Umiejętności interpersonalne w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-UIE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności interpersonalne w edukacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Komunikacja interpersonalna – teoria i zastosowanie w praktyce. Znaczenie rozwijania umiejętności społeczno-emocjonalnych oraz postawy twórczej uczniów. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie. Zachowania asertywne, agresywne i uległe, radzenie sobie ze stresem i jego rola, reguły współdziałania. Różne formy komunikacji. Integracja zespołu. Trenowanie umiejętności udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Wykorzystanie komunikacji interpersonalnej podczas tworzenia projektów grupowych i pracy zespołowej. Autoprezentacja – przygotowanie i aktywny udział w rozmowie kwalifikacyjnej. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów oraz postawy twórczej: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych. zachowania społeczne i ich uwarunkowania, empatia, zachowania asertywne, agresywne i uległe, stres i radzenie sobie z nim, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, różne formy komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikacja niewerbalna, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, ich zainteresowań, sposobów argumentacji i postrzegania świata w celu rozwiązywania konfliktów lub skutecznego przekazu treści wychowawczych. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów w różnych obszarach życia szkolnego i poza szkolnego oraz wykonywania zadań zespołowych i projektów uczniowskich; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makaruk | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie potencjału zawodowego uczestników, wzmacnianie umiejętności komunikacji i współpracy zespołowej oraz autoprezentacja. |
|
Pełny opis: |
Unikalny pomysł połączenia treningu interpersonalnego i treningu twórczego myślenia. Innowacja społeczna ma postać innowacyjnych ćwiczeń/warsztatów opartych na kanwie autorskiego pomysłu AR Makaruk, realizowanych w APS oraz w szkołach na niższych poziomach kształcenia przez Fundację Centrum Wspierania Zdolności. Program warsztatów zakłada realizację trzech modułów: 1. Rozpoznawanie potencjału interpersonalnego. 2. Budowanie wizerunku i współpraca. 3. Kreatywna prezentacja i promocja. |
|
Literatura: |
A. Góralski (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS. I. Kania (2014). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Warszawa: Difin. J. Łaszczyk, J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, A.R. Makaruk, M. Trzcińska-Król (2012) . Trening twórczości z komputerem. Warszawa: Wyd. APS. E. Nęcka (2016). Trening twórczości. Kraków: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. M. B. Rosenberg (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Pracownia Testów Psychologicznych. Strona internetowa: www.practest.com.pl. Data dostępu: 8.09.2017. Fundacja Centrum Wspierania Zdolności: www.centrumzdolnosci.com |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, zadania praktyczne w formie konspektu: 15 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makaruk | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie potencjału zawodowego uczestników, wzmacnianie umiejętności komunikacji i współpracy zespołowej oraz autoprezentacja. |
|
Pełny opis: |
Unikalny pomysł połączenia treningu interpersonalnego i treningu twórczego myślenia. Innowacja społeczna ma postać innowacyjnych ćwiczeń/warsztatów opartych na kanwie autorskiego pomysłu AR Makaruk, realizowanych w APS oraz w szkołach na niższych poziomach kształcenia przez Fundację Centrum Wspierania Zdolności. Program warsztatów zakłada realizację trzech modułów: 1. Rozpoznawanie potencjału interpersonalnego. 2. Budowanie wizerunku i współpraca. 3. Kreatywna prezentacja i promocja. |
|
Literatura: |
A. Góralski (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS. I. Kania (2014). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Warszawa: Difin. J. Łaszczyk, J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, A.R. Makaruk, M. Trzcińska-Król (2012) . Trening twórczości z komputerem. Warszawa: Wyd. APS. E. Nęcka (2016). Trening twórczości. Kraków: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. M. B. Rosenberg (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Pracownia Testów Psychologicznych. Strona internetowa: www.practest.com.pl. Data dostępu: 8.09.2017. Fundacja Centrum Wspierania Zdolności: www.centrumzdolnosci.com |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, zadania praktyczne w formie konspektu: 15 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Makaruk | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie potencjału zawodowego uczestników, wzmacnianie umiejętności komunikacji i współpracy zespołowej oraz autoprezentacja. Pomiar efektów kształcenia: aktywne uczestnictwo w zajęciach, prawidłowe przygotowanie zadań z obszarów integracji i komunikacji ich praktyczna realizacja (zal). |
|
Pełny opis: |
Unikalny pomysł połączenia treningu interpersonalnego i treningu twórczego myślenia. Innowacja społeczna ma postać innowacyjnych ćwiczeń/warsztatów opartych na kanwie autorskiego pomysłu AR Makaruk, realizowanych w APS oraz w szkołach na niższych poziomach kształcenia przez Fundację Centrum Wspierania Zdolności. Program warsztatów zakłada realizację trzech modułów: 1. Rozpoznawanie potencjału interpersonalnego. 2. Budowanie wizerunku i współpraca. 3. Kreatywna prezentacja i promocja. |
|
Literatura: |
A. Góralski (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS. I. Kania (2014). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Warszawa: Difin. J. Łaszczyk, J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, A.R. Makaruk, M. Trzcińska-Król (2012) . Trening twórczości z komputerem. Warszawa: Wyd. APS. E. Nęcka (2016). Trening twórczości. Kraków: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. M. B. Rosenberg (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Pracownia Testów Psychologicznych. Strona internetowa: www.practest.com.pl. Data dostępu: 8.09.2017. Fundacja Centrum Wspierania Zdolności: www.centrumzdolnosci.com |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia, zadania praktyczne: 15 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.