Analiza tekstu naukowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PY-5F-ATN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstu naukowego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 4 sem. (PY) psychologia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla II r. (PY) psychologia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
-przedstawienie dwóch prezentacji wybranych artykułów nauwkowych (artykuł empiryczny oraz artykuł przeglądowy) wg wskazanych kryteriów -pisemne prace domowe odnoszące się do omawianych na zajeciach zasad QALMRI -średnia ocen z prezentacji i wypełnienie prac domowych składa się na ocenę końcową |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii. 2. Problemy związane z prowadzeniem badań empirycznych z dziedziny psychologii. 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań. 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy. 5. Różne podejścia do prowadzenia badań - na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Otterbring, T., & Rolschau, K. (2021). Beauty is in the eye of the beer holder but rarely because of the beer. Personality and Individual Differences, 179, 110921. Subramanyam, R. V. (2013). Art of reading a journal article: Methodically and effectively. Journal of oral and maxillofacial pathology: JOMFP, 17(1), 65. Lektura uzupełniająca: Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma wiedzę niezbędną do krytycznej analizy tekstu empirycznego. Umiejętności Student/-ka ma umiejętności w zakresie dokonywania analizy oraz syntezy różnych poglądów, doboru metod, sposobów opracowania i prezentacji wyników badań. Posiada umiejętność merytorycznej argumentacji w oparciu o wyniki badań opisywanych w tekstach naukowych. Zna na poziomie rozszerzonym anglojęzyczną terminologię specjalistyczną z zakresu psychologii. Kompetencje społeczne Student/-ka analizuje krytycznie poziom swojej wiedzy i potrafi wyrażać konstruktywną krytykę. |
Metody i kryteria oceniania: |
-przedstawienie dwóch prezentacji wybranych artykułów nauwkowych (artykuł empiryczny oraz artykuł przeglądowy) wg wskazanych kryteriów -pisemne prace domowe odnoszące się do omawianych na zajeciach zasad QALMRI -średnia ocen z prezentacji i wypełnienie prac domowych składa się na ocenę końcową |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
-przedstawienie dwóch prezentacji wybranych artykułów nauwkowych (artykuł empiryczny oraz artykuł przeglądowy) wg wskazanych kryteriów -pisemne prace domowe odnoszące się do omawianych na zajeciach zasad QALMRI -średnia ocen z prezentacji i wypełnienie prac domowych składa się na ocenę końcową |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii. 2. Problemy związane z prowadzeniem badań empirycznych z dziedziny psychologii. 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań. 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy. 5. Różne podejścia do prowadzenia badań - na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych. |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: Otterbring, T., & Rolschau, K. (2021). Beauty is in the eye of the beer holder but rarely because of the beer. Personality and Individual Differences, 179, 110921. Subramanyam, R. V. (2013). Art of reading a journal article: Methodically and effectively. Journal of oral and maxillofacial pathology: JOMFP, 17(1), 65. Lektura uzupełniająca: Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia. |
|
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PY 2 link do kanału na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6140e2054b564b9788e58a3673820e4d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6b585517-783f-4c22-83df-29ca237bb4d6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 nakład pracy studentów: 30h aktywny udział w zajęciach 5h przygotowanie do prezetnacji: zebranie materiałów, selekcja, przygotowanie wystąpienia 10h zadania domowe 15h czytanie zadanych tesktów naukowych w domu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Weker | |
Prowadzący grup: | Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca z tekstem naukowym, prezentacja, dyskusja, praca w grupach. Przygotowanie recenzji angielskojęzycznego artykułu empirycznego + recenzji artykułu napisanego w języku natywnym studenta. Zaprezentowanie recenzji tekstu przygotowanej grupowo (praca w małych grupach). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie: jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii? 2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii 3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań 4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy 5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych |
|
Literatura: |
