Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia emocji i motywacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PY-5F-PEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia emocji i motywacji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wykład:

1. Wprowadzenie w psychologię emocji i motywacji (perspektywy teoretyczne w analizie procesów emocjonalnych i motywacyjnych).

2. Ekspresja emocjonalna.

3. Biologia emocji.

4. Nieświadomość emocji.

5. Związki pomiędzy poznaniem a afektem.

6. Regulacja emocji.

7. Podstawowe mechanizmy motywacyjne: homeostatyczne i podnietowe.

8. Pozaemocjonalne procesy wartościowania.

9. Wyższe mechanizmy motywacyjne, specyficzne dla człowieka.

10. Psychopatologia emocji i motywacji.

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie w psychologię emocji.

2. Ekspresja emocji.

3. Biologia emocji.

4. Nieświadomość emocji.

5. Związki pomiędzy poznaniem a afektem.

6. Regulacja emocji.

7. Teoretyczne ujęcie motywacji, podstawowe mechanizmy motywacyjne.

8. Wyższe mechanizmy motywacyjne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna charakterystykę procesów emocjonalnych.

Potrafi opisać mechanizmy rządzące procesami emocjonalnymi.

Potrafi nazwać rodzaje mechanizmów motywacyjnych oraz dokonać ich rozróżnienia pod względem siły determinacji zachowania.

Jest świadomy/-a wzajemnych interakcji pomiędzy procesami emocjonalnymi i poznawczymi, potrafi je zidentyfikować i opisać.

Jest w stanie wyjaśnić kwestię nieświadomości emocji.

Potrafi wskazać biologiczne podłoże procesów emocjonalnych (w podstawowym zakresie).

Umiejętności

Student/-ka jest w stanie przygotować wystąpienie z zakresu psychologii emocji i motywacji w oparciu o literaturę naukową.

Potrafi znaleźć odniesienie teorii i badań z obszaru psychologii emocji i motywacji do praktyki psychologicznej lub życia codziennego.

Kompetencje społeczne

Student/-ka docenia znaczenie emocji i motywacji w relacjach interpersonalnych i funkcjonowaniu społecznym człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

w zakresie prowadzonych ćwiczeń - test wiedzy, praktyczna demonstracja i prezentacja, aktywność na zajęciach;

w zakresie prowadzonego wykładu - egzamin końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Uwagi:

link Teams:

Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, wtorek godz. 11:40

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9663e6647330406da38ab09c23ef1446%40thread.tacv2/conversations?groupId=0b7f151f-10c0-4338-8dae-bec173bbbcea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, wtorek godz. 13:30

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7d97600d5ac6459c80adb51d793fed4b%40thread.tacv2/conversations?groupId=76971bc8-56da-4f69-b08d-7e6330aa8e34&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Psychologia emocji i motywacja, wykład, środa 13:30

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a91658da4ebce41eda1b71ea2b8c2a2d7%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a588fd8-2ce1-45c8-9e19-50cbf8b63919&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Uwagi:

link Teams:

Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, gr 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9601f0d7b63a42798153d02be80348b7%40thread.tacv2/conversations?groupId=db8aeece-d8f1-4685-b270-68a35d235a46&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, gr 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7b93bc0cc4ca4d03bac2a8459cd6b6b1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a3ca6f2-5dfd-4c42-a1fc-489f78597ad8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, gr 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3294d995db824cd68853ccd64755426a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d10fd0f3-3bbd-482e-a80d-df912f174e7a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Psychologia emocji i motywacja, wykład

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a504668d6e9e7476180fddd74c6afc886%40thread.tacv2/conversations?groupId=2fd5025b-f1e2-437d-b544-a82709e23a15&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Małgorzata Najderska, Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja).

Pełny opis:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Literatura:

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38).

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517.

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93).

Neurobiologiczne podłoże emocji.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159).

Prezentacja:

Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117).

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

Prezentacja:

Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP.

Związek emocje - poznanie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

Prezentacja:

Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP.

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

Prezentacja:

Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i

Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN.

Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN.

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

Prezentacja:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165).

Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

Prezentacja:

Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123).

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118.

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

Prezentacja:

Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN.

Motywacje a działanie i tworzenie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460.

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Prezentacja:

Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218).

Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234).

