Wychowanie i kształcenie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-WIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i kształcenie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag. Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wychowanie a kształcenie. 2. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka. 3. Pojęcie edukacji. Cele edukacji. 4. Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka. 5. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania. 6. Edukacja aksjologiczna. 7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Edukacja domowa. 8. Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia. 9. Psychologiczne i filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego. 10. Samowychowanie. W kierunku Ja idealnego. 11. Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki. 12. Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu. 13. Wychowanie a wspólnota. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o wychowaniu i kształceniu i rządzących nimi prawidłowościach. Rozumie procesy psychologiczne ważne dla wychowania i kształcenia oraz zna teoretyczne podstawy działań wychowawczych. Umiejętności Student/-ka potrafi odpowiednio dobierając środki i metody projektować proces wychowawczy. Potrafi porozumiewać się z różnymi kręgami odbiorców oddziaływań wychowawczych. Kompetencje społeczne Student/-ka docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wychowania i kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu ustnego. Student losuje 3 pytania z puli pytań wypracowanych w trakcie semestru wspólnym wysiłkiem przez nauczyciela i studentów. Student ma czas na przygotowanie się i na odpowiedź. Szczegółowa organizacja egzaminu (począwszy od losowania zagadnień) jest przedstawiana studentowi na pierwszych zajęciach i powinna być mu znana. Student zaliczenia ćwiczenia z przedmiotu przedstawiając odręczne notatki z lektur do kolejnych zajęć oraz spełniając kryterium frekwencyjne. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE (wykład i ćwiczenia) 1. Wychowanie a kształcenie. 2. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka. 3. Pojęcie edukacji. Cele edukacji. 4. Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka. 5. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania. 6. Problem ciała i cielesności w wychowaniu. Próba typologii gier i zabaw. 7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Bieżące, społeczne kontrowersje wychowawcze (opieka żłobkowa, edukacja domowa, edukacja włączająca itp.). 8. Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia. 9. Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki. 10. Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu. 11. Pamięć w wychowaniu i kształceniu. |
|
Literatura: |
Aksamit K., Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 39-56. Cyrulnik B., Ratuj się, życie wzywa!, wyd. Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 23-27, 36-51. Jarymowicz M., Szuster A., Rozmowy o rozwoju osobowym, wyd. UW, Warszawa 2015, s. 97, 188. Kaźmierczak P., Neoarystotelesowska filozofia edukacji w ujęciu Alasdaira MacIntyre’a, Wy. Nauk. Ignatianum, Kraków 2019, s. 21-50. Lewis C. S., Cztery miłości, PAX, Warszawa 1968, s. 32-52. Roth Walsh M. (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2003, s. 449-467. Schier K., Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i młodzież, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 182-210 Spaemann R., Kim jest człowiek wykształcony? [w:] R. Spaemann, Granice. O etycznym wymiarze działania, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 539-543. Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Warszawa - Kraków 2004, s. 15-34, 325-338, Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, Universitas, Kraków 2004, s. 21-76. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: metoda podawcza, dyskusja i debata, analiza tekstu, analiza materiału wizualnego. Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 60 godzin przygotowanie do zajęć - 10 godzin przygotowanie do egzaminu - 30 godzin sporządzenie notatek - 20 godzin Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu ustnego. Student losuje 3 pytania z puli pytań wypracowanych w trakcie semestru wspólnym wysiłkiem przez nauczyciela i studentów. Student ma czas na przygotowanie się i na odpowiedź. Szczegółowa organizacja egzaminu (począwszy od losowania zagadnień) jest przedstawiana studentowi na pierwszych zajęciach i powinna być mu znana. Student zaliczenia ćwiczenia z przedmiotu przedstawiając odręczne notatki z lektur do kolejnych zajęć oraz spełniając kryterium frekwencyjne. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE (wykład i ćwiczenia) 1. Wychowanie a kształcenie. 2. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka. 3. Pojęcie edukacji. Cele edukacji. 4. Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka. 5. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania. 6. Problem ciała i cielesności w wychowaniu. Próba typologii gier i zabaw. 7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Bieżące, społeczne kontrowersje wychowawcze (opieka żłobkowa, edukacja domowa, edukacja włączająca itp.). 8. Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia. 9. Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki. 10. Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu. 11. Pamięć w wychowaniu i kształceniu. |
|
Literatura: |
