Specjalności psychologiczne w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-SPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specjalności psychologiczne w praktyce |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. Zdjęcia realizowane są poprzez wykład zakończony egzaminem obejmującym zagadnienia omawiane na wykładzie. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. 2. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. 3. Psycholog interwent – rola psychologa w radzeniu sobie z kryzysem i jego skutkami. Psycholog w obszarze uzależnień, prowadzenie grup wsparcia. 4. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Rola psychologa we wsparciu systemu rodzinnego. Rozwód i kryzys w rodzinie, mediacje psychologiczne. 5. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. 6. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, coach. |
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6 2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1 3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3 4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 5. Janicka, Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN 6. Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „dół-góra” i „góra-dół” str.51-102 7. Pyżalski J., Merecz D. (2010) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” s. 23 – 29; s. 107-117 UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart. 2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP. 3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP 4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada rozszerzoną wiedzę o psychologii w jej miejscu w systemie nauk, zna jej powiązania z innymi naukami oraz sferami życia społecznego. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy możliwości jej zastosowania w praktyce. Potrafi zastosować zasady etyki zawodu psychologa w praktyce. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznych. Odznacza się odpowiedzialnością i zna zasady związane z kierowaniem się dobrem osób korzystających z usług psychologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Posiada rozszerzoną wiedzę o psychologii w jej miejscu w systemie nauk, zna jej powiązania z innymi naukami oraz sferami życia społecznego. Ma pogłębioną wiedzę o zastosowaniach umiejętności psychologicznych w praktyce klinicznej, działaniach profilaktycznych i interwencyjnych. Umiejętności Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy możliwości jej zastosowania w praktyce; Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności psychologicznej sposób postępowania w dziedzinach praktycznych; Potrafi zastosować zasady etyki zawodu psychologa w praktyce. Kompetencje społeczne Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznych. Odznacza się odpowiedzialnością i zna zasady związane z kierowaniem się dobrem osób korzystających z usług psychologicznych. WYKŁAD - Pomiar efektów kształcenia: egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi Obecność na zajęciach weryfikowana przez sprawdzanie listy obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka, Ewa Odachowska-Rogalska, Joanna Rajchert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, couch. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6 2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1 3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3 4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 5. Janicka, Liberska (2014) psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart. 2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP. 3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP 4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 15 Przygotowanie się do wyboru specjalności, analiza lektur, artykułów naukowych 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Liczba punktów (ECTS) - 1 Wykład jest realizowany w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem zajęć. Poniżej link do platformy Teams. Student po dołączeniu do zespołu staje się słuchaczem wykładu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a57296109e5de42a89dbf02fc1d8f7215%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2e87ebd1-1126-4365-97f0-64c9bca1a96b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Odachowska-Rogalska | |
Prowadzący grup: | Karolina Konopka, Ewa Odachowska-Rogalska, Joanna Rajchert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, couch. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6 2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1 3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3 4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 5. Janicka, Liberska (2014) psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart. 2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP. 3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP 4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 5 Przygotowanie się do wyboru specjalności, analiza lektur, artykułów naukowych 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Liczba punktów (ECTS) - 1 Wykład jest realizowany w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem zajęć. Poniżej link do platformy Teams. Student po dołączeniu do zespołu staje się słuchaczem wykładu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a57296109e5de42a89dbf02fc1d8f7215%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2e87ebd1-1126-4365-97f0-64c9bca1a96b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Ewa Odachowska-Rogalska, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, couch. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6 2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1 3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3 4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 5. Janicka, Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN 6. Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „dół-góra” i „góra-dół” str.51-102 7. Pyżalski J., Merecz D. (2010) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” s. 23 – 29; s. 107-117 UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart. 2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP. 3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP 4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 15 Przygotowanie się do wyboru specjalności, analiza lektur, artykułów naukowych 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Liczba punktów (ECTS) - 1 W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Ewa Odachowska-Rogalska, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, couch. