Metodyka pracy z grupą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-MPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z grupą |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) niest. jednolite mag. Obowiązkowe dla III r. PY, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawowe definicje i rodzaje grup społecznych. 2. Elementarne procesy grupowe, w tym: rodzaje grup, dynamika rozwoju grupy, etapy tworzenia się grupy. 3. Sposoby nawiązywania kontaktu z grupą spójną i grupą niespójną, grupą zamkniętą i grupą otwartą. 4. Nawiązywanie kontaktu z grupą oraz praca z oporem. 5. Role grupowe. 6. Przywództwo. 7. Specyficzne procesy wewnątrzgrupowe i międzygrupowe – konformizm, konflikt i współpraca. 8. Metodologiczne założenia formułowania konspektu zajęć grupowych, w tym sposoby formułowania celów zajęć, rezultatów zajęć, narzędzi i metod pracy z grupą, sporządzanie zasad/kontraktu grupowego. 9. Podstawowe kompetencje z obszaru komunikacji interpersonalnej, w tym zadawanie pytań otwartych, formułowanie komunikatów empatycznych, stosowanie parafraz, interpretacji. 10. Metody wykorzystywane w pracy z grupami (dyskusja, burza mózgu, praca w zespołach, gry i zabawy, praca indywidualna w grupie, analiza przypadków). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i potrafi opisać różne metody pracy z grupami, zna i potrafi opisać główne obszary psychoedukacji. Ma wiedzę na temat procesów i ról grupowych oraz ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości i zakłóceń tych procesów i odnosi ją do metodyki pracy z grupą. Umiejętności Student/-ka potrafi dobrać metody psychoedukacyjne do potrzeb konkretnej grupy odbiorców uwzględniając jej specyfikę (potrzeby i możliwości). Posiada umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą oraz umie dobrać metody pracy z grupą uwzględniając jej zasoby i potrzeby. Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów i zadań grupy, zna typologie grup. Kompetencje społeczne Student/-ka odznacza się rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań psychologicznych skierowanych do różnych grup odbiorców. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę o procesach i zjawiskach zachodzących w grupach ludzkich. Wie, jak zaplanować pracę z grupą. Zna i potrafi opisać różne metody pracy z grupami. Zna i potrafi opisać główne obszary psychoedukacji. WERYFIKACJA efektów kształcenia: kolokwium Umiejętności Potrafi dobrać metody psychoedukacyjne do potrzeb konkretnej grupy odbiorców uwzględniając jej specyfikę (potrzeby i możliwości). Umie dobrać metody pracy z grupą uwzględniając jej zasoby i potrzeby. WERYFIKACJA efektów kształcenia: wykonanie zadania w zespole (przygotowany scenariusz warsztatu i symulacja jego fragmentu) Kompetencje społeczne Odznacza się rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań psychologicznych skierowanych do różnych grup odbiorców. WERYFIKACJA efektów kształcenia: wykonanie zadania w zespole (przygotowany scenariusz warsztatu i symulacja jego fragmentu) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie do tematyki pracy z grupami i psychoedukacji. 2. Etapy cyklu szkoleniowego. 3. Podstawowe procesy i zjawiska przebiegające w grupach. 4. Różnice pomiędzy tradycyjnym i aktywizującym podejściem do uczenia się. 5. Możliwe metody pracy z grupami. 6. Konstruowanie i analiza scenariuszy warsztatów. 7. Dopasowanie metod pracy do specyfiki grupy oraz tematu do potrzeb i możliwości odbiorcy. 9. Trudne sytuacje w pracy z grupami. 11. Podsumowanie i powtórzenie treści omówionych w czasie kursu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator. Rozdz. 3 Treści omówione to nie znaczy treści przyswojone (str. 63-79) Rozdz. 7 Dopasuj do odbiorców (str. 147-166) Rozdz. 10 Zwiększaj korzyści płynące z ćwiczeń (str. 205-228) Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator Rozdz. IV Trener w akcji (str. 83-119) Rozdz. VI Sytuacje trudne w pracy trenera (str. 165-223) Rozdział VIII Po szkoleniu… (od str. 254-262) Konopka, K. (2013). Wspieranie rozwoju osobistego: warsztaty kompetencji społeczno – psychologicznych. W: E. Sokołowska (red.), Psychologia kształcenia i wspierania rozwoju. Podręcznik akademicki (str. 183-203). Warszawa: Wydawnictwo APS Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdz. 3 Metody prowadzenia zajęć (str.138-187) Rea, L. (2019). Planowanie i projektowanie szkoleń. Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste. Rozdz. 1 Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS) (str.13-29) Rozdz. 4 Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego (str.72-87) Rozdz. 7 Szkolenia poza miejscem pracy (str. 112-132) Literatura uzupełniająca Pozostałe fragmenty: Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław: Moderator Łaguna, M. (2008). Szkolenie. Jak je prowadzić, by … Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini wykłady dyskusje symulacje analiza scenariuszy Nakład pracy studenta 2 ECTS: 15 godz. pracy w trakcie zajęć 30 godz. czytanie literatury i przygotowanie do kolokwium 10 godz. przygotowanie zadania zespołowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.