Psychospołeczne problemy rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-PRO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne problemy rodziny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład: Student otrzymuje ocenę z wykładu na podstawie kolokwium przeprowadzonego na ostatnich zajęciach w cyklu. Kolokwium będzie obejmowało treści prezentowane na wykładzie. Ćwiczenia: Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności na ćwiczeniach oraz aktywnemu uczestnictwu w nich. Ponadto studenci będą zobowiązani przygotować i przeprowadzić lekcje pokazową na wybrany przez siebie temat. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Zagadnienia wstępne. Rodzina jako system psychospołeczny, z elementami historii i socjologii rodziny. 2. Teorie funkcjonowania rodziny. Czynniki zaburzające funkcjonowanie rodziny. 3. Płciowość i seksualność w rodzinie. Problem płodności, dzietności i relacji międzypokoleniowych w rodzinie. Aborcja jako psychospołeczny problem rodziny. 4. Osoba chora w rodzinie. Niepełnosprawność w rodzinie. Rodzina z chorym dzieckiem, rodzina z chorym rodzicem. 5. Osoba umierająca w rodzinie. Doświadczenie żałoby po śmierci członka rodziny. 6. Poronienie. Adaptacja rodziców po śmierci dziecka poczętego. 7. Przemoc w rodzinie vs przemoc wobec kobiet. Analiza porównawcza. 8. Rodzina rekonstruowana. Rodzina adopcyjna. 9. Praca zawodowa rodziców a opieka nad małym dzieckiem. Mobbing w pracy rodzica jako psychospołeczny problem rodziny. 10. Wybrane problemy zdrowotne (depresja, migrena i in.) jednego z członków rodziny (rodzica bądź dziecka) a funkcjonowanie rodziny. 11. Osoba starsza w rodzinie. |
Literatura: |
1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115. 2. Bereza, B., Szymczuk, D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Fidesetratio, 4(28), 173-182. 3. Dobrowolska, M. (2014). Wyzwania uniwersalne i sytuacyjne współczesnej rodziny zastępczej. Prosopon Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 7(1), 161-170. 4. Dybowska, E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. 5. Dzierżanowski, J. (2010). Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, Studia interdyscyplinarne. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian (s. 255–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 6. Dziuklewicz, J. (2018). Sytuacja psychospołeczna rodzin z problemem uzależnienia. Studia nad Rodziną, XXII, 4(49), 185–202. 7. Krok, D. (2010). Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne (s. 359–368). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 8. Ozga, A. (2017). Psychospołeczne skutki kary pozbawienia wolności w zakresie problemów społecznych. Homo et Societas, 2, 61-73. 9. Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia rozwojowa, 2(10), 13–21. 10. Skowrońska-Pućka, A. (2016). Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych. Studia Edukacyjne, 42, 217–232. 11. Stachurski, M. (2021). Funkcja wychowawcza rodziny w świetle wybranych poglądów filozofii personalistycznej, PERSPECTIVA, XX, 2(39), s. 124-134. 12. Syrek, E. (red.). (2008). Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Chowanna, 2(31). 13. Szymanowska, J. (2018). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Studia nad Rodziną, XXII, 2(47), 107–123. 14. Szczap, A. (2013). Rodzina w poglądach wybranych filozofów. Wychowanie w Rodzinie, VII, 1, 17-31. 15. Zaremba, W. (2012). Konflikty w rodzinie i ich konsekwencje psychospołeczne. Państwo i Społeczeństwo, XII, 4, 65-81. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i dysfunkcjach związanych z rodziną. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rodziny. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w zakresie problematyki psychologii rodziny. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu z rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Marek-Banach | |
