Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i kształcenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-WIK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie i kształcenie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag.
Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wychowanie a kształcenie.

2. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka.

3. Pojęcie edukacji. Cele edukacji.

4. Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka.

5. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania.

6. Edukacja aksjologiczna.

7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Edukacja domowa.

8. Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia.

9. Psychologiczne i filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego.

10. Samowychowanie. W kierunku Ja idealnego.

11. Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki.

12. Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu.

13. Wychowanie a wspólnota.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o wychowaniu i kształceniu i rządzących nimi prawidłowościach.

Rozumie procesy psychologiczne ważne dla wychowania i kształcenia oraz zna teoretyczne podstawy działań wychowawczych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi odpowiednio dobierając środki i metody projektować proces wychowawczy.

Potrafi porozumiewać się z różnymi kręgami odbiorców oddziaływań wychowawczych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wychowania i kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu ustnego. Student losuje 3 pytania z puli pytań wypracowanych w trakcie semestru wspólnym wysiłkiem przez nauczyciela i studentów. Student ma czas na przygotowanie się i na odpowiedź. Szczegółowa organizacja egzaminu (począwszy od losowania zagadnień) jest przedstawiana studentowi na pierwszych zajęciach i powinna być mu znana.

Student zaliczenia ćwiczenia z przedmiotu przedstawiając odręczne notatki z lektur do kolejnych zajęć oraz spełniając kryterium frekwencyjne.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE (wykład i ćwiczenia)

1. Wychowanie a kształcenie.

2. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka.

3. Pojęcie edukacji. Cele edukacji.

4. Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka.

5. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania.

6. Problem ciała i cielesności w wychowaniu. Próba typologii gier i zabaw.

7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Bieżące, społeczne kontrowersje wychowawcze (opieka żłobkowa, edukacja domowa, edukacja włączająca itp.).

8. Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia.

9. Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki.

10. Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu.

11. Pamięć w wychowaniu i kształceniu.

Literatura:

Aksamit K., Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 39-56.

Cyrulnik B., Ratuj się, życie wzywa!, wyd. Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 23-27, 36-51.

Jarymowicz M., Szuster A., Rozmowy o rozwoju osobowym, wyd. UW, Warszawa 2015, s. 97, 188.

Kaźmierczak P., Neoarystotelesowska filozofia edukacji w ujęciu Alasdaira MacIntyre’a, Wy. Nauk. Ignatianum, Kraków 2019, s. 21-50.

Lewis C. S., Cztery miłości, PAX, Warszawa 1968, s. 32-52.

Roth Walsh M. (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2003, s. 449-467.

Schier K., Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i młodzież, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 182-210

Spaemann R., Kim jest człowiek wykształcony? [w:] R. Spaemann, Granice. O etycznym wymiarze działania, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 539-543.

Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Warszawa - Kraków 2004, s. 15-34, 325-338,

Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, Universitas, Kraków 2004, s. 21-76.

Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002.

Uwagi:

Metody dydaktyczne: metoda podawcza, dyskusja i debata, analiza tekstu, analiza materiału wizualnego.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 60 godzin

przygotowanie do zajęć - 10 godzin

przygotowanie do egzaminu - 30 godzin

sporządzenie notatek - 20 godzin

Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu ustnego. Student losuje 3 pytania z puli pytań wypracowanych w trakcie semestru wspólnym wysiłkiem przez nauczyciela i studentów. Student ma czas na przygotowanie się i na odpowiedź. Szczegółowa organizacja egzaminu (począwszy od losowania zagadnień) jest przedstawiana studentowi na pierwszych zajęciach i powinna być mu znana.

Student zaliczenia ćwiczenia z przedmiotu przedstawiając odręczne notatki z lektur do kolejnych zajęć oraz spełniając kryterium frekwencyjne.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE (wykład i ćwiczenia)

1. Wychowanie a kształcenie.

2. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka.

3. Pojęcie edukacji. Cele edukacji.

4. Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka.

5. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania.

6. Problem ciała i cielesności w wychowaniu. Próba typologii gier i zabaw.

7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Bieżące, społeczne kontrowersje wychowawcze (opieka żłobkowa, edukacja domowa, edukacja włączająca itp.).

8. Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia.

9. Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki.

10. Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu.

11. Pamięć w wychowaniu i kształceniu.

Literatura:

Aksamit K., Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 39-56.

Cyrulnik B., Ratuj się, życie wzywa!, wyd. Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 23-27, 36-51.

Jarymowicz M., Szuster A., Rozmowy o rozwoju osobowym, wyd. UW, Warszawa 2015, s. 97, 188.

Kaźmierczak P., Neoarystotelesowska filozofia edukacji w ujęciu Alasdaira MacIntyre’a, Wy. Nauk. Ignatianum, Kraków 2019, s. 21-50.

Lewis C. S., Cztery miłości, PAX, Warszawa 1968, s. 32-52.

Roth Walsh M. (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2003, s. 449-467.

