Psychologia emocji i motywacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-PEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia emocji i motywacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie w psychologię emocji i motywacji (perspektywy teoretyczne w analizie procesów emocjonalnych i motywacyjnych). 2. Ekspresja emocjonalna. 3. Biologia emocji. 4. Nieświadomość emocji. 5. Związki pomiędzy poznaniem a afektem. 6. Regulacja emocji. 7. Podstawowe mechanizmy motywacyjne: homeostatyczne i podnietowe. 8. Pozaemocjonalne procesy wartościowania. 9. Wyższe mechanizmy motywacyjne, specyficzne dla człowieka. 10. Psychopatologia emocji i motywacji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie w psychologię emocji. 2. Ekspresja emocji. 3. Biologia emocji. 4. Nieświadomość emocji. 5. Związki pomiędzy poznaniem a afektem. 6. Regulacja emocji. 7. Teoretyczne ujęcie motywacji, podstawowe mechanizmy motywacyjne. 8. Wyższe mechanizmy motywacyjne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna charakterystykę procesów emocjonalnych. Potrafi opisać mechanizmy rządzące procesami emocjonalnymi. Potrafi nazwać rodzaje mechanizmów motywacyjnych oraz dokonać ich rozróżnienia pod względem siły determinacji zachowania. Jest świadomy/-a wzajemnych interakcji pomiędzy procesami emocjonalnymi i poznawczymi, potrafi je zidentyfikować i opisać. Jest w stanie wyjaśnić kwestię nieświadomości emocji. Potrafi wskazać biologiczne podłoże procesów emocjonalnych (w podstawowym zakresie). Umiejętności Student/-ka jest w stanie przygotować wystąpienie z zakresu psychologii emocji i motywacji w oparciu o literaturę naukową. Potrafi znaleźć odniesienie teorii i badań z obszaru psychologii emocji i motywacji do praktyki psychologicznej lub życia codziennego. Kompetencje społeczne Student/-ka docenia znaczenie emocji i motywacji w relacjach interpersonalnych i funkcjonowaniu społecznym człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
w zakresie prowadzonych ćwiczeń - test wiedzy, praktyczna demonstracja i prezentacja, aktywność na zajęciach; w zakresie prowadzonego wykładu - egzamin końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
link Teams: Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, wtorek godz. 11:40 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9663e6647330406da38ab09c23ef1446%40thread.tacv2/conversations?groupId=0b7f151f-10c0-4338-8dae-bec173bbbcea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, wtorek godz. 13:30 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7d97600d5ac6459c80adb51d793fed4b%40thread.tacv2/conversations?groupId=76971bc8-56da-4f69-b08d-7e6330aa8e34&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Psychologia emocji i motywacja, wykład, środa 13:30 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a91658da4ebce41eda1b71ea2b8c2a2d7%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a588fd8-2ce1-45c8-9e19-50cbf8b63919&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
link Teams: Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, gr 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9601f0d7b63a42798153d02be80348b7%40thread.tacv2/conversations?groupId=db8aeece-d8f1-4685-b270-68a35d235a46&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, gr 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7b93bc0cc4ca4d03bac2a8459cd6b6b1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a3ca6f2-5dfd-4c42-a1fc-489f78597ad8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Psychologia emocji i motywacja, ćwiczenia, gr 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3294d995db824cd68853ccd64755426a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d10fd0f3-3bbd-482e-a80d-df912f174e7a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Psychologia emocji i motywacja, wykład https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a504668d6e9e7476180fddd74c6afc886%40thread.tacv2/conversations?groupId=2fd5025b-f1e2-437d-b544-a82709e23a15&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Najderska, Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja). |
|
Pełny opis: |
Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy? Literatura: Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38). Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517. Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93). Neurobiologiczne podłoże emocji. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159). Prezentacja: Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117). Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem. Literatura: Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299. Prezentacja: Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP. Związek emocje - poznanie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588. Prezentacja: Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP. Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284). Prezentacja: Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN. Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN. Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna. Literatura: Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42). Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52). Prezentacja: Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165). Motywacja jako zjawisko psychologiczne. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598. Prezentacja: Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123). Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612. Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118. Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630. Prezentacja: Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN. Motywacje a działanie i tworzenie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648 Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. Literatura: Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN. Prezentacja: Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218). Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234). |
|
Literatura: |
Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 60 Praca własna studenta nad prezentacją - 60 Przygotowanie się do zajęć i testu wiedzy - 60 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
CW
N CW
CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Krystian Kuc, Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja). |
|
Pełny opis: |
Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy? Literatura: Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38). Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517. Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93). Neurobiologiczne podłoże emocji. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159). Prezentacja: Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117). Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem. Literatura: Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299. Prezentacja: Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP. Związek emocje - poznanie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588. Prezentacja: Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP. Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284). Prezentacja: Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN. Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN. Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna. Literatura: Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42). Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52). Prezentacja: Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165). Motywacja jako zjawisko psychologiczne. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598. Prezentacja: Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123). Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612. Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118. Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630. Prezentacja: Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN. Motywacje a działanie i tworzenie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648 Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. Literatura: Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN. Prezentacja: Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218). Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234). |
|
Literatura: |
Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45 Praca własna studenta nad prezentacją - 60 Przygotowanie się do zajęć i do testu- 75 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński, Natalia Stawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja). |
|
Pełny opis: |
Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy? Literatura: Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38). Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517. Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93). Neurobiologiczne podłoże emocji. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159). Prezentacja: Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117). Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem. Literatura: Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299. Prezentacja: Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP. Związek emocje - poznanie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588. Prezentacja: Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP. Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284). Prezentacja: Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN. Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN. Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna. Literatura: Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42). Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52). Prezentacja: Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165). Motywacja jako zjawisko psychologiczne. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598. Prezentacja: Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123). Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612. Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118. Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630. Prezentacja: Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN. Motywacje a działanie i tworzenie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648 Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. Literatura: Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN. Prezentacja: Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218). Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234). |
|
Literatura: |
Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 60 Praca własna studenta nad prezentacją - 60 Przygotowanie się do zajęć i testu wiedzy - 60 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Anna Czubak, Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja). |
|
Pełny opis: |
Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy? Literatura: Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38). Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517. Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93). Neurobiologiczne podłoże emocji. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159). Prezentacja: Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117). Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem. Literatura: Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299. Prezentacja: Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP. Związek emocje - poznanie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588. Prezentacja: Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP. Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284). Prezentacja: Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN. Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN. Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna. Literatura: Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42). Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52). Prezentacja: Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165). Motywacja jako zjawisko psychologiczne. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598. Prezentacja: Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123). Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612. Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118. Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630. Prezentacja: Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN. Motywacje a działanie i tworzenie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648 Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. Literatura: Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN. Prezentacja: Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218). Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234). |
|
Literatura: |
Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45 Praca własna studenta nad prezentacją - 60 Przygotowanie się do zajęć i do testu- 75 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Prusiński, Natalia Stawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (praktyczna demonstracja i prezentacja, test) umiejętności (praktyczna demonstracja i prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, praktyczna demonstracja i prezentacja). |
|
Pełny opis: |
Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy? Literatura: Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38). Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517. Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93). Neurobiologiczne podłoże emocji. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159). Prezentacja: Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117). Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem. Literatura: Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299. Prezentacja: Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP. Związek emocje - poznanie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588. Prezentacja: Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP. Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284). Prezentacja: Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN. Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN. Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna. Literatura: Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42). Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52). Prezentacja: Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165). Motywacja jako zjawisko psychologiczne. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598. Prezentacja: Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123). Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612. Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118. Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630. Prezentacja: Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN. Motywacje a działanie i tworzenie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648 Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. Literatura: Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN. Prezentacja: Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218). Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234). |
|
Literatura: |
Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: praktyczna demonstracja i prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie praktycznej demonstracji i prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 60 Praca własna studenta nad prezentacją - 60 Przygotowanie się do zajęć i testu wiedzy - 60 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Prusiński | |
Prowadzący grup: | Anna Czubak, Tomasz Prusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: w zakresie: wiedzy (prezentacja, test) umiejętności (prezentacja) i kompetencji (np. dyskusja, aktywność na zajęciach, prezentacja). |
|
Pełny opis: |
Czym są emocje i dlaczego ich potrzebujemy? Literatura: Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań. (r. 1 „Po co nam emocje”, s. 23-38). Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.2, 513-517. Ewolucja emocji i ekspresja emocjonalna. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 3. Ewolucja emocji, s. 62-93). Neurobiologiczne podłoże emocji. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 5. Mózgowe mechanizmy emocji, s. 133-159). Prezentacja: Davidson, R. J., Begley, S. (2013). Życie emocjonalne mózgu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 4. Styl emocjonalny na mapie mózgu s. 90-117). Emocje bez świadomości. Badania nad nieświadomym afektem. Literatura: Murphy, S.T., Zajonc, R.B. (1994). Afekt, poznanie i świadomość. Przegląd Psychologiczny, 3, 261-299. Prezentacja: Zajonc R. B. (1999). Dowody na istnienie emocji nieświadomych. W: P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji (250-254). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Pochwatko, G., Błaszczak, W. (2007). Wzbudzanie nieuświadomionego afektu na drodze podprogowego poprzedzania. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 30-40). Gdańsk: GWP. Ohme, R. K., Kukliński, K. (2007). Nieuświadomiony afekt a kształtowanie sądów interpersonalnych. W: Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia (s. 173-180). Gdańsk: GWP. Związek emocje - poznanie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.4., 571-588. Prezentacja: Jarymowicz, M. (2008). Racje serca i racje rozumu – w poszukiwaniu sensu idei powszechnie znanej. W: J. Kozielecki (red.), Nowe idee w psychologii (s. 183 - 215). Gdańsk: GWP. Wpływ emocji na funkcjonowanie poznawcze i społeczne. Literatura: Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN (r. 9. Funkcje emocji i ich wpływ na procesy poznawcze i perswazję, s. 248-284). Prezentacja: Łosiak, W. (2011). Stres to kwestia czasu. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 361 - 376). Warszawa PWN. Maruszewski, T. (2011). Czy wspomnienia bledną afektywnie?. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka (s. 88 - 112). Warszawa PWN. Emocje a optymalne funkcjonowanie - regulacja emocji, emocje pozytywne, inteligencja emocjonalna. Literatura: Doliński, W. (2011). Regulacja emocji. W: D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN (s. 31 - 42). Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka (s. 28 - 52). Prezentacja: Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN (r. 4. Inteligencja emocjonalna, 129-165). Motywacja jako zjawisko psychologiczne. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.5, s. 588-598. Prezentacja: Maslow, A. (2006/1970). Motywacja a osobowość. Warszawa: PWN (r. 2: Teoria ludzkiej motywacji, s. 62-84 i r. 5: Hierarchia potrzeb, s. 115-123). Od homeostazy biologicznej do homeostazy psychologicznej. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.6. s. 598-612. Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 3: Głód i jedzenie, s. 83-118. Przywracanie równowagi. Motywacje niezależne od afektów i własnych potrzeb. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.7. s. 612-630. Prezentacja: Kofta, M.(2001). Poczucie kontroli, złudzenia na temat siebie, a adaptacja psychologiczna. W: M. Kofta, T. Szustrowa (Red.). Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 199-222). Warszawa: PWN. Motywacje a działanie i tworzenie. Literatura: Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W., Marszał-Wiśniewska, M. (2008). Emocje i Motywacje. W: D. Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP Rozdział 7.8., 630-648 Prezentacja: Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP. Rozdział 12: Od ciekawości do twórczości, 429-460. Motywacje prospołeczne – kiedy i dlaczego pomagamy innym. Literatura: Szuster, A. (2005). W poszukiwaniu źródeł i uwarunkowań ludzkiego altruizmu (s. 51-61). Warszawa: Wydawnictwo IP PAN. Prezentacja: Maison, D. (2012). Chętnie pomogę, ale zależy komu – o złożonych uwarunkowaniach podejmowania działań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 205-218). Szuster, A. (2012). Znaczenie naśladowania, atrakcyjności fizycznej i rodzaju torowanych treści w aktywizacji zachowań prospołecznych. W: A. Szuster, D. Maison, D. Karwowska (red.). W stronę podmiotowości. Sopot: Smak Słowa (s. 219-234). |
|
Literatura: |
Doliński, J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika Emocji. Teoria i Praktyka. Warszawa PWN Oatley, K. i Jenkins, J. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN Ohme, R., K., Nieuświadomiony afekt, najnowsze odkrycia. Gdańsk: GWP. P. Ekman, R. J. Davidson (red.) Natura emocji. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: prezentacja multimedialna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu UMIEJĘTNOŚCI: przygotowanie prezentacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45 Praca własna studenta nad prezentacją - 60 Przygotowanie się do zajęć i do testu- 75 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 180 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.