Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium pedagogiki twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-2F-SPT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium pedagogiki twórczości
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Natura twórczości. Człowiek – twórca. Poznawanie twórczości. Intuicjonizm syntetyczny. Ujęcia fenomenu twórczości. Metoda konstruowania metod heurystycznych. Wzorce twórczości. Mistrzostwo. Pedagogika twórczości jako środek formowania człowieka. Celowo dobrane zestawy zadań. Samouctwo. Podejmowanie wyzwań życia. Urzeczywistnienia wspólnotowości w działaniach twórczych. Odpowiedzialność twórcy. Twórczość osnową rozwoju cywilizacyjnego. Sposoby budowy i realizacji treningów twórczości. Podstawowe reguły kompozycji grafiki abstrakcyjnej. Wzorce dokonań poetyckich i ich struktura.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:

ma wiedzę o miejscu pedagogiki twórczości w systemie nauk pedagogicznych oraz o jej powiązaniach z pedagogika ogólną, filozofią, pedagogiką zdolności;

w pogłębionym stopniu zna kluczowe pojęcia, modele teoretyczne, historyczne i współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze zdolności i twórczości;

w pogłębionym stopniu znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności twórczych, współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów;

w pogłębionym stopniu normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu do twórczości.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:

stosować terminologię z obszaru pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości, a także nauk pokrewnych w bezpośrednim kontakcie z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym, profesjonalistami oraz podczas przygotowania opracowań naukowych, realizować badania w obszarze nauk społecznych, poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu, przygotować dokumentację związaną z udzielaniem uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces.

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:

dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną i cudzą działalnością twórczą oraz poszukuje ich rozwiązań, postępując zgodnie z zasadami etyki i dążąc do zachowania wartości międzyludzkich;

pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej w działaniach na rzecz rozwijania potencjału twórczego uczniów oraz propagowania idei dążenia do mistrzostwa;

twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Łaszczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)