Psychologia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-POS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: Teorie osobowości, badania Psychoanalityczna teoria osobowości Zygmunt Freud Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Carl Gustaw Jung, Alfred Adler - Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Karen Horney, Harry Stack Sullivan Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości i pokrewne Abraham H. Maslow, Fritz Perls Cechowe ujęcia osobowości –Gordon Allport, Hans J. Eysenck,R. Cattell Biologiczne podstawy osobowości – Nowe kierunki w psychologii osobowości: Mroczna Triada, Alternatywny pięcioczynnikowy model osobowości, Aleksytymia Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości Teoria poznawcza. George’a Kelly’ego teoria konstruktów osobistych Teoria społeczno-poznawcza: pokrewne koncepcje teoretyczne i zastosowania Teoria społeczno-poznawcza – Bandura i Mischel |
Literatura: |
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uzupełniająca Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę w zakresie psychologii osobowości. Zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny. Ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną. Posiada wiedzę na temat rozwoju osobowości oraz czynników warunkujących jej prawidłowe funkcjonowanie. Umiejętności Student/-ka dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości. Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża zjawisk intrapsychicznych i zachowań. Kompetencje społeczne Student/-ka docenia znaczenie wiedzy o osobowości człowieka dla wspierania rozwoju jednostki i kształtowania więzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej. Zaliczenie egzaminu możliwe po uzyskaniu co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi. Ocena ostateczna wyliczana jest na podstawie 60% punktacji z egzaminu i 40% punktacji z ćwiczeń Punktacja ćwiczeń: Wejściówki: każda po 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Odbędzie się 7 wejściówek na koniec zliczane jest 5 najlepszych = 50 pkt Prezentacja 1 – prezentacja wybranej teorii: proszę przygotować prezentację wybranej teorii w formie multimedialnej, proszę zaplanować na koniec prezentacji ćwiczenie dla całej grupy, które zaktywizuje wszystkich do działania. Czas 45 minut. Punktacja – prezentacja teorii 10 pkt, pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt =25 pkt Prezentacja 2 – prezentacja konkretnego bohatera w odniesieniu do wybranej teorii: proszę przedstawić konkretne zachowania bohatera filmowego, serialowego, książkowego, którego zachowania zostaną zaprezentowane i opisane zgodnie z wybraną teorią. Można w trakcie prezentacji stworzyć quiz dla uczestników. Czas 45 minut. Punktacja – prezentacja bohatera 10 pkt, właściwe osadzenie w teorii i pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt = 25 pkt |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: - pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a - koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals - koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody - holistyczny interakcjonizm D. Magnussona - koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
---Link do grupy wykładowej w roku akademickim 2020/2021 dla studentów stacjonarnych: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a961f53d1453b4c75aa55b25c5a73cf82%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4740ed46-6b00-4490-a025-c26b33c990a7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ---Link do grupy wykładowej w roku akademickim 2020/2021 dla studentów niestacjonarnych: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac187b092cfde40a2b8780171a7b5c985%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a89a401f-9947-4181-8278-69a50e260393&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski, Anna Turbacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: - pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a - koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals - koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody - holistyczny interakcjonizm D. Magnussona - koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: 3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski, Joanna Sztuka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aPLRdEag7vCOlEC4XjU97BO2Z_KsQ10sAUud5TJDMKQY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=73bace1f-d2ca-49ea-b445-84b7575b877b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: - pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a - koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals - koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody - holistyczny interakcjonizm D. Magnussona - koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: 3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski, Joanna Sztuka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie i na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: - pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a - koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals - koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody - holistyczny interakcjonizm D. Magnussona - koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: 3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Ścigała | |
Prowadzący grup: | Joanna Sztuka, Dawid Ścigała | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3asgMxCVDOZuooTr4DIBTyKUJayJphdYT4N0CIHB4iU4w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e5f7ced-1619-49c7-9878-f23bbd3ae5ce&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: - pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a - koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals - koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody - holistyczny interakcjonizm D. Magnussona - koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 30 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 65 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: 3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
N CW
CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Ścigała | |
