Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z grupą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-MPG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy z grupą
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag.
Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawowe definicje i rodzaje grup społecznych.

2. Elementarne procesy grupowe, w tym: rodzaje grup, dynamika rozwoju grupy, etapy tworzenia się grupy.

3. Sposoby nawiązywania kontaktu z grupą spójną i grupą niespójną, grupą zamkniętą i grupą otwartą.

4. Nawiązywanie kontaktu z grupą oraz praca z oporem.

5. Role grupowe.

6. Przywództwo.

7. Specyficzne procesy wewnątrzgrupowe i międzygrupowe – konformizm, konflikt i współpraca.

8. Metodologiczne założenia formułowania konspektu zajęć grupowych, w tym sposoby formułowania celów zajęć, rezultatów zajęć, narzędzi i metod pracy z grupą, sporządzanie zasad/kontraktu grupowego.

9. Podstawowe kompetencje z obszaru komunikacji interpersonalnej, w tym zadawanie pytań otwartych, formułowanie komunikatów empatycznych, stosowanie parafraz, interpretacji.

10. Metody wykorzystywane w pracy z grupami (dyskusja, burza mózgu, praca w zespołach, gry i zabawy, praca indywidualna w grupie, analiza przypadków).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i potrafi opisać różne metody pracy z grupami, zna i potrafi opisać główne obszary psychoedukacji.

Ma wiedzę na temat procesów i ról grupowych oraz ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości i zakłóceń tych procesów i odnosi ją do metodyki pracy z grupą.

Umiejętności

Student/-ka potrafi dobrać metody psychoedukacyjne do potrzeb konkretnej grupy odbiorców uwzględniając jej specyfikę (potrzeby i możliwości).

Posiada umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą oraz umie dobrać metody pracy z grupą uwzględniając jej zasoby i potrzeby.

Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów i zadań grupy, zna typologie grup.

Kompetencje społeczne

Student/-ka odznacza się rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań psychologicznych skierowanych do różnych grup odbiorców.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Dobrenko
Prowadzący grup: Kamila Dobrenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę o procesach i zjawiskach zachodzących w grupach ludzkich.

Wie, jak zaplanować pracę z grupą.

Zna i potrafi opisać różne metody pracy z grupami.

Zna i potrafi opisać główne obszary psychoedukacji.

WERYFIKACJA efektów kształcenia: kolokwium

Umiejętności

Potrafi dobrać metody psychoedukacyjne do potrzeb konkretnej grupy odbiorców uwzględniając jej specyfikę (potrzeby i możliwości).

Umie dobrać metody pracy z grupą uwzględniając jej zasoby i potrzeby.

WERYFIKACJA efektów kształcenia: wykonanie zadania w zespole (przygotowany scenariusz warsztatu i symulacja jego fragmentu)

Kompetencje społeczne

Odznacza się rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań psychologicznych skierowanych do różnych grup odbiorców.

WERYFIKACJA efektów kształcenia: wykonanie zadania w zespole (przygotowany scenariusz warsztatu i symulacja jego fragmentu)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie do tematyki pracy z grupami i psychoedukacji.

2. Etapy cyklu szkoleniowego.

3. Podstawowe procesy i zjawiska przebiegające w grupach.

4. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się.

5. Możliwe metody pracy z grupami.

6. Konstruowanie i analiza scenariuszy warsztatów.

7. Dopasowanie metod pracy do specyfiki grupy oraz tematu do potrzeb

i możliwości odbiorcy.

9. Trudne sytuacje w pracy z grupami.

11. Podsumowanie i powtórzenie treści omówionych w czasie kursu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator. 

Rozdz. 3 Treści omówione to nie znaczy treści przyswojone (str. 63-79) 

Rozdz. 7 Dopasuj do odbiorców (str. 147-166)

Rozdz. 10 Zwiększaj korzyści płynące z ćwiczeń (str. 205-228) 

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator 

Rozdz. IV Trener w akcji (str. 83-119) 

Rozdz. VI Sytuacje trudne w pracy trenera (str. 165-223) 

Rozdział VIII Po szkoleniu… (od str. 254-262) 

Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (str. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS 

Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

Rozdz. 3 Metody prowadzenia zajęć (str.138-187) 

Rea, L. (2019). Planowanie i projektowanie szkoleń. Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste. 

Rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS) (str.13-29) 

Rozdz. 4 Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego (str.72-87) 

Rozdz. 7 Szkolenia poza miejscem pracy (str. 112-132) 

Literatura uzupełniająca Pozostałe fragmenty: 

Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator 

Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator 

Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

mini wykłady

dyskusje

symulacje

analiza scenariuszy

Nakład pracy studenta 2 ECTS:

15 godz. pracy w trakcie zajęć

30 godz. czytanie literatury i przygotowanie do kolokwium

10 godz. przygotowanie zadania zespołowego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Witowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)