Diagnoza psychologiczna i pomoc dzieciom chorym somatycznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5S-DPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna i pomoc dzieciom chorym somatycznie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 7 sem. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla IV r. PY, psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykładowca prowadzący przedmiot jest osobą niesłyszącą - proszę o dostosowanie komunikacji |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Specyfika rozwoju dziecka chorego somatycznie. Stres jako przyczyna i skutek w przebiegu chorób somatycznych. 2. Choroby somatyczne vs choroby psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. 3. Czynniki chroniące w procesie chorowania tkwiące w dziecku i jego środowisku. 4. Patogeneza chorób somatycznych u dzieci, rozpoznanie medyczne i jego konsekwencje dla rozwoju poznawczo-emocjonalno-społecznego. 5. Rola choroby somatycznej w systemie rodzinnym, systemowa terapia rodzin. 6. Informowanie o diagnozie, rokowaniach i ewentualnym braku pomyślnych rokowań. 7. Organizacja pomocy medyczno-psychologicznej dla dzieci na oddziałach szpitalnych, w ośrodkach dziennego pobytu, sanatoriach, hospicjach, metody wspierania leczenia i terapii dzieci somatycznie chorych. 8. Formy pomocy psychologicznej wspomagające proces leczenia i ułatwiające dziecku oraz jego rodzinie adaptację do warunków związanych z leczeniem (psychoedukacja, terapia podtrzymująca, techniki odreagowywania napięć). 9. Metody diagnozy rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci chorych somatycznie. 10. Pediatryczny stres po interwencjach medycznych. 11. Opieka nad dzieckiem terminalnie chorym. Żałoba po zmarłym dziecku. 12. Etyczne aspekty pracy psychologa z dzieckiem przewlekle chorym, specyfika kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami. Ćwiczenia: 1. Rola psychologa w leczeniu dzieci chorych somatycznie. 2. Zaburzenia psychosomatyczne – specyfika kontaktu z dzieckiem i rodziną. 3. Transplantologia – rola psychologa w kontakcie z biorcą i rodziną dawcy. 4. Onkologia – specyfika kontaktu z pacjentem w okresie remisji, nawrotów, w okresie terminalnym. 5. Diabetologia – choroby przewlekłe w różnych okresach rozwojowych. 6. Gastroenterologia – wstydliwe choroby. 7. Narzędzia diagnozy w pracy z dzieckiem chorym somatycznie. |
Literatura: |
Jakubowska – Winiecka. A. (2016). Rola psychologa w leczeniu osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 75 – 86. Pyra M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A., s. 141- 161. Cierpiałkowska. L., Sęk H. ( 2016). Psychologia Kliniczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 687-692, 692-694 Alfve´n. G.(2003 ). One hundred cases of recurrent abdominal pain in children: diagnostics procedures and criteria for a psychosomatic diagnosis. Acta Peadiatr, 92, s.43 -49. Pilecka, W., (2002). (red.). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61. Strzelecka., M. (2010). Choroby psychosomatyczne u dzieci. W: Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,s. 57-67. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78. http://www.poltransplant.org.pl/ Na stronie znajdują się aktualne informację dotyczące procedur medycznych, zasad pozyskiwania dawców, statystyki z operacji dokonywanych w Polsce. Blok. G.A., van Dalen J., Jager K.J. i wsp. The European Donor Hospital Education Programme (EDHEP): addressing the training needs of doctors and nurses who break bad news, care for the bereaved, and request donation. Transpl. Int. 1999; 12: 161–167. Dionne. J. M, d'Agincourt – Canning. L. (2015). Sustaining life or prolonging dying? Appropriate choice of conservative care for children in end-stage renal disease: an ethical framework. Pediatr Nephrol, 30(10):1761-9. Diseth. T.H., Tangeraas., T., Reinfjell., T., Bjerre., A. (2011). Kidney transplantation in childhood: mental health and quality of life of children and caregivers. Pediatr Nephrol, 26, 1881 – 1892. Jakubowska - Winiecka, A. (2009). Kontakt z rodziną dawcy do transplantacji narządów. W: B. Rutkowski, P. Kaliciński, Z. Śledziński, M. Wujtewicz, A. Milecka. (red.). Wytyczne dotyczące zasad zgłaszania, kwalifikacji i przygotowania zmarłych dawców do pobrania narządów. Via Medica, Gdańsk, s. 111–119. Kowalczyk., J.R. (2008). Medyczne aspekty choroby nowotworowej u dzieci. W: J. R. Kowalczyk red. Przejść przez chorobę nowotworową dziecka. Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban &Partner, s. 1 - 33. Hesselbarth.B., Graubner. U., (2009). Psychoonkologia w pediatrii. W: M. Dorfmuller, H. Dietzfelbinger (red.). Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne. Wrocław, Elsevier Urban & Partner, s.269 – 279. Pilarczyk. J., (2010). Rola psychoonkologii w leczeniu chorób nowotworowych u dzieci. W: W:Cybulski M., Strzelecki W. red.,Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego, s. 44-56. Grudzińska M., Hofman S., Tobota. A., (2015) Etapy chorowania i leczenia przeciwnowotworowego W: M. Rogiewicz (red.). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków,Medycyna Praktyczna, s. 309 – 375. Jankowska, A. (2015). Communication in pediatric oncology. Disclosing a cancer diagnosis. Psychoonkologia, 18(4), 123-127. Myśliwiec, M. (2007). Cukrzyca u dzieci — etiopatogeneza, diagnostyka i terapia. Forum Medycyny Rodzinnej, 1(2), 125–133. Jarosz-Chobot, P., Skała - Zamorowska, E. (2008). Wcześnie ujawniająca się cukrzyca typu 2 u dzieci i młodzieży: rozpoznanie, leczenie, prewencja. Diabetologia Praktyczna, (9), 1, 36–38. Fryt, J. (2011). Cukrzyca typu 1. W: Pilecka, W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Smoczkiewicz. R. (1999). Psychologiczne aspekty cukrzycy dzieci i młodzieży. W: Cukrzyca wieku rozwojowego, E. Otto Buczkowska (red.). Urban & Partner, Wrocław, s.237-244. Sochocka, L., Noczyńska, A., Wojtyłko, A. (2011). Choroba przewlekła w życiu dziecka. Aspekt społeczny oraz psychologiczny na przykładzie cukrzycy typu 1. Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine, 14 (3), 59-63. Reich, M., Iwańczak, B. (2007). Constipation in Children. AdvClinExp Med., 16 (3), 443–456. Czerwionka-Szaflarska, M., Romańczuk, B. (2010). Zespół jelita drażliwego u dzieci i młodzieży. Pediatria Polska 85( 1), 52-56. Materiały edukacyjne: „Choroba Leśniowskiego-Crohna co warto wiedzieć?” do pobrania: Choroba Leśniowskiego-Crohna_Co warto wiedzieć.pdf Denys, K., Orzechowska, A., Gałecki, P. (2015). Kiedy podejrzewać podłoże psychiczne w zaburzeniach układu pokarmowego? Medycyna po Dyplomie, 7,72-80. Jakubowska-Winiecka, A.(2016). Diagnoza psychologiczna osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 51 – 74. Jurczyński., Z. (2001) Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Juczyński., Z., Ogińska – Bulik. N. (2012) Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk: GWP, s. 203 – 226. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat problematyki chorób somatycznych wieku dziecięcego (w tym endokrynopatie wieku dziecięcego, nowotwory, zaburzenia gastroenterologiczne, choroby kwalifikujące do transplantacji). Rozumie specyfikę procesów rozwojowych dziecka chorego w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Umiejętności Student/-ka potrafi przeprowadzić diagnozę procesów poznawczych i emocjonalnych dziecka somatycznie chorego z zastosowaniem odpowiednich technik diagnostycznych. Potrafi interpretować posiadane informacje o wpływie choroby na rozwój dziecka i planować działania terapeutyczne. Potrafi projektować rozwiązania złożonych problemów psychologicznych dziecka chorego i przewidywać skutki planowanych działań. Potrafi dobierać odpowiednie metody, narzędzia i środki badawcze do specyfiki rozwoju dziecka chorego, potrafi interpretować wyniki badań i wyciągać wnioski do dalszych oddziaływań terapeutycznych Kompetencje społeczne Student/-ka z zaangażowaniem planuje postępowania terapeutyczne zgodne z zasadami etyki i szacunkiem wobec dziecka chorego somatycznie, przejawia otwartą postawę na specyfikę doświadczanych przez dziecko trudności w kontakcie klinicznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach, przygotowanie prac domowych, zaliczenie testu jednokrotnego wyboru - próg zaliczenia 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci oceniani będą z aktywnego udzaiłu w ćwiczeniach: esej, test jednokrotnego wybory, ćwiczenia w małych grupach, prace domowe, zaliczenie kolokwium jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi wykład: test jednokrotnego jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Specyfika rozwoju dziecka chorego somatycznie. Stres jako przyczyna i skutek w przebiegu chorób somatycznych. 2. Choroby somatyczne vs choroby psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. 3. Czynniki chroniące w procesie chorowania tkwiące w dziecku i jego środowisku. 4. Patogeneza chorób somatycznych u dzieci, rozpoznanie medyczne i jego konsekwencje dla rozwoju poznawczo-emocjonalno-społecznego. 5. Rola choroby somatycznej w systemie rodzinnym, systemowa terapia rodzin. 6. Informowanie o diagnozie, rokowaniach i ewentualnym braku pomyślnych rokowań. 