Metodologia badań pedagogicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-MBN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań pedagogicznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Różnica pomiędzy poznaniem naukowym i nienaukowym. Zasada falsyfikowalności. Etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego. Formułowanie problemów badawczych i hipotez. Metody i techniki badawcze. Wskaźniki zmiennych. Konstruowanie narzędzi badawczych. Dobór próby z populacji. Konstruowanie raportu z badań i jego prezentacja. Wnioskowanie na podstawie badań. Etyczne dylematy w trakcie badania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna różnicę między poznawaniem naukowym i nienaukowym, umie krytycznie oceniać źródła informacji. Zna etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego. Zna zasady konstruowania tekstu naukowego. Zna zasady i normy etyczne związane z realizacją badań w pedagogice resocjalizacyjnej. Umiejętności Potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych. Potrafi konstruować projekty badawcze, w tym umie formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać adekwatnie metody i techniki badawcze, formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać metody i techniki, konstruować narzędzia badawcze Potrafi prezentować projekty badawcze, opracowywać i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań. Kompetencje społeczne Docenia tradycję i dorobek badań naukowych z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i nauk pokrewnych. Ma krytyczny i refleksyjny stosunek do zagadnień metodologicznych. Posługuje się zasadami i normami etycznymi związanymi z projektowaniem i realizacją badań naukowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Łaszczyk | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat prowadzenia badań ilościowych i jakościowych a także rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii badań oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Student potrafi opracować koncepcję badań, dobrać istniejące narzędzia badawcze a także zbudować własne (np. ankietę), zaprojektować i przeprowadzić eksperyment pedagogiczny. Student potrafi dokonać podstawowej analizy danych ilościowych i jakościowych oraz zinterpretować wyniki badań w publikacjach naukowych. Student zna zasady konstruowania raportów z badań ilościowych i tworzenia opisów narracyjnych z badań jakościowych. |
|
Pełny opis: |
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; - etapy procesu badawczego; aspekty etyczne badań naukowych; - zasady projektowania badań ilościowych i jakościowych w pedagogice; - zmienne i jej rodzaje; operacjonalizacja zmiennych; tworzenie wskaźników; skale pomiarowe; - rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych; - trafność i rzetelność pomiaru; - dobór i tworzenie narzędzi pomiarowych w badaniach ilościowych i jakościowych; - projektowanie i przeprowadzanie eksperymentu pedagogicznego; - budowa skali/kwestionariusza/ testu psychologicznego/ pedagogicznego jako narzędzia badawczego; - konstruowanie kwestionariusza ankiety; rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych; - wywiad jako narzędzie jakościowe; - kodowanie danych ilościowych i jakościowych; - podstawowa analiza danych ilościowych i jakościowych - konstruowanie raportów z badań ilościowych i tworzenie opisów narracyjnych z badań jakościowych - prezentacja wyników badań ilościowych. |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -rozwiązywanie zadań (indywidualnie, w parach, w grupach) -metoda stolików eksperckich (wymiana informacji między grupami eksperckimi) -eksperyment pedagogiczny w klasie -konstruowanie badania ilościowego i anonimowa ocena rówieśnicza -konstruowanie kwestionariusza ankiety -ocenianie gotowego kwestionariusza ankiety - analiza danych jakościowych -Zaplanowanie, przeprowadzenie i opis mini-badania ilościowego w postaci postera naukowego Nakład pracy: 30 h kontaktowych 20 h przygotowanie się do testu 40 h przygotowanie projektu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat prowadzenia badań ilościowych i jakościowych a także rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii badań oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Student potrafi opracować koncepcję badań, dobrać istniejące narzędzia badawcze a także zbudować własne (np. ankietę), zaprojektować i przeprowadzić eksperyment pedagogiczny. Student potrafi dokonać podstawowej analizy danych ilościowych i jakościowych oraz zinterpretować wyniki badań w publikacjach naukowych. Student zna zasady konstruowania raportów z badań ilościowych i tworzenia opisów narracyjnych z badań jakościowych. |
|
Pełny opis: |
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; - etapy procesu badawczego; aspekty etyczne badań naukowych; - zasady projektowania badań ilościowych i jakościowych w pedagogice; - zmienne i jej rodzaje; operacjonalizacja zmiennych; tworzenie wskaźników; skale pomiarowe; - rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych; - trafność i rzetelność pomiaru; - dobór i tworzenie narzędzi pomiarowych w badaniach ilościowych i jakościowych; - projektowanie i przeprowadzanie eksperymentu pedagogicznego; - budowa skali/kwestionariusza/ testu psychologicznego/ pedagogicznego jako narzędzia badawczego; - konstruowanie kwestionariusza ankiety; rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych; - wywiad jako narzędzie jakościowe; - kodowanie danych ilościowych i jakościowych; - podstawowa analiza danych ilościowych i jakościowych - konstruowanie raportów z badań ilościowych i tworzenie opisów narracyjnych z badań jakościowych - prezentacja wyników badań ilościowych. |
