2 godz.) 7. Etyczne dylematy dziennikarstwa śledczego (2 godz.) 8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.) 9. Mechanizm skandalizacji w mediach a kultura obnażania (2 godz.) 10. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.) 11. Etyczne dylematy kultury obrazkowej - G. Sartorii, P. Bourdieu (4 godz.) 12. Etyczne dylematy reportera, fotoreportera oraz odbiorcy (2 godz.) 13. Paradoksy nowych technologii. Netykieta w teorii i w praktyce (2 godz.) 14. Podsumowanie (2 godz.) |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007. 2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008. 4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003. 5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007. 6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. 7. Karta Etyczna Mediów. 8. Kodeks Etyki Reklamy. 9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ. 10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP. 11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP. 12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej. 13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. 14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations. 15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. 16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019. 17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005. 18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003. 19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty). 20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty). 21. Maciej Mrozowski, "Spektator in spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN, Polsat", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 22. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 23. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 24. Agnieszka Stępińska, Szymon Ossowski, "Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011. 25. Anna Gruhn, "Skargi do Rady Reklamy (2007-2008) jako przejaw demokracji konsumentów w Polsce", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011. 26. Paweł Urbaniak, "System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego", „Studia Medioznawcze” 2(45)2011. 27. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011. 28. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”. 29. Natalia Hatalska, "Wiek paradosksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021. |
|
Uwagi: |
opis metod kształcenia: dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30 godz. przygotowanie się do zajęć: 30 godz. przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 godz. inne zadania: 15 sumaryczna liczba godzin: 90 godz. = 3 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.