Zachowania organizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-ZOR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania organizacyjne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) niestacj. jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, stosowana psychologia społeczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Nauka o zachowaniach organizacyjnych – ujęcie historyczne. Ewolucja teorii zarządzania pracownikami, wybrane nurty psychologii organizacji, podstawowa terminologia. 2. Rekrutacja i selekcja pracowników. 3. Nowoczesne metody oceniania pracowników. 4. Kształtowanie kultury organizacyjnej i klimatu psychologicznego w organizacji. 5. Struktury organizacyjne. 6. Motywowanie i wynagradzanie pracowników. 7. Pozytywna psychologia pracy – emocje pozytywne w pracy, satysfakcja z pracy. 8. Stres w pracy i jego następstwa dla zdrowia pracowników i zachowań w organizacji. 9. Wypalenie zawodowe – przyczyny, konsekwencje, wybrane modele teoretyczne. 10. Zachowania kontrproduktywne i zachowania obywatelskie w organizacji. 11. Rola zasobów osobistych i organizacyjnych w kształtowaniu pozytywnych postaw wobec pracy - zaangażowania w pracy, przywiązania do organizacji, poczucia dumy z przynależności do organizacji. 12. Kopenhaski kwestionariusz psychospołecznych warunków pracy jako metoda diagnozy psychospołecznych warunków pracy. 13. Pracoholizm – podstawowe modele teoretyczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada podstawową wiedzę dotyczącą doboru pracowników, ich oceniania oraz motywowania do pracy. Posiada wiedzę na temat uwarunkowań zachowań obywatelskich oraz zachowań kontrproduktywnych w organizacji. Posiada wiedzę dotyczącą wpływu stresu zawodowego na zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników oraz ich zachowania w organizacji. Posiada wiedzę dotyczącą dobroczynnego wpływu zasobów osobistych i organizacyjnych na zdrowie pracowników i ich zachowania organizacyjne. Umiejętności Student/-ka potrafi zastosować podstawowe metody psychologiczne w kontekście doboru i oceny pracowników oraz motywowania do pracy. Potrafi zastosować podstawowe narzędzia diagnostyczne do oceny: stresorów w środowisku pracy, zasobów organizacyjnych oraz negatywnych skutków zdrowotnych stresu (wypalenia zawodowego, zachowań kontrproduktywnych, pracoholizmu). Kompetencje społeczne Student/-ka zna poziom swojej wiedzy i umiejętności z obszaru psychologii organizacji. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Podstawy teoretyczne nauki o zachowaniach organizacyjnych 1. Historyczne ujęcie nauki o zachowaniach organizacyjnych 2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć 3. Metody badań zachowań pracowników w organizacji 4. Ewolucja teorii zarządzania pracownikami w organizacjach 5. Charakterystyka organizacji współczesnych II. Rekrutacja i selekcja pracowników 1. Kontekst teoretyczny rekrutacji i selekcji pracowników 2. Analiza pracy 3. Marketing stanowiska pracy 4. Selekcja kandydatów 5. Derekrutacja pracowników III. Ocenianie pracowników 1. Cele i formy systemu ocen okresowych 2. Wprowadzanie systemu ocen okresowych 3. Metody oceny pracowników 4. Błędy związane z ocenianiem IV. Stresory w pracy a zdrowie i postawy w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Modele stresu zawodowego 3. Typologia stresorów w pracy 4. Zdrowotne konsekwencje stresu w pracy – dolegliwości fizyczne, dolegliwości psychiczne 5. Organizacyjne konsekwencje stresu w pracy – postawy wobec pracy, absencja, fluktuacja V. Wypalenie zawodowe jako następstwo stresu w pracy 1. Rys historyczny – zmiany w ujęciu wypalenia zawodowego 2. Modele wypalenia zawodowego 3. Korelaty wypalenia zawodowego 4. Wypalenie zawodowe a zaangażowanie w pracy 5. Wybrane narzędzia do pomiaru wypalenia zawodowego VI. Pozytywna psychologia pracy 1. Rola zasobów organizacyjnych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 2. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 3. Satysfakcja z pracy 4. Zaangażowanie w pracy (a pracoholizm) 5. Wybrane narzędzia do pomiaru postaw wobec pracy VII. Zachowania kontrproduktywne w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań kontrproduktywnych w pracy 3. Modele zachowań kontrproduktywnych w pracy 4. Rola stresorów w pracy i emocji negatywnych w rozwoju zachowań kontrproduktywnych 5. Problemy pomiaru zachowań kontrproduktywnych VIII. Zachowania obywatelskie w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań obywatelskich 3. Rola zasobów i rola emocji pozytywnych w rozwoju zachowań obywatelskich 4. Osobowość a zachowania obywatelskie 5. Problemy pomiaru zachowań obywatelskich IX. Motywowanie pracowników 1. Wprowadzenie do problematyki motywacji 2. Funkcje kar i nagród w motywowaniu 3. