Dynamika zmian współczesnych rynków pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-DZM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dynamika zmian współczesnych rynków pracy |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. SC, socjologia zmiany społecznej, stacj. II st. Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia zmiany społecznej, stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawowe zagadnienia funkcjonowania współczesnych rynków pracy. 2. Podstawowe pojęcia i kategorie analityczne służące opisowi ich dynamiki. 3. Wielowymiarowe zróżnicowania współczesnych rynków pracy - zarówno od strony podażowej, jak i od strony popytowej. 4. „Lokalne” rynki pracy, ich segmenty i sytuacja na każdym z nich. 5. Funkcje rynku pracy. 6. Zmiany technologiczne i procesy globalizacji a rynek pracy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna, rozumie i potrafi stosować podstawowe kategorie pojęciowe wykorzystywane w analizach rynku pracy; rozumie różnice pomiędzy ekonomicznym i socjologicznym podejściem do tych analiz i umie wskazać na strukturotwórcze konsekwencje dynamiki rynku pracy. Umie wykorzystywać wiedzę o rynku pracy do śledzenia rozwiązań instytucjonalnych w zakresie regulacji rynku pracy i efektywności tych rozwiązań. Zna i umie wykorzystywać zastane dane zawarte w międzynarodowych bankach danych na temat rynku pracy i uzyskiwać dostęp do surowych zbiorów danych. Rozumie różnice pomiędzy mikro- i makroekonomicznymi i socjologicznymi danymi dotyczącymi rynków pracy. Ma pogłębioną wiedzę o procesach społecznych wyznaczających dynamikę zmian współczesnych rynków pracy; dostrzega społeczne konsekwencje zmian instytucjonalnych zwiększających elastyczność zatrudnienia na lokalnych rynkach pracy. Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać dynamikę rozmaitych segmentów rynku pracy; rozumie różnice między danymi sprawozdawczymi i danymi gromadzonymi na podstawie wielkich prób (BAEL). Rozumie strukturalne konflikty wbudowane w dynamikę rynków pracy i potrafi je łączyć z charakterystykami polskiej gospodarki. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać dostępne zbiory danych do analiz sytuacji w rozmaitych segmentach rynku pracy; potrafi wykorzystywać te zbiory danych do międzynarodowych analiz porównawczych. Potrafi posługiwać się metodami analizy trendów i metodami forecastingu do przewidywania kierunków zmian na rynkach pracy, na przykład w zakresie automatyzacji procesów produkcyjnych. Potrafi krytycznie analizować materiały składające się na publiczne dyskusje dotyczące pożądanych zmian instytucjonalnych na rynkach pracy. Potrafi wypracować sobie własne poglądy dotyczące zmian zachodzących w rozmaitych segmentach rynku pracy; potrafi prezentować i dyskutować te poglądy. Potrafi przekładać analizy ekonomiczne i gospodarcze na analizy socjologiczne, m.in. poprzez wskazywanie na społeczne (strukturalne) konsekwencje zmian na rynkach pracy. Potrafi, rozumiejąc sens terminów, interpretować międzynarodowe dane statystyczne. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie mechanizmy profilowania dostępnych zbiorów danych i potrafi wskazać na ich społeczne zakorzenienie; potrafi dostrzegać perswazyjne funkcje wbudowane w wielkie zbiory danych. Rozumie potrzebę krytycznej analizy zastanych danych dotyczących rynku pracy. Potrafi komunikować i dyskutować wnioski wynikające z własnych doświadczeń i analiz szerszym grupom odbiorców; jest zdolny/-a do racjonalnego udziału w publicznych debatach dotyczących sytuacji na rynku pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Telep | |
Prowadzący grup: | Tomasz Telep | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sprawdzenie efektów kształcenia: ocena za każdy temat objęty programem kształcenia. W związku z koniecznością kształcenia zdalnego uzupełniono sylabusy z poszczególnych przedmiotów o rozszerzone treści każdego tematu, które stanowią minimum wiedzy do pozytywnego zaliczenia przedmiotu. Kontakt telefoniczny: 608 521 557 Kontakt mailowy: ttelep@aps.edu.pl lub tomasz.telep@wp.pl |
|
Pełny opis: |
