Rozwijanie osobistych kompetencji w prowadzeniu szkoleń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-ROK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwijanie osobistych kompetencji w prowadzeniu szkoleń |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag. Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice. 2. Specyfika uczenia się osób dorosłych i specyfika uczenia się w grupie. 3. Cechy szkoleń prowadzonych metodami aktywnymi. 4. Metody aktywizujące prowadzenia warsztatów. 5. Reguły tworzenia scenariusza i formułowania celów szkoleniowych. 6. Kompetencje trenerskie i certyfikacja trenerska. 7. Analiza warsztatów prowadzonych przez studentów i studentki. 8. Etyka pracy trenera. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna rodzaje szkoleń, etapy cyklu szkoleniowego, reguły tworzenia scenariusza szkolenia, aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i warsztatów. Umiejętności Student/-ka potrafi zaprojektować scenariusz szkolenia, w którym uwzględnia: dobór celów szkoleniowych do potrzeb grupy, dobór metod szkoleniowych do potrzeb grupy i celów szkolenia. Potrafi przeprowadzić krótkie warsztaty lub szkolenie. Potrafi współpracować w zespole trenerskim. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi krytycznie podejść do siebie w roli trenera, ma świadomość swoich mocnych i słabych stron. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena fragmentów scenariusza szkolenia - test wiadomości - analiza prowadzenia szkoleń |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych 7. Przygotowanie scenariusza szkolenia 8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich 9. Główne kompetencje trenerskie 10. Etyka pracy trenera 11. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator - rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń” - rozdział 4 „Trener w akcji” - rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262) • Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS • Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP - rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektura 20 Przygotowanie fragmentów scenariusza szkolenia 20 Przygotowanie się do testu 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Patrycja Gryczan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena przygotowanych konspektów szkoleń - prezentacja konspektu szkolenia jako oferty dla wybranego odbiorcy - obecność i aktywność w trakcie warsztatów |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych 7. Przygotowanie scenariusza szkolenia 8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich 9. Główne kompetencje trenerskie 10. Etyka pracy trenera 11. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator - rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń” - rozdział 4 „Trener w akcji” - rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262) • Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS • Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP - rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektura 20 Przygotowanie fragmentów scenariusza szkolenia 20 Przygotowanie się do testu 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Arseniy Turliuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - analiza scenariuszy warsztatów - analiza prowadzenia szkoleń - test wiadomości |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej Przygotowanie scenariusza szkolenia Porozumienie bez Przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga jako fundament komunikacyjny Dobrych praktyki i metody pracy z młodzieżą, szczególnie w kontekście tworzenia bezpiecznej i wspierającej przestrzeni edukacyjnej Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich Główne kompetencje trenerskie Etyka pracy trenera |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach) Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Zapoznanie się z literaturą 15 Przygotowanie scenariusza szkolenia 20 Przygotowanie się do testu 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Natalia Stawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena przygotowanych konspektów szkoleń - prezentacja konspektu szkolenia jako oferty dla wybranego odbiorcy - obecność i aktywność w trakcie warsztatów |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice 2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń 3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się 4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu 5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej 6. Formułowanie celów szkoleniowych 7. Przygotowanie scenariusza szkolenia 8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich 9. Główne kompetencje trenerskie 10. Etyka pracy trenera 11. Certyfikacja trenerska |
|
Literatura: |
Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator - rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń” - rozdział 4 „Trener w akcji” - rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262) • Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS • Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP - rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach). Nakład pracy studenta/studentki: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektura 20 Przygotowanie fragmentów scenariusza szkolenia 20 Przygotowanie się do testu 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.