Praktyka asystencko-pedagogiczna w zakresie pracy wychowawczej pedagoga szkolnego (30 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3P-PRA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencko-pedagogiczna w zakresie pracy wychowawczej pedagoga szkolnego (30 godz.) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Praktyka asystencko-pedagogiczna jest wprowadzeniem do pracy pedagoga szkolnego i służy adaptacji do zawodu -obejmuje obserwację i uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych realizowanych przez pedagoga szkolnego, a także samodzielne prowadzenie zajęć przez studenta w zakresie określonym przez opiekuna praktyk w placówce. W ramach tych działań zadaniem studentów jest: zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji; dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów; poznanie form działań wpierających ucznia organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych; poznanie organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dzieci zdolnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju ucznia; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk; sporządzenie anonimowej charakterystyki wybranego dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji i rozmów z nauczycielem. DRUKI DO POBRANIA Dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: metodykę realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych, rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktyczno-wychowawczym; - zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego; - sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego; - rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą. ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, ich zainteresowań, sposobów argumentacji i postrzegania świata w celu rozwiązywania konfliktów lub skutecznego przekazu treści wychowawczych; W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej z zakresu informatyki oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rebizant | |
Prowadzący grup: | Monika Rebizant | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rebizant | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makaruk | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.