Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia artystyczne w żłobku i klubie dziecięcym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5S-ZAZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia artystyczne w żłobku i klubie dziecięcym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: bowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Specyfika pracy z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych i plastycznych). Organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu. Indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3. Znajomość technik plastycznych oraz utworów muzycznych, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna sposoby organizacji zajęć artystycznych (w tym plastycznych i muzycznych) w żłobku lub klubie dziecięcym.

Zna sposoby rozwijania twórczej aktywności artystycznej dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zachęcić dziecko w żłobku lub klubie dziecięcym do twórczej aktywności w obszarze działań artystycznych (w tym plastycznych i muzycznych).

Potrafi zaprojektować zajęcia inspirujące dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do działań twórczych.

Potrafi zachęcić dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do zainteresowania się pracą plastyczną lub zajęciami muzycznymi.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do działania na rzecz upowszechnienia zajęć plastycznych w żłobku lub klubie dziecięcym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca pisemna nt. Sposoby organizacji zajęć i rozwijania twórczej aktywności artystycznej w żłobku

Aktywny udział w zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Specyfika pracy z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych i plastycznych).

Organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu. Indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3.

Znajomość technik plastycznych oraz utworów muzycznych, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Jegier A. (red.) Żłobek. Wychowanie i edukacja, Wyd. Difin 2021

Jegier A. (red.) Żłobek. Opieka i wychowanie, Wyd. Difin 2021

Literatura uzupełniająca;

Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Impuls 1998

Uwagi:

Metody: prezentacja w wykonaniu prowadzącego,działania praktyczne, praca z tekstem.

Nakład pracy:

aktywny udział w zajęciach - 30h

godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą - 30h

godziny przeznaczone na przygotowanie się do zajęć - 30h

godziny przeznaczone na przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30h

Liczba ECTS - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca pisemna nt. Sposoby organizacji zajęć i rozwijania twórczej aktywności artystycznej w żłobku

Aktywny udział w zajęciach.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Specyfika pracy z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych i plastycznych).

Organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu. Indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3.

Znajomość technik plastycznych oraz utworów muzycznych, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Jegier A. (red.) Żłobek. Wychowanie i edukacja, Wyd. Difin 2021

Jegier A. (red.) Żłobek. Opieka i wychowanie, Wyd. Difin 2021

Literatura uzupełniająca;

Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Impuls 1998

Uwagi:

Metody: prezentacja w wykonaniu prowadzącego,działania praktyczne, praca z tekstem.

Nakład pracy:

aktywny udział w zajęciach - 30h

godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą - 30h

godziny przeznaczone na przygotowanie się do zajęć - 30h

godziny przeznaczone na przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30h

Liczba ECTS - 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia:

Zaliczeniem przedmiotu jest efekt pracy w małych grupach polegający na:

A. opracowaniu i przeprowadzeniu na zajęciach krótkiej prelekcji (20 minut) wraz z prezentacją multimedialną, dotyczącej wpływu zajęć artystycznych w żłobku i klubie dziecięcym na rozwój małego dziecka,

OCENA dokonywana jest przez słuchaczy na podstawie multimedialnej anonimowej ankiety zawierającej 10 pytań; ocena z prezentacji stanowi średnią uzyskanych odpowiedzi.

B. opracowaniu i przeprowadzeniu na zajęciach 6 aktywności artystycznych z obszaru: edukacji plastycznej (2 aktywności), muzycznej (2 aktywności) oraz wykorzystującej ruch lub zmysły (2 aktywności).

OCENA dokonywana jest przez słuchaczy na podstawie multimedialnej anonimowej ankiety zawierającej 10 pytań; ocena z przeprowadzonych zajęć stanowi średnią uzyskanych odpowiedzi.

Szczegółowe opracowanie powyższych dwóch zadań (A i B) grupa Studentów przekazuje prowadzącemu zajęcia drogą elektroniczną.

