Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-TTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Specyfika udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży - podstawowe zjawiska, kontekst rozwojowy i rodzinny.

2. Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego.

3. Psychoterapia dzieci i młodzieży – rys historyczny.

4. Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście psychodynamiczne, humanistyczne, behawioralno-poznawcze.

5. Specyfika terapii i pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.

6. Formy pomocy psychologicznej skierowane do rodziców.

7. Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży.

Warsztaty:

1. Specyfika poszczególnych faz rozwojowych z perspektywy psychologii klinicznej dziecka.

2. Podejście rozwojowe, kategorialne i dymensjonalne do zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania.

3. Znaczenie terapeutyczne różnych form zabawy i aktywności dziecka.

4. Techniki diagnostyczno-terapeutyczne na przykładzie wybranych metody projekcyjnych.

5. Specyfika nawiązywania kontaktu z dzieckiem i jego rodziną.

6. Przegląd szkół terapeutycznych – najważniejsze zjawiska.

7. Rysunek w psychoterapii dzieci i młodzieży.

8. Terapeutyczne zastosowanie baśni i bajek.

9. Wybrane techniki terapii zabawą w ujęciu Gestalt.

10. Programy poznawczo-behawioralne skierowane do dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi.

11. Indywidualne programy poznawczo-behawioralne skierowane do dzieci z zaburzeniami lękowymi (program Coping Cat).

12. Konstruowanie indywidualnego planu terapeutycznego uwzględniającego dziecko i rodziców.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat oddziaływań psychoterapeutycznych kierowanych do dzieci i młodzieży.

Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju i przebiegu procesów psychicznych w cyklu życia zarówno w aspekcie psychologicznym, jak i społecznym.

Rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży.

Ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną i behawioralną, o zaburzeniach neurorozwojowych i zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej zaburzeń psychicznych i neurorozwojowych.

Potrafi zaplanować i dobrać formę pomocy psychologicznej w zależności od problemu dziecka.

Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy i nawiązania kontaktu terapeutycznego zarówno z dzieckiem, jak i jego rodzicem.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest przekonany/-a o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w kontakcie z dziećmi.

Rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem (dzieckiem, nastolatkiem, rodzicem) w sytuacji pomagania i jest wrażliwy/-a na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Odachowska-Rogalska
Prowadzący grup: Ewa Odachowska-Rogalska, Dominika Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 25 zadań (pytań wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi.

W przypadku prowadzenia egzaminu w formie zdalnej egzamin zostanie przeprowadzony przy użyciu platformy Forms w uzgodnionym wcześniej terminie.

Warsztaty

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej.

Ocena aktywności podczas zajęć - wypowiedzi ustnych i prac wykonanych podczas zajęć

Ocena indywidualnych prac domowych i prac wykonanych w grupach (praca w małych grupach, przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie)

Wymagana obecność.

Pełny opis:

Zakres tematyczny zagadnień:

- Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny.

- Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej.

- Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach.

- Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne.

- Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych.

- Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne.

- Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ.

Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ.

Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ.

Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.

 

Uzupełniająca:

Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ.

Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ.

Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP.

Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka.

Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów

Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska.

Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP.

Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia

Uwagi:

Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu

Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań

Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi

Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Marek-Banach, Agnieszka Siedler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Wiśniewska
Prowadzący grup: Dominika Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 30 zadań (pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi.

Warsztaty

- obecności na zajęciach

- przygotowania do zajęć na podstawie literatury

- przygotowania aktywności dla grupy

- wykonania ćwiczenia podczas warsztatów (bycie w różnych rolach)

Pełny opis:

Zakres tematyczny zagadnień:

- Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny.

- Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej.

- Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach.

- Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne.

- Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych.

- Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne.

- Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ.

Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ.

Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ.

Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.

 

Uzupełniająca:

Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ.

Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ.

Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP.

Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka.

Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów

Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska.

Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP.

Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia

Uwagi:

Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu

Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań

Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi

Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach

Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Wiśniewska
Prowadzący grup: Joanna Marek-Banach, Dominika Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 30 zadań (pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi.

Pełny opis:

Zakres tematyczny zagadnień:

- Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny.

- Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej.

- Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach.

- Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne.

- Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych.

- Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne.

- Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ.

Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ.

Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ.

Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP.

Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP.

Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP.

Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.

 

Uzupełniająca:

Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ.

Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ.

Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP.

Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka.

Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów

Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska.

Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP.

Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia

Uwagi:

Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu

Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań

Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi

Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)