Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologia dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-NKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia dziecka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 8 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej dziecka.

1.1. Związek mózg – zachowanie.

1.2. Podstawy mózgowej organizacji funkcji psychicznych.

2. Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego.

2.1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego - podstawowe pojęcia dla praktyki neuropsychologicznej.

2.2. Ontogeneza układu nerwowego.

2.3. Patologia i zaburzenia ontogenezy.

2.4. Neuroplastyczność.

2.5. Podstawy neuroobrazowania OUN.

2.6. Mózgowe mechanizmy zachowania z perspektywy neuroobrazowania.

2.7. Mózgowe podłoże funkcji wykonawczych, pamięci i procesów poznawczych.

3. Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne.

3.1. Zaburzenia funkcji językowych. Apraksja. Agnozja.

3.2. Zaburzenia procesów uwagi.

3.3. Zaburzenia mnestyczne.

3.4. Zaburzenia samoświadomości z perspektywy neuropsychologii klinicznej.

3.5. Zaburzenie funkcji wykonawczych.

3.6. Deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach naczyniowych mózgu.

4. Patologie i zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci: specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, ADHD, specyficzne trudności w opanowaniu pisania i czytania, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, autyzm, FAS, agenezja ciała modzelowatego i inne.

5. Metody diagnozy neuropsychologicznej.

5.1. Metody badania funkcji poznawczych i wykonawczych.

5.2. Metody badania pamięci.

6. Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji.

6.1. Specyfika diagnozy stanów pourazowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS.

Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS.

Baron, I. (2018). Neuropsychological evaluation of the child. Oxford: University Press.

Literatura dodatkowa:

Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP.

Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93

Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN.

Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach neuropsychologicznych u dzieci.

Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu neuropsychologii klinicznej dziecka w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

Umiejętności

Student/-ka ma umiejętność opracowania diagnozy neuropsychologicznej dziecka.

Kompetencje społeczne

Student/-ka ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do wspierania dzieci z zaburzeniami neuropsychologicznymi i ich rodzin.

Rozumie specyfikę kontaktu z dzieckiem z zaburzeniami neuropsychologicznymi i jego rodziną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Weker
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych);

Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu

Pełny opis:

- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link

- Wykład połączony z dyskusją

Zagadnienia szczegółowo:

1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej"

2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej"

3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego"

4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce"

5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci"

6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci"

7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie"

8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej"

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS.

Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS.

Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS]

Literatura dodatkowa:

literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja

UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych -15

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Weker
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych);

Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu

Pełny opis:

- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link

- Wykład połączony z dyskusją

Zagadnienia szczegółowo:

1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej"

2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej"

3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego"

4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce"

5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci"

6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci"

7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie"

8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej"

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS.

Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS.

Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS]

Literatura dodatkowa:

literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja

UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych -15

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Weker
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych);

Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu

Pełny opis:

- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link

- Wykład połączony z dyskusją

Zagadnienia szczegółowo:

1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej"

2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej"

3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego"

4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce"

5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci"

6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci"

7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie"

8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej"

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS.

Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS.

Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS]

Literatura dodatkowa:

literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja

UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych -15

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Weker
Prowadzący grup: Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (30 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych);

Ćwiczenia - Pomiar efektów kształcenia: zaliczenie odpowiedzi na wszystkie zadania problemowe + aktywność podczas zajęć + zaliczenie prezentacji / referatu

Pełny opis:

- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link

- Wykład połączony z dyskusją

Zagadnienia szczegółowo:

1. "Wprowadzenie do neuropsychologii / wprowadzenie do diagnozy neuropsychologicznej"

2. "Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego oraz neuroplastyczność w perspektywnie rozwojowej"

3. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - nowotwory OUN wieku dzięcięcego"

4. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - Mózgowe Porażenie Dziecięce"

5."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - upośledzenia umysłowe u dzieci"

6."Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - zaburzenia poznawcze u dzieci"

7. "Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne - dzieci urodzone przedwcześnie"

8."Wskazania do diagnostyki i rehabilitacji neuropsychologicznej"

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS.

Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS.

Baron, I. S. (2018) Neuropsychological Evaluation of the Child, Oxfodr Univ. Press, UK. [książka dostępna w bibliotece APS]

Literatura dodatkowa:

literatura podawana na bieżąco podczas zajęć (artykuły + materiały dodatkowe)

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy + rozmowa kierowana + dialog / dyskusja

UMIEJĘTNOŚCI: praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja + dialog

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych -15

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)