Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zapobieganie zachowaniom problemowym okresu dzieciństwa i dorastania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-ZZP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zapobieganie zachowaniom problemowym okresu dzieciństwa i dorastania
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag.
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zachowania problemowe okresu dzieciństwa i dorastania – podstawowe pojęcia, definicje i uwarunkowania.

2. Rodzaje i charakterystyka głównych form zachowań problemowych w okresie dzieciństwa i adolescencji, z uwzględnieniem okresów rozwojowych oraz kontekstu społecznego.

3. Zachowania antyspołeczne w okresie dorastania (przemoc rówieśnicza, agresja, podejmowanie ryzyka, ryzykowne zachowania seksualne, przestępczość nieletnich).

4. Zachowania autoagresywne, samookaleczenia, tendencje suicydalne.

5. Zaburzenia odżywiania i ich etiologia.

6. Używanie środków psychoaktywnych, uzależnienia: rodzaje, przyczyny i mechanizmy podtrzymujące.

7. Czynniki kontekstualne zachowań problemowych: rodzina, grupa rówieśnicza, czynniki osobowościowe.

8. Zachowania problemowe jako efekt zaburzeń rozwojowych.

9. Zachowania problemowe wynikające z zaburzeń więzi.

10. Zachowania problemowe dzieci i młodzieży jako efekt doświadczeń kryzysowych i traumatycznych (w tym przemocy w rodzinie).

11. Zmiana zachowania i czynniki ochronne. Psychopatologia zachowania jako efekt utrwalonych zachowań problemowych.

12. Zapobieganie i radzenie sobie z zachowaniami problemowym (metody, formy, scenariusze zajęć dla dzieci, młodzieży, rodziców, wychowawców etc).

13. Elementy diagnostyki zachowań problemowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna przebieg podstawowych procesów wpływających na podejmowanie ryzyka i zachowań problemowych, zna ich przyczyny i skutki.

Posiada wiedzę na temat terminologii związanej z zachowaniami problemowymi okresu dzieciństwa i dorastania oraz potrafi wyjaśnić pojęcia używane w przypadku zaburzeń dzieci i młodzieży.

Ma pogłębioną wiedzę na temat przebiegu rozwoju dzieci i młodzieży oraz ewentualnych zaburzeń tych okresów.

Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, istotnych z punktu widzenia procesów psychicznych i ich wpływu na rozwój zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania.

Rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia dzieci i młodzieży i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w tym zakresie.

Ma wiedzę na temat patologii i dysfunkcji związanych z zachowaniami problemowymi oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii poznawczej.

Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.

Potrafi prowadzić dyskusje.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi wykorzystać swoją wiedzę w społecznych realiach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapobieganie i radzenie sobie z zachowaniami problemowymi: scenariusze zajęć;

Zaprojektowanie scenariuszy oraz prezentacja na forum wraz z ich omówieniem (grupy 2-3 osobowe) w podziale na:

• scenariusze zajęć dla dzieci (np. trudna sytuacja domowa - bieda, bezrobocie; przemoc domowa);

• scenariusze zajęć dla młodzieży (np. zachowania autoagresywne/samookaleczenia a depresja);

• scenariusze zajęć dla rodziców (np. ADHD/ADD/zachowania opozycyjno-buntownicze; zachowania autoagresywne/samookaleczenia a depresja)

• scenariusze zajęć dla wychowawców/nauczycieli.

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie);

Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności/semestr).

Pełny opis:

1. Zachowania problemowe okresu dzieciństwa i dorastania – podstawowe pojęcia, definicje i uwarunkowania.

2. Rodzaje i charakterystyka głównych form zachowań problemowych w okresie dzieciństwa i adolescencji (kontekst rozwojowy oraz społeczny). Możliwe konsekwencje trudnych zachowań.

3. Przemoc rówieśnicza, agresja, ryzykowne zachowania seksualne.

4. Przemoc w rodzinie, molestowanie seksualne - doświadczenia kryzysowe i traumatyczne.

5. Zachowania autoagresywne, samookaleczenia, depresja i tendencje suicydalne.

6. Zaburzenia odżywiania i ich etiologia.

7. Używanie środków psychoaktywnych, uzależnienia: przyczyny i mechanizmy podtrzymujące.

8. Czynniki kontekstualne zachowań problemowych: rodzina, grupa rówieśnicza, czynniki osobowościowe.

9. Migracja zawodowa rodziców.

10. Zachowania problemowe jako efekt zaburzeń rozwojowych.

11. Zapobieganie zachowaniom problemowym (metody, formy, scenariusze zajęć, itp.)

12. Elementy diagnostyki zachowań problemowych.

13. Interwencja, czyli radzenie sobie z zachowaniami problemowymi – oddziaływania pomocowe.

Literatura:

Literatura:

1. Baran-Furga H. Steinbarth-Cmielewska K., (2005), Używanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież, w: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

2. Brytek-Matera A. (2008), Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym, Warszawa: Difin.

3. Dambach, K. E. (2003). Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańsk: GWP.

4. Józefik B. (red.), (1999), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

5. Kołakowski A. (2005). Zaburzenia zachowania. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.): Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Literatura dodatkowa:

1. McWhirter J. J. McWhirter B.,T., McWhirter A. M., McWhirter, E. H. (2008), Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

2. Szymańska J., Okulicz-Kozaryn K. (2010) Założenia teoretyczne i aksjologiczne programów oraz aspekty etyczne profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego. W: Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki. ETOH, Warszawa.