7. Organizacja pomocy medyczno-psychologicznej dla dzieci na oddziałach szpitalnych, w ośrodkach dziennego pobytu, sanatoriach, hospicjach, metody wspierania leczenia i terapii dzieci somatycznie chorych. 8. Formy pomocy psychologicznej wspomagające proces leczenia i ułatwiające dziecku oraz jego rodzinie adaptację do warunków związanych z leczeniem (psychoedukacja, terapia podtrzymująca, techniki odreagowywania napięć). 9. Metody diagnozy rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci chorych somatycznie. 10. Pediatryczny stres po interwencjach medycznych. 11. Opieka nad dzieckiem terminalnie chorym. Żałoba po zmarłym dziecku. 12. Etyczne aspekty pracy psychologa z dzieckiem przewlekle chorym, specyfika kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami. Ćwiczenia: 1. Rola psychologa w leczeniu dzieci chorych somatycznie. 2. Zaburzenia psychosomatyczne – specyfika kontaktu z dzieckiem i rodziną. 3. Transplantologia – rola psychologa w kontakcie z biorcą i rodziną dawcy. 4. Onkologia – specyfika kontaktu z pacjentem w okresie remisji, nawrotów, w okresie terminalnym. 5. Diabetologia – choroby przewlekłe w różnych okresach rozwojowych. 6. Gastroenterologia – wstydliwe choroby. 7. Narzędzia diagnozy w pracy z dzieckiem chorym somatycznie. |
|
Literatura: |
Jakubowska – Winiecka. A. (2016). Rola psychologa w leczeniu osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 75 – 86. Pyra M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A., s. 141- 161. Cierpiałkowska. L., Sęk H. ( 2016). Psychologia Kliniczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 687-692, 692-694 Alfve´n. G.(2003 ). One hundred cases of recurrent abdominal pain in children: diagnostics procedures and criteria for a psychosomatic diagnosis. Acta Peadiatr, 92, s.43 -49. Pilecka, W., (2002). (red.). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61. Strzelecka., M. (2010). Choroby psychosomatyczne u dzieci. W: Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,s. 57-67. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78. http://www.poltransplant.org.pl/ Na stronie znajdują się aktualne informację dotyczące procedur medycznych, zasad pozyskiwania dawców, statystyki z operacji dokonywanych w Polsce. Blok. G.A., van Dalen J., Jager K.J. i wsp. The European Donor Hospital Education Programme (EDHEP): addressing the training needs of doctors and nurses who break bad news, care for the bereaved, and request donation. Transpl. Int. 1999; 12: 161–167. Dionne. J. M, d'Agincourt – Canning. L. (2015). Sustaining life or prolonging dying? Appropriate choice of conservative care for children in end-stage renal disease: an ethical framework. Pediatr Nephrol, 30(10):1761-9. Diseth. T.H., Tangeraas., T., Reinfjell., T., Bjerre., A. (2011). Kidney transplantation in childhood: mental health and quality of life of children and caregivers. Pediatr Nephrol, 26, 1881 – 1892. Jakubowska - Winiecka, A. (2009). Kontakt z rodziną dawcy do transplantacji narządów. W: B. Rutkowski, P. Kaliciński, Z. Śledziński, M. Wujtewicz, A. Milecka. (red.). Wytyczne dotyczące zasad zgłaszania, kwalifikacji i przygotowania zmarłych dawców do pobrania narządów. Via Medica, Gdańsk, s. 111–119. Kowalczyk., J.R. (2008). Medyczne aspekty choroby nowotworowej u dzieci. W: J. R. Kowalczyk red. Przejść przez chorobę nowotworową dziecka. Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban &Partner, s. 1 - 33. Hesselbarth.B., Graubner. U., (2009). Psychoonkologia w pediatrii. W: M. Dorfmuller, H. Dietzfelbinger (red.). Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne. Wrocław, Elsevier Urban & Partner, s.269 – 279. Pilarczyk. J., (2010). Rola psychoonkologii w leczeniu chorób nowotworowych u dzieci. W: W:Cybulski M., Strzelecki W. red.,Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego, s. 44-56. Grudzińska M., Hofman S., Tobota. A., (2015) Etapy chorowania i leczenia przeciwnowotworowego W: M. Rogiewicz (red.). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków,Medycyna Praktyczna, s. 309 – 375. Jankowska, A. (2015). Communication in pediatric oncology. Disclosing a cancer diagnosis. Psychoonkologia, 18(4), 123-127. Myśliwiec, M. (2007). Cukrzyca u dzieci — etiopatogeneza, diagnostyka i terapia. Forum Medycyny Rodzinnej, 1(2), 125–133. Jarosz-Chobot, P., Skała - Zamorowska, E. (2008). Wcześnie ujawniająca się cukrzyca typu 2 u dzieci i młodzieży: rozpoznanie, leczenie, prewencja. Diabetologia Praktyczna, (9), 1, 36–38. Fryt, J. (2011). Cukrzyca typu 1. W: Pilecka, W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Smoczkiewicz. R. (1999). Psychologiczne aspekty cukrzycy dzieci i młodzieży. W: Cukrzyca wieku rozwojowego, E. Otto Buczkowska (red.). Urban & Partner, Wrocław, s.237-244. Sochocka, L., Noczyńska, A., Wojtyłko, A. (2011). Choroba przewlekła w życiu dziecka. Aspekt społeczny oraz psychologiczny na przykładzie cukrzycy typu 1. Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine, 14 (3), 59-63. Reich, M., Iwańczak, B. (2007). Constipation in Children. AdvClinExp Med., 16 (3), 443–456. Czerwionka-Szaflarska, M., Romańczuk, B. (2010). Zespół jelita drażliwego u dzieci i młodzieży. Pediatria Polska 85( 1), 52-56. Materiały edukacyjne: „Choroba Leśniowskiego-Crohna co warto wiedzieć?” do pobrania: Choroba Leśniowskiego-Crohna_Co warto wiedzieć.pdf Denys, K., Orzechowska, A., Gałecki, P. (2015). Kiedy podejrzewać podłoże psychiczne w zaburzeniach układu pokarmowego? Medycyna po Dyplomie, 7,72-80. Jakubowska-Winiecka, A.(2016). Diagnoza psychologiczna osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 51 – 74. Jurczyński., Z. (2001) Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Juczyński., Z., Ogińska – Bulik. N. (2012) Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk: GWP, s. 203 – 226. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; wykonywanie zadań w małych, 2-3 osobowych grupach w trakcie ćwiczeń; wystąpienie na ćwiczeniach (prezentacja multimedialna) i sporządzenie sprawozdania z artykułu empirycznego lub przeprowadzonego badania. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 90 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci oceniani będą z aktywnego udzaiłu w ćwiczeniach: esej, test jednokrotnego wybory, ćwiczenia w małych grupach, prace domowe, zaliczenie kolokwium jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi wykład: test jednokrotnego jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Specyfika rozwoju dziecka chorego somatycznie. Stres jako przyczyna i skutek w przebiegu chorób somatycznych. 2. Choroby somatyczne vs choroby psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. 3. Czynniki chroniące w procesie chorowania tkwiące w dziecku i jego środowisku. 4. Patogeneza chorób somatycznych u dzieci, rozpoznanie medyczne i jego konsekwencje dla rozwoju poznawczo-emocjonalno-społecznego. 5. Rola choroby somatycznej w systemie rodzinnym, systemowa terapia rodzin. 6. Informowanie o diagnozie, rokowaniach i ewentualnym braku pomyślnych rokowań. 7. Organizacja pomocy medyczno-psychologicznej dla dzieci na oddziałach szpitalnych, w ośrodkach dziennego pobytu, sanatoriach, hospicjach, metody wspierania leczenia i terapii dzieci somatycznie chorych. 8. Formy pomocy psychologicznej wspomagające proces leczenia i ułatwiające dziecku oraz jego rodzinie adaptację do warunków związanych z leczeniem (psychoedukacja, terapia podtrzymująca, techniki odreagowywania napięć). 9. Metody diagnozy rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci chorych somatycznie. 10. Pediatryczny stres po interwencjach medycznych. 11. Opieka nad dzieckiem terminalnie chorym. Żałoba po zmarłym dziecku. 12. Etyczne aspekty pracy psychologa z dzieckiem przewlekle chorym, specyfika kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami. Ćwiczenia: 1. Rola psychologa w leczeniu dzieci chorych somatycznie. 2. Zaburzenia psychosomatyczne – specyfika kontaktu z dzieckiem i rodziną. 3. Transplantologia – rola psychologa w kontakcie z biorcą i rodziną dawcy. 4. Onkologia – specyfika kontaktu z pacjentem w okresie remisji, nawrotów, w okresie terminalnym. 5. Diabetologia – choroby przewlekłe w różnych okresach rozwojowych. 6. Gastroenterologia – wstydliwe choroby. 7. Narzędzia diagnozy w pracy z dzieckiem chorym somatycznie. |
|
Literatura: |
Jakubowska – Winiecka. A. (2016). Rola psychologa w leczeniu osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 75 – 86. Pyra M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A., s. 141- 161. Cierpiałkowska. L., Sęk H. ( 2016). Psychologia Kliniczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 687-692, 692-694 Alfve´n. G.(2003 ). One hundred cases of recurrent abdominal pain in children: diagnostics procedures and criteria for a psychosomatic diagnosis. Acta Peadiatr, 92, s.43 -49. Pilecka, W., (2002). (red.). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61. Strzelecka., M. (2010). Choroby psychosomatyczne u dzieci. W: Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,s. 57-67. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78. http://www.poltransplant.org.pl/ Na stronie znajdują się aktualne informację dotyczące procedur medycznych, zasad pozyskiwania dawców, statystyki z operacji dokonywanych w Polsce. Blok. G.A., van Dalen J., Jager K.J. i wsp. The European Donor Hospital Education Programme (EDHEP): addressing the training needs of doctors and nurses who break bad news, care for the bereaved, and request donation. Transpl. Int. 1999; 12: 161–167. Dionne. J. M, d'Agincourt – Canning. L. (2015). Sustaining life or prolonging dying? Appropriate choice of conservative care for children in end-stage renal disease: an ethical framework. Pediatr Nephrol, 30(10):1761-9. Diseth. T.H., Tangeraas., T., Reinfjell., T., Bjerre., A. (2011). Kidney transplantation in childhood: mental health and quality of life of children and caregivers. Pediatr Nephrol, 26, 1881 – 1892. Jakubowska - Winiecka, A. (2009). Kontakt z rodziną dawcy do transplantacji narządów. W: B. Rutkowski, P. Kaliciński, Z. Śledziński, M. Wujtewicz, A. Milecka. (red.). Wytyczne dotyczące zasad zgłaszania, kwalifikacji i przygotowania zmarłych dawców do pobrania narządów. Via Medica, Gdańsk, s. 111–119. Kowalczyk., J.R. (2008). Medyczne aspekty choroby nowotworowej u dzieci. W: J. R. Kowalczyk red. Przejść przez chorobę nowotworową dziecka. Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban &Partner, s. 1 - 33. Hesselbarth.B., Graubner. U., (2009). Psychoonkologia w pediatrii. W: M. Dorfmuller, H. Dietzfelbinger (red.). Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne. Wrocław, Elsevier Urban & Partner, s.269 – 279. Pilarczyk. J., (2010). Rola psychoonkologii w leczeniu chorób nowotworowych u dzieci. W: W:Cybulski M., Strzelecki W. red.,Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego, s. 44-56. Grudzińska M., Hofman S., Tobota. A., (2015) Etapy chorowania i leczenia przeciwnowotworowego W: M. Rogiewicz (red.). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków,Medycyna Praktyczna, s. 309 – 375. Jankowska, A. (2015). Communication in pediatric oncology. Disclosing a cancer diagnosis. Psychoonkologia, 18(4), 123-127. Myśliwiec, M. (2007). Cukrzyca u dzieci — etiopatogeneza, diagnostyka i terapia. Forum Medycyny Rodzinnej, 1(2), 125–133. Jarosz-Chobot, P., Skała - Zamorowska, E. (2008). Wcześnie ujawniająca się cukrzyca typu 2 u dzieci i młodzieży: rozpoznanie, leczenie, prewencja. Diabetologia Praktyczna, (9), 1, 36–38. Fryt, J. (2011). Cukrzyca typu 1. W: Pilecka, W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Smoczkiewicz. R. (1999). Psychologiczne aspekty cukrzycy dzieci i młodzieży. W: Cukrzyca wieku rozwojowego, E. Otto Buczkowska (red.). Urban & Partner, Wrocław, s.237-244. Sochocka, L., Noczyńska, A., Wojtyłko, A. (2011). Choroba przewlekła w życiu dziecka. Aspekt społeczny oraz psychologiczny na przykładzie cukrzycy typu 1. Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine, 14 (3), 59-63. Reich, M., Iwańczak, B. (2007). Constipation in Children. AdvClinExp Med., 16 (3), 443–456. Czerwionka-Szaflarska, M., Romańczuk, B. (2010). Zespół jelita drażliwego u dzieci i młodzieży. Pediatria Polska 85( 1), 52-56. Materiały edukacyjne: „Choroba Leśniowskiego-Crohna co warto wiedzieć?” do pobrania: Choroba Leśniowskiego-Crohna_Co warto wiedzieć.pdf Denys, K., Orzechowska, A., Gałecki, P. (2015). Kiedy podejrzewać podłoże psychiczne w zaburzeniach układu pokarmowego? Medycyna po Dyplomie, 7,72-80. Jakubowska-Winiecka, A.(2016). Diagnoza psychologiczna osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 51 – 74. Jurczyński., Z. (2001) Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Juczyński., Z., Ogińska – Bulik. N. (2012) Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk: GWP, s. 203 – 226. |
|
Uwagi: |
Wykładowca prowadzący przedmiot jest osobą niesłyszącą - proszę o dostosowanie komunikacji METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; wykonywanie zadań w małych, 2-3 osobowych grupach w trakcie ćwiczeń; wystąpienie na ćwiczeniach (prezentacja multimedialna) i sporządzenie sprawozdania z artykułu empirycznego lub przeprowadzonego badania. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 27 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 33 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 90 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci oceniani będą z aktywnego udzaiłu w ćwiczeniach: esej, test jednokrotnego wybory, ćwiczenia w małych grupach, prace domowe, zaliczenie kolokwium jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi wykład: test jednokrotnego jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Specyfika rozwoju dziecka chorego somatycznie. Stres jako przyczyna i skutek w przebiegu chorób somatycznych. 