Prowadzący grup: | Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykład: Student otrzymuje ocenę z wykładu na podstawie kolokwium przeprowadzonego na ostatnich zajęciach w cyklu. Kolokwium będzie obejmowało treści prezentowane na wykładzie. Ćwiczenia: Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności na ćwiczeniach oraz aktywnemu uczestnictwu w nich. Ponadto studenci będą zobowiązani przygotować i przeprowadzić lekcje pokazową na wybrany przez siebie temat. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Rodzina – rys historyczny 2. Rodzina w ujęciu strukturalnym i systemowym 3. Seksualność i nastoletnie rodzicielstwo 4. Konflikty z prawem oraz przestępczość nieletnich 5. Bezrobocie i style zawodowe 6. Mobbing i wsparcie państwa rodzinie w kryzysie 7. Bezdomność i nieporadność życiowa 8. Bezdomność dzieci i młodzieży 9. Przemoc domowa 10. Procedura niebieskiej karty i tzw. „ustawa kamilka” 11. Choroba w rodzinie 12. Niepełnosprawność w rodzinie 13. Starość 14. Śmierć w rodzinie 15. Kolokwium Ćwiczenia Tematy lekcji pokazowych (jeden do wyboru): 1. Asertywność – radzenie sobie z własną i cudzą agresją 2. Budowanie pewności siebie i pozytywnego obrazu własnej osoby. 3. Ćwiczenia asertywności: Jak stawiać granice. 4. Warsztaty poruszające rolę autorytetów i wartości. 5. Moja hierarchia wartości. 6. Sprawne zarządzanie czasem. 7. Ja i używki – co wiemy o użaleniach (komputer, smartfon, cukier). 8. Co rozumiemy pod pojęciem zdrowego stylu życia. 9. Zajęcia doskonalące umiejętności komunikacyjne i społeczne. 10. Nie taki diabeł straszny, czyli jak poradzić sobie ze stresem. 11. Podstawy komunikacji – jak mówić o swoich potrzebach i troskach. 12. Tolerancja. Czy jesteśmy tolerancyjni? 13. Dlaczego warto pomagać? 14. Dlaczego warto być uczciwym? 15. Przygotowanie do wejścia na rynek pracy – sztuka autoprezentacji. 16. Doradztwo zawodowe – poznaj swoje możliwości. 17. Zdrowie psychiczne. Czy egzamin/sprawdzian musi obciążać psychicznie? 18. Emocje i uczucia – jak sobie z nimi radzić i jak na nas wpływają. |
|
Literatura: |
1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115. 2. Bereza, B., Szymczuk, D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Fidesetratio, 4(28), 173-182. 3. Dobrowolska, M. (2014). Wyzwania uniwersalne i sytuacyjne współczesnej rodziny zastępczej. Prosopon Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 7(1), 161-170. 4. Dybowska, E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. 5. Dzierżanowski, J. (2010). Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, Studia interdyscyplinarne. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian (s. 255–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 6. Dziuklewicz, J. (2018). Sytuacja psychospołeczna rodzin z problemem uzależnienia. Studia nad Rodziną, XXII, 4(49), 185–202. 7. Krok, D. (2010). Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne (s. 359–368). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 8. Ozga, A. (2017). Psychospołeczne skutki kary pozbawienia wolności w zakresie problemów społecznych. Homo et Societas, 2, 61-73. 9. Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia rozwojowa, 2(10), 13–21. 10. Skowrońska-Pućka, A. (2016). Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych. Studia Edukacyjne, 42, 217–232. 11. Stachurski, M. (2021). Funkcja wychowawcza rodziny w świetle wybranych poglądów filozofii personalistycznej, PERSPECTIVA, XX, 2(39), s. 124-134. 12. Syrek, E. (red.). (2008). Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Chowanna, 2(31). 13. Szymanowska, J. (2018). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Studia nad Rodziną, XXII, 2(47), 107–123. 14. Szczap, A. (2013). Rodzina w poglądach wybranych filozofów. Wychowanie w Rodzinie, VII, 1, 17-31. 15. Zaremba, W. (2012). Konflikty w rodzinie i ich konsekwencje psychospołeczne. Państwo i Społeczeństwo, XII, 4, 65-81. |
|
Uwagi: |
Metody: Omówienie prezentowanych treści wspomagane prezentacją PowerPoint, Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe, rozmowa, praca projektowa, praca w parach, praca w grupie Udział w zajęciach: 45h Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i przygotowanie do kolokwium: 60h Przygotowanie lekcji pokazowej: 40h Nakład pracy studenta to 145h, co odpowiada 5 punktom ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Marek-Banach | |
