Praktyka asystencka w przedszkolu (30 godz.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5P-PRA1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka asystencka w przedszkolu (30 godz.) |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Organizacja pracy przedszkola, warsztat pracy nauczyciela, formy i metody nauczania i wychowania, obserwacja zdarzeń pedagogicznych, weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela. DRUKI DO POBRANIA Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/studentka zna i rozumie sposób funkcjonowania przedszkoli, organizację ich pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji. Student/studentka zna i rozumie realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne charakterystyczne dla przedszkola oraz środowisko w jakim one działają. Student/studentka zna i rozumie zasady organizacji przedszkoli, w tym podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli. Student/studentka zna i rozumie specyficzne dla przedszkola codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy. Umiejętności Student /studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy przedszkolnej, zachowań i aktywności dzieci w czasie zajęć, z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane albo doświadczone w czasie praktyk asystenckich w przedszkolu. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy z zakresu wychowania nauczania dzieci w wieku przedszkolnym. Student/studentka jest gotowy/gotowa do praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w placówce oświatowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Ewa Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Ewa Lewandowska, Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega dokumentacja praktyk. • protokoły hospitacji zajęć • scenariusze realizacji zajęć • diagnozę dziecka (anonimową charakterystykę wybranego ucznia), • opinia o praktykancie. |
|
Pełny opis: |
• doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela; • dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych; • rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych; • poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela - wychowawcy; • nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć; • nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta; • nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów; • pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych; • nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 30 E-learning 5 Przygotowanie się do zajęć 15 Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega dokumentacja praktyk. • protokoły hospitacji zajęć • scenariusze realizacji zajęć • diagnozę dziecka (anonimową charakterystykę wybranego ucznia), • opinia o praktykancie. |
|
Pełny opis: |
• doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela; • dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych; • rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych; • poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela - wychowawcy; • nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć; • nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta; • nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów; • pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych; • nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk. Sikorska I (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca Thompson J. (2013), Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa.(libra-ibuk) |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć 15 Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - podstawą zaliczenia jest przedstawiona dokumentacja potwierdzająca realizację zadań wynikających z programu praktyki i indywidualna rozmowy z opiekunem praktyk . Zaliczenie praktyki dokonywane jest po analizie kompletnej dokumentacji (karta praktykanta APS, karta oceny praktyki, rejestr zrealizowanych zadań praktyki, protokoły hospitacji zajęć, scenariusze realizacji zajęć, anonimowa charakterystyka wybranego dziecka) i indywidualnej rozmowie z opiekunem praktyk. |
|
Pełny opis: |
W ramach praktyki zadaniem studenta jest: • doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela; • dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych; • rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych; • poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela -wychowawcy; • nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć; • nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta; • nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów; • pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych; • nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. (libra-ibuk); Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk). Literatura uzupełniająca: Gruszczyk-Kolczyńska E., (2003), O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, s. 269-277; Kozdroń A., (2014), Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Wyd. Difin, Warszawa; Kruk H., (1990), Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; Gispert C., Clariana a., Nieto M., (2014), Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: informacyjne: rozmowa, obserwacja, analiza przypadków, analiza dokumentacji, zadania praktyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 E-learning 5 Przygotowanie się do zajęć 15 Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki)- 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zalewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: - podstawą zaliczenia jest przedstawiona dokumentacja potwierdzająca realizację zadań wynikających z programu praktyki i indywidualna rozmowy z opiekunem praktyk . Zaliczenie praktyki dokonywane jest po analizie kompletnej dokumentacji (karta praktykanta APS, karta oceny praktyki, rejestr zrealizowanych zadań praktyki, protokoły hospitacji zajęć, scenariusze realizacji zajęć, anonimowa charakterystyka wybranego dziecka) i indywidualnej rozmowie z opiekunem praktyk. |
|
Pełny opis: |
W ramach praktyki zadaniem studenta jest: • doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela; • dokonanie umiejętności obserwacji niezbędnej do wyjaśnienia poruszanych na zajęciach zagadnień teoretycznych z zakresu tematyki zajęć metodycznych; • rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i postaw pedagogicznych; • poznanie organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych czynności nauczyciela -wychowawcy; • nabycie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć; • nabycie umiejętności analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyki przez opiekunów prowadzących studenta; • nabycie umiejętności analizowania własnej pracy, jej efektów oraz pracy uczniów; • pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności pedagogicznych; • nabycie umiejętności samodzielnego opracowania scenariuszy zajęć oraz prowadzenie zajęć z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Leżańska W., Płóciennik E. (2021), Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. (libra-ibuk); Olechowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, PWN, Warszawa.(libra-ibuk). Literatura uzupełniająca: Gruszczyk-Kolczyńska E., (2003), O roli zabawek w procesie rozwoju umysłowego dzieci, Wychowanie w Przedszkolu, nr 5, s. 269-277; Kozdroń A., (2014), Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Wyd. Difin, Warszawa; Kruk H., (1990), Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu z komentarzem metodycznym, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; Gispert C., Clariana a., Nieto M., (2014), Wielki podręcznik dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Teoria i scenariusze zabaw; Wyd. JEDNOŚĆ; Kielce. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: informacyjne: rozmowa, obserwacja, analiza przypadków, analiza dokumentacji, zadania praktyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 E-learning 5 Przygotowanie się do zajęć 15 Inne formy (przygotowanie dokumentacji praktyki)- 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.