2. Choroby somatyczne vs choroby psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. 3. Czynniki chroniące w procesie chorowania tkwiące w dziecku i jego środowisku. 4. Patogeneza chorób somatycznych u dzieci, rozpoznanie medyczne i jego konsekwencje dla rozwoju poznawczo-emocjonalno-społecznego. 5. Rola choroby somatycznej w systemie rodzinnym, systemowa terapia rodzin. 6. Informowanie o diagnozie, rokowaniach i ewentualnym braku pomyślnych rokowań. 7. Organizacja pomocy medyczno-psychologicznej dla dzieci na oddziałach szpitalnych, w ośrodkach dziennego pobytu, sanatoriach, hospicjach, metody wspierania leczenia i terapii dzieci somatycznie chorych. 8. Formy pomocy psychologicznej wspomagające proces leczenia i ułatwiające dziecku oraz jego rodzinie adaptację do warunków związanych z leczeniem (psychoedukacja, terapia podtrzymująca, techniki odreagowywania napięć). 9. Metody diagnozy rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci chorych somatycznie. 10. Pediatryczny stres po interwencjach medycznych. 11. Opieka nad dzieckiem terminalnie chorym. Żałoba po zmarłym dziecku. 12. Etyczne aspekty pracy psychologa z dzieckiem przewlekle chorym, specyfika kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami. Ćwiczenia: 1. Rola psychologa w leczeniu dzieci chorych somatycznie. 2. Zaburzenia psychosomatyczne – specyfika kontaktu z dzieckiem i rodziną. 3. Transplantologia – rola psychologa w kontakcie z biorcą i rodziną dawcy. 4. Onkologia – specyfika kontaktu z pacjentem w okresie remisji, nawrotów, w okresie terminalnym. 5. Diabetologia – choroby przewlekłe w różnych okresach rozwojowych. 6. Gastroenterologia – wstydliwe choroby. 7. Narzędzia diagnozy w pracy z dzieckiem chorym somatycznie. |
|
Literatura: |
Jakubowska – Winiecka. A. (2016). Rola psychologa w leczeniu osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 75 – 86. Pyra M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A., s. 141- 161. Cierpiałkowska. L., Sęk H. ( 2016). Psychologia Kliniczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 687-692, 692-694 Alfve´n. G.(2003 ). One hundred cases of recurrent abdominal pain in children: diagnostics procedures and criteria for a psychosomatic diagnosis. Acta Peadiatr, 92, s.43 -49. Pilecka, W., (2002). (red.). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61. Strzelecka., M. (2010). Choroby psychosomatyczne u dzieci. W: Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,s. 57-67. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78. http://www.poltransplant.org.pl/ Na stronie znajdują się aktualne informację dotyczące procedur medycznych, zasad pozyskiwania dawców, statystyki z operacji dokonywanych w Polsce. Blok. G.A., van Dalen J., Jager K.J. i wsp. The European Donor Hospital Education Programme (EDHEP): addressing the training needs of doctors and nurses who break bad news, care for the bereaved, and request donation. Transpl. Int. 1999; 12: 161–167. Dionne. J. M, d'Agincourt – Canning. L. (2015). Sustaining life or prolonging dying? Appropriate choice of conservative care for children in end-stage renal disease: an ethical framework. Pediatr Nephrol, 30(10):1761-9. Diseth. T.H., Tangeraas., T., Reinfjell., T., Bjerre., A. (2011). Kidney transplantation in childhood: mental health and quality of life of children and caregivers. Pediatr Nephrol, 26, 1881 – 1892. Jakubowska - Winiecka, A. (2009). Kontakt z rodziną dawcy do transplantacji narządów. W: B. Rutkowski, P. Kaliciński, Z. Śledziński, M. Wujtewicz, A. Milecka. (red.). Wytyczne dotyczące zasad zgłaszania, kwalifikacji i przygotowania zmarłych dawców do pobrania narządów. Via Medica, Gdańsk, s. 111–119. Kowalczyk., J.R. (2008). Medyczne aspekty choroby nowotworowej u dzieci. W: J. R. Kowalczyk red. Przejść przez chorobę nowotworową dziecka. Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban &Partner, s. 1 - 33. Hesselbarth.B., Graubner. U., (2009). Psychoonkologia w pediatrii. W: M. Dorfmuller, H. Dietzfelbinger (red.). Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne. Wrocław, Elsevier Urban & Partner, s.269 – 279. Pilarczyk. J., (2010). Rola psychoonkologii w leczeniu chorób nowotworowych u dzieci. W: W:Cybulski M., Strzelecki W. red.,Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego, s. 44-56. Grudzińska M., Hofman S., Tobota. A., (2015) Etapy chorowania i leczenia przeciwnowotworowego W: M. Rogiewicz (red.). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków,Medycyna Praktyczna, s. 309 – 375. Jankowska, A. (2015). Communication in pediatric oncology. Disclosing a cancer diagnosis. Psychoonkologia, 18(4), 123-127. Myśliwiec, M. (2007). Cukrzyca u dzieci — etiopatogeneza, diagnostyka i terapia. Forum Medycyny Rodzinnej, 1(2), 125–133. Jarosz-Chobot, P., Skała - Zamorowska, E. (2008). Wcześnie ujawniająca się cukrzyca typu 2 u dzieci i młodzieży: rozpoznanie, leczenie, prewencja. Diabetologia Praktyczna, (9), 1, 36–38. Fryt, J. (2011). Cukrzyca typu 1. W: Pilecka, W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Smoczkiewicz. R. (1999). Psychologiczne aspekty cukrzycy dzieci i młodzieży. W: Cukrzyca wieku rozwojowego, E. Otto Buczkowska (red.). Urban & Partner, Wrocław, s.237-244. Sochocka, L., Noczyńska, A., Wojtyłko, A. (2011). Choroba przewlekła w życiu dziecka. Aspekt społeczny oraz psychologiczny na przykładzie cukrzycy typu 1. Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine, 14 (3), 59-63. Reich, M., Iwańczak, B. (2007). Constipation in Children. AdvClinExp Med., 16 (3), 443–456. Czerwionka-Szaflarska, M., Romańczuk, B. (2010). Zespół jelita drażliwego u dzieci i młodzieży. Pediatria Polska 85( 1), 52-56. Materiały edukacyjne: „Choroba Leśniowskiego-Crohna co warto wiedzieć?” do pobrania: Choroba Leśniowskiego-Crohna_Co warto wiedzieć.pdf Denys, K., Orzechowska, A., Gałecki, P. (2015). Kiedy podejrzewać podłoże psychiczne w zaburzeniach układu pokarmowego? Medycyna po Dyplomie, 7,72-80. Jakubowska-Winiecka, A.(2016). Diagnoza psychologiczna osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 51 – 74. Jurczyński., Z. (2001) Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Juczyński., Z., Ogińska – Bulik. N. (2012) Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk: GWP, s. 203 – 226. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; wykonywanie zadań w małych, 2-3 osobowych grupach w trakcie ćwiczeń; wystąpienie na ćwiczeniach (prezentacja multimedialna) i sporządzenie sprawozdania z artykułu empirycznego lub przeprowadzonego badania. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 90 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Studenci oceniani będą z aktywnego udzaiłu w ćwiczeniach: esej, test jednokrotnego wybory, ćwiczenia w małych grupach, prace domowe, zaliczenie kolokwium jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi wykład: test jednokrotnego jednokrotnego wyboru próg zaliczneia 60 % poprawnych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Specyfika rozwoju dziecka chorego somatycznie. Stres jako przyczyna i skutek w przebiegu chorób somatycznych. 2. Choroby somatyczne vs choroby psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. 3. Czynniki chroniące w procesie chorowania tkwiące w dziecku i jego środowisku. 4. Patogeneza chorób somatycznych u dzieci, rozpoznanie medyczne i jego konsekwencje dla rozwoju poznawczo-emocjonalno-społecznego. 5. Rola choroby somatycznej w systemie rodzinnym, systemowa terapia rodzin. 6. Informowanie o diagnozie, rokowaniach i ewentualnym braku pomyślnych rokowań. 7. Organizacja pomocy medyczno-psychologicznej dla dzieci na oddziałach szpitalnych, w ośrodkach dziennego pobytu, sanatoriach, hospicjach, metody wspierania leczenia i terapii dzieci somatycznie chorych. 8. Formy pomocy psychologicznej wspomagające proces leczenia i ułatwiające dziecku oraz jego rodzinie adaptację do warunków związanych z leczeniem (psychoedukacja, terapia podtrzymująca, techniki odreagowywania napięć). 9. Metody diagnozy rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci chorych somatycznie. 10. Pediatryczny stres po interwencjach medycznych. 11. Opieka nad dzieckiem terminalnie chorym. Żałoba po zmarłym dziecku. 12. Etyczne aspekty pracy psychologa z dzieckiem przewlekle chorym, specyfika kontaktu z dzieckiem i jego rodzicami. Ćwiczenia: 1. Rola psychologa w leczeniu dzieci chorych somatycznie. 2. Zaburzenia psychosomatyczne – specyfika kontaktu z dzieckiem i rodziną. 3. Transplantologia – rola psychologa w kontakcie z biorcą i rodziną dawcy. 4. Onkologia – specyfika kontaktu z pacjentem w okresie remisji, nawrotów, w okresie terminalnym. 5. Diabetologia – choroby przewlekłe w różnych okresach rozwojowych. 6. Gastroenterologia – wstydliwe choroby. 7. Narzędzia diagnozy w pracy z dzieckiem chorym somatycznie. |
|
Literatura: |