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna 4. Systemy wynagradzania pracowników 5. Teorie związane z wynagradzaniem pracowników X. Kultura organizacyjna 1. Pojęcie i funkcje kultury organizacyjnej, 2. Trzy poziomy kultury organizacyjnej wg. Edgara Scheina: artefakty, normy i wartości, podstawowe załoeznia 3. Typologia kultury organizacyjnej: kultura władzy, kultura roli, kultura osiągnięć, kultura wsparcia 4. Japońska versus europejska kultura organizacyjna 5. Czynniki kształtujące kulturę organizacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020). Psychologia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP, 2010. Schultz D. P. & Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa 2002. LITERATURA DODATKOWA: Baka, Ł. Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą organizacji? Warszawa: Scholar, 2017. Dale M., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Kraków 2001. Hofstede G., Kultury i organizacje, Kraków: PWE, 1999. Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2001. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacje a kontrakt psychologiczny. Kierowanie ludźmi w pracy, Warszawa 2000. Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1999. Sedlak K., (red.) Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Kraków, 1998. Sedlak K., (red.) Jak skutecznie wynagradzać pracowników, Kraków 1997. Sęk H. (red.) Wypalenie zawodowe. Warszawa: PWN. Sidor – Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowniczych. Kraków: ABC. Stoner J.A.F.(red.), Kierowanie, Warszawa 2001. Witkowski T., (red.) Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Kraków 1998. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. Ogólny - ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 20 godzin Przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 75 godzin (3 ECTS x 25 h) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Podstawy teoretyczne nauki o zachowaniach organizacyjnych 1. Historyczne ujęcie nauki o zachowaniach organizacyjnych 2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć 3. Metody badań zachowań pracowników w organizacji 4. Ewolucja teorii zarządzania pracownikami w organizacjach 5. Charakterystyka organizacji współczesnych II. Rekrutacja i selekcja pracowników 1. Kontekst teoretyczny rekrutacji i selekcji pracowników 2. Analiza pracy 3. Marketing stanowiska pracy 4. Selekcja kandydatów 5. Derekrutacja pracowników III. Ocenianie pracowników 1. Cele i formy systemu ocen okresowych 2. Wprowadzanie systemu ocen okresowych 3. Metody oceny pracowników 4. Błędy związane z ocenianiem IV. Stresory w pracy a zdrowie i postawy w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Modele stresu zawodowego 3. Typologia stresorów w pracy 4. Zdrowotne konsekwencje stresu w pracy – dolegliwości fizyczne, dolegliwości psychiczne 5. Organizacyjne konsekwencje stresu w pracy – postawy wobec pracy, absencja, fluktuacja V. Wypalenie zawodowe jako następstwo stresu w pracy 1. Rys historyczny – zmiany w ujęciu wypalenia zawodowego 2. Modele wypalenia zawodowego 3. Korelaty wypalenia zawodowego 4. Wypalenie zawodowe a zaangażowanie w pracy 5. Wybrane narzędzia do pomiaru wypalenia zawodowego VI. Pozytywna psychologia pracy 1. Rola zasobów organizacyjnych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 2. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 3. Satysfakcja z pracy 4. Zaangażowanie w pracy (a pracoholizm) 5. Wybrane narzędzia do pomiaru postaw wobec pracy VII. Zachowania kontrproduktywne w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań kontrproduktywnych w pracy 3. Modele zachowań kontrproduktywnych w pracy 4. Rola stresorów w pracy i emocji negatywnych w rozwoju zachowań kontrproduktywnych 5. Problemy pomiaru zachowań kontrproduktywnych VIII. Zachowania obywatelskie w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań obywatelskich 3. Rola zasobów i rola emocji pozytywnych w rozwoju zachowań obywatelskich 4. Osobowość a zachowania obywatelskie 5. Problemy pomiaru zachowań obywatelskich IX. Motywowanie pracowników 1. Wprowadzenie do problematyki motywacji 2. Funkcje kar i nagród w motywowaniu 3. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna 4. Systemy wynagradzania pracowników 5. Teorie związane z wynagradzaniem pracowników X. Kultura organizacyjna 1. Pojęcie i funkcje kultury organizacyjnej, 2. Trzy poziomy kultury organizacyjnej wg. Edgara Scheina: artefakty, normy i wartości, podstawowe załoeznia 3. Typologia kultury organizacyjnej: kultura władzy, kultura roli, kultura osiągnięć, kultura wsparcia 4. Japońska versus europejska kultura organizacyjna 5. Czynniki kształtujące kulturę organizacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020). Psychologia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP, 2010. Schultz D. P. & Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa 2002. LITERATURA DODATKOWA: Baka, Ł. Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą organizacji? Warszawa: Scholar, 2017. Dale M., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Kraków 2001. Hofstede G., Kultury i organizacje, Kraków: PWE, 1999. Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2001. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacje a kontrakt psychologiczny. Kierowanie ludźmi w pracy, Warszawa 2000. Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1999. Sedlak K., (red.) Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Kraków, 1998. Sedlak K., (red.) Jak skutecznie wynagradzać pracowników, Kraków 1997. Sęk H. (red.) Wypalenie zawodowe. Warszawa: PWN. Sidor – Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowniczych. Kraków: ABC. Stoner J.A.F.(red.), Kierowanie, Warszawa 2001. Witkowski T., (red.) Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Kraków 1998. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. Ogólny - ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 20 godzin Przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 75 godzin (3 ECTS x 25 h) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Podstawy teoretyczne nauki o zachowaniach organizacyjnych 1. Historyczne ujęcie nauki o zachowaniach organizacyjnych 2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć 3. Metody badań zachowań pracowników w organizacji 4. Ewolucja teorii zarządzania pracownikami w organizacjach 5. Charakterystyka organizacji współczesnych II. Rekrutacja i selekcja pracowników 1. Kontekst teoretyczny rekrutacji i selekcji pracowników 2. Analiza pracy 3. Marketing stanowiska pracy 4. Selekcja kandydatów 5. Derekrutacja pracowników III. Ocenianie pracowników 1. Cele i formy systemu ocen okresowych 2. Wprowadzanie systemu ocen okresowych 3. Metody oceny pracowników 4. Błędy związane z ocenianiem IV. Stresory w pracy a zdrowie i postawy w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Modele stresu zawodowego 3. Typologia stresorów w pracy 4. Zdrowotne konsekwencje stresu w pracy – dolegliwości fizyczne, dolegliwości psychiczne 5. Organizacyjne konsekwencje stresu w pracy – postawy wobec pracy, absencja, fluktuacja V. Wypalenie zawodowe jako następstwo stresu w pracy 1. Rys historyczny – zmiany w ujęciu wypalenia zawodowego 2. Modele wypalenia zawodowego 3. Korelaty wypalenia zawodowego 4. Wypalenie zawodowe a zaangażowanie w pracy 5. Wybrane narzędzia do pomiaru wypalenia zawodowego VI. Pozytywna psychologia pracy 1. Rola zasobów organizacyjnych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 2. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 3. Satysfakcja z pracy 4. Zaangażowanie w pracy (a pracoholizm) 5. Wybrane narzędzia do pomiaru postaw wobec pracy VII. Zachowania kontrproduktywne w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań kontrproduktywnych w pracy 3. Modele zachowań kontrproduktywnych w pracy 4. Rola stresorów w pracy i emocji negatywnych w rozwoju zachowań kontrproduktywnych 5. Problemy pomiaru zachowań kontrproduktywnych VIII. Zachowania obywatelskie w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań obywatelskich 3. Rola zasobów i rola emocji pozytywnych w rozwoju zachowań obywatelskich 4. Osobowość a zachowania obywatelskie 5. Problemy pomiaru zachowań obywatelskich IX. Motywowanie pracowników 1. Wprowadzenie do problematyki motywacji 2. Funkcje kar i nagród w motywowaniu 3. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna 4. Systemy wynagradzania pracowników 5. Teorie związane z wynagradzaniem pracowników X. Kultura organizacyjna 1. Pojęcie i funkcje kultury organizacyjnej, 2. Trzy poziomy kultury organizacyjnej wg. Edgara Scheina: artefakty, normy i wartości, podstawowe załoeznia 3. Typologia kultury organizacyjnej: kultura władzy, kultura roli, kultura osiągnięć, kultura wsparcia 4. Japońska versus europejska kultura organizacyjna 5. Czynniki kształtujące kulturę organizacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020). Psychologia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP, 2010. Schultz D. P. & Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa 2002. LITERATURA DODATKOWA: Baka, Ł. Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą organizacji? Warszawa: Scholar, 2017. Dale M., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Kraków 2001. Hofstede G., Kultury i organizacje, Kraków: PWE, 1999. Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2001. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacje a kontrakt psychologiczny. Kierowanie ludźmi w pracy, Warszawa 2000. Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1999. Sedlak K., (red.) Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Kraków, 1998. Sedlak K., (red.) Jak skutecznie wynagradzać pracowników, Kraków 1997. Sęk H. (red.) Wypalenie zawodowe. Warszawa: PWN. Sidor – Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowniczych. Kraków: ABC. Stoner J.A.F.