Zajęcia artystyczne w żłobku i klubie dziecięcym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5S-ZAZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia artystyczne w żłobku i klubie dziecięcym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
bowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 10 sem. PW, moduł: pedagogika żłobkowa, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Specyfika pracy z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych i plastycznych). Organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu. Indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3. Znajomość technik plastycznych oraz utworów muzycznych, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna sposoby organizacji zajęć artystycznych (w tym plastycznych i muzycznych) w żłobku lub klubie dziecięcym. Zna sposoby rozwijania twórczej aktywności artystycznej dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym. Umiejętności Student/-ka potrafi zachęcić dziecko w żłobku lub klubie dziecięcym do twórczej aktywności w obszarze działań artystycznych (w tym plastycznych i muzycznych). Potrafi zaprojektować zajęcia inspirujące dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do działań twórczych. Potrafi zachęcić dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym do zainteresowania się pracą plastyczną lub zajęciami muzycznymi. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do działania na rzecz upowszechnienia zajęć plastycznych w żłobku lub klubie dziecięcym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca pisemna nt. Sposoby organizacji zajęć i rozwijania twórczej aktywności artystycznej w żłobku Aktywny udział w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika pracy z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych i plastycznych). Organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu. Indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3. Znajomość technik plastycznych oraz utworów muzycznych, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jegier A. (red.) Żłobek. Wychowanie i edukacja, Wyd. Difin 2021 Jegier A. (red.) Żłobek. Opieka i wychowanie, Wyd. Difin 2021 Literatura uzupełniająca; Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Impuls 1998 |
|
Uwagi: |
Metody: prezentacja w wykonaniu prowadzącego,działania praktyczne, praca z tekstem. Nakład pracy: aktywny udział w zajęciach - 30h godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą - 30h godziny przeznaczone na przygotowanie się do zajęć - 30h godziny przeznaczone na przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30h Liczba ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca pisemna nt. Sposoby organizacji zajęć i rozwijania twórczej aktywności artystycznej w żłobku Aktywny udział w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika pracy z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych i plastycznych). Organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu. Indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3. Znajomość technik plastycznych oraz utworów muzycznych, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jegier A. (red.) Żłobek. Wychowanie i edukacja, Wyd. Difin 2021 Jegier A. (red.) Żłobek. Opieka i wychowanie, Wyd. Difin 2021 Literatura uzupełniająca; Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Impuls 1998 |
|
Uwagi: |
Metody: prezentacja w wykonaniu prowadzącego,działania praktyczne, praca z tekstem. Nakład pracy: aktywny udział w zajęciach - 30h godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą - 30h godziny przeznaczone na przygotowanie się do zajęć - 30h godziny przeznaczone na przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30h Liczba ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia: Zaliczeniem przedmiotu jest efekt pracy w małych grupach polegający na: A. opracowaniu i przeprowadzeniu na zajęciach krótkiej prelekcji (20 minut) wraz z prezentacją multimedialną, dotyczącej wpływu zajęć artystycznych w żłobku i klubie dziecięcym na rozwój małego dziecka, OCENA dokonywana jest przez słuchaczy na podstawie multimedialnej anonimowej ankiety zawierającej 10 pytań; ocena z prezentacji stanowi średnią uzyskanych odpowiedzi. B. opracowaniu i przeprowadzeniu na zajęciach 6 