Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna zaburzeń psychicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5S-DPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychologiczna zaburzeń psychicznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym.

3. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z przesłanek kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną, w zależności od specyfiki zaburzeń.

4. Wybór i zastosowanie metod diagnozy psychologicznej: obserwacja, wywiad, testy i metody psychologiczne, kwestionariusze, techniki projekcyjne, eksperymenty patopsychologiczne.

5. Diagnoza poziomu funkcjonowania poznawczego: ocena poziomu intelektualnego, funkcji wzrokowo-przestrzennych, werbalnych, wykonawczych, pamięci operacyjnej, słownej i procesów uczenia się, formalnych zaburzeń myślenia w zaburzeniach psychicznych.

6. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne).

7. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach związanych ze sferą emocjonalną, osobowościową i zachowaniem człowieka, o zaburzeniach zdrowia psychicznego oraz ich biologicznych, społecznych i indywidualnych uwarunkowaniach.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej: w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, emocji, motywacji i funkcji poznawczych oraz zaburzeń zdrowia psychicznego.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy/-a na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Hintze
Prowadzący grup: Beata Hintze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykonanie wybranych testów i metod psychologicznych - omówienie wyników w czasie zajęć.

Zaliczenie: test wiadomości - jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte - interpretacja podanych przykładów wyników i przypadków

Pełny opis:

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń.

3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych: obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, metody psychologiczne, eksperyment kliniczny.

4. Wybór testów/metod psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów.

5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia.

6. Ocena funkcjonowania poznawczego w chorobach psychicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych:

6.1.funkcjonowanie intelektualne – zastosowanie testu Wechslera WAIS-R w diagnozie funkcjonowania poznawczego, interpretacja psychogramu w zaburzeniach psychicznych i chorobach neurologicznych

6.2. funkcje wzrokowo - przestrzenne – zastosowanie Testu Bentona, Testu Figury Złożonej Reya, testów z Baterii Wiedeńskiej;

6.3. funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej – zastosowanie Testu Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Testu Łączenia Punktów część A i B (TMT A&B), Testu N-back, Próby/Testu Fluencji Słownej;

6.4 funkcje pamięci słownej i uczenia się – zastosowanie Testu Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijskiego Testu Uczenia się Językowego (CVLT), prób 10-par skojarzeń;

7. Diagnoza zespołów otępiennych, zastosowanie testów neuropsychologicznych w diagnozie różnicowej chorób neurodegeneracyjnych.

8. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje)

9. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-V)

10. Ocena zasobów pacjenta. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Barczak, A. (2018). Wczesne rozpoznawanie choroby Alzheimera. Pediatria i Medycena Rodzinna, 14 (2), p. 157–166 http://www.pimr.pl/index.php/wydawnictwa/2018-vol-14-no-2/wczesne-rozpoznawanie-choroby-alzheimera?aid=1176

2. Borkowska, A. (2009). Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny w chorobach. Psychiatria, 2 (1), 30–40. www.psychiatria.med.pl

3. Hintze, B., Waszkiewicz, E. (2003). Ocena sprawności intelektu w klinicznej diagnozie sądowo-psychologicznej. Opis przypadku. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2 (4), 489-497. http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2003-zeszyt-4/ocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadkuocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadku.html

4. Hintze B. (2013). Zaburzenia pamięci operacyjnej jako poznawcze markery endofenotypowe w chorobach psychicznych. Konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania. Studia Psychologica, 2 (13), 55-67. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67.pdf

5. Hintze B. (2017). Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Wydawnictwo APS. Rozdział 3 Zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych – kluczowe deficyty w schizofrenii. Rozdział 5 podrozdział 5.2.6 Ocena funkcjonowania poznawczego

6. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

7. Kucharska-Pietura, K., Wilkos, E., Sławińska, K. (2012). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria Po Dyplomie, 9 (3), 52-57. https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/166/original/52-57.pdf?1472634657

8. Mosiołek, A., (2014). Metody badań funkcji poznawczych. Psychiatria, 11(4), 215-221. https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40894

9. Piskunowicz, M., Maciej Bieliński,M., Zgliński, A., Borkowska, A. (2013). Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatria Polska, XLVII ( 3) 475–485 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/ZajacLamparska_PsychiatrPolOnlineFirstNr44.pdf