OCENA KOŃCOWA z przedmiotu stanowi średnią uzyskaną z powyższych dwóch ocen, przedziały ocen:

4,7-5,0 - ocena 5

4,5-4,69 - ocena 4,5

4,0-4,49 - ocena 4

3,5-3,99 - ocena 3,5

3,0-3,49 - ocena 3

poniżej 2,99 - niezaliczony

Pełny opis:

W trakcie zajęć Student nabędzie szereg kompetencji społecznych oraz ukształtuje określone postawy, które są kluczowe w pracy z małymi dziećmi.

Kompetencje społeczne:

-Empatia i wrażliwość na potrzeby dziecka – rozumienie emocji i potrzeb małych dzieci oraz dostosowanie działań artystycznych do ich rozwoju.

-Komunikacja interpersonalna – umiejętność skutecznego porozumiewania się zarówno z dziećmi, jak i z rodzicami oraz współpracownikami.

-Praca zespołowa – współpraca z innymi nauczycielami, opiekunami oraz specjalistami wspierającymi rozwój dziecka (np. psychologiem, logopedą).

-Kreatywność i twórcze podejście do pracy – umiejętność projektowania angażujących i dostosowanych do wieku zajęć artystycznych.

-Cierpliwość i zdolność do motywowania dzieci – umiejętność zachęcania maluchów do eksploracji i wyrażania siebie poprzez sztukę.

-Rozwiązywanie problemów i radzenie sobie w trudnych sytuacjach – np. reagowanie na emocjonalne potrzeby dziecka lub zarządzanie grupą małych dzieci w trakcie zajęć.

-Świadomość znaczenia edukacji artystycznej w rozwoju dziecka – rozumienie, jak sztuka wpływa na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny malucha.

Postawy:

-Otwartość na potrzeby dzieci – gotowość do dostosowywania metod pracy do indywidualnych predyspozycji i zainteresowań dziecka.

-Cierpliwość i wyrozumiałość – akceptacja dziecięcej spontaniczności i nieprzewidywalności w trakcie zajęć.

-Kreatywność i innowacyjność – pozytywne nastawienie do eksperymentowania z różnymi formami aktywności artystycznej.

-Szacunek dla ekspresji twórczej dziecka – wspieranie indywidualnych pomysłów i zachęcanie do swobodnej ekspresji.

-Odpowiedzialność i troska o bezpieczeństwo – świadomość potrzeby zapewnienia dzieciom bezpiecznej przestrzeni do twórczej eksploracji.

-Zaangażowanie w rozwój dziecka – gotowość do ciągłego poszerzania wiedzy o metodach edukacji artystycznej oraz ich wpływie na rozwój najmłodszych.

-Pozytywne nastawienie do pracy z dziećmi – radość z interakcji z dziećmi i chęć wspierania ich rozwoju poprzez sztukę.

Dzięki tym kompetencjom i postawom Student będzie lepiej przygotowany do prowadzenia zajęć artystycznych w żłobku i klubie malucha, co pozwoli mu na skuteczne wspieranie dzieci w ich rozwoju emocjonalnym, poznawczym i społecznym.

Na zajęciach zostaną zrealizowane następujące treści programowe:

1.Praca z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych, plastycznych oraz uwzględniających ruch i zmysły), w tym:

a. specyfika pracy z małym dzieckiem,

b. organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu,

c. indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3.

2. Wybrane techniki artystyczne, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3.

3. Wpływ zajęć artystycznych w żłobku i klubie dziecięcym na rozwój małego dziecka - perspektywa nauczyciela i rodzica.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Jegier A. (red.) Żłobek. Wychowanie i edukacja, Wyd. Difin 2021

Jegier A. (red.) Żłobek. Opieka i wychowanie, Wyd. Difin 2021

Literatura uzupełniająca;

Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Impuls 1998

Uwagi:

Metody: prezentacja w wykonaniu prowadzącego,działania praktyczne, praca z tekstem.

Nakład pracy:

aktywny udział w zajęciach - 25h

godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą - 30h

godziny przeznaczone na przygotowanie się do zajęć - 30h

godziny przeznaczone na przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30h

Liczba ECTS - 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)