Schier K., Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i młodzież, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 182-210

Spaemann R., Kim jest człowiek wykształcony? [w:] R. Spaemann, Granice. O etycznym wymiarze działania, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 539-543.

Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Warszawa - Kraków 2004, s. 15-34, 325-338,

Zagórska W., Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, Universitas, Kraków 2004, s. 21-76.

Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002.

Uwagi:

Metody dydaktyczne: metoda podawcza, dyskusja i debata, analiza tekstu, analiza materiału wizualnego.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 45 godzin

przygotowanie do zajęć - 20 godzin

przygotowanie do egzaminu - 30 godzin

sporządzenie notatek - 25 godzin

Suma godzin: 120 godzin, co odpowiada 4 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Knopp
Prowadzący grup: Katarzyna Knopp
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Weryfikacja efektów uczenia się:

- egzamin pisemny obejmujący treści omówione na wykładach i zawarte w literaturze przedmiotu (2/3 oceny końcowej),

- przygotowanie w formie pisemnej argumentu i kontrargumentu do podanej tezy oraz czynny udział w debacie oksfordzkiej na wybrany temat z zakresu wychowania i kształcenia (1/3 oceny końcowej, przy uzyskaniu przynajmniej 50% pkt. na egzaminie).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Pojęcie i cele edukacji.

- Wychowanie a kształcenie.

- Podstawy filozofii wychowania i kształcenia: aksjocentryzm vs pajdocentryzm.

Problem pajdei. Ideał wychowania.

- Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka.

- Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka.

- Psychologiczne i filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego.

- Kategorie oddziaływań wychowawczych.

- Rola, wyznaczniki skuteczności oraz konsekwencje różnych oddziaływań

wychowawczych.

- Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Edukacja domowa.

- Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia.

- Edukacja aksjologiczna.

- Samowychowanie. W kierunku Ja idealnego

- Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki.

- Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w

wychowaniu i kształceniu.

- Wychowanie a wspólnota.

- Błędy w wychowaniu i kształceniu.

- Typy i geneza trudności w wychowaniu i kształceniu.

Literatura:

Bednarek, D. Bednarek, H. (red.) (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Rozdziały 1, 18, 24, 26.

Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Rozdziały 8 -11.

Liberska, H., Trempała, J. (red) (2020). Psychologia wychowania: wybrane problemy. Warszawa: PWN. Rozdziały: 2, 4.2., 5.2., 7, 8, 9, 11, 16, 17.

Strelau, J. (red.) (2007). Psychologia: podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 48, 49.

Szadzińska, E. (2012). Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Rozdział 1.

Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa, Kraków: Wydawnictwo Impuls, Warszawa - Kraków 2004, s. 15-34, 325-338,

Zagórska W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków: Wydawnictwo Universitas. Strony 21-76.

Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 45 godzin

przygotowanie do zajęć - 15 godzin

przygotowanie pracy pisemnej - 10 godzin

analiza źródeł i przygotowanie się do debaty - 20 godzin

przygotowanie do egzaminu - 30 godzin

Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Knopp
Prowadzący grup: Katarzyna Knopp
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Weryfikacja efektów uczenia się:

- egzamin pisemny obejmujący treści omówione na wykładach i zawarte w literaturze przedmiotu

- przygotowanie w formie pisemnej argumentu i kontrargumentu do podanej tezy

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Pojęcie i cele edukacji.

- Wychowanie a kształcenie.

- Podstawy filozofii wychowania i kształcenia: aksjocentryzm vs pajdocentryzm.

Problem pajdei. Ideał wychowania.

- Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka.

- Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka.

- Psychologiczne i filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego.

- Kategorie oddziaływań wychowawczych.

- Rola, wyznaczniki skuteczności oraz konsekwencje różnych oddziaływań

wychowawczych.

- Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Edukacja domowa.

- Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia.

- Edukacja aksjologiczna.

- Samowychowanie. W kierunku Ja idealnego

- Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki.

- Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w

wychowaniu i kształceniu.

- Wychowanie a wspólnota.

- Błędy w wychowaniu i kształceniu.

- Typy i geneza trudności w wychowaniu i kształceniu.

Literatura:

Bednarek, D. Bednarek, H. (red.) (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Rozdziały 1, 18, 24, 26.

Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Rozdziały 8 -11.

Liberska, H., Trempała, J. (red) (2020). Psychologia wychowania: wybrane problemy. Warszawa: PWN. Rozdziały: 2, 4.2., 5.2., 7, 8, 9, 11, 16, 17.

Strelau, J. (red.) (2007). Psychologia: podręcznik akademicki. Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 48, 49.

Szadzińska, E. (2012). Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Rozdział 1.

Włodarski Z., Hankała A. (2004). Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa, Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział 1, 2, 14.

Zagórska W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne. Kraków: Wydawnictwo Universitas. Strony 21-76.

Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 15 godzin

przygotowanie pracy pisemnej - 10 godzin

analiza źródeł i przygotowanie się do debaty - 20 godzin

przygotowanie do egzaminu - 45 godzin

Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)