Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychospołeczne problemy rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-PRO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychospołeczne problemy rodziny
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) st. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład:

Student otrzymuje ocenę z wykładu na podstawie kolokwium przeprowadzonego na ostatnich zajęciach w cyklu. Kolokwium będzie obejmowało treści prezentowane na wykładzie.

Ćwiczenia:

Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności na ćwiczeniach oraz aktywnemu uczestnictwu w nich. Ponadto studenci będą zobowiązani przygotować i przeprowadzić lekcje pokazową na wybrany przez siebie temat.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zagadnienia wstępne. Rodzina jako system psychospołeczny, z elementami historii i socjologii rodziny.

2. Teorie funkcjonowania rodziny. Czynniki zaburzające funkcjonowanie rodziny.

3. Płciowość i seksualność w rodzinie. Problem płodności, dzietności i relacji międzypokoleniowych w rodzinie. Aborcja jako psychospołeczny problem rodziny.

4. Osoba chora w rodzinie. Niepełnosprawność w rodzinie. Rodzina z chorym dzieckiem, rodzina z chorym rodzicem.

5. Osoba umierająca w rodzinie. Doświadczenie żałoby po śmierci członka rodziny.

6. Poronienie. Adaptacja rodziców po śmierci dziecka poczętego.

7. Przemoc w rodzinie vs przemoc wobec kobiet. Analiza porównawcza.

8. Rodzina rekonstruowana. Rodzina adopcyjna.

9. Praca zawodowa rodziców a opieka nad małym dzieckiem. Mobbing w pracy rodzica jako psychospołeczny problem rodziny.

10. Wybrane problemy zdrowotne (depresja, migrena i in.) jednego z członków rodziny (rodzica bądź dziecka) a funkcjonowanie rodziny.

11. Osoba starsza w rodzinie.

Literatura:

1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115.

2. Bereza, B., Szymczuk, D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Fidesetratio, 4(28), 173-182.

3. Dobrowolska, M. (2014). Wyzwania uniwersalne i sytuacyjne współczesnej rodziny zastępczej. Prosopon Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 7(1), 161-170.

4. Dybowska, E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.

5. Dzierżanowski, J. (2010). Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, Studia interdyscyplinarne. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian (s. 255–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

6. Dziuklewicz, J. (2018). Sytuacja psychospołeczna rodzin z problemem uzależnienia. Studia nad Rodziną, XXII, 4(49), 185–202.

7. Krok, D. (2010). Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne (s. 359–368). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

8. Ozga, A. (2017). Psychospołeczne skutki kary pozbawienia wolności w zakresie problemów społecznych. Homo et Societas, 2, 61-73.

9. Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia rozwojowa, 2(10), 13–21.

10. Skowrońska-Pućka, A. (2016). Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych. Studia Edukacyjne, 42, 217–232.

11. Stachurski, M. (2021). Funkcja wychowawcza rodziny w świetle wybranych poglądów filozofii personalistycznej, PERSPECTIVA, XX, 2(39), s. 124-134.

12. Syrek, E. (red.). (2008). Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Chowanna, 2(31).

13. Szymanowska, J. (2018). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Studia nad Rodziną, XXII, 2(47), 107–123.

14. Szczap, A. (2013). Rodzina w poglądach wybranych filozofów. Wychowanie w Rodzinie, VII, 1, 17-31.

15. Zaremba, W. (2012). Konflikty w rodzinie i ich konsekwencje psychospołeczne. Państwo i Społeczeństwo, XII, 4, 65-81.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i dysfunkcjach związanych z rodziną.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rodziny.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w zakresie problematyki psychologii rodziny.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu z rodziną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Marek-Banach
Prowadzący grup: Wiktor Wolman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład:

Student otrzymuje ocenę z wykładu na podstawie kolokwium przeprowadzonego na ostatnich zajęciach w cyklu. Kolokwium będzie obejmowało treści prezentowane na wykładzie.

Ćwiczenia:

Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności na ćwiczeniach oraz aktywnemu uczestnictwu w nich. Ponadto studenci będą zobowiązani przygotować i przeprowadzić lekcje pokazową na wybrany przez siebie temat.