Literatura:

Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP

D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu

UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 60

Praca własna studenta nad prezentacją - 60

Przygotowanie się do zajęć i testu wiedzy - 60

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Krystian Kuc, Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja).

Pełny opis:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Literatura:

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38).

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517.

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93).

Neurobiologiczne podłoże emocji.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159).

Prezentacja:

Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117).

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

Prezentacja:

Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP.

Związek emocje - poznanie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

Prezentacja:

Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP.

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

Prezentacja:

Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i

Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN.

Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN.

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

Prezentacja:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165).

Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

Prezentacja:

Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123).

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118.

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

Prezentacja:

Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN.

Motywacje a działanie i tworzenie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460.

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Prezentacja:

Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218).

Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234).

Literatura:

Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP

D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu

UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 45

Praca własna studenta nad prezentacją - 60

Przygotowanie się do zajęć i do testu- 75

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński, Natalia Stawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja).

Pełny opis:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Literatura:

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38).

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517.

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93).

Neurobiologiczne podłoże emocji.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159).

Prezentacja:

Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117).

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

Prezentacja:

Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP.

Związek emocje - poznanie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

Prezentacja:

Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP.

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

Prezentacja:

Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i

Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN.

Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN.

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

Prezentacja:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165).

Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

Prezentacja:

Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123).

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118.

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

Prezentacja:

Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN.

Motywacje a działanie i tworzenie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460.

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Prezentacja:

Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218).

Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234).

Literatura:

Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP

D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu

UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 60

Praca własna studenta nad prezentacją - 60

Przygotowanie się do zajęć i testu wiedzy - 60

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Anna Czubak, Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja).

Pełny opis:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Literatura:

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38).

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517.

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93).

Neurobiologiczne podłoże emocji.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159).

Prezentacja:

Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117).

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

Prezentacja:

Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP.

Związek emocje - poznanie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

Prezentacja:

Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP.

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

Prezentacja:

Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i

Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN.

Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN.

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

Prezentacja:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165).

Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

Prezentacja:

Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123).

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118.

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

Prezentacja:

Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN.

Motywacje a działanie i tworzenie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460.

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Prezentacja:

Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218).

Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234).

Literatura:

Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP

D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu

UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 45

Praca własna studenta nad prezentacją - 60

Przygotowanie się do zajęć i do testu- 75

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Tomasz Prusiński, Natalia Stawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (praktyczna demonstracja i prezentacja, test) umiejętności (praktyczna demonstracja i prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, praktyczna demonstracja i prezentacja).

Pełny opis:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Literatura:

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38).

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517.

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93).

Neurobiologiczne podłoże emocji.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159).

Prezentacja:

Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117).

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

Prezentacja:

Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP.

Związek emocje - poznanie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

Prezentacja:

Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP.

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

Prezentacja:

Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i

Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN.

Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN.

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

Prezentacja:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165).

Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

Prezentacja:

Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123).

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118.

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

Prezentacja:

Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN.

Motywacje a działanie i tworzenie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460.

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Prezentacja:

Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218).

Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234).

Literatura:

Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP

D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: praktyczna demonstracja i prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu

UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie praktycznej demonstracji i prezentacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 60

Praca własna studenta nad prezentacją - 60

Przygotowanie się do zajęć i testu wiedzy - 60

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Prusiński
Prowadzący grup: Anna Czubak, Tomasz Prusiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja).

Pełny opis:

Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy?

Literatura:

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38).

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517.

Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93).

Neurobiologiczne podłoże emocji.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159).

Prezentacja:

Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117).

Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem.

Literatura:

Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299.

Prezentacja:

Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP.

Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP.

Związek emocje - poznanie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588.

Prezentacja:

Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP.

Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne.

Literatura:

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284).

Prezentacja:

Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i

Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN.

Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN.

Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna.

Literatura:

Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42).

Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52).

Prezentacja:

Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165).

Motywacja jako zjawisko psychologiczne.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598.

Prezentacja:

Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123).

Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612.

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118.

Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W:

D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630.

Prezentacja:

Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN.

Motywacje a działanie i tworzenie.

Literatura:

Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648

Prezentacja:

Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460.

Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym.

Literatura:

Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN.

Prezentacja:

Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218).

Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234).

Literatura:

Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP

D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN

Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN

Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP.

P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu

UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 45

Praca własna studenta nad prezentacją - 60

Przygotowanie się do zajęć i do testu- 75

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)