Uwagi:

Praca indywidualna, praca w mini-grupach, dyskusja moderowana, case studies, prezentacja, analiza scenariuszy (pod kątem ich przydatności i efektywności), projektowanie scenariuszy zajęć dla uczniów, debata z zaproszonymi gośćmi-ekspertami (pracującymi z dziećmi oraz młodzieżą, przejawiającą różne trudności w zachowaniu).

4 ECTS:

Godziny kontaktowe: 30 h;

Literatura przedmiotu: 20-30 h;

Projektowanie scenariuszy: 20-25 h;

Praca własna: 30h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Omelańczuk
Prowadzący grup: Magdalena Bartoszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapobieganie i radzenie sobie z zachowaniami problemowymi: scenariusze zajęć;

Zaprojektowanie scenariuszy oraz prezentacja na forum wraz z ich omówieniem (grupy 2-3 osobowe) w podziale na:

• scenariusze zajęć dla dzieci (np. trudna sytuacja domowa - bieda, bezrobocie; przemoc domowa);

• scenariusze zajęć dla młodzieży (np. zachowania autoagresywne/samookaleczenia a depresja);

• scenariusze zajęć dla rodziców (np. ADHD/ADD/zachowania opozycyjno-buntownicze; zachowania autoagresywne/samookaleczenia a depresja)

• scenariusze zajęć dla wychowawców/nauczycieli.

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie);

Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności/semestr).

Pełny opis:

1. Zachowania problemowe okresu dzieciństwa i dorastania – podstawowe pojęcia, definicje i uwarunkowania.

2. Rodzaje i charakterystyka głównych form zachowań problemowych w okresie dzieciństwa i adolescencji (kontekst rozwojowy oraz społeczny). Możliwe konsekwencje trudnych zachowań.

3. Przemoc rówieśnicza, agresja, ryzykowne zachowania seksualne.

4. Przemoc w rodzinie, molestowanie seksualne - doświadczenia kryzysowe i traumatyczne.

5. Zachowania autoagresywne, samookaleczenia, depresja i tendencje suicydalne.

6. Zaburzenia odżywiania i ich etiologia.

7. Używanie środków psychoaktywnych, uzależnienia: przyczyny i mechanizmy podtrzymujące.

8. Czynniki kontekstualne zachowań problemowych: rodzina, grupa rówieśnicza, czynniki osobowościowe.

9. Migracja zawodowa rodziców.

10. Zachowania problemowe jako efekt zaburzeń rozwojowych.

11. Zapobieganie zachowaniom problemowym (metody, formy, scenariusze zajęć, itp.)

12. Elementy diagnostyki zachowań problemowych.

13. Interwencja, czyli radzenie sobie z zachowaniami problemowymi – oddziaływania pomocowe.

Literatura:

Literatura:

1. Baran-Furga H. Steinbarth-Cmielewska K., (2005), Używanie substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież, w: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

2. Brytek-Matera A. (2008), Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym, Warszawa: Difin.

3. Dambach, K. E. (2003). Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańsk: GWP.

4. Józefik B. (red.), (1999), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

5. Kołakowski A. (2005). Zaburzenia zachowania. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.): Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Literatura dodatkowa:

1. McWhirter J. J. McWhirter B.,T., McWhirter A. M., McWhirter, E. H. (2008), Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

2. Szymańska J., Okulicz-Kozaryn K. (2010) Założenia teoretyczne i aksjologiczne programów oraz aspekty etyczne profilaktyki i promocji zdrowia psychicznego. W: Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki. ETOH, Warszawa.

Uwagi:

Praca indywidualna, praca w mini-grupach, dyskusja moderowana, case studies, prezentacja, analiza scenariuszy (pod kątem ich przydatności i efektywności), projektowanie scenariuszy zajęć dla uczniów, debata z zaproszonymi gośćmi-ekspertami (pracującymi z dziećmi oraz młodzieżą, przejawiającą różne trudności w zachowaniu).

4 ECTS:

Godziny kontaktowe: 15 h;

Literatura przedmiotu: 20-30 h;

Projektowanie scenariuszy: 20-25 h;

Praca własna: 45h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Prowadzący grup: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Prowadzący grup: Dominika Zakrzewska-Olędzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)