Metodyka pracy z uczniem zdolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-MPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z uczniem zdolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów szczególnie uzdolnionych. Rozwiązania prawne w pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi (ITN, IPN). Dobór celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych. Projekty edukacyjne, badawcze, interdyscyplinarne. Przygotowanie do różnych form rywalizacji uczniów zdolnych. Wzmacnianie cech osobowościowych, w tym siły psychicznej uczniów zdolnych. Wdrażanie uczniów zdolnych do samokształcenia, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: - konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania; - organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania i wychowania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: wykorzystać sytuacje trudne i błędy uczniowskie jako narzędzie rozwoju osobistego, nauczyć ucznia uczenia się na błędach i wyciągania konstruktywnych wniosków z doświadczonych niepowodzeń. dobierać metody pracy indywidualnej i z grupą środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów adekwatnie do stawianych celów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: - udział w dyskusjach - zadania problemowe w grupach - egzamin ustny Umiejętności: - zadania w grupach - projekt Kompetencje społeczne: - projekt - udział w dyskusjach |
|
Pełny opis: |
1. Charakterystyka ucznia zdolnego - cechy, zasoby, trudności, potrzeby, w tym specjalne potrzeby edukacyjne. 2. Opieka psychologiczno-pedagogiczna nad uczniem zdolnym w szkole - diagnoza, opinia, ITN, IPN. 3. Instytucje współpracujące ze szkołą na rzecz uczniów zdolnych. 4. Instytucje pozaszkolne, wspierające rozwój ucznia zdolnego. 5. Programy rozwoju zdolności w Polsce - przykłady. 6. Indywidualny Program Wsparcia - dobór celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych. 7. Rola pedagoga szkolnego we wspieraniu ucznia zdolnego, w tym wzmacnianie jego zasobów i rezyliencji. 8. Rola pedagoga szkolnego we wspieraniu grona pedagogicznego w pracy z uczniem zdolnym. 9. Wdrażanie ucznia zdolnego do samokształcenia - możliwości, zagrożenia. 10. Uczeń zdolny a diagnoza spektrum autyzmu. |
|
Literatura: |
Fechner-Sędzicka, I. (2013). Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP Słupek, K. (2019). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład - pogadanka - dyskusja - problemowa Nakład pracy studenta: Nakład pracy studenta: 30 h kontaktowych 20 h przygotowanie projektu 15 h przygotowanie się do zajęć, w tym zapoznanie z literaturą 15 h przygotowanie się do egzaminu 3 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.