Aksamit K., Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 39-56. Cyrulnik B., Ratuj się, życie wzywa!, wyd. Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 23-27, 36-51. Jarymowicz M., Szuster A., Rozmowy o rozwoju osobowym, wyd. UW, Warszawa 2015, s. 97, 188. Kaźmierczak P., Neoarystotelesowska filozofia edukacji w ujęciu Alasdaira MacIntyre’a, Wy. Nauk. Ignatianum, Kraków 2019, s. 21-50. Lewis C. S., Cztery miłości, PAX, Warszawa 1968, s. 32-52. Roth Walsh M. (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2003, s. 449-467. Schier K., Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i młodzież, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 182-210 Spaemann R., Kim jest człowiek wykształcony? [w:] R. Spaemann, Granice. O etycznym wymiarze działania, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 539-543. Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Warszawa - Kraków 2004, s. 15-34, 325-338, Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, Universitas, Kraków 2004, s. 21-76. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: metoda podawcza, dyskusja i debata, analiza tekstu, analiza materiału wizualnego. Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 45 godzin przygotowanie do zajęć - 20 godzin przygotowanie do egzaminu - 30 godzin sporządzenie notatek - 25 godzin Suma godzin: 120 godzin, co odpowiada 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Knopp | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się: - egzamin pisemny obejmujący treści omówione na wykładach i zawarte w literaturze przedmiotu (2/3 oceny końcowej), - przygotowanie w formie pisemnej argumentu i kontrargumentu do podanej tezy oraz czynny udział w debacie oksfordzkiej na wybrany temat z zakresu wychowania i kształcenia (1/3 oceny końcowej, przy uzyskaniu przynajmniej 50% pkt. na egzaminie). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie i cele edukacji. - Wychowanie a kształcenie. - Podstawy filozofii wychowania i kształcenia: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania. - Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka. - Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka. - Psychologiczne i filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego. - Kategorie oddziaływań wychowawczych. - Rola, wyznaczniki skuteczności oraz konsekwencje różnych oddziaływań wychowawczych. - Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Edukacja domowa. - Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia. - Edukacja aksjologiczna. - Samowychowanie. W kierunku Ja idealnego - Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki. - Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu. - Wychowanie a wspólnota. - Błędy w wychowaniu i kształceniu. - Typy i geneza trudności w wychowaniu i kształceniu. |
|
Literatura: |
Bednarek, D. Bednarek, H. (red.) (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Rozdziały 1, 18, 24, 26. Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Rozdziały 8 -11. Liberska, H., Trempała, J. (red) (2020). Psychologia wychowania: wybrane problemy. Warszawa: PWN. Rozdziały: 2, 4.2., 5.2., 7, 8, 9, 11, 16, 17. Strelau, J. (red.) (2007). Psychologia: podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 48, 49. Szadzińska, E. (2012). Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Rozdział 1. Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa, Kraków: Wydawnictwo Impuls, Warszawa - Kraków 2004, s. 15-34, 325-338, Zagórska W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków: Wydawnictwo Universitas. Strony 21-76. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 45 godzin przygotowanie do zajęć - 15 godzin przygotowanie pracy pisemnej - 10 godzin analiza źródeł i przygotowanie się do debaty - 20 godzin przygotowanie do egzaminu - 30 godzin Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Knopp | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Knopp | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów uczenia się: - egzamin pisemny obejmujący treści omówione na wykładach i zawarte w literaturze przedmiotu - przygotowanie w formie pisemnej argumentu i kontrargumentu do podanej tezy |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie i cele edukacji. - Wychowanie a kształcenie. - Podstawy filozofii wychowania i kształcenia: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania. - Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka. - Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka. - Psychologiczne i filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego. - Kategorie oddziaływań wychowawczych. - Rola, wyznaczniki skuteczności oraz konsekwencje różnych oddziaływań wychowawczych. - Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Edukacja domowa. - Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia. - Edukacja aksjologiczna. - Samowychowanie. W kierunku Ja idealnego - Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki. - Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu. - Wychowanie a wspólnota. - Błędy w wychowaniu i kształceniu. - Typy i geneza trudności w wychowaniu i kształceniu. |
|
Literatura: |
Bednarek, D. Bednarek, H. (red.) (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Rozdziały 1, 18, 24, 26. Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Rozdziały 8 -11. Liberska, H., Trempała, J. (red) (2020). Psychologia wychowania: wybrane problemy. Warszawa: PWN. Rozdziały: 2, 4.2., 5.2., 7, 8, 9, 11, 16, 17. Strelau, J. (red.) (2007). Psychologia: podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 48, 49. Szadzińska, E. (2012). Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Rozdział 1. Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa, Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział 1, 2, 14. Zagórska W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków: Wydawnictwo Universitas. Strony 21-76. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 15 godzin przygotowanie pracy pisemnej - 10 godzin analiza źródeł i przygotowanie się do debaty - 20 godzin przygotowanie do egzaminu - 45 godzin Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.