Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologie badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2F-MBS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologie badań społecznych
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Analiza dyskursu.

2. Metodologia teorii ugruntowanej w teorii i praktyce.

3. Internet: badania użytkowników Internetu, badania w Internecie (netnografia), badania społeczne realizowane za pośrednictwem Internetu.

4. Badania FGI.

5. Metoda biograficzna.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje, zjawiska i instytucje społeczne.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych (raportów z badań).

Potrafi współdziałać i pracować w grupie badawczej, przyjmując w niej różne role.

Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z planowaniem i realizacją badań, jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.

Realizując badania respektuje zasady etyki zawodowej socjologa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach.

Ćwiczenia:

Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w PowerPoint.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza jest przekazywana studentom w czasie wykładów. Na ćwiczeniach studenci rozszerzą swoją wiedzę o treści dyskutowanych lektur przedmiotu. Swoje umiejętności praktyczne będą doskonalić wykonując zadane zadania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

- Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154.

- Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

- Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

- Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Uwagi:

metody kształcenia:

wykład wspomagany prezentacją;

ćwiczenia: dyskusja, praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych

NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI:

60h godziny kontaktowe,

45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu,

50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat,

20h przygotowanie do kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Danuta Duch-Krzystoszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach.

Ćwiczenia:

Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach i warsztatach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadań w projektach badawczych.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza jest przekazywana studentom w częściach wykładowych. Na ćwiczeniach studenci poszerzą swoją wiedzę o treści dyskutowanych lektur przedmiotu. Swoje umiejętności praktyczne doskonalą wykonując zadane zadania oraz biorąc udział w projektach badawczych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

- Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

- Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

- Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154.

- Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

- Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Jolanta Lisek-Michalska i Paweł Daniłowicz. (red.) (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

- Rosaline Barbour. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Uwagi:

metody kształcenia:

wykład wspomagany prezentacją;

ćwiczenia: dyskusja, praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych

NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI:

60h godziny kontaktowe,

45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu,

50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat,

20h przygotowanie do kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Danuta Duch-Krzystoszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach.

Ćwiczenia:

Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach i warsztatach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie zadań w projektach badawczych.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu mają charakter teoretyczno-praktyczny. Teoretyczna wiedza jest przekazywana studentom w częściach wykładowych. Na ćwiczeniach studenci poszerzą swoją wiedzę o treści dyskutowanych lektur przedmiotu. Swoje umiejętności praktyczne doskonalą wykonując zadane zadania oraz biorąc udział w projektach badawczych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

- Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

- Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

- Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154.

- Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

- Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Jolanta Lisek-Michalska i Paweł Daniłowicz. (red.) (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

- Rosaline Barbour. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Uwagi:

metody kształcenia:

wykład wspomagany prezentacją;

ćwiczenia: dyskusja, praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych

NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI:

60h godziny kontaktowe,

45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu,

50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat,

20h przygotowanie do kolokwium

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)