Pełny opis:

Wykład:

1. Rodzina – rys historyczny

2. Rodzina w ujęciu strukturalnym i systemowym

3. Seksualność i nastoletnie rodzicielstwo

4. Konflikty z prawem oraz przestępczość nieletnich

5. Bezrobocie i style zawodowe

6. Mobbing i wsparcie państwa rodzinie w kryzysie

7. Bezdomność i nieporadność życiowa

8. Bezdomność dzieci i młodzieży

9. Przemoc domowa

10. Procedura niebieskiej karty i tzw. „ustawa kamilka”

11. Choroba w rodzinie

12. Niepełnosprawność w rodzinie

13. Starość

14. Śmierć w rodzinie

15. Kolokwium

Ćwiczenia

Tematy lekcji pokazowych (jeden do wyboru):

1. Asertywność – radzenie sobie z własną i cudzą agresją

2. Budowanie pewności siebie i pozytywnego obrazu własnej osoby.

3. Ćwiczenia asertywności: Jak stawiać granice.

4. Warsztaty poruszające rolę autorytetów i wartości.

5. Moja hierarchia wartości.

6. Sprawne zarządzanie czasem.

7. Ja i używki – co wiemy o użaleniach (komputer, smartfon, cukier).

8. Co rozumiemy pod pojęciem zdrowego stylu życia.

9. Zajęcia doskonalące umiejętności komunikacyjne i społeczne.

10. Nie taki diabeł straszny, czyli jak poradzić sobie ze stresem.

11. Podstawy komunikacji – jak mówić o swoich potrzebach i troskach.

12. Tolerancja. Czy jesteśmy tolerancyjni?

13. Dlaczego warto pomagać?

14. Dlaczego warto być uczciwym?

15. Przygotowanie do wejścia na rynek pracy – sztuka autoprezentacji.

16. Doradztwo zawodowe – poznaj swoje możliwości.

17. Zdrowie psychiczne. Czy egzamin/sprawdzian musi obciążać psychicznie?

18. Emocje i uczucia – jak sobie z nimi radzić i jak na nas wpływają.

Literatura:

1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115.

2. Bereza, B., Szymczuk, D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Fidesetratio, 4(28), 173-182.

3. Dobrowolska, M. (2014). Wyzwania uniwersalne i sytuacyjne współczesnej rodziny zastępczej. Prosopon Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 7(1), 161-170.

4. Dybowska, E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.

5. Dzierżanowski, J. (2010). Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, Studia interdyscyplinarne. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian (s. 255–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

6. Dziuklewicz, J. (2018). Sytuacja psychospołeczna rodzin z problemem uzależnienia. Studia nad Rodziną, XXII, 4(49), 185–202.

7. Krok, D. (2010). Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne (s. 359–368). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

8. Ozga, A. (2017). Psychospołeczne skutki kary pozbawienia wolności w zakresie problemów społecznych. Homo et Societas, 2, 61-73.

9. Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia rozwojowa, 2(10), 13–21.

10. Skowrońska-Pućka, A. (2016). Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych. Studia Edukacyjne, 42, 217–232.

11. Stachurski, M. (2021). Funkcja wychowawcza rodziny w świetle wybranych poglądów filozofii personalistycznej, PERSPECTIVA, XX, 2(39), s. 124-134.

12. Syrek, E. (red.). (2008). Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Chowanna, 2(31).

13. Szymanowska, J. (2018). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Studia nad Rodziną, XXII, 2(47), 107–123.

14. Szczap, A. (2013). Rodzina w poglądach wybranych filozofów. Wychowanie w Rodzinie, VII, 1, 17-31.

15. Zaremba, W. (2012). Konflikty w rodzinie i ich konsekwencje psychospołeczne. Państwo i Społeczeństwo, XII, 4, 65-81.

Uwagi:

Metody:

Omówienie prezentowanych treści wspomagane prezentacją PowerPoint,

Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe, rozmowa, praca projektowa, praca w parach, praca w grupie

Udział w zajęciach: 45h

Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i przygotowanie do kolokwium: 60h

Przygotowanie lekcji pokazowej: 40h

Nakład pracy studenta to 145h, co odpowiada 5 punktom ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Marek-Banach
Prowadzący grup: Wiktor Wolman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykład:

Student otrzymuje ocenę z wykładu na podstawie kolokwium przeprowadzonego na ostatnich zajęciach w cyklu. Kolokwium będzie obejmowało treści prezentowane na wykładzie.

Ćwiczenia:

Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności na ćwiczeniach oraz aktywnemu uczestnictwu w nich. Ponadto studenci będą zobowiązani przygotować i przeprowadzić lekcje pokazową na wybrany przez siebie temat.