10. Popiel, A., Zawadzki, B. (2017). Diagnoza zaburzeń osobowości: wybrane metody i modele diagnostyczne. Roczniki Psychologiczne 20(2):235-239 https://www.researchgate.net/publication/323346548_Diagnoza_zaburzen_osobowosci_wybrane_metody_i_modele_diagnostyczne

11. Przybylski P., Oszwa , U.(2007) Zastosowanie testu figury złożonej Reya w różnicowaniu dysfunkcji poznawczych po uszkodzeniu płatów czołowych oraz płatów potylicznych i przyległych okolic kory. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 16 (3), 201.209 http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2007-zeszyt-3/zastosowanie-testu-figury-zlozonej-reya-w-roznicowaniu-dysfunkcji-poznawczych-po-uszkodzeniu-platow-czolowych-oraz-platow-potylicznych-i-przyleglych-okolic-kory.html

12. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2011) Wykonanie Testu Pamięci Wzrokowej Bentona oraz Wzrokowo-Motorycznego Testu Gestalt Lauretty Bender przez osoby z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi. Psychiatria Polska, XLV ( 4), 495–504. http://www.strona.ppol.nazwa.pl/uploads/images/PP_4_2011/495Talarowska__PP4_2011.pdf

13. Wysokiński, A., Zboralski, K., Orzechowska, A., Gałecki, P., Florkowski, A., Talarowska, M. (2010). Normalization of the Verbal Fluency Test on the basis of results for healthy subjects, patients with schizophrenia, patients with organic lesions of the chronic nervous system and patients with type 1 and 2 diabetes. Archives of Medical Science, 6 (3), 438-46.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22371783/

Literatura uzupełniającą

1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar

2. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk.

3. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

4. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Uwagi:

Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej , interpretacja wyników testów w małych grupach.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 50

Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25

Punkty ECTS 4

Opracowaniem wyników testowych 25

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Hintze
Prowadzący grup: Beata Hintze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykonanie wybranych testów i metod psychologicznych - omówienie wyników w czasie zajęć.

Zaliczenie: test wiadomości - jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte - interpretacja podanych przykładów wyników i przypadków

Pełny opis:

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń.

3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych: obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, metody psychologiczne, eksperyment kliniczny.

4. Wybór testów/metod psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów.

5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia.

6. Ocena funkcjonowania poznawczego w chorobach psychicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych:

6.1.funkcjonowanie intelektualne – zastosowanie testu Wechslera WAIS-R w diagnozie funkcjonowania poznawczego, interpretacja psychogramu w zaburzeniach psychicznych i chorobach neurologicznych

6.2. funkcje wzrokowo - przestrzenne – zastosowanie Testu Bentona, Testu Figury Złożonej Reya, testów z Baterii Wiedeńskiej;

6.3. funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej – zastosowanie Testu Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Testu Łączenia Punktów część A i B (TMT A&B), Testu N-back, Próby/Testu Fluencji Słownej;

6.4 funkcje pamięci słownej i uczenia się – zastosowanie Testu Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijskiego Testu Uczenia się Językowego (CVLT), prób 10-par skojarzeń;

7. Diagnoza zespołów otępiennych, zastosowanie testów neuropsychologicznych w diagnozie różnicowej chorób neurodegeneracyjnych.

8. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje)

9. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-V)

10. Ocena zasobów pacjenta. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Barczak, A. (2018). Wczesne rozpoznawanie choroby Alzheimera. Pediatria i Medycena Rodzinna, 14 (2), p. 157–166 http://www.pimr.pl/index.php/wydawnictwa/2018-vol-14-no-2/wczesne-rozpoznawanie-choroby-alzheimera?aid=1176

2. Borkowska, A. (2009). Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny w chorobach. Psychiatria, 2 (1), 30–40. www.psychiatria.med.pl

3. Hintze, B., Waszkiewicz, E. (2003). Ocena sprawności intelektu w klinicznej diagnozie sądowo-psychologicznej. Opis przypadku. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2 (4), 489-497. http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2003-zeszyt-4/ocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadkuocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadku.html

4. Hintze B. (2013). Zaburzenia pamięci operacyjnej jako poznawcze markery endofenotypowe w chorobach psychicznych. Konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania. Studia Psychologica, 2 (13), 55-67. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67.pdf

5. Hintze B. (2017). Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Wydawnictwo APS. Rozdział 3 Zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych – kluczowe deficyty w schizofrenii. Rozdział 5 podrozdział 5.2.6 Ocena funkcjonowania poznawczego

6. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

7. Kucharska-Pietura, K., Wilkos, E., Sławińska, K. (2012). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria Po Dyplomie, 9 (3), 52-57. https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/166/original/52-57.pdf?1472634657

8. Mosiołek, A., (2014). Metody badań funkcji poznawczych. Psychiatria, 11(4), 215-221. https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40894

9. Piskunowicz, M., Maciej Bieliński,M., Zgliński, A., Borkowska, A. (2013). Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatria Polska, XLVII ( 3) 475–485 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/ZajacLamparska_PsychiatrPolOnlineFirstNr44.pdf

10. Popiel, A., Zawadzki, B. (2017). Diagnoza zaburzeń osobowości: wybrane metody i modele diagnostyczne. Roczniki Psychologiczne 20(2):235-239 https://www.researchgate.net/publication/323346548_Diagnoza_zaburzen_osobowosci_wybrane_metody_i_modele_diagnostyczne

11. Przybylski P., Oszwa , U.(2007) Zastosowanie testu figury złożonej Reya w różnicowaniu dysfunkcji poznawczych po uszkodzeniu płatów czołowych oraz płatów potylicznych i przyległych okolic kory. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 16 (3), 201.209 http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2007-zeszyt-3/zastosowanie-testu-figury-zlozonej-reya-w-roznicowaniu-dysfunkcji-poznawczych-po-uszkodzeniu-platow-czolowych-oraz-platow-potylicznych-i-przyleglych-okolic-kory.html

12. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2011) Wykonanie Testu Pamięci Wzrokowej Bentona oraz Wzrokowo-Motorycznego Testu Gestalt Lauretty Bender przez osoby z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi. Psychiatria Polska, XLV ( 4), 495–504. http://www.strona.ppol.nazwa.pl/uploads/images/PP_4_2011/495Talarowska__PP4_2011.pdf

13. Wysokiński, A., Zboralski, K., Orzechowska, A., Gałecki, P., Florkowski, A., Talarowska, M. (2010). Normalization of the Verbal Fluency Test on the basis of results for healthy subjects, patients with schizophrenia, patients with organic lesions of the chronic nervous system and patients with type 1 and 2 diabetes. Archives of Medical Science, 6 (3), 438-46.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22371783/

Literatura uzupełniającą

1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar

2. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk.

3. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

4. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Uwagi:

Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej , interpretacja wyników testów w małych grupach.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 50

Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25

Opracowaniem wyników testowych 25

Punkty ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Hintze
Prowadzący grup: Beata Hintze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykonanie wybranych testów i metod psychologicznych - omówienie wyników w czasie zajęć.

Zaliczenie: test wiadomości - jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte - interpretacja podanych przykładów wyników i przypadków

Pełny opis:

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń.

3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych: obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, metody psychologiczne, eksperyment kliniczny.

4. Wybór testów/metod psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów.

5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia.

6. Ocena funkcjonowania poznawczego w chorobach psychicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych:

6.1.funkcjonowanie intelektualne – zastosowanie testu Wechslera WAIS-R w diagnozie funkcjonowania poznawczego, interpretacja psychogramu w zaburzeniach psychicznych i chorobach neurologicznych

6.2. funkcje wzrokowo - przestrzenne – zastosowanie Testu Bentona, Testu Figury Złożonej Reya, testów z Baterii Wiedeńskiej;

6.3. funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej – zastosowanie Testu Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Testu Łączenia Punktów część A i B (TMT A&B), Testu N-back, Próby/Testu Fluencji Słownej;

6.4 funkcje pamięci słownej i uczenia się – zastosowanie Testu Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijskiego Testu Uczenia się Językowego (CVLT), prób 10-par skojarzeń;

7. Diagnoza zespołów otępiennych, zastosowanie testów neuropsychologicznych w diagnozie różnicowej chorób neurodegeneracyjnych.

8. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje)

9. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-V)

10. Ocena zasobów pacjenta. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Barczak, A. (2018). Wczesne rozpoznawanie choroby Alzheimera. Pediatria i Medycena Rodzinna, 14 (2), p. 157–166 http://www.pimr.pl/index.php/wydawnictwa/2018-vol-14-no-2/wczesne-rozpoznawanie-choroby-alzheimera?aid=1176

2. Borkowska, A. (2009). Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny w chorobach. Psychiatria, 2 (1), 30–40. www.psychiatria.med.pl

3. Hintze, B., Waszkiewicz, E. (2003). Ocena sprawności intelektu w klinicznej diagnozie sądowo-psychologicznej. Opis przypadku. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2 (4), 489-497. http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2003-zeszyt-4/ocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadkuocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadku.html

4. Hintze B. (2013). Zaburzenia pamięci operacyjnej jako poznawcze markery endofenotypowe w chorobach psychicznych. Konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania. Studia Psychologica, 2 (13), 55-67. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67.pdf

5. Hintze B. (2017). Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Wydawnictwo APS. Rozdział 3 Zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych – kluczowe deficyty w schizofrenii. Rozdział 5 podrozdział 5.2.6 Ocena funkcjonowania poznawczego

6. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

7. Kucharska-Pietura, K., Wilkos, E., Sławińska, K. (2012). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria Po Dyplomie, 9 (3), 52-57. https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/166/original/52-57.pdf?1472634657

8. Mandecka, Floryczyk (2010). Choroba Alzheimera w systemie rodzinnym z perspektywy psychologicznej. Postępy Nauk Medycznych, t. XXIII, nr 6 https://publisherspanel.com/api/files/view/8064.pdf

9. Mosiołek, A., (2014). Metody badań funkcji poznawczych. Psychiatria, 11(4), 215-221. https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40894

10. Piskunowicz, M., Maciej Bieliński,M., Zgliński, A., Borkowska, A. (2013). Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatria Polska, XLVII ( 3) 475–485 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/ZajacLamparska_PsychiatrPolOnlineFirstNr44.pdf

11. Popiel, A., Zawadzki, B. (2017). Diagnoza zaburzeń osobowości: wybrane metody i modele diagnostyczne. Roczniki Psychologiczne 20(2):235-239 https://www.researchgate.net/publication/323346548_Diagnoza_zaburzen_osobowosci_wybrane_metody_i_modele_diagnostyczne

12. Przybylski P., Oszwa , U.(2007) Zastosowanie testu figury złożonej Reya w różnicowaniu dysfunkcji poznawczych po uszkodzeniu płatów czołowych oraz płatów potylicznych i przyległych okolic kory. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 16 (3), 201.209 http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2007-zeszyt-3/zastosowanie-testu-figury-zlozonej-reya-w-roznicowaniu-dysfunkcji-poznawczych-po-uszkodzeniu-platow-czolowych-oraz-platow-potylicznych-i-przyleglych-okolic-kory.html

13. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2011) Wykonanie Testu Pamięci Wzrokowej Bentona oraz Wzrokowo-Motorycznego Testu Gestalt Lauretty Bender przez osoby z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi. Psychiatria Polska, XLV ( 4), 495–504. http://www.strona.ppol.nazwa.pl/uploads/images/PP_4_2011/495Talarowska__PP4_2011.pdf

14. Wysokiński, A., Zboralski, K., Orzechowska, A., Gałecki, P., Florkowski, A., Talarowska, M. (2010). Normalization of the Verbal Fluency Test on the basis of results for healthy subjects, patients with schizophrenia, patients with organic lesions of the chronic nervous system and patients with type 1 and 2 diabetes. Archives of Medical Science, 6 (3), 438-46.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22371783/

Literatura uzupełniającą

1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar

2. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk.

3. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

4. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Uwagi:

Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej , interpretacja wyników testów w małych grupach.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 50

Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25

Punkty ECTS 4

Opracowaniem wyników testowych 25

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Hintze
Prowadzący grup: Beata Hintze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykonanie wybranych testów i metod psychologicznych - omówienie wyników w czasie zajęć.

Zaliczenie: test wiadomości - jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte - interpretacja podanych przykładów wyników i przypadków

Pełny opis:

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń.

3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych: obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, metody psychologiczne, eksperyment kliniczny.

4. Wybór testów/metod psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów.

5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia.

6. Ocena funkcjonowania poznawczego w chorobach psychicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych:

6.1.funkcjonowanie intelektualne – zastosowanie testu Wechslera WAIS-R w diagnozie funkcjonowania poznawczego, interpretacja psychogramu w zaburzeniach psychicznych i chorobach neurologicznych

6.2. funkcje wzrokowo - przestrzenne – zastosowanie Testu Bentona, Testu Figury Złożonej Reya, testów z Baterii Wiedeńskiej;

6.3. funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej – zastosowanie Testu Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Testu Łączenia Punktów część A i B (TMT A&B), Testu N-back, Próby/Testu Fluencji Słownej;

6.4 funkcje pamięci słownej i uczenia się – zastosowanie Testu Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijskiego Testu Uczenia się Językowego (CVLT), prób 10-par skojarzeń;

7. Diagnoza zespołów otępiennych, zastosowanie testów neuropsychologicznych w diagnozie różnicowej chorób neurodegeneracyjnych.

8. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje)

9. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-V)

10. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Barczak, A. (2018). Wczesne rozpoznawanie choroby Alzheimera. Pediatria i Medycena Rodzinna, 14 (2), p. 157–166 http://www.pimr.pl/index.php/wydawnictwa/2018-vol-14-no-2/wczesne-rozpoznawanie-choroby-alzheimera?aid=1176

2. Borkowska, A. (2009). Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny w chorobach. Psychiatria, 2 (1), 30–40. www.psychiatria.med.pl

3. Hintze, B., Waszkiewicz, E. (2003). Ocena sprawności intelektu w klinicznej diagnozie sądowo-psychologicznej. Opis przypadku. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2 (4), 489-497. http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2003-zeszyt-4/ocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadkuocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadku.html

4. Hintze B. (2013). Zaburzenia pamięci operacyjnej jako poznawcze markery endofenotypowe w chorobach psychicznych. Konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania. Studia Psychologica, 2 (13), 55-67. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67.pdf

5. Hintze B. (2017). Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Wydawnictwo APS. Rozdział 3 Zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych – kluczowe deficyty w schizofrenii. Rozdział 5 podrozdział 5.2.6 Ocena funkcjonowania poznawczego

6. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

7. Kucharska-Pietura, K., Wilkos, E., Sławińska, K. (2012). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria Po Dyplomie, 9 (3), 52-57. https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/166/original/52-57.pdf?1472634657

8. Mandecka, Floryczyk (2010). Choroba Alzheimera w systemie rodzinnym z perspektywy psychologicznej. Postępy Nauk Medycznych, t. XXIII, nr 6 https://publisherspanel.com/api/files/view/8064.pdf

9. Mosiołek, A. (2014). Metody badań funkcji poznawczych. Psychiatria, 11(4), 215-221. https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40894

10. Piskunowicz, M., Maciej Bieliński,M., Zgliński, A., Borkowska, A. (2013). Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatria Polska, XLVII ( 3) 475–485 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/ZajacLamparska_PsychiatrPolOnlineFirstNr44.pdf

11. Popiel, A., Zawadzki, B. (2017). Diagnoza zaburzeń osobowości: wybrane metody i modele diagnostyczne. Roczniki Psychologiczne 20(2):235-239 https://www.researchgate.net/publication/323346548_Diagnoza_zaburzen_osobowosci_wybrane_metody_i_modele_diagnostyczne

12. Przybylski P., Oszwa , U.(2007) Zastosowanie testu figury złożonej Reya w różnicowaniu dysfunkcji poznawczych po uszkodzeniu płatów czołowych oraz płatów potylicznych i przyległych okolic kory. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 16 (3), 201.209 http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2007-zeszyt-3/zastosowanie-testu-figury-zlozonej-reya-w-roznicowaniu-dysfunkcji-poznawczych-po-uszkodzeniu-platow-czolowych-oraz-platow-potylicznych-i-przyleglych-okolic-kory.html

13. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2011) Wykonanie Testu Pamięci Wzrokowej Bentona oraz Wzrokowo-Motorycznego Testu Gestalt Lauretty Bender przez osoby z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi. Psychiatria Polska, XLV ( 4), 495–504. http://www.strona.ppol.nazwa.pl/uploads/images/PP_4_2011/495Talarowska__PP4_2011.pdf

14. Wysokiński, A., Zboralski, K., Orzechowska, A., Gałecki, P., Florkowski, A., Talarowska, M. (2010). Normalization of the Verbal Fluency Test on the basis of results for healthy subjects, patients with schizophrenia, patients with organic lesions of the chronic nervous system and patients with type 1 and 2 diabetes. Archives of Medical Science, 6 (3), 438-46.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22371783/

Literatura uzupełniającą

1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar

2. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk.

3. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

4. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Uwagi:

Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej , interpretacja wyników testów w małych grupach.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 50

Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25

Opracowaniem wyników testowych 25

Punkty ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Hintze
Prowadzący grup: Beata Hintze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykonanie wybranych testów i metod psychologicznych - omówienie wyników w czasie zajęć.

