Neuropsychologia dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-NKD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej dziecka. 1.1. Związek mózg – zachowanie. 1.2. Podstawy mózgowej organizacji funkcji psychicznych. 2. Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego. 2.1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego - podstawowe pojęcia dla praktyki neuropsychologicznej. 2.2. Ontogeneza układu nerwowego. 2.3. Patologia i zaburzenia ontogenezy. 2.4. Neuroplastyczność. 2.5. Podstawy neuroobrazowania OUN. 2.6. Mózgowe mechanizmy zachowania z perspektywy neuroobrazowania. 2.7. Mózgowe podłoże funkcji wykonawczych, pamięci i procesów poznawczych. 3. Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne. 3.1. Zaburzenia funkcji językowych. Apraksja. Agnozja. 3.2. Zaburzenia procesów uwagi. 3.3. Zaburzenia mnestyczne. 3.4. Zaburzenia samoświadomości z perspektywy neuropsychologii klinicznej. 3.5. Zaburzenie funkcji wykonawczych. 3.6. Deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach naczyniowych mózgu. 4. Patologie i zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci: specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, ADHD, specyficzne trudności w opanowaniu pisania i czytania, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, autyzm, FAS, agenezja ciała modzelowatego i inne. 5. Metody diagnozy neuropsychologicznej. 5.1. Metody badania funkcji poznawczych i wykonawczych. 5.2. Metody badania pamięci. 6. Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji. 6.1. Specyfika diagnozy stanów pourazowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS. Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Baron, I. (2018). Neuropsychological evaluation of the child. Oxford: University Press. Literatura dodatkowa: Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP. Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93 Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN. Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach neuropsychologicznych u dzieci. Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu neuropsychologii klinicznej dziecka w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. Umiejętności Student/-ka ma umiejętność opracowania diagnozy neuropsychologicznej dziecka. Kompetencje społeczne Student/-ka ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Odpowiedzialnie przygotowuje się do wspierania dzieci z zaburzeniami neuropsychologicznymi i ich rodzin. Rozumie specyfikę kontaktu z dzieckiem z zaburzeniami neuropsychologicznymi i jego rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link - Wykład połączony z dyskusją Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie" 8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS. Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS] Literatura dodatkowa: literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link - Wykład połączony z dyskusją Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie" 8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS. Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS] Literatura dodatkowa: literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link - Wykład połączony z dyskusją Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie" 8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS. Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS] Literatura dodatkowa: literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych); Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu |
|
Pełny opis: |
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link - Wykład połączony z dyskusją Zagadnienia szczegółowo: 1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej" 2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej" 3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego" 4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce" 5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci" 6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci" 7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie" 8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej" |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS. Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS. Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS] Literatura dodatkowa: literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych -15 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.