Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z uczniem zdolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-MPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z uczniem zdolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów szczególnie uzdolnionych. Rozwiązania prawne w pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi (ITN, IPN). Dobór celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych. Projekty edukacyjne, badawcze, interdyscyplinarne. Przygotowanie do różnych form rywalizacji uczniów zdolnych. Wzmacnianie cech osobowościowych, w tym siły psychicznej uczniów zdolnych. Wdrażanie uczniów zdolnych do samokształcenia, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

- konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania;

- organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania i wychowania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

wykorzystać sytuacje trudne i błędy uczniowskie jako narzędzie rozwoju osobistego, nauczyć ucznia uczenia się na błędach i wyciągania konstruktywnych wniosków z doświadczonych niepowodzeń.

dobierać metody pracy indywidualnej i z grupą środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów adekwatnie do stawianych celów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Jabłońska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza:

- udział w dyskusjach

- zadania problemowe w grupach

- egzamin ustny

Umiejętności:

- zadania w grupach

- projekt

Kompetencje społeczne:

- projekt

- udział w dyskusjach

Pełny opis:

1. Charakterystyka ucznia zdolnego - cechy, zasoby, trudności, potrzeby, w tym specjalne potrzeby edukacyjne.

2. Opieka psychologiczno-pedagogiczna nad uczniem zdolnym w szkole - diagnoza, opinia, ITN, IPN.

3. Instytucje współpracujące ze szkołą na rzecz uczniów zdolnych.

4. Instytucje pozaszkolne, wspierające rozwój ucznia zdolnego.

5. Programy rozwoju zdolności w Polsce - przykłady.

6. Indywidualny Program Wsparcia - dobór celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych.

7. Rola pedagoga szkolnego we wspieraniu ucznia zdolnego, w tym wzmacnianie jego zasobów i rezyliencji.

8. Rola pedagoga szkolnego we wspieraniu grona pedagogicznego w pracy z uczniem zdolnym.

9. Wdrażanie ucznia zdolnego do samokształcenia - możliwości, zagrożenia.

10. Uczeń zdolny a diagnoza spektrum autyzmu.

Literatura:

Fechner-Sędzicka, I. (2013). Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP

Słupek, K. (2019). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład

- pogadanka

- dyskusja

- problemowa

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

30 h kontaktowych

20 h przygotowanie projektu

15 h przygotowanie się do zajęć, w tym zapoznanie z literaturą

15 h przygotowanie się do egzaminu

3 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)