Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka asystencko-pedagogiczna w zakresie pracy wychowawczej pedagoga szkolnego (30 godz.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3P-PRA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka asystencko-pedagogiczna w zakresie pracy wychowawczej pedagoga szkolnego (30 godz.)
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Praktyka asystencko-pedagogiczna jest wprowadzeniem do pracy pedagoga szkolnego i służy adaptacji do zawodu -obejmuje obserwację i uczestnictwo w różnych formach działalności dydaktyczno-wychowawczych realizowanych przez pedagoga szkolnego, a także samodzielne prowadzenie zajęć przez studenta w zakresie określonym przez opiekuna praktyk w placówce. W ramach tych działań zadaniem studentów jest: zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji; dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów; poznanie form działań wpierających ucznia organizowanych w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych; poznanie organizacji nauczania oraz przebiegu uczenia się dzieci zdolnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju ucznia; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk; sporządzenie anonimowej charakterystyki wybranego dziecka na podstawie obserwacji własnej, dokumentacji i rozmów z nauczycielem.

DRUKI DO POBRANIA

Dokumenty należy drukować dwustronnie.

Sylabus

Karta praktykanta

Inne dokumenty

Skierowanie

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

metodykę realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych, rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;

- zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego;

- sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego;

- rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, w której realizowana była praktyka pedagoga szkolnego.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą.

ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań

dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, ich zainteresowań, sposobów argumentacji i postrzegania świata w celu rozwiązywania konfliktów lub skutecznego przekazu treści wychowawczych;

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej z zakresu informatyki oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Rebizant
Prowadzący grup: Monika Rebizant
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Rebizant
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Makaruk
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)