aktywności artystycznych z obszaru: edukacji plastycznej (2 aktywności), muzycznej (2 aktywności) oraz wykorzystującej ruch lub zmysły (2 aktywności). OCENA dokonywana jest przez słuchaczy na podstawie multimedialnej anonimowej ankiety zawierającej 10 pytań; ocena z przeprowadzonych zajęć stanowi średnią uzyskanych odpowiedzi. Szczegółowe opracowanie powyższych dwóch zadań (A i B) grupa Studentów przekazuje prowadzącemu zajęcia drogą elektroniczną. OCENA KOŃCOWA z przedmiotu stanowi średnią uzyskaną z powyższych dwóch ocen, przedziały ocen: 4,7-5,0 - ocena 5 4,5-4,69 - ocena 4,5 4,0-4,49 - ocena 4 3,5-3,99 - ocena 3,5 3,0-3,49 - ocena 3 poniżej 2,99 - niezaliczony |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć Student nabędzie szereg kompetencji społecznych oraz ukształtuje określone postawy, które są kluczowe w pracy z małymi dziećmi. Kompetencje społeczne: -Empatia i wrażliwość na potrzeby dziecka – rozumienie emocji i potrzeb małych dzieci oraz dostosowanie działań artystycznych do ich rozwoju. -Komunikacja interpersonalna – umiejętność skutecznego porozumiewania się zarówno z dziećmi, jak i z rodzicami oraz współpracownikami. -Praca zespołowa – współpraca z innymi nauczycielami, opiekunami oraz specjalistami wspierającymi rozwój dziecka (np. psychologiem, logopedą). -Kreatywność i twórcze podejście do pracy – umiejętność projektowania angażujących i dostosowanych do wieku zajęć artystycznych. -Cierpliwość i zdolność do motywowania dzieci – umiejętność zachęcania maluchów do eksploracji i wyrażania siebie poprzez sztukę. -Rozwiązywanie problemów i radzenie sobie w trudnych sytuacjach – np. reagowanie na emocjonalne potrzeby dziecka lub zarządzanie grupą małych dzieci w trakcie zajęć. -Świadomość znaczenia edukacji artystycznej w rozwoju dziecka – rozumienie, jak sztuka wpływa na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny malucha. Postawy: -Otwartość na potrzeby dzieci – gotowość do dostosowywania metod pracy do indywidualnych predyspozycji i zainteresowań dziecka. -Cierpliwość i wyrozumiałość – akceptacja dziecięcej spontaniczności i nieprzewidywalności w trakcie zajęć. -Kreatywność i innowacyjność – pozytywne nastawienie do eksperymentowania z różnymi formami aktywności artystycznej. -Szacunek dla ekspresji twórczej dziecka – wspieranie indywidualnych pomysłów i zachęcanie do swobodnej ekspresji. -Odpowiedzialność i troska o bezpieczeństwo – świadomość potrzeby zapewnienia dzieciom bezpiecznej przestrzeni do twórczej eksploracji. -Zaangażowanie w rozwój dziecka – gotowość do ciągłego poszerzania wiedzy o metodach edukacji artystycznej oraz ich wpływie na rozwój najmłodszych. -Pozytywne nastawienie do pracy z dziećmi – radość z interakcji z dziećmi i chęć wspierania ich rozwoju poprzez sztukę. Dzięki tym kompetencjom i postawom Student będzie lepiej przygotowany do prowadzenia zajęć artystycznych w żłobku i klubie malucha, co pozwoli mu na skuteczne wspieranie dzieci w ich rozwoju emocjonalnym, poznawczym i społecznym. Na zajęciach zostaną zrealizowane następujące treści programowe: 1.Praca z dzieckiem do lat 3 w zakresie organizacji zajęć artystycznych (muzycznych, plastycznych oraz uwzględniających ruch i zmysły), w tym: a. specyfika pracy z małym dzieckiem, b. organizacja zajęć muzycznych i plastycznych w sali i na świeżym powietrzu, c. indywidualizacja pracy z dzieckiem do lat 3. 2. Wybrane techniki artystyczne, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem do lat 3. 3. Wpływ zajęć artystycznych w żłobku i klubie dziecięcym na rozwój małego dziecka - perspektywa nauczyciela i rodzica. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jegier A. (red.) Żłobek. Wychowanie i edukacja, Wyd. Difin 2021 Jegier A. (red.) Żłobek. Opieka i wychowanie, Wyd. Difin 2021 Literatura uzupełniająca; Badura-Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu, Impuls 1998 |
|
Uwagi: |
Metody: prezentacja w wykonaniu prowadzącego,działania praktyczne, praca z tekstem. Nakład pracy: aktywny udział w zajęciach - 25h godziny przeznaczone na zapoznanie się z literaturą - 30h godziny przeznaczone na przygotowanie się do zajęć - 30h godziny przeznaczone na przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30h Liczba ECTS - 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.