Metodologie badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-MBS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologie badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Analiza dyskursu. 2. Metodologia teorii ugruntowanej w teorii i praktyce. 3. Internet: badania użytkowników Internetu, badania w Internecie (netnografia), badania społeczne realizowane za pośrednictwem Internetu. 4. Badania FGI. 5. Metoda biograficzna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje, zjawiska i instytucje społeczne. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych (raportów z badań). Potrafi współdziałać i pracować w grupie badawczej, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z planowaniem i realizacją badań, jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. Realizując badania respektuje zasady etyki zawodowej socjologa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach. Ćwiczenia: Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w PowerPoint. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza jest przekazywana studentom w czasie wykładów. Na ćwiczeniach studenci rozszerzą swoją wiedzę o treści dyskutowanych lektur przedmiotu. Swoje umiejętności praktyczne będą doskonalić wykonując zadane zadania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. - Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154. - Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. - Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład wspomagany prezentacją; ćwiczenia: dyskusja, praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 60h godziny kontaktowe, 45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat, 20h przygotowanie do kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Danuta Duch-Krzystoszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach. Ćwiczenia: Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach i warsztatach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadań w projektach badawczych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza jest przekazywana studentom w częściach wykładowych. Na ćwiczeniach studenci poszerzą swoją wiedzę o treści dyskutowanych lektur przedmiotu. Swoje umiejętności praktyczne doskonalą wykonując zadane zadania oraz biorąc udział w projektach badawczych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. - Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. - Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154. - Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. - Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Jolanta Lisek-Michalska i Paweł Daniłowicz. (red.) (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. - Rosaline Barbour. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład wspomagany prezentacją; ćwiczenia: dyskusja, praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 60h godziny kontaktowe, 45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat, 20h przygotowanie do kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Duch-Krzystoszek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Danuta Duch-Krzystoszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach. Ćwiczenia: Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach i warsztatach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadań w projektach badawczych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza jest przekazywana studentom w częściach wykładowych. Na ćwiczeniach studenci poszerzą swoją wiedzę o treści dyskutowanych lektur przedmiotu. Swoje umiejętności praktyczne doskonalą wykonując zadane zadania oraz biorąc udział w projektach badawczych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. - Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. - Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. - Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154. - Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. - Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. - Jolanta Lisek-Michalska i Paweł Daniłowicz. (red.) (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. - Rosaline Barbour. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład wspomagany prezentacją; ćwiczenia: dyskusja, praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI: 60h godziny kontaktowe, 45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu, 50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat, 20h przygotowanie do kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.