Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka asystencka w przedszkolu (30 godz.)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5P-PRA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka asystencka w przedszkolu (30 godz.)
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Organizacja pracy przedszkola, warsztat pracy nauczyciela, formy i metody nauczania i wychowania, obserwacja zdarzeń pedagogicznych, weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela.

DRUKI DO POBRANIA

Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.

Sylabus

Karta praktykanta

Inne dokumenty

Skierowanie

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/studentka zna i rozumie sposób funkcjonowania przedszkoli, organizację ich pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji.

Student/studentka zna i rozumie realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne charakterystyczne dla przedszkola oraz środowisko w jakim one działają.

Student/studentka zna i rozumie zasady organizacji przedszkoli, w tym podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli.

Student/studentka zna i rozumie specyficzne dla przedszkola codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy.

Umiejętności

Student /studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy przedszkolnej, zachowań i aktywności dzieci w czasie zajęć, z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane albo doświadczone w czasie praktyk asystenckich w przedszkolu.

Kompetencje społeczne

Student /studentka jest gotowy/gotowa do współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy z zakresu wychowania nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Student/studentka jest gotowy/gotowa do praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w placówce oświatowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Ewa Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Bednarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Bednarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Ewa Lewandowska, Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ocenie podlega dokumentacja praktyk.

• protokoły hospitacji zajęć

• scenariusze realizacji zajęć

• diagnozę dziecka (anonimową charakterystykę wybranego ucznia),

• opinia o praktykancie.

Pełny opis:

• doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela;

• dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na

zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych;

• rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych;

• poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela -

wychowawcy;

• nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;

• nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego

omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta;

• nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów;

• pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych;

• nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie

zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk)

Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk.

Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)

Literatura uzupełniająca

Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk)

Uwagi:

Godziny kontaktowe 30

E-learning 5

Przygotowanie się do zajęć 15

Inne formy (przygotowanie dokumentacji

praktyki)

10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Ocenie podlega dokumentacja praktyk.

• protokoły hospitacji zajęć

• scenariusze realizacji zajęć

• diagnozę dziecka (anonimową charakterystykę wybranego ucznia),

• opinia o praktykancie.

Pełny opis:

• doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela;

• dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na

zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych;

• rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych;

• poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela -

wychowawcy;

• nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;

• nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego

omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta;

• nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów;

• pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych;

• nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie

zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk)

Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk.

Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)

Literatura uzupełniająca

Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk)

Uwagi:

Godziny kontaktowe 30

Przygotowanie się do zajęć 15

Inne formy (przygotowanie dokumentacji

praktyki)

10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Aneta Jegier, Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- podstawą zaliczenia jest przedstawiona dokumentacja potwierdzająca realizację zadań wynikających z programu praktyki i indywidualna rozmowy z opiekunem praktyk .

Zaliczenie praktyki dokonywane jest po analizie kompletnej dokumentacji (karta praktykanta APS, karta oceny praktyki, rejestr zrealizowanych zadań praktyki, protokoły hospitacji zajęć, scenariusze realizacji zajęć, anonimowa charakterystyka wybranego dziecka) i indywidualnej rozmowie z opiekunem praktyk.

Pełny opis:

W ramach praktyki zadaniem studenta jest:

• doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela;

• dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych;

• rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych;

• poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela -wychowawcy;

• nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;

• nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego

omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta;

• nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów;

• pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych;

• nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. (libra-ibuk);

Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk).

Literatura uzupełniająca:

Gruszczyk-Kolczyńska E., (2003), O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, s. 269-277;

Kozdroń A., (2014), Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Wyd. Difin, Warszawa;

Kruk H., (1990), Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

Gispert C., Clariana a., Nieto M., (2014), Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce.

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne: rozmowa, obserwacja, analiza przypadków, analiza dokumentacji, zadania praktyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

E-learning 5

Przygotowanie się do zajęć 15

Inne formy (przygotowanie dokumentacji

praktyki)- 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

- podstawą zaliczenia jest przedstawiona dokumentacja potwierdzająca realizację zadań wynikających z programu praktyki i indywidualna rozmowy z opiekunem praktyk .

Zaliczenie praktyki dokonywane jest po analizie kompletnej dokumentacji (karta praktykanta APS, karta oceny praktyki, rejestr zrealizowanych zadań praktyki, protokoły hospitacji zajęć, scenariusze realizacji zajęć, anonimowa charakterystyka wybranego dziecka) i indywidualnej rozmowie z opiekunem praktyk.

Pełny opis:

W ramach praktyki zadaniem studenta jest:

• doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela;

• dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych;

• rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych;

• poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela -wychowawcy;

• nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć;

• nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego

omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta;

• nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów;

• pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych;

• nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. (libra-ibuk);

Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk).

Literatura uzupełniająca:

Gruszczyk-Kolczyńska E., (2003), O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, s. 269-277;

Kozdroń A., (2014), Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Wyd. Difin, Warszawa;

Kruk H., (1990), Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa;

Gispert C., Clariana a., Nieto M., (2014), Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce.

Uwagi:

Metody kształcenia:

informacyjne: rozmowa, obserwacja, analiza przypadków, analiza dokumentacji, zadania praktyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

E-learning 5

Przygotowanie się do zajęć 15

Inne formy (przygotowanie dokumentacji

praktyki)- 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)