Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności interpersonalne w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-UIE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Umiejętności interpersonalne w edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Komunikacja interpersonalna – teoria i zastosowanie w praktyce. Znaczenie rozwijania umiejętności społeczno-emocjonalnych oraz postawy twórczej uczniów. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie. Zachowania asertywne, agresywne i uległe, radzenie sobie ze stresem i jego rola, reguły współdziałania. Różne formy komunikacji. Integracja zespołu. Trenowanie umiejętności udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Wykorzystanie komunikacji interpersonalnej podczas tworzenia projektów grupowych i pracy zespołowej. Autoprezentacja – przygotowanie i aktywny udział w rozmowie kwalifikacyjnej.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów oraz postawy twórczej: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych.

zachowania społeczne i ich uwarunkowania, empatia, zachowania asertywne, agresywne i uległe, stres i radzenie sobie z nim, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, różne formy komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikacja niewerbalna, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, ich zainteresowań, sposobów argumentacji i postrzegania świata w celu rozwiązywania konfliktów lub skutecznego przekazu treści wychowawczych.

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią.

kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów w różnych obszarach życia szkolnego i poza szkolnego oraz wykonywania zadań zespołowych i projektów uczniowskich;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Makaruk
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie potencjału zawodowego uczestników, wzmacnianie umiejętności komunikacji i współpracy zespołowej oraz autoprezentacja.

Pełny opis:

Unikalny pomysł połączenia treningu interpersonalnego i treningu twórczego myślenia. Innowacja społeczna ma postać innowacyjnych ćwiczeń/warsztatów opartych na kanwie autorskiego pomysłu AR Makaruk, realizowanych w APS oraz w szkołach na niższych poziomach kształcenia przez Fundację Centrum Wspierania Zdolności.

Program warsztatów zakłada realizację trzech modułów:

1. Rozpoznawanie potencjału interpersonalnego.

2. Budowanie wizerunku i współpraca.

3. Kreatywna prezentacja i promocja.

Literatura:

A. Góralski (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS.

I. Kania (2014). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Warszawa: Difin.

J. Łaszczyk, J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, A.R. Makaruk, M. Trzcińska-Król (2012) . Trening twórczości z komputerem. Warszawa: Wyd. APS.

E. Nęcka (2016). Trening twórczości. Kraków: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

M. B. Rosenberg (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Pracownia Testów Psychologicznych. Strona internetowa: www.practest.com.pl. Data dostępu: 8.09.2017.

Fundacja Centrum Wspierania Zdolności: www.centrumzdolnosci.com

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia, zadania praktyczne w formie konspektu:

15 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Makaruk
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie potencjału zawodowego uczestników, wzmacnianie umiejętności komunikacji i współpracy zespołowej oraz autoprezentacja.

Pełny opis:

Unikalny pomysł połączenia treningu interpersonalnego i treningu twórczego myślenia. Innowacja społeczna ma postać innowacyjnych ćwiczeń/warsztatów opartych na kanwie autorskiego pomysłu AR Makaruk, realizowanych w APS oraz w szkołach na niższych poziomach kształcenia przez Fundację Centrum Wspierania Zdolności.

Program warsztatów zakłada realizację trzech modułów:

1. Rozpoznawanie potencjału interpersonalnego.

2. Budowanie wizerunku i współpraca.

3. Kreatywna prezentacja i promocja.

Literatura:

A. Góralski (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS.

I. Kania (2014). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Warszawa: Difin.

J. Łaszczyk, J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, A.R. Makaruk, M. Trzcińska-Król (2012) . Trening twórczości z komputerem. Warszawa: Wyd. APS.

E. Nęcka (2016). Trening twórczości. Kraków: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

M. B. Rosenberg (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Pracownia Testów Psychologicznych. Strona internetowa: www.practest.com.pl. Data dostępu: 8.09.2017.

Fundacja Centrum Wspierania Zdolności: www.centrumzdolnosci.com

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia, zadania praktyczne w formie konspektu:

15 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Makaruk
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ćwiczenia praktyczne, mające na celu rozpoznawanie potencjału zawodowego uczestników, wzmacnianie umiejętności komunikacji i współpracy zespołowej oraz autoprezentacja.

Pomiar efektów kształcenia: aktywne uczestnictwo w zajęciach, prawidłowe przygotowanie zadań z obszarów integracji i komunikacji ich praktyczna realizacja (zal).

Pełny opis:

Unikalny pomysł połączenia treningu interpersonalnego i treningu twórczego myślenia. Innowacja społeczna ma postać innowacyjnych ćwiczeń/warsztatów opartych na kanwie autorskiego pomysłu AR Makaruk, realizowanych w APS oraz w szkołach na niższych poziomach kształcenia przez Fundację Centrum Wspierania Zdolności.

Program warsztatów zakłada realizację trzech modułów:

1. Rozpoznawanie potencjału interpersonalnego.

2. Budowanie wizerunku i współpraca.

3. Kreatywna prezentacja i promocja.

Literatura:

A. Góralski (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS.

I. Kania (2014). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Warszawa: Difin.

J. Łaszczyk, J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, A.R. Makaruk, M. Trzcińska-Król (2012) . Trening twórczości z komputerem. Warszawa: Wyd. APS.

E. Nęcka (2016). Trening twórczości. Kraków: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

M. B. Rosenberg (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Pracownia Testów Psychologicznych. Strona internetowa: www.practest.com.pl. Data dostępu: 8.09.2017.

Fundacja Centrum Wspierania Zdolności: www.centrumzdolnosci.com

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia, zadania praktyczne:

15 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)