Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia psychiczne człowieka dorosłego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-ZPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia psychiczne człowieka dorosłego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 5 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla III r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby

Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych

Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Wybrane zaburzenia psychiczne

Modele opieki psychiatrycznej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Diagnoza, psychopatologia.

2. Osobowości grupy A - paranoiczne, schizoidalne, schizotypowe.

3. Osobowości grupy B - antyspołeczne, pogranicza.

4. Osobowości grupy B - histrioniczne, narcystyczne).

5. Osobowości grupy C - unikające, zależne, osobowość anankastyczna.

6. Zaburzenia pod postacią lęku panicznego, zaburzenia lękowe uogólnione, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, fobie.

7. PTSD, zaburzenia somatyzacyjne, hipochondryczne.

8. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - alkohol, marihuana, amfetamina, opiaty.

9. Zaburzenia nastroju (afektywne) - depresja, mania.

10. Paranoja, parafrenia.

11. Schizofrenia.

12. Zaburzenia snu, zaburzenia seksualne.

13. Systemy leczenia - instytucjonalny i środowiskowy.

Ćwiczenia:

1. Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy.

2. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L. Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2001 (rozdz. 2, 5, 6, 7, 9, 10, 14)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

2. Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010

3. Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007

4. Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe zaburzenia psychiczne osób dorosłych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych.

Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych.

Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych.

Różnicuje zaburzenia psychiczne.

Zna podstawowe metody leczenia.

Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia zaburzeń psychicznych w Polsce.

Umiejętności

Student/-ka umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń.

Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.

Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chorujących psychicznie.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie pytań testowych

Przygotowanie "przypadku", udział w trakcie omawiania rożnych możliwości diagnostycznych - ocena na podstawie aktywności w czasie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prot-Klinger
Prowadzący grup: Katarzyna Prot-Klinger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby

Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych

Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Wybrane zaburzenia psychiczne

Modele opieki psychiatrycznej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Diagnoza, psychopatologia.

2. Osobowości grupy A - paranoiczne, schizoidalne, schizotypowe.

3. Osobowości grupy B - antyspołeczne, pogranicza.

4. Osobowości grupy B - histrioniczne, narcystyczne).

5. Osobowości grupy C - unikające, zależne, osobowość anankastyczna.

6. Zaburzenia pod postacią lęku panicznego, zaburz. lękowe uogólnione, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, fobie.

7. PTSD, zburzenia somatyzacyjne, hipochondryczne.

8. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - alkohol, marihuana, amfetamina, opiaty.

9. Zaburzenia nastroju (afektywne) - depresja, mania.

10. Paranoja, parafrenia.

11. Schizofrenia.

12. Zaburzenia snu, zaburzenia seksualne.

13. Systemy leczenia - instytucjonalny i środowiskowy.

Ćwiczenia:

1. Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy.

2. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L. Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2001 (rozdz. 2, 5, 6, 7, 9, 10, 14)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

2. Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010

3. Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007

4. Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prot-Klinger
Prowadzący grup: Sylwia Kluczyńska, Katarzyna Prot-Klinger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby

Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych

Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Wybrane zaburzenia psychiczne

Modele opieki psychiatrycznej

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Diagnoza, psychopatologia.

2. Osobowości grupy A - paranoiczne, schizoidalne, schizotypowe.

3. Osobowości grupy B - antyspołeczne, pogranicza.

4. Osobowości grupy B - histrioniczne, narcystyczne).

5. Osobowości grupy C - unikające, zależne, osobowość anankastyczna.

6. Zaburzenia pod postacią lęku panicznego, zaburz. lękowe uogólnione, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, fobie.

7. PTSD, zburzenia somatyzacyjne, hipochondryczne.

8. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - alkohol, marihuana, amfetamina, opiaty.

9. Zaburzenia nastroju (afektywne) - depresja, mania.

10. Paranoja, parafrenia.

11. Schizofrenia.

12. Zaburzenia snu, zaburzenia seksualne.

13. Systemy leczenia - instytucjonalny i środowiskowy.

Ćwiczenia:

1. Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy.

2. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L. Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2001 (rozdz. 2, 5, 6, 7, 9, 10, 14)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

2. Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010

3. Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007

4. Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prot-Klinger
Prowadzący grup: Sylwia Kluczyńska, Katarzyna Prot-Klinger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby

Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych

Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Wybrane zaburzenia psychiczne

Modele opieki psychiatryczne

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Diagnoza, psychopatologia.

2. Osobowości grupy A - paranoiczne, schizoidalne, schizotypowe.

3. Osobowości grupy B - antyspołeczne, pogranicza.

4. Osobowości grupy B - histrioniczne, narcystyczne).

5. Osobowości grupy C - unikające, zależne, osobowość anankastyczna.

6. Zaburzenia pod postacią lęku panicznego, zaburzenia lękowe uogólnione, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, fobie.

7. PTSD, zaburzenia somatyzacyjne, hipochondryczne.

8. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - alkohol, marihuana, amfetamina, opiaty.

9. Zaburzenia nastroju (afektywne) - depresja, mania.

10. Paranoja, parafrenia.

11. Schizofrenia.

12. Zaburzenia snu, zaburzenia seksualne.

13. Systemy leczenia - instytucjonalny i środowiskowy.

Ćwiczenia:

1. Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy.

2. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L. Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2001 (rozdz. 2, 5, 6, 7, 9, 10, 14)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

2. Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010

3. Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007

4. Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Obecność na wykładach - 30 godzin i ćwiczeniach - 30 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń - 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Prot-Klinger
Prowadzący grup: Sylwia Kluczyńska, Katarzyna Prot-Klinger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pojęcie zdrowia psychicznego i choroby

Biologiczne, psychologiczne i społeczne koncepcje zaburzeń psychicznych

Psychopatologia ogólna i szczegółowa, klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Wybrane zaburzenia psychiczne

Modele opieki psychiatryczne

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Diagnoza, psychopatologia.

2. Osobowości grupy A - paranoiczne, schizoidalne, schizotypowe.

3. Osobowości grupy B - antyspołeczne, pogranicza.

4. Osobowości grupy B - histrioniczne, narcystyczne).

5. Osobowości grupy C - unikające, zależne, osobowość anankastyczna.

6. Zaburzenia pod postacią lęku panicznego, zaburzenia lękowe uogólnione, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, fobie.

7. PTSD, zaburzenia somatyzacyjne, hipochondryczne.

8. Zaburzenia psychiczne i zachowania wywołane substancjami psychoaktywnymi - alkohol, marihuana, amfetamina, opiaty.

9. Zaburzenia nastroju (afektywne) - depresja, mania.

10. Paranoja, parafrenia.

11. Schizofrenia.

12. Zaburzenia snu, zaburzenia seksualne.

13. Systemy leczenia - instytucjonalny i środowiskowy.

Ćwiczenia:

1. Ćwiczenie umiejętności zbierania informacji potrzebnych do diagnozy.

2. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych.

Literatura:

LITERATURA OBOWIAZKOWA:

1. Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L. Psychopatologia, Zysk i S-ka, Poznań 2001 (rozdz. 2, 5, 6, 7, 9, 10, 14)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

2. Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010

3. Lieb K., Heblinger B., Jacob G. Przypadki kliniczne z psychiatrii i psychoterapii. Elsevier. Urban & Partner. Wrocław 2007

4. Morrison J. Diagnoza psychiatryczna. Wydawnictwo UJ. Kraków 2012.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Obecność na wykładach - 15 godzin i ćwiczeniach - 15 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń - 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu - 20 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)