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6 2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1 3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3 4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 5. Janicka, Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN 6. Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „dół-góra” i „góra-dół” str.51-102 7. Pyżalski J., Merecz D. (2010) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” s. 23 – 29; s. 107-117 UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart. 2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP. 3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP 4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 5 Przygotowanie się do wyboru specjalności, analiza lektur, artykułów naukowych 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Liczba punktów (ECTS) - 1 W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Karolina Konopka, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6 2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1 3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3 4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 5. Janicka, Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN 6. Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „dół-góra” i „góra-dół” str.51-102 7. Pyżalski J., Merecz D. (2010) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” s. 23 – 29; s. 107-117 UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart. 2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP. 3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP 4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 15 Przygotowanie się do wyboru specjalności, analiza lektur, artykułów naukowych 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Liczba punktów (ECTS) - 1 W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Michał Szulawski, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec. |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6 2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1 3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3 4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 5. Janicka, Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN 6. Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Dwa ujęcia: „dół-góra” i „góra-dół” str.51-102 7. Pyżalski J., Merecz D. (2010) Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls” s. 23 – 29; s. 107-117 UZUPEŁNIAJĄCA 1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart. 2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP. 3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP 4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 5 Przygotowanie się do wyboru specjalności, analiza lektur, artykułów naukowych 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Liczba punktów (ECTS) - 1 W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Konopka | |
Prowadzący grup: | Paweł Bronowski, Kamila Dobrenko, Karolina Konopka, Ewa Odachowska-Rogalska, Joanna Witowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Test (zaliczenie na ocenę) w formie testu jednokrotnego wyboru, 18 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50%+1. Test na podstawie lektur i treści wykładowych Przewidywana punktacja i oceny: 10 - -> 3 (dostateczny) 11-12--> 3,5 (dostateczny plus) 13-14 - -> 4 (dobry) 15-16 - -> 4,5 (dobry plus) 17-18 - -> 5 (bardzo dobry) Dopuszczenie do testu jest możliwe w przypadku gdy liczba nieobecności nieusprawiedliwionych nie jest większa niż 1. |
|
Pełny opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje zarówno przedstawienie specjalności realizowanych na Akademii Pedagogiki Specjalnej, jak również obszarów działalności psychologicznej, jakie absolwent może podejmować po ukończeniu danej specjalności. Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, działacz w organizacjach trzeciego sektora |
|
Literatura: |
PODSTAWOWA ad Psychologia Kliniczna Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN, r. 1 Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN, r. 4 ad Stosowana Psychologia Społeczna Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 ad WiK Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Fragment od Teorie eudajmonistyczne do Teorie poszerzania umysłu ... Fredrickson, str.76-102 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 15 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie się do wyboru specjalności 5 Liczba punktów (ECTS) - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Maryla Malewicz-Sawicka, Michał Szulawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB pomiaru EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: egzamin w formie testu na podstawie lektur i treści wykładowych |
|
Pełny opis: |
Szczegółowych treści programu: Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent. Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych. Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży. Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi. Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec. Celem zajęć jest ułatwienie studentom wyboru właściwej ścieżki edukacyjnej podczas studiów. Podczas wykładu analizowane są następujące obszary: Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii. |
|
Literatura: |
LITERATURA do Egzaminu: ad Psychologia Kliniczna Cierpiałkowska, L., & Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. PWN, r. 1 Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN, r. 4 ad Stosowana Psychologia Społeczna Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12 ad WiK Czapiński, J. (2004/2012). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 3 „Psychologiczne teorie szczęścia. Fragment od Teorie eudajmonistyczne do Teorie poszerzania umysłu ... Fredrickson, str.76-102 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład monograficzny, dyskusja, prezentacja, spotkania z psychologami praktykami. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe, wykład 5 Przygotowanie się do wyboru specjalności, analiza lektur, artykułów naukowych 5 Przygotowanie się do egzaminu 10 Liczba punktów (ECTS) - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.