Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologie badań społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2F-MBS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologie badań społecznych
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Analiza dyskursu.

2. Metodologia teorii ugruntowanej w teorii i praktyce.

3. Badania użytkowników internetu, badania w internecie (netnografia), badania za pośrednictwem Internetu.

4. Badania FGI.

5. Metoda biograficzna.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać struktury, organizacje, zjawiska i instytucje społeczne.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych (raportów z badań).

Potrafi współdziałać i pracować w grupie badawczej, przyjmując w niej różne role.

Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób.

Kompetencje społeczne

Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z planowaniem i realizacją badań, jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści.

Realizując badania respektuje zasady etyki zawodowej socjologa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach.

Ćwiczenia:

Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego (badanie wybranej kwestii miejskiej metodą analizy dyskursu) i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w Power Point.

Pełny opis:

W tym roku osią konstytuującą większość zajęć są zagadnienia związane z kwestiami miejskimi i ich socjologicznym badaniem. Tematy:

- Miasto jako obszar badań socjologicznych, metodologie, metody i techniki badania miasta,

- Krytyczna analiza dyskursu, dyskurs publiczny, dyskursy miejskie,

- Metodologia teorii ugruntowanej: teoretyczne założenia i praktyka badawcza;

- Badania internetu i w internecie,

- Fokus jako metoda badawcza, techniki projekcyjne,

- Metoda biograficzna.

Zajęcia będą prowadzone w blokach łączących wykłady z ćwiczeniami (4 godziny dydaktyczne) przez obie prowadzące zajęcia. Części wykładowe i ćwiczeniowe będą naprzemienne w zależności od potrzeb. Na zajęciach będziemy gościć ekspertów, którzy opowiedzą o badaniach internetu i w internecie oraz o zastosowaniu metodologii teorii ugruntowanej w praktyce badawczej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach.

Ćwiczenia:

Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w PowerPoint.

Pełny opis:

Zajęcia będą prowadzone w blokach łączących wykłady z ćwiczeniami (4 godziny dydaktyczne) przez obie prowadzące zajęcia. Części wykładowe i ćwiczeniowe będą naprzemienne w zależności od potrzeb. Na zajęciach będziemy gościć ekspertów, którzy opowiedzą o badaniach internetu i w internecie oraz o technice analizy pól semantycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

- Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

- Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI:

60h godziny kontaktowe

45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu,

50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat

20h przygotowanie do kolokwium;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Duch-Krzystoszek
Prowadzący grup: Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład:

Kolokwium pisemne: test wiadomości z treści przedstawionych w części wykładowej i lektur omawianych w części ćwiczeniowej zajęć. W ocenie końcowej z przedmiotu będzie brana pod uwagę praca na ćwiczeniach.

Ćwiczenia:

Frekwencja, aktywny udział w dyskusjach, prezentacje wybranych tekstów literatury przedmiotu, wykonanie w grupach projektu badawczego i przedstawienie jego wyników w formie prezentacji w PowerPoint.

Pełny opis:

Zajęcia będą prowadzone w blokach łączących wykłady z ćwiczeniami (4 godziny dydaktyczne) przez obie prowadzące zajęcia. Części wykładowe i ćwiczeniowe będą naprzemienne w zależności od potrzeb. Na zajęciach będziemy gościć ekspertów-praktyków.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Ruth Wodak i Michał Krzyżanowski (red.). (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

- Tim Rapley. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Robert V. Kozinets. (2012). Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Dariusz Jemielniak. (2013). Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” nr 154.

- Barney Glaser i Anselm Strauss. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

- Marek Ziółkowski i Jan Włodarek (red.). (1990). Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

- Krzysztof Konecki. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

- Kaja Kaźmierczak (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

- Jolanta Lisek-Michalska i Paweł Daniłowicz. (red.) (2007). Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

- Rosaline Barbour. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

- Dominika Maison. (2001). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA/KI:

60h godziny kontaktowe

45h lektura wskazanych prac z literatury przedmiotu,

50h zaplanowanie, realizacja i opracowanie wyników badania na zadany temat

20h przygotowanie do kolokwium;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Danuta Duch-Krzystoszek, Anna Pokrzywa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)