Jakubowska – Winiecka. A. (2016). Rola psychologa w leczeniu osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 75 – 86. Pyra M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A., s. 141- 161. Cierpiałkowska. L., Sęk H. ( 2016). Psychologia Kliniczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 687-692, 692-694 Alfve´n. G.(2003 ). One hundred cases of recurrent abdominal pain in children: diagnostics procedures and criteria for a psychosomatic diagnosis. Acta Peadiatr, 92, s.43 -49. Pilecka, W., (2002). (red.). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61. Strzelecka., M. (2010). Choroby psychosomatyczne u dzieci. W: Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,s. 57-67. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78. http://www.poltransplant.org.pl/ Na stronie znajdują się aktualne informację dotyczące procedur medycznych, zasad pozyskiwania dawców, statystyki z operacji dokonywanych w Polsce. Blok. G.A., van Dalen J., Jager K.J. i wsp. The European Donor Hospital Education Programme (EDHEP): addressing the training needs of doctors and nurses who break bad news, care for the bereaved, and request donation. Transpl. Int. 1999; 12: 161–167. Dionne. J. M, d'Agincourt – Canning. L. (2015). Sustaining life or prolonging dying? Appropriate choice of conservative care for children in end-stage renal disease: an ethical framework. Pediatr Nephrol, 30(10):1761-9. Diseth. T.H., Tangeraas., T., Reinfjell., T., Bjerre., A. (2011). Kidney transplantation in childhood: mental health and quality of life of children and caregivers. Pediatr Nephrol, 26, 1881 – 1892. Jakubowska - Winiecka, A. (2009). Kontakt z rodziną dawcy do transplantacji narządów. W: B. Rutkowski, P. Kaliciński, Z. Śledziński, M. Wujtewicz, A. Milecka. (red.). Wytyczne dotyczące zasad zgłaszania, kwalifikacji i przygotowania zmarłych dawców do pobrania narządów. Via Medica, Gdańsk, s. 111–119. Kowalczyk., J.R. (2008). Medyczne aspekty choroby nowotworowej u dzieci. W: J. R. Kowalczyk red. Przejść przez chorobę nowotworową dziecka. Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban &Partner, s. 1 - 33. Hesselbarth.B., Graubner. U., (2009). Psychoonkologia w pediatrii. W: M. Dorfmuller, H. Dietzfelbinger (red.). Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne. Wrocław, Elsevier Urban & Partner, s.269 – 279. Pilarczyk. J., (2010). Rola psychoonkologii w leczeniu chorób nowotworowych u dzieci. W: W:Cybulski M., Strzelecki W. red.,Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego, s. 44-56. Grudzińska M., Hofman S., Tobota. A., (2015) Etapy chorowania i leczenia przeciwnowotworowego W: M. Rogiewicz (red.). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków,Medycyna Praktyczna, s. 309 – 375. Jankowska, A. (2015). Communication in pediatric oncology. Disclosing a cancer diagnosis. Psychoonkologia, 18(4), 123-127. Myśliwiec, M. (2007). Cukrzyca u dzieci — etiopatogeneza, diagnostyka i terapia. Forum Medycyny Rodzinnej, 1(2), 125–133. Jarosz-Chobot, P., Skała - Zamorowska, E. (2008). Wcześnie ujawniająca się cukrzyca typu 2 u dzieci i młodzieży: rozpoznanie, leczenie, prewencja. Diabetologia Praktyczna, (9), 1, 36–38. Fryt, J. (2011). Cukrzyca typu 1. W: Pilecka, W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ. Smoczkiewicz. R. (1999). Psychologiczne aspekty cukrzycy dzieci i młodzieży. W: Cukrzyca wieku rozwojowego, E. Otto Buczkowska (red.). Urban & Partner, Wrocław, s.237-244. Sochocka, L., Noczyńska, A., Wojtyłko, A. (2011). Choroba przewlekła w życiu dziecka. Aspekt społeczny oraz psychologiczny na przykładzie cukrzycy typu 1. Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine, 14 (3), 59-63. Reich, M., Iwańczak, B. (2007). Constipation in Children. AdvClinExp Med., 16 (3), 443–456. Czerwionka-Szaflarska, M., Romańczuk, B. (2010). Zespół jelita drażliwego u dzieci i młodzieży. Pediatria Polska 85( 1), 52-56. Materiały edukacyjne: „Choroba Leśniowskiego-Crohna co warto wiedzieć?” do pobrania: Choroba Leśniowskiego-Crohna_Co warto wiedzieć.pdf Denys, K., Orzechowska, A., Gałecki, P. (2015). Kiedy podejrzewać podłoże psychiczne w zaburzeniach układu pokarmowego? Medycyna po Dyplomie, 7,72-80. Jakubowska-Winiecka, A.(2016). Diagnoza psychologiczna osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 51 – 74. Jurczyński., Z. (2001) Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Juczyński., Z., Ogińska – Bulik. N. (2012) Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk: GWP, s. 203 – 226. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład: pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). Ćwiczenia: kolokwia – testy z pytaniami zamkniętymi; wykonywanie zadań w małych, 2-3 osobowych grupach w trakcie ćwiczeń; wystąpienie na ćwiczeniach (prezentacja multimedialna) i sporządzenie sprawozdania z artykułu empirycznego lub przeprowadzonego badania. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 90 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.