Prowadzący grup: | Dominika Bortkiewicz, Dawid Ścigała, Anna Turbacz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQiDp2xwmwN0axs06WOYeyrlbb7tmrr7E1d0RnLT1_v81%40thread.tacv2/conversations?groupId=40f1584b-d59b-458a-9f46-1e36b1d05517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: - Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym: - klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda - psychologii analitycznej Junga - psychologii indywidualnej Adlera - psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma - psychologii ego - teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona - teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga - psychologia self Kohuta - teoria przywiązania - personologia Murray’a - koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa - teorie egzystencjalne - teorii warunkowania sprawczego Skinnera - teorii społecznego uczenia się Bandury - poznawcze koncepcje ja - teoria narracyjna McAdamsa Integracyjne modele osobowości: - pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a - koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals - koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody - holistyczny interakcjonizm D. Magnussona - koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki) Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 80 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: 3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dawid Ścigała | |
Prowadzący grup: | Joanna Sztuka, Dawid Ścigała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: Teorie osobowości, badania Psychoanalityczna teoria osobowości Zygmunt Freud Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Carl Gustaw Jung, Alfred Adler - Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Karen Horney, Harry Stack Sullivan Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości i pokrewne Abraham H. Maslow, Fritz Perls Cechowe ujęcia osobowości –Gordon Allport, Hans J. Eysenck,R. Cattell Biologiczne podstawy osobowości – Nowe kierunki w psychologii osobowości: Mroczna Triada, Alternatywny pięcioczynnikowy model osobowości, Aleksytymia Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości Teoria poznawcza. George’a Kelly’ego teoria konstruktów osobistych Teoria społeczno-poznawcza: pokrewne koncepcje teoretyczne i zastosowania Teoria społeczno-poznawcza – Bandura i Mischel Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uzupełniająca Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 30 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 65 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej. Zaliczenie egzaminu możliwe po uzyskaniu co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi. Ocena ostateczna wyliczana jest na podstawie 60% punktacji z egzaminu i 40% punktacji z ćwiczeń Punktacja ćwiczeń: Wejściówki: każda po 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Odbędzie się 7 wejściówek na koniec zliczane jest 5 najlepszych = 50 pkt Prezentacja 1 – prezentacja wybranej teorii: proszę przygotować prezentację wybranej teorii w formie multimedialnej, proszę zaplanować na koniec prezentacji ćwiczenie dla całej grupy, które zaktywizuje wszystkich do działania. Czas 45 minut. Punktacja – prezentacja teorii 10 pkt, pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt =25 pkt Prezentacja 2 – prezentacja konkretnego bohatera w odniesieniu do wybranej teorii: proszę przedstawić konkretne zachowania bohatera filmowego, serialowego, książkowego, którego zachowania zostaną zaprezentowane i opisane zgodnie z wybraną teorią. Można w trakcie prezentacji stworzyć quiz dla uczestników. Czas 45 minut. Punktacja – prezentacja bohatera 10 pkt, właściwe osadzenie w teorii i pomysłowość 10 pkt, strona wizualna 5 pkt = 25 pkt |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztuka | |
Prowadzący grup: | Joanna Sztuka, Anna Turbacz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQiDp2xwmwN0axs06WOYeyrlbb7tmrr7E1d0RnLT1_v81%40thread.tacv2/conversations?groupId=40f1584b-d59b-458a-9f46-1e36b1d05517&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi teoriami osobowości, zarówno klasycznymi, jak i współczesnymi. Prześledzenie kontekstu rozwijania się tych koncepcji. Poznanie ich zalet i wad. Zdobycie umiejętności ich krytycznej oceny. Świadomość ich teoretycznych i praktycznych implikacji. Dogłębna i wszechstronna wiedza na temat klasycznych i współczesnych teorii osobowości jest niezbędnym wyposażeniem psychologa, zarówno badacza, jak i praktyka. Wiedza zdobyta na kursie pomoże w wyborze specjalizacji oraz będzie bardzo przydatna przy wyborze tematu i przygotowaniu pracy dyplomowej. Omawiany ma kursie materiał przyczyni się znacznie do rozumienia człowieka w całej jego złożoności, co jest niezbędne do funkcjonowania w zawodzie psychologa. Aby podejść do egzaminu pisemnego, konieczne jest zaliczenie ćwiczeń. Egzamin obejmuje treści prezentowane na wykładzie, ćwiczeniach i w literaturze obowiązkowej. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką: Teorie osobowości, badania Psychoanalityczna teoria osobowości Zygmunt Freud Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej Carl Gustaw Jung, Alfred Adler - Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Karen Horney, Harry Stack Sullivan Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości i pokrewne Abraham H. Maslow, Fritz Perls Cechowe ujęcia osobowości –Gordon Allport, Hans J. Eysenck,R. Cattell Biologiczne podstawy osobowości – Nowe kierunki w psychologii osobowości: Mroczna Triada, Alternatywny pięcioczynnikowy model osobowości, Aleksytymia Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości Teoria poznawcza. George’a Kelly’ego teoria konstruktów osobistych Teoria społeczno-poznawcza: pokrewne koncepcje teoretyczne i zastosowania Teoria społeczno-poznawcza – Bandura i Mischel Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uzupełniająca Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 6 Liczba godzin kontaktowych (wykład): 30 godzin Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury: 80 godzin Liczba godzin potrzebnych do stworzenia prezentacji: 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 150 godzin (6 punktów ECTS x 25 godzin) Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach. Kryteria oceniania: Test jednokrotnego wyboru, 30-40 pytań, obejmujący treści poruszane na wykładzie, ćwiczeniach i zawarte w literaturze obowiązkowej. Zaliczenie egzaminu możliwe po uzyskaniu co najmniej 50% prawidłowych odpowiedzi. Ocena ostateczna wyliczana jest na podstawie 60% punktacji z egzaminu i 40% punktacji z ćwiczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.