Prowadzący grup: | Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wykład: Student otrzymuje ocenę z wykładu na podstawie kolokwium przeprowadzonego na ostatnich zajęciach w cyklu. Kolokwium będzie obejmowało treści prezentowane na wykładzie. Ćwiczenia: Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności na ćwiczeniach oraz aktywnemu uczestnictwu w nich. Ponadto studenci będą zobowiązani przygotować i przeprowadzić lekcje pokazową na wybrany przez siebie temat. Efekty uczenia się: Z zakresu wiedza będą sprawdzane na wykładzie oraz poprzez przeprowadzenie kolokwium Z zakresu umiejętności oraz kompetencji będą sprawdzane na ćwiczeniach oraz w trakcie przeprowadzania lekcji pokazowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Rodzina – rys historyczny 2. Rodzina w ujęciu strukturalnym i systemowym 3. Seksualność i nastoletnie rodzicielstwo 4. Konflikty z prawem oraz przestępczość nieletnich 5. Bezrobocie i style zawodowe 6. Mobbing i wsparcie państwa rodzinie w kryzysie 7. Bezdomność i nieporadność życiowa 8. Bezdomność dzieci i młodzieży 9. Przemoc domowa 10. Procedura niebieskiej karty i tzw. „ustawa Kamilka” 11. Choroba w rodzinie 12. Niepełnosprawność w rodzinie 13. Starość 14. Śmierć w rodzinie 15. Kolokwium Ćwiczenia Tematy lekcji pokazowych (jeden do wyboru): 1. Asertywność – radzenie sobie z własną i cudzą agresją 2. Budowanie pewności siebie i pozytywnego obrazu własnej osoby. 3. Ćwiczenia asertywności: Jak stawiać granice. 4. Warsztaty poruszające rolę autorytetów i wartości. 5. Moja hierarchia wartości. 6. Sprawne zarządzanie czasem. 7. Ja i używki – co wiemy o użaleniach (komputer, smartfon, cukier). 8. Co rozumiemy pod pojęciem zdrowego stylu życia. 9. Zajęcia doskonalące umiejętności komunikacyjne i społeczne. 10. Nie taki diabeł straszny, czyli jak poradzić sobie ze stresem. 11. Podstawy komunikacji – jak mówić o swoich potrzebach i troskach. 12. Tolerancja. Czy jesteśmy tolerancyjni? 13. Dlaczego warto pomagać? 14. Dlaczego warto być uczciwym? 15. Przygotowanie do wejścia na rynek pracy – sztuka autoprezentacji. 16. Doradztwo zawodowe – poznaj swoje możliwości. 17. Zdrowie psychiczne. Czy egzamin/sprawdzian musi obciążać psychicznie? 18. Emocje i uczucia – jak sobie z nimi radzić i jak na nas wpływają. |
|
Literatura: |
1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115. 2. Bereza, B., Szymczuk, D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Fidesetratio, 4(28), 173-182. 3. Dobrowolska, M. (2014). Wyzwania uniwersalne i sytuacyjne współczesnej rodziny zastępczej. Prosopon Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 7(1), 161-170. 4. Dybowska, E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej. 5. Dzierżanowski, J. (2010). Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, Studia interdyscyplinarne. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian (s. 255–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 6. Dziuklewicz, J. (2018). Sytuacja psychospołeczna rodzin z problemem uzależnienia. Studia nad Rodziną, XXII, 4(49), 185–202. 7. Krok, D. (2010). Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne (s. 359–368). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 8. Ozga, A. (2017). Psychospołeczne skutki kary pozbawienia wolności w zakresie problemów społecznych. Homo et Societas, 2, 61-73. 9. Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia rozwojowa, 2(10), 13–21. 10. Skowrońska-Pućka, A. (2016). Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych. Studia Edukacyjne, 42, 217–232. 11. Stachurski, M. (2021). Funkcja wychowawcza rodziny w świetle wybranych poglądów filozofii personalistycznej, PERSPECTIVA, XX, 2(39), s. 124-134. 12. Syrek, E. (red.). (2008). Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Chowanna, 2(31). 13. Szymanowska, J. (2018). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Studia nad Rodziną, XXII, 2(47), 107–123. 14. Szczap, A. (2013). Rodzina w poglądach wybranych filozofów. Wychowanie w Rodzinie, VII, 1, 17-31. 15. Zaremba, W. (2012). Konflikty w rodzinie i ich konsekwencje psychospołeczne. Państwo i Społeczeństwo, XII, 4, 65-81. |
|
Uwagi: |
Metody: Omówienie prezentowanych treści wspomagane prezentacją PowerPoint, Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe, rozmowa, praca projektowa, praca w parach, praca w grupie Nakład pracy studenta Udział w zajęciach: 27h Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i przygotowanie do kolokwium: 60h Przygotowanie lekcji pokazowej: 40h Nakład pracy studenta to 127 h, co odpowiada 5 punktom ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.