Zaliczenie: test wiadomości - jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte - interpretacja podanych przykładów wyników i przypadków

Pełny opis:

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń.

3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych: obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, metody psychologiczne, eksperyment kliniczny.

4. Wybór testów/metod psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów.

5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia.

6. Ocena funkcjonowania poznawczego w zaburzeniach psychicznych i chorobach neurologicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych:

6.1.funkcjonowanie intelektualne – zastosowanie testu Wechslera WAIS-R w diagnozie funkcjonowania poznawczego, interpretacja psychogramu

6.2. funkcje wzrokowo - przestrzenne – zastosowanie Testu Bentona, Testu Figury Złożonej Reya, testów z Baterii Wiedeńskiej;

6.3. funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej – zastosowanie Testu Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Testu Łączenia Punktów część A i B (TMT A&B), Testu N-back, Próby/Testu Fluencji Słownej;

6.4 funkcje pamięci słownej i uczenia się – zastosowanie Testu Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijskiego Testu Uczenia się Językowego (CVLT), prób 10-par skojarzeń;

7. Diagnoza zespołów otępiennych, zastosowanie testów neuropsychologicznych w diagnozie różnicowej chorób neurodegeneracyjnych.

8. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje)

9. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-V)

10. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Barczak, A. (2018). Wczesne rozpoznawanie choroby Alzheimera. Pediatria i Medycena Rodzinna, 14 (2), p. 157–166 http://www.pimr.pl/index.php/wydawnictwa/2018-vol-14-no-2/wczesne-rozpoznawanie-choroby-alzheimera?aid=1176

2. Borkowska, A. (2009). Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny w chorobach. Psychiatria, 2 (1), 30–40. www.psychiatria.med.pl

3. Hintze, B., Waszkiewicz, E. (2003). Ocena sprawności intelektu w klinicznej diagnozie sądowo-psychologicznej. Opis przypadku. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2 (4), 489-497. http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2003-zeszyt-4/ocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadkuocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadku.html

4. Hintze B. (2013). Zaburzenia pamięci operacyjnej jako poznawcze markery endofenotypowe w chorobach psychicznych. Konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania. Studia Psychologica, 2 (13), 55-67. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67.pdf

5. Hintze B. (2017). Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Wydawnictwo APS. Rozdział 3 Zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych – kluczowe deficyty w schizofrenii. Rozdział 5 podrozdział 5.2.6 Ocena funkcjonowania poznawczego

6. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

7. Kucharska-Pietura, K., Wilkos, E., Sławińska, K. (2012). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria Po Dyplomie, 9 (3), 52-57. https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/166/original/52-57.pdf?1472634657

8. Mandecka, Floryczyk (2010). Choroba Alzheimera w systemie rodzinnym z perspektywy psychologicznej. Postępy Nauk Medycznych, t. XXIII, nr 6 https://publisherspanel.com/api/files/view/8064.pdf

9. Mosiołek, A. (2014). Metody badań funkcji poznawczych. Psychiatria, 11(4), 215-221. https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40894

10. Piskunowicz, M., Maciej Bieliński,M., Zgliński, A., Borkowska, A. (2013). Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatria Polska, XLVII ( 3) 475–485 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/ZajacLamparska_PsychiatrPolOnlineFirstNr44.pdf

11. Popiel, A., Zawadzki, B. (2017). Diagnoza zaburzeń osobowości: wybrane metody i modele diagnostyczne. Roczniki Psychologiczne 20(2):235-239 https://www.researchgate.net/publication/323346548_Diagnoza_zaburzen_osobowosci_wybrane_metody_i_modele_diagnostyczne

12. Przybylski P., Oszwa , U.(2007) Zastosowanie testu figury złożonej Reya w różnicowaniu dysfunkcji poznawczych po uszkodzeniu płatów czołowych oraz płatów potylicznych i przyległych okolic kory. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 16 (3), 201.209 http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2007-zeszyt-3/zastosowanie-testu-figury-zlozonej-reya-w-roznicowaniu-dysfunkcji-poznawczych-po-uszkodzeniu-platow-czolowych-oraz-platow-potylicznych-i-przyleglych-okolic-kory.html

13. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2011) Wykonanie Testu Pamięci Wzrokowej Bentona oraz Wzrokowo-Motorycznego Testu Gestalt Lauretty Bender przez osoby z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi. Psychiatria Polska, XLV ( 4), 495–504. http://www.strona.ppol.nazwa.pl/uploads/images/PP_4_2011/495Talarowska__PP4_2011.pdf

14. Wysokiński, A., Zboralski, K., Orzechowska, A., Gałecki, P., Florkowski, A., Talarowska, M. (2010). Normalization of the Verbal Fluency Test on the basis of results for healthy subjects, patients with schizophrenia, patients with organic lesions of the chronic nervous system and patients with type 1 and 2 diabetes. Archives of Medical Science, 6 (3), 438-46.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22371783/

Literatura uzupełniającą

1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar

2. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk.

3. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

4. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Uwagi:

Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej , interpretacja wyników testów w małych grupach.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 50

Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25

Opracowaniem wyników testowych 25

Punkty ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Hintze
Prowadzący grup: Joanna Marek-Banach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wykonanie wybranych testów i metod psychologicznych - omówienie wyników w czasie zajęć.

Zaliczenie: test wiadomości - jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte - interpretacja podanych przykładów wyników i przypadków

Pełny opis:

1. Zadania psychologa klinicznego jako jednego z członków zespołu medycznego i terapeutycznego.

2. Rola diagnozy psychologicznej w całym procesie diagnostycznym. Rola diagnozy klinicznej jako jednej z ważniejszych podstaw do kierowania osób na psychoterapię, rehabilitację psychiatryczną, rehabilitację neuropsychologiczną w zależności od specyfiki zaburzeń.

3. Metody diagnostyczne w ocenie jakościowej i ilościowej zaburzeń psychicznych: obserwacja, pogłębiony wywiad kliniczny, metody psychologiczne, eksperyment kliniczny.

4. Wybór testów/metod psychologicznych na podstawie uzyskanych informacji od pacjenta i/lub jego rodziny oraz pytań stawianych przez lekarzy psychiatrów.

5. Specyfika sporządzania diagnozy klinicznej w zależności od celu diagnozy i rodzaju zaburzenia.

6. Ocena funkcjonowania poznawczego w zaburzeniach psychicznych i chorobach neurologicznych – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych:

6.1.funkcjonowanie intelektualne – zastosowanie testu Wechslera WAIS-R w diagnozie funkcjonowania poznawczego, interpretacja psychogramu

6.2. funkcje wzrokowo - przestrzenne – zastosowanie Testu Bentona, Testu Figury Złożonej Reya, testów z Baterii Wiedeńskiej;

6.3. funkcje wykonawcze, w tym pamięci operacyjnej – zastosowanie Testu Sortowania Kart Wisconsin (WCST), Testu Łączenia Punktów część A i B (TMT A&B), Testu N-back, Próby/Testu Fluencji Słownej;

6.4 funkcje pamięci słownej i uczenia się – zastosowanie Testu Uczenia się Słuchowo-Werbalnego Reya (AVLT), Kalifornijskiego Testu Uczenia się Językowego (CVLT), prób 10-par skojarzeń;

7. Diagnoza zespołów otępiennych, zastosowanie testów neuropsychologicznych w diagnozie różnicowej chorób neurodegeneracyjnych.

8. Ocena zaburzeń myślenia w schizofrenii – wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (próby kliniczne: Piktogram, Test wykluczeń, Klasyfikacje)

9. Ocena funkcjonowania sfery uczuciowo-dążeniowej w różnych zaburzeniach psychicznych i zachowaniach (cechy osobowości, funkcjonowanie społeczne) - wybór metod, wnioski z uzyskanych danych (testy projekcyjne i kwestionariuszowe np. SCID-II - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości z Osi II DSM-V)

10. Ocena zasobów pacjenta. Sporządzanie klinicznej diagnozy psychologicznej - integracja uzyskanych danych w procesie diagnostycznym, interpretacja, wnioski i zalecenia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Barczak, A. (2018). Wczesne rozpoznawanie choroby Alzheimera. Pediatria i Medycena Rodzinna, 14 (2), p. 157–166 http://www.pimr.pl/index.php/wydawnictwa/2018-vol-14-no-2/wczesne-rozpoznawanie-choroby-alzheimera?aid=1176

2. Borkowska, A. (2009). Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych i możliwości ich oceny w chorobach. Psychiatria, 2 (1), 30–40. www.psychiatria.med.pl

3. Hintze, B., Waszkiewicz, E. (2003). Ocena sprawności intelektu w klinicznej diagnozie sądowo-psychologicznej. Opis przypadku. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 2 (4), 489-497. http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2003-zeszyt-4/ocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadkuocena-sprawnosci-intelektu-w-klinicznej-diagnozie-sadowo-psychologicznej-opis-przypadku.html

