Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia procesów poznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-PPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia procesów poznawczych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 3 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami).

2. Procesy percepcji.

3. Procesy uwagi.

4. Zniekształcenia procesów pamięci i uwagi.

5. Pamięć.

6. Poznanie społeczne.

7. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji.

8. Intuicja i wyobraźnia.

9. Procesy poznawcze a procesy emocjonalne.

10. Stosowana psychologia poznawcza.

Ćwiczenia:

1. Czym zajmuje się psychologia procesów poznawczych? Rys historyczny. Podstawowe pojęcia.

2. Metody badawcze w psychologii poznawczej.

3. Jak przygotować prezentację wyników badania i referat.

4. Procesy uwagi.

5. Procesy spostrzegania.

6. Pamięć. Rodzaje pamięci.

7. Procesy pamięciowe.

8. Zniekształcenia pamięci.

9. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci.

10. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze.

11. Zastosowania psychologii poznawczej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna podstawowe metody badawcze stosowane w psychologii procesów poznawczych.

Zna przebieg podstawowych procesów poznawczych: percepcji, uwagi pamięć, podejmowania decyzji.

Zna i stosuje terminologię używaną w psychologii poznawczej.

Zna ograniczenia wybranych procesów poznawczych, np. percepcji, uwagi, pamięci.

Zna podstawowe fakty z historii psychologii poznawczej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi scharakteryzować podstawowe procesy poznawcze.

Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii poznawczej.

Potrafi prowadzić dyskusje, z zachowaniem zasad kultury osobistej.

Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.

Kompetencje społeczne

Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii poznawczej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin (poprzez MS Forms) zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J. i Szymura, B. (2013). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Link do grupy wykładowej:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e558d8b992a4355bc3eea206c9f1fd6%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc484532-4613-460d-9a35-63d24b737668&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link Grupa 1 (ćwiczenia)

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad62cdbaa11df46c48d034aa489062b7e%40thread.tacv2/conversations?groupId=bef6572f-f1c7-4347-8a7c-7aed50876bad&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link Grupa 2 (ćwiczenia)

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7374d95cd9c948e09885addfd1c697e3%40thread.tacv2/conversations?groupId=472543cc-47a4-42f1-bc1e-40edaabc4551&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 35 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin (poprzez MS Forms) zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J. i Szymura, B. (2013). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Wykład- link do zespółu na Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aad55c27087104e618834400c43995778%40thread.tacv2/conversations?groupId=61dccc33-57ee-4b0b-a250-ab01c97a5e02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 1 Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adddcdcb0eef840cb96f78d4c16283d23%40thread.tacv2/conversations?groupId=236e6e3d-94b4-4d31-8110-34054b25dbf5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2 Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a16b5577a83d04db3ae66a4e7a9bec5df%40thread.tacv2/conversations?groupId=a79de775-53f8-475d-9795-4a9485bd3dd5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3 Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a705001e5ae4a42e4a0c32f6b2fc3a838%40thread.tacv2/conversations?groupId=323c8379-8631-47fe-8297-99d7503bb39f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 45 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 35 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu jednokrotnego wyboru (40 pytań). Próg zaliczenia: 50% +1 pkt (21 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test jednokrotnego wyboru, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 45 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu (40 pytań). Próg zaliczenia: 60% (24 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 35 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska, Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu (40 pytań). Próg zaliczenia: 60% (24 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 45 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu 40 pytań - pytania otwarte i zamknięte. Próg zaliczenia: 60% (24 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 60 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 3 godziny/ćwiczenia - 45 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 35 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Skolimowska
Prowadzący grup: Justyna Skolimowska, Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin zostanie przeprowadzony w sesji zimowej i będzie miał postać testu (40 pytań) - pytania otwarte i zamknięte. Próg zaliczenia: 60% (24 pkt).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

test, wejściówka, prezentacja, praca z tekstem, wykonanie ćwiczeń praktycznych, aktywność podczas ćwiczeń, badanie eksperymentalne

Pełny opis:

Celem wykładów i ćwiczeń z Psychologii procesów poznawczych jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zjawiskami dotyczącymi procesów poznawczych oraz metodami badawczymi stosowanymi w psychologii poznawczej. Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat procesów poznawczych, ich prawidłowego przebiegu oraz pogorszenia związanego z różnymi chorobami i zaburzeniami. Przedstawione również zostaną możliwe zastosowania psychologii poznawczej.

Wykład:

Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). Reprezentacje umysłowe. Wiedza. Percepcja. Procesy uwagowe. Pamieć. Procesy pamięciowe. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. Myślenie. Kontrola poznawcza. Język.

Ćwiczenia:

Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. Procesy percepcji. Procesy uwagi. Pamięć. Rodzaje pamięci. Procesy pamięciowe. Zniekształcenia pamięci. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. Rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. Zastosowania psychologii poznawczej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., Wichary, S. (2020). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.

-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.

-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.

-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.

Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo

Psychologiczne. - wybrane rozdziały

Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –

wybrane rozdziały

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka

Uwagi:

Stosowane metody: wykład, prezentacja, praca w grupie, ćwiczenia praktyczne, testy, eksperyment, dyskusja.

Nakład pracy studenta (175 godzin)

uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach - 45 godzin

zapoznanie się z literaturą na zajęcia - 5 godziny/ćwiczenia - 50 godzin

przygotowanie prezentacji -15 godzin

poszukiwanie literatury do prezentacji - 5 godzin

przygotowanie do egzaminu - 45 godzin

przygotowanie materiałów do ćwiczeń i prac domowych - 15 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)