Seminarium pedagogiki twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-2F-SPT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium pedagogiki twórczości |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Natura twórczości. Człowiek – twórca. Poznawanie twórczości. Intuicjonizm syntetyczny. Ujęcia fenomenu twórczości. Metoda konstruowania metod heurystycznych. Wzorce twórczości. Mistrzostwo. Pedagogika twórczości jako środek formowania człowieka. Celowo dobrane zestawy zadań. Samouctwo. Podejmowanie wyzwań życia. Urzeczywistnienia wspólnotowości w działaniach twórczych. Odpowiedzialność twórcy. Twórczość osnową rozwoju cywilizacyjnego. Sposoby budowy i realizacji treningów twórczości. Podstawowe reguły kompozycji grafiki abstrakcyjnej. Wzorce dokonań poetyckich i ich struktura. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie: ma wiedzę o miejscu pedagogiki twórczości w systemie nauk pedagogicznych oraz o jej powiązaniach z pedagogika ogólną, filozofią, pedagogiką zdolności; w pogłębionym stopniu zna kluczowe pojęcia, modele teoretyczne, historyczne i współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze zdolności i twórczości; w pogłębionym stopniu znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności twórczych, współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów; w pogłębionym stopniu normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu do twórczości. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi: stosować terminologię z obszaru pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości, a także nauk pokrewnych w bezpośrednim kontakcie z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym, profesjonalistami oraz podczas przygotowania opracowań naukowych, realizować badania w obszarze nauk społecznych, poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu, przygotować dokumentację związaną z udzielaniem uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej; planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności zdolności twórczych; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do: dostrzegania i formułowania problemów etycznych związanych z własną i cudzą działalnością twórczą oraz poszukuje ich rozwiązań, postępując zgodnie z zasadami etyki i dążąc do zachowania wartości międzyludzkich; pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej w działaniach na rzecz rozwijania potencjału twórczego uczniów oraz propagowania idei dążenia do mistrzostwa; twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Łaszczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.