Temat 1. Pojęcie i podział współczesnych rynków pracy. pojęcie rynku pracy, klasyfikacja rynków pracy, segmentacja rynków pracy. Temat 2. Modele rynków pracy. model klasyczny, model Keynesa, wnioski. Temat 3. Trendy i czynniki kształtujące sytuację współczesnych rynków pracy. trendy zmian na rynkach pracy, czynniki kształtujące sytuację na rynku pracy, organizacje kształtujące rynek pracy w Polsce, bariery rynku pracy, perspektywy rynku pracy. Temat 4. Zatrudnienie i bezrobocie. praca, zatrudnienie i polityka rynku pracy, regulacje prawne rynku pracy – ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pomiar bezrobocia, klasyfikacja bezrobocia. Temat 5. Przyczyny bezrobocia w Polsce. przyczyny bezrobocia w ujęciu teoretycznym, założenia analizy przyczyn bezrobocia w powiatach, cechy wspólne lokalnych rynków pracy, indywidualne cechy lokalnych rynków pracy. Temat 6. Skutki i koszty bezrobocia. ekonomiczne i społeczne skutki bezrobocia, materialne i niematerialne koszty bezrobocia. Temat 7. Zarządzanie rynkiem pracy w Polsce. założenia polityki rynku pracy, problemy związane z funkcjonowaniem rynku pracy, struktura rynku pracy, regulacje prawne dotyczące funkcjonowania rynku pracy w Polsce. Temat 9. Ograniczenie bezrobocia - polityka administracji. metody ograniczenia bezrobocia wg aktów prawnych, ocena metod ograniczania bezrobocia w skali lokalnej - wnioski z oceny. Temat 10. Metodyka oceny funkcjonowania systemu zachowania ciągłości zatrudnienia w skali lokalnej. ocena bezrobotnych, ocena rynku pracy, ocena instytucji udzielających pomocy bezrobotnym, ocena systemu zachowania ciągłości zatrudnienia. Temat 11. Koncepcja systemu zachowania ciągłości zatrudnienia w skali lokalnej. ocena sytuacji bezrobotnego, ścieżka przywrócenia bezrobotnego do stanu zatrudnienia, pomoc bezrobotnemu - algorytm aktywizacji zawodowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. M. Szaban, Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej, Difin, Warszawa 2016. 2. A. Rajkiewicz, J. Orczyk, (red.), Rynek pracy i wykorzystanie potencjału pracy w Polsce, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2014. 3. Dane statystyczne GUS dotyczące rozmiary i struktury bezrobocia oraz metod ograniczenia bezrobocia w powiatach odnoszących się do miejsca zamieszkania. 4. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Dz. U. 2004, nr 99, poz. 1001. 5. Ustawa z dnia 28 lipca 2005r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz. U. 2005, nr 164, poz. 1366. 6. Decyzja nr 578/2003, OJ L 197, z dnia 05.08.2003, Council Decision of 22 July 2003 on guideliness for the employment policies of the Member States. Literatura uzupełniająca 7. R. Milewski, Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2002. 8. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007. 9. R. Gmińska (red.), Rynki finansowe, inwestycje, polityka gospodarcza. Nowe wyzwania i możliwości, prace naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, tom 47/2016, Gdańsk – Warszawa 2016. 10. J. Telep, I. Michałków, B. Ćwik, Zachowanie ciągłości zatrudnienia, a zwalczanie bezrobocia, Uczelnia Warszawska im. M. Skłodowskiej – Curie w Warszawie, Warszawa 2009. 11. J. Telep, B. Ćwik, Lokalny rynek pracy w Polsce w latach 2001 – 2005, Almamer Szkoła Wyższa w Warszawie, Warszawa 2008. |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wykład - prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia, stawianie pytań problemowych do omawianych zagadnień prowokujących dyskusję i umożliwiających opanowanie wymaganej wiedzy. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe – 30, przygotowanie do każdego tematu dyskusyjnego dotyczącego problemów rynku pracy na terenie swojej jednostki samorządu terytorialnego - 45 godzin. Razem: 75 godzin - 3 punkty ECTS Ocena za przedmiot będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych za każdy temat. Modyfikacja metod kształcenia polega na: 1. Przesłaniu studentom pocztą elektroniczną opracowania każdego tematu, z rozbiciem na poszczególne zagadnienia, w postaci prezentacji zawierającej najistotniejsze informacje potrzebne do opanowania tematu wraz z rozszerzonym komentarzem, z zakresu tej wiedzy. 2. Odpowiedzi pocztą elektroniczną na pytania i wątpliwości studentów, w trybie indywidualnym. 3. Ocena aktywności i merytorycznej poprawności uczestniczenia studentów w dyskusji. Zajęcia z tego przedmiotu odbywają się zgodnie z rozkładem zajęć na bieżący semestr. Kod do zajęć na platformie Teams: l7wghig |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Zielińska | |
Prowadzący grup: | Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.