Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-WSE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Społeczny wymiar wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi, w tym szczególnie nad dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; problematyka więzi społecznych w rodzinach, przedszkolach i szkołach, grupach rówieśniczych i ich znaczenie dla inkulturacji i uspołecznienia. Analizowanie osiągnięć edukacyjnych dzieci i uczniów w świetle podstawowych ujęć teoretycznych z obszaru socjologii edukacji. Analizowanie działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu socjologii edukacji; kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem etapu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej; typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych w projektowaniu systemów wczesnej edukacji; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych; fundamentalne dylematy współczesnej edukacji. Umiejętności Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych problemów socjologii edukacji, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i kierowania procesami społecznymi w środowisku wychowania i kształcenia dziecka i ucznia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Błażej Przybylski | |
Prowadzący grup: | Błażej Przybylski, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA WIEDZA: - zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym); - aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych). UMIEJĘTNOŚCI: - zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym); - aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych). KOMPETENCJE: - zaliczenie w formie ustnej (odpowiedzi na pytania otwarte, o charakterze problemowym); - aktywność podczas konwersatorium (poziom i jakość uczestnictwa w dyskusjach problemowych). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Młodzież - wybrane zagadnienia z pedagogiki młodzieży |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. Literatura uzupełniająca: 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - dyskusje problemowe w czasie konwersatorium - omawianie wybranych tekstów naukowych - Dyskusje na temat przeczytanych lektur. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 15 Przygotowanie do zaliczenia 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: Frekwencja, aktywny udział na zajęciach, zaliczenie pisemne |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: 1.Przedmiot socjologii edukacji. 2.Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. 3.Stratyfikacja a edukacja. 4.Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne. 5.Wartości i wartości edukacyjne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: M.J. Szymański, Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2021. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Dyfin, Warszawa 2021. M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji,Wolters Kluwer, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: M.J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - dyskusja, - metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.