4. Hintze B. (2013). Zaburzenia pamięci operacyjnej jako poznawcze markery endofenotypowe w chorobach psychicznych. Konsekwencje dla psychospołecznego funkcjonowania. Studia Psychologica, 2 (13), 55-67. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Psychologica/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67/Studia_Psychologica-r2013-t-n13_(2)-s55-67.pdf

5. Hintze B. (2017). Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji. Czynniki ryzyka i ochrony. Wydawnictwo APS. Rozdział 3 Zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych – kluczowe deficyty w schizofrenii. Rozdział 5 podrozdział 5.2.6 Ocena funkcjonowania poznawczego

6. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Rozdział 6. Diagnoza funkcji wykonawczych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR

7. Kucharska-Pietura, K., Wilkos, E., Sławińska, K. (2012). Diagnoza neuropsychologiczna w praktyce psychiatrycznej. Psychiatria Po Dyplomie, 9 (3), 52-57. https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/010/166/original/52-57.pdf?1472634657

8. Mandecka, Floryczyk (2010). Choroba Alzheimera w systemie rodzinnym z perspektywy psychologicznej. Postępy Nauk Medycznych, t. XXIII, nr 6 https://publisherspanel.com/api/files/view/8064.pdf

9. Mosiołek, A., (2014). Metody badań funkcji poznawczych. Psychiatria, 11(4), 215-221. https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/40894

10. Piskunowicz, M., Maciej Bieliński,M., Zgliński, A., Borkowska, A. (2013). Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. Psychiatria Polska, XLVII ( 3) 475–485 http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/ZajacLamparska_PsychiatrPolOnlineFirstNr44.pdf

11. Popiel, A., Zawadzki, B. (2017). Diagnoza zaburzeń osobowości: wybrane metody i modele diagnostyczne. Roczniki Psychologiczne 20(2):235-239 https://www.researchgate.net/publication/323346548_Diagnoza_zaburzen_osobowosci_wybrane_metody_i_modele_diagnostyczne

12. Przybylski P., Oszwa , U.(2007) Zastosowanie testu figury złożonej Reya w różnicowaniu dysfunkcji poznawczych po uszkodzeniu płatów czołowych oraz płatów potylicznych i przyległych okolic kory. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 16 (3), 201.209 http://www.ppn.ipin.edu.pl/archiwum/2007-zeszyt-3/zastosowanie-testu-figury-zlozonej-reya-w-roznicowaniu-dysfunkcji-poznawczych-po-uszkodzeniu-platow-czolowych-oraz-platow-potylicznych-i-przyleglych-okolic-kory.html

13. Talarowska, M., Florkowski, A., Zboralski, K., Gałecki, P. (2011) Wykonanie Testu Pamięci Wzrokowej Bentona oraz Wzrokowo-Motorycznego Testu Gestalt Lauretty Bender przez osoby z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi. Psychiatria Polska, XLV ( 4), 495–504. http://www.strona.ppol.nazwa.pl/uploads/images/PP_4_2011/495Talarowska__PP4_2011.pdf

14. Wysokiński, A., Zboralski, K., Orzechowska, A., Gałecki, P., Florkowski, A., Talarowska, M. (2010). Normalization of the Verbal Fluency Test on the basis of results for healthy subjects, patients with schizophrenia, patients with organic lesions of the chronic nervous system and patients with type 1 and 2 diabetes. Archives of Medical Science, 6 (3), 438-46.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22371783/

Literatura uzupełniającą

1. Paluchowski W.J. (2006) Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar

2. Stęplewska-Żakowicz K (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. GWP Gdańsk.

3. Hornowska E. (2007) Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

4. Hornowska, E. (2005). Skale inteligencji dla dorosłych Davida Wechslera WAISR-R oraz WAIS-III. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Uwagi:

Prezentacja i omówienie zastosowania wybranych testów i metod psychologicznych w diagnozie zaburzeń psychicznych, prezentacja wyników i diagnoz psychologicznych na przykładach pacjentów, indywidualne przeprowadzenie wybranych testów przez studentów na osobie zdrowej , interpretacja wyników testów w małych grupach.

Godziny kontaktowe - ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25

Przygotowanie się do zaliczenia 50

Przygotowanie i przeprowadzenie samodzielnie testów 25

Punkty ECTS 4

Opracowaniem wyników testowych 25

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)