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS. Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Dodatkowa szczegółowa literatura zostanie podana na zajęcziach. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, analiza tekstu, analiza materiałów przesłanych pocztą elektroniczną takich jak artykuły naukowe, prezentacje multimedialne oraz wykłady online. W czasie przeniesienia zajęć na tryb zdalny materiały będą przesyłane drogą mailową NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie do zaliczenia: 35 Łączna liczba godzin aktywności: 50 LICZBA ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Poraj-Weder, Marta Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Poraj-Weder | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak, Magdalena Poraj-Weder, Marta Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1/Przedstawienie i zaprezentowanie na forum grupy recenzji wybranego artykułu naukowego (empirycznego) wg wskazanych kryteriów 2/ Przygotowanie pisemnych recenzji wskazanych artykułów Na ocenę końcową składa się średnia ocen z prezentacji i prac domowych (pisemnych). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej. 1. Źródła naukowe - skąd czerpać teksty? 2. Rodzaje artykułów naukowych, rodzaje czasopism. 3. Jak czytać teksty naukowe? Omówienie zasad QALMRi. 3. Recenzowanie tekstów naukowych. 4. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii - warsztat. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching Otterbring, T., & Rolschau, K. (2021). Beauty is in the eye of the beer holder but rarely because of the beer. Personality and Individual Differences, 179, 110921. Subramanyam, R. V. (2013). Art of reading a journal article: Methodically and effectively. Journal of oral and maxillofacial pathology: JOMFP, 17(1), 65. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia. |
|
Uwagi: |
LINK DO ZAJĘĆ W MS TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aTqXByjjOmmUY5e6b_lGe6XVWnW2eHPDZhoGj53HwCp01%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc190a1e-3dd5-43e5-a8b9-5517befe2c7d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin Ogółem - 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Poraj-Weder | |
Prowadzący grup: | Anna Olechowska, Magdalena Poraj-Weder, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez krótkie kolokwia w formie testu. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie). - Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej. 1. Źródła naukowe - skąd czerpać teksty? 2. Rodzaje artykułów naukowych, rodzaje czasopism. 3. Jak czytać teksty naukowe? Omówienie zasad QALMRi. 3. Recenzowanie tekstów naukowych. 4. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii - warsztat. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin Ogółem - 60 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Poraj-Weder | |
Prowadzący grup: | Anna Krempa-Kowalewska, Małgorzata Najderska, Magdalena Poraj-Weder, Łukasz Zaborek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez krótkie kolokwia w formie testu. - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie). - Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej. W ramach treści programowych omawiane są: 1/ źródła naukowe (bazy naukowe, typy czasopism) 2/ rodzaje tekstów naukowych 2/ zasady oceny tekstów naukowych (tzw. QALMRI INSTRUCTIONS), kluczowe kryteria oceny - warsztat |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching Lektura wskazanych przez prowadzącego artykułów naukowych poddawanych ocenie. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin Ogółem - 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie). - Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach - prezentacja wybranego artykułu empirycznego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej. 1. Źródła naukowe - skąd czerpać teksty? 2. Rodzaje artykułów naukowych, rodzaje czasopism. 3. Jak czytać teksty naukowe? Omówienie zasad QALMRi. 3. Recenzowanie tekstów naukowych. 4. Krytyczna lektura i analiza wybranych tekstów naukowych z zakresu psychologii - warsztat. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca z tekstem, dyskusja, pisanie recenzji, referat, prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin Ogółem - 60 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Maja Em-Kamieniec, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane są poprzez zadania zlecone przez prowadzącego (przygotowanie recenzji wybranych manuskryptów - w grupach oraz indywidualnie). - Efekty uczenia się z zakresu kompetencje sprawdzanie są poprzez dyskusję lub aktywność na zajęciach. - prezentacja wybranego artykułu empirycznego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny tekstów naukowych pod kątem ich wartości naukowej, sposobu przygotowania, poprawności formalnej. W ramach treści programowych omawiane są: 1/ źródła naukowe (bazy naukowe, typy czasopism) 2/ rodzaje tekstów naukowych 2/ zasady oceny tekstów naukowych (tzw. QALMRI INSTRUCTIONS), kluczowe kryteria oceny - warsztat |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brosowsky N.P., & Parshina, O. (2017), Using the QALMRI Method to Scaffold Reading of Primary Sources in A. Schwartz, C. Shane-Simpson, P.J. Brooks, & R. Obeid (Eds.) How We Teach Now: The GSTA Guide to Student-Centered Teaching Lektura wskazanych przez prowadzącego artykułów naukowych poddawanych ocenie. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Sarnecka, B. W. (2019). The Writing Workshop: Write More, Write Better, Be Happier in Academia. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca z tekstem, dyskusja, pisanie recenzji, referat, prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15 godzin Przygotowanie do zajęć, lektura artykułów, przygotowanie prezentacji - 30 godzin Ogółem - 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Skolimowska | |
Prowadzący grup: | Natalia Banasik-Jemielniak, Justyna Skolimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.