(red.), Kierowanie, Warszawa 2001. Witkowski T., (red.) Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Kraków 1998. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. Ogólny - ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 20 godzin Przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 75 godzin (3 ECTS x 25 h) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Pisemny test wyboru (ok. 30 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Podstawy teoretyczne nauki o zachowaniach organizacyjnych 1. Historyczne ujęcie nauki o zachowaniach organizacyjnych 2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć 3. Metody badań zachowań pracowników w organizacji 4. Ewolucja teorii zarządzania pracownikami w organizacjach 5. Charakterystyka organizacji współczesnych II. Rekrutacja i selekcja pracowników 1. Kontekst teoretyczny rekrutacji i selekcji pracowników 2. Analiza pracy 3. Marketing stanowiska pracy 4. Selekcja kandydatów 5. Derekrutacja pracowników III. Ocenianie pracowników 1. Cele i formy systemu ocen okresowych 2. Wprowadzanie systemu ocen okresowych 3. Metody oceny pracowników 4. Błędy związane z ocenianiem IV. Stresory w pracy a zdrowie i postawy w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Modele stresu zawodowego 3. Typologia stresorów w pracy 4. Zdrowotne konsekwencje stresu w pracy – dolegliwości fizyczne, dolegliwości psychiczne 5. Organizacyjne konsekwencje stresu w pracy – postawy wobec pracy, absencja, fluktuacja V. Wypalenie zawodowe jako następstwo stresu w pracy 1. Rys historyczny – zmiany w ujęciu wypalenia zawodowego 2. Modele wypalenia zawodowego 3. Korelaty wypalenia zawodowego 4. Wypalenie zawodowe a zaangażowanie w pracy 5. Wybrane narzędzia do pomiaru wypalenia zawodowego VI. Pozytywna psychologia pracy 1. Rola zasobów organizacyjnych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 2. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem w pracy 3. Satysfakcja z pracy 4. Zaangażowanie w pracy (a pracoholizm) 5. Wybrane narzędzia do pomiaru postaw wobec pracy VII. Zachowania kontrproduktywne w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań kontrproduktywnych w pracy 3. Modele zachowań kontrproduktywnych w pracy 4. Rola stresorów w pracy i emocji negatywnych w rozwoju zachowań kontrproduktywnych 5. Problemy pomiaru zachowań kontrproduktywnych VIII. Zachowania obywatelskie w pracy 1. Podstawowe definicje 2. Typologia zachowań obywatelskich 3. Rola zasobów i rola emocji pozytywnych w rozwoju zachowań obywatelskich 4. Osobowość a zachowania obywatelskie 5. Problemy pomiaru zachowań obywatelskich IX. Motywowanie pracowników 1. Wprowadzenie do problematyki motywacji 2. Funkcje kar i nagród w motywowaniu 3. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna 4. Systemy wynagradzania pracowników 5. Teorie związane z wynagradzaniem pracowników X. Kultura organizacyjna 1. Pojęcie i funkcje kultury organizacyjnej, 2. Trzy poziomy kultury organizacyjnej wg. Edgara Scheina: artefakty, normy i wartości, podstawowe załoeznia 3. Typologia kultury organizacyjnej: kultura władzy, kultura roli, kultura osiągnięć, kultura wsparcia 4. Japońska versus europejska kultura organizacyjna 5. Czynniki kształtujące kulturę organizacji |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Rożnowski, B., Fortuna, P. (2020). Psychologia w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane rozdziały). Chmiel, N. (red.) Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP, 2010. Schultz D. P. & Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa 2002. LITERATURA DODATKOWA: Baka, Ł. Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą organizacji? Warszawa: Scholar, 2017. Dale M., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Kraków 2001. Hofstede G., Kultury i organizacje, Kraków: PWE, 1999. Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2001. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacje a kontrakt psychologiczny. Kierowanie ludźmi w pracy, Warszawa 2000. Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1999. Sedlak K., (red.) Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Kraków, 1998. Sedlak K., (red.) Jak skutecznie wynagradzać pracowników, Kraków 1997. Sęk H. (red.) Wypalenie zawodowe. Warszawa: PWN. Sidor – Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowniczych. Kraków: ABC. Stoner J.A.F.(red.), Kierowanie, Warszawa 2001. Witkowski T., (red.) Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Kraków 1998. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. Ogólny - ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 20 godzin Przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 75 godzin (3 ECTS x 25 h) LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.