|
Literatura: |
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -rozwiązywanie zadań (indywidualnie, w parach, w grupach) -metoda stolików eksperckich (wymiana informacji między grupami eksperckimi) -eksperyment pedagogiczny w klasie -konstruowanie badania ilościowego i anonimowa ocena rówieśnicza -konstruowanie kwestionariusza ankiety -ocenianie gotowego kwestionariusza ankiety - analiza danych jakościowych -Zaplanowanie, przeprowadzenie i opis mini-badania ilościowego w postaci postera naukowego Nakład pracy: 30 h kontaktowych 20 h przygotowanie się do testu 40 h przygotowanie projektu końcowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Prowadzący grup: | Monika Chróścicka-Wnętrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektu kształcenia - test na koniec semestru (praca indywidualna) - 50% oceny końcowej; - ćwiczenia międzysemestralne (praca indywidualna lub grupach 4-osobowych) - 50% oceny końcowej; Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
|
Pełny opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat prowadzenia badań ilościowych i jakościowych a także rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii badań oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Student potrafi opracować koncepcję badań, dobrać istniejące narzędzia badawcze a także zbudować własne (np. ankietę), zaprojektować i przeprowadzić eksperyment pedagogiczny. Student potrafi dokonać podstawowej analizy danych ilościowych i jakościowych oraz zinterpretować wyniki badań w publikacjach naukowych. Student zna zasady konstruowania raportów z badań ilościowych i tworzenia opisów narracyjnych z badań jakościowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: T.Pilch, T.Bauman, „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001 M.Łobocki, „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: E. Babbie, „Podstawy badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 M.Ciechowska, M.Szymańska "Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych", Wydawnictwo WAM, Kraków 2017 A.Góralski (red.), „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2009 S.Palka, "Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna", Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 K.Rubacha, „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński, „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Elementy wykładowe Dyskusje tematyczne Analiza przypadków badawczych Filmy edukacyjne Praca zespołowa i indywidualna nad elementami projektu badawczego Nakład pracy osoby studiującej: • Godziny kontaktowe: 15 h • Zapoznanie się z literaturą: 4 h • Praca zespołowa i indywidualna nad elementami projektu badawczego: 6 h • Przygotowanie do zaliczenia (np. testu): 5 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Łukianow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 5 punktów za prezentację zespołową oraz 5 punktów na kolokwium zaliczeniowym. Ocena Państwa pracy będzie odbywać się na podstawie następujących kryteriów: 0-10 punktów kolokwium 0-2 punkty (dodatkowe) za aktywność na zajęciach 0-10 punktów za prezentację w zespole Łącznie możecie Państwo zdobyć 22 punkty. Skala ocen końcowych: Dostateczny (3): 10-12 punktów Dostateczny plus (3+): 13-14 punktów Dobry (4): 15-16 punktów Dobry plus (4+): 17-18 punktów Bardzo dobry (5): 19-22 punkty |
|
Pełny opis: |
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; - etapy procesu badawczego; aspekty etyczne badań naukowych; - zasady projektowania badań ilościowych i jakościowych w pedagogice; - zmienne i jej rodzaje; operacjonalizacja zmiennych; tworzenie wskaźników; skale pomiarowe; - rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych; - trafność i rzetelność pomiaru; - dobór i tworzenie narzędzi pomiarowych w badaniach ilościowych i jakościowych; - projektowanie i przeprowadzanie eksperymentu pedagogicznego; - budowa skali/kwestionariusza/ testu psychologicznego/ pedagogicznego jako narzędzia badawczego; - konstruowanie kwestionariusza ankiety; rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych; - wywiad jako narzędzie jakościowe; - kodowanie danych ilościowych i jakościowych; - podstawowa analiza danych ilościowych i jakościowych - konstruowanie raportów z badań ilościowych i tworzenie opisów narracyjnych z badań jakościowych - prezentacja wyników badań ilościowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls". Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo „Zak. Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Urbaniak-Zając D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -rozwiązywanie zadań (indywidualnie, w parach, w grupach) -metoda stolików eksperckich (wymiana informacji między grupami eksperckimi) -eksperyment pedagogiczny w klasie -konstruowanie kwestionariusza ankiety Nakład pracy (1 ECTS): 12 h kontaktowych 18 h przygotowanie projektu badań |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.