Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwijanie osobistych kompetencji w prowadzeniu szkoleń

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-ROK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwijanie osobistych kompetencji w prowadzeniu szkoleń
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag.
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice.

2. Specyfika uczenia się osób dorosłych i specyfika uczenia się w grupie.

3. Cechy szkoleń prowadzonych metodami aktywnymi.

4. Metody aktywizujące prowadzenia warsztatów.

5. Reguły tworzenia scenariusza i formułowania celów szkoleniowych.

6. Kompetencje trenerskie i certyfikacja trenerska.

7. Analiza warsztatów prowadzonych przez studentów i studentki.

8. Etyka pracy trenera.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna rodzaje szkoleń, etapy cyklu szkoleniowego, reguły tworzenia scenariusza szkolenia, aktywizujące metody prowadzenia szkoleń i warsztatów.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zaprojektować scenariusz szkolenia, w którym uwzględnia: dobór celów szkoleniowych do potrzeb grupy, dobór metod szkoleniowych do potrzeb grupy i celów szkolenia.

Potrafi przeprowadzić krótkie warsztaty lub szkolenie.

Potrafi współpracować w zespole trenerskim.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi krytycznie podejść do siebie w roli trenera, ma świadomość swoich mocnych i słabych stron.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Karolina Konopka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena fragmentów scenariusza szkolenia

- test wiadomości

- analiza prowadzenia szkoleń

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych

7. Przygotowanie scenariusza szkolenia

8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich

9. Główne kompetencje trenerskie

10. Etyka pracy trenera

11. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator

- rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń”

- rozdział 4 „Trener w akcji”

- rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262)

• Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

• Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP

- rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179)

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektura 20

Przygotowanie fragmentów scenariusza szkolenia 20

Przygotowanie się do testu 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dobrenko
Prowadzący grup: Patrycja Gryczan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena przygotowanych konspektów szkoleń

- prezentacja konspektu szkolenia jako oferty dla wybranego odbiorcy

- obecność i aktywność w trakcie warsztatów

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych

7. Przygotowanie scenariusza szkolenia

8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich

9. Główne kompetencje trenerskie

10. Etyka pracy trenera

11. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator

- rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń”

- rozdział 4 „Trener w akcji”

- rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262)

• Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

• Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP

- rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179)

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektura 20

Przygotowanie fragmentów scenariusza szkolenia 20

Przygotowanie się do testu 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Konopka
Prowadzący grup: Arseniy Turliuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- analiza scenariuszy warsztatów

- analiza prowadzenia szkoleń

- test wiadomości

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

Przygotowanie scenariusza szkolenia

Porozumienie bez Przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga jako fundament komunikacyjny

Dobrych praktyki i metody pracy z młodzieżą, szczególnie w kontekście tworzenia bezpiecznej i wspierającej przestrzeni edukacyjnej

Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich

Główne kompetencje trenerskie

Etyka pracy trenera

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach)

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30

Zapoznanie się z literaturą 15

Przygotowanie scenariusza szkolenia 20

Przygotowanie się do testu 10

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dobrenko
Prowadzący grup: Natalia Stawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena przygotowanych konspektów szkoleń

- prezentacja konspektu szkolenia jako oferty dla wybranego odbiorcy

- obecność i aktywność w trakcie warsztatów

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Szkolenie, warsztat, trening - podobieństwa i różnice

2. Etapy cyklu szkoleniowego i rodzaje szkoleń

3. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się

4. Cechy szkolenia prowadzonego metodami aktywnymi i wynikające z nich reguły tworzenia scenariusza warsztatu

5. Eksperymentalny model uczenia się Kolba i jego wykorzystanie w pracy szkoleniowej

6. Formułowanie celów szkoleniowych

7. Przygotowanie scenariusza szkolenia

8. Realizacja szkoleń w zespołach trenerskich

9. Główne kompetencje trenerskie

10. Etyka pracy trenera

11. Certyfikacja trenerska

Literatura:

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator

- rozdział 3 „Przygotowanie szkoleń”

- rozdział 4 „Trener w akcji”

- rozdział 8 „Po szkoleniu…” (od s. 254 do 262)

• Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno –psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (s. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS

• Łaguna, M. (2004). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: GWP

- rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć (do s. 179)

Uwagi:

Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, mini-wykład, prace indywidualne, prace w małych grupach).

Nakład pracy studenta/studentki:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć, lektura 20

Przygotowanie fragmentów scenariusza szkolenia 20

Przygotowanie się do testu 15

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)