Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-TTP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin testowy Przygotowanie prezentacji multimedialnej Praca w małych grupach Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć Analiza materiału klinicznego - studium przypadku Przygotowanie aktywności w małych grupach lub samodzielnie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Specyfika udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży - podstawowe zjawiska, kontekst rozwojowy i rodzinny. 2. Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. 3. Psychoterapia dzieci i młodzieży – rys historyczny. 4. Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście psychodynamiczne, humanistyczne, behawioralno-poznawcze. 5. Specyfika terapii i pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. 6. Formy pomocy psychologicznej skierowane do rodziców. 7. Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży. Warsztaty: 1. Specyfika poszczególnych faz rozwojowych z perspektywy psychologii klinicznej dziecka. 2. Podejście rozwojowe, kategorialne i dymensjonalne do zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania. 3. Znaczenie terapeutyczne różnych form zabawy i aktywności dziecka. 4. Techniki diagnostyczno-terapeutyczne na przykładzie wybranych metody projekcyjnych. 5. Specyfika nawiązywania kontaktu z dzieckiem i jego rodziną. 6. Przegląd szkół terapeutycznych – najważniejsze zjawiska. 7. Rysunek w psychoterapii dzieci i młodzieży. 8. Terapeutyczne zastosowanie baśni i bajek. 9. Wybrane techniki terapii zabawą w ujęciu Gestalt. 10. Programy poznawczo-behawioralne skierowane do dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi. 11. Indywidualne programy poznawczo-behawioralne skierowane do dzieci z zaburzeniami lękowymi (program Coping Cat). 12. Konstruowanie indywidualnego planu terapeutycznego uwzględniającego dziecko i rodziców. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN. Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
Uzupełniająca: Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat oddziaływań psychoterapeutycznych kierowanych do dzieci i młodzieży. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju i przebiegu procesów psychicznych w cyklu życia zarówno w aspekcie psychologicznym, jak i społecznym. Rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży. Ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną i behawioralną, o zaburzeniach neurorozwojowych i zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej zaburzeń psychicznych i neurorozwojowych. Potrafi zaplanować i dobrać formę pomocy psychologicznej w zależności od problemu dziecka. Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy i nawiązania kontaktu terapeutycznego zarówno z dzieckiem, jak i jego rodzicem. Kompetencje społeczne Student/-ka jest przekonany/-a o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w kontakcie z dziećmi. Rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem (dzieckiem, nastolatkiem, rodzicem) w sytuacji pomagania i jest wrażliwy/-a na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy - test jednokrotnego wyboru (zalicza 60% pozytywnych odpowiedzi) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Ewa Odachowska-Rogalska, Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 25 zadań (pytań wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. W przypadku prowadzenia egzaminu w formie zdalnej egzamin zostanie przeprowadzony przy użyciu platformy Forms w uzgodnionym wcześniej terminie. Warsztaty Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej. Ocena aktywności podczas zajęć - wypowiedzi ustnych i prac wykonanych podczas zajęć Ocena indywidualnych prac domowych i prac wykonanych w grupach (praca w małych grupach, przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie) Wymagana obecność. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zagadnień: - Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny. - Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej. - Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach. - Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne. - Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych. - Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne. - Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
Uzupełniająca: Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia |
|
Uwagi: |
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
WYK
LAB
N WYK
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Marek-Banach, Agnieszka Siedler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 30 zadań (pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. Warsztaty - obecności na zajęciach - przygotowania do zajęć na podstawie literatury - przygotowania aktywności dla grupy - wykonania ćwiczenia podczas warsztatów (bycie w różnych rolach) |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zagadnień: - Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny. - Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej. - Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach. - Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne. - Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych. - Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne. - Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN. Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
Uzupełniająca: Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia |
|
Uwagi: |
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Marek-Banach, Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 30 zadań (pytań jednokrotnego). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zagadnień: - Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny. - Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej. - Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach. - Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne. - Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych. - Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne. - Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN. Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
Uzupełniająca: Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia |
|
Uwagi: |
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Marek-Banach, Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 30 zadań (pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. Warsztaty - obecności na zajęciach - przygotowania do zajęć na podstawie literatury - przygotowania aktywności dla grupy - wykonania ćwiczenia podczas warsztatów (bycie w różnych rolach) |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zagadnień: - Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny. - Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej. - Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach. - Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne. - Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych. - Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne. - Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN. Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
Uzupełniająca: Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia |
|
Uwagi: |
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi Nakład pracy osoby studiującej: godziny kontaktowe: 15 godzin wykład 30 godzin warsztaty przygotowanie analiza literatury do warsztatów 50 godzin przygotowanie analiza literatury do egzaminu 50 godzin Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Marek-Banach, Agnieszka Siedler, Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - obecność i aktywność, test składający się z 30 zadań (pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru i pytań otwartych). Próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. Warsztaty - obecności na zajęciach - przygotowania do zajęć na podstawie literatury - przygotowania aktywności dla grupy - wykonania ćwiczenia podczas warsztatów (bycie w różnych rolach) |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zagadnień: - Pomocy psychologiczna w stosunku do dzieci i młodzieży – rys historyczny, specyfika zjawiska, formy pomocy, kontekst rozwojowy i rodzinny. - Diagnoza a terapia – opracowanie planu terapeutycznego. Proces diagnostyczny dzieci i młodzieży w kontekście rozwojowym. Elementy diagnozy różnicowej. - Podstawowe elementy procesu terapeutycznego. Metody terapii opartej na dowodach. - Terapia dzieci w ujęciu różnych szkół terapeutycznych - podejście behawioralno-poznawcze, humanistyczne, psychodynamiczne, systemowe i integracyjne. - Terapia zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych – przykłady oddziaływań i form terapeutycznych. - Włączanie systemu rodzinnego w proces terapeutyczny. Dostępne formy terapeutyczne. - Problemy etyczne w pracy psychoterapeuty dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN. Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP.
Uzupełniająca: Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia |
|
Uwagi: |
Egzamin obejmuje znajomość wykładów uzupełnioną o literaturę przedmiotu Forma zaliczenia: Test wiadomości 30 pytań Pytania zamknięte - zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi Nakład pracy osoby studiującej: 10 godz. analiza literatury + 15 godzin uczestnictwo w wykładach Prowadząca jest osobą Głuchą - proszę o dostosowanie form komunikacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.