Efekty uczenia się:

Z zakresu wiedza będą sprawdzane na wykładzie oraz poprzez przeprowadzenie kolokwium

Z zakresu umiejętności oraz kompetencji będą sprawdzane na ćwiczeniach oraz w trakcie przeprowadzania lekcji pokazowej.

Pełny opis:

Wykład:

1. Rodzina – rys historyczny

2. Rodzina w ujęciu strukturalnym i systemowym

3. Seksualność i nastoletnie rodzicielstwo

4. Konflikty z prawem oraz przestępczość nieletnich

5. Bezrobocie i style zawodowe

6. Mobbing i wsparcie państwa rodzinie w kryzysie

7. Bezdomność i nieporadność życiowa

8. Bezdomność dzieci i młodzieży

9. Przemoc domowa

10. Procedura niebieskiej karty i tzw. „ustawa Kamilka”

11. Choroba w rodzinie

12. Niepełnosprawność w rodzinie

13. Starość

14. Śmierć w rodzinie

15. Kolokwium

Ćwiczenia

Tematy lekcji pokazowych (jeden do wyboru):

1. Asertywność – radzenie sobie z własną i cudzą agresją

2. Budowanie pewności siebie i pozytywnego obrazu własnej osoby.

3. Ćwiczenia asertywności: Jak stawiać granice.

4. Warsztaty poruszające rolę autorytetów i wartości.

5. Moja hierarchia wartości.

6. Sprawne zarządzanie czasem.

7. Ja i używki – co wiemy o użaleniach (komputer, smartfon, cukier).

8. Co rozumiemy pod pojęciem zdrowego stylu życia.

9. Zajęcia doskonalące umiejętności komunikacyjne i społeczne.

10. Nie taki diabeł straszny, czyli jak poradzić sobie ze stresem.

11. Podstawy komunikacji – jak mówić o swoich potrzebach i troskach.

12. Tolerancja. Czy jesteśmy tolerancyjni?

13. Dlaczego warto pomagać?

14. Dlaczego warto być uczciwym?

15. Przygotowanie do wejścia na rynek pracy – sztuka autoprezentacji.

16. Doradztwo zawodowe – poznaj swoje możliwości.

17. Zdrowie psychiczne. Czy egzamin/sprawdzian musi obciążać psychicznie?

18. Emocje i uczucia – jak sobie z nimi radzić i jak na nas wpływają.

Literatura:

1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115.

2. Bereza, B., Szymczuk, D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Fidesetratio, 4(28), 173-182.

3. Dobrowolska, M. (2014). Wyzwania uniwersalne i sytuacyjne współczesnej rodziny zastępczej. Prosopon Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 7(1), 161-170.

4. Dybowska, E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.

5. Dzierżanowski, J. (2010). Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, Studia interdyscyplinarne. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian (s. 255–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

6. Dziuklewicz, J. (2018). Sytuacja psychospołeczna rodzin z problemem uzależnienia. Studia nad Rodziną, XXII, 4(49), 185–202.

7. Krok, D. (2010). Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne (s. 359–368). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

8. Ozga, A. (2017). Psychospołeczne skutki kary pozbawienia wolności w zakresie problemów społecznych. Homo et Societas, 2, 61-73.

9. Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia rozwojowa, 2(10), 13–21.

10. Skowrońska-Pućka, A. (2016). Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych. Studia Edukacyjne, 42, 217–232.

11. Stachurski, M. (2021). Funkcja wychowawcza rodziny w świetle wybranych poglądów filozofii personalistycznej, PERSPECTIVA, XX, 2(39), s. 124-134.

12. Syrek, E. (red.). (2008). Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Chowanna, 2(31).

13. Szymanowska, J. (2018). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Studia nad Rodziną, XXII, 2(47), 107–123.

14. Szczap, A. (2013). Rodzina w poglądach wybranych filozofów. Wychowanie w Rodzinie, VII, 1, 17-31.

15. Zaremba, W. (2012). Konflikty w rodzinie i ich konsekwencje psychospołeczne. Państwo i Społeczeństwo, XII, 4, 65-81.

Uwagi:

Metody:

Omówienie prezentowanych treści wspomagane prezentacją PowerPoint,

Elementy interaktywne: minidyskusje, eksperymenty myślowe, rozmowa, praca projektowa, praca w parach, praca w grupie

Nakład pracy studenta

Udział w zajęciach: 27h

Zapoznanie się z literaturą przedmiotu i przygotowanie do kolokwium: 60h

Przygotowanie lekcji pokazowej: 40h

Nakład pracy studenta to 127 h, co odpowiada 5 punktom ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)