Trening kreatywnego myślenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-TKM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening kreatywnego myślenia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Wzmacnianie motywacji do twórczego funkcjonowania, potrzeby tworzenia, twórczej samooceny. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Twórcze rozwiązywanie problemów - wybrane metody. Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego (zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie proces rozwoju potencjału twórczego człowieka oraz ich praktyczne zastosowanie w rozwoju osobistym i zawodowym. Umiejętności Student/-ka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii w zakresie problematyki twórczości. Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia rozwoju własnego. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu psychologii twórczości. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gajda | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gajda, Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Zespołowy projekt zaliczeniowy z prezentacją na forum grupy (na zakończenie cyklu zajęć). LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0Aym_QXPGyEwRoyHZlPaxUTy4F5RD0SkTCSmdX35f2g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c7c66b3f-dee6-4b34-a808-ea7b7855efba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
- Szczegółowe cele treningów kreatywności. Zasady i strategie ułatwiające twórcze rozwiązywanie problemów. - Budowanie samoświadomości twórczej - metody niekonwencjonalnego poznawania siebie i innych, odkrywanie swoich zalet i wad, określanie celów, potrzeb i planów; - Ćwiczenia ekspresji poprzez różne środki wyrazu – plastyczne, muzyczne, teatralne, literackie; - Budowanie klimatu grupowego sprzyjającego tworzeniu (współdziałanie, budowanie zaufania, komunikowanie się, atmosfera grupowa, budowanie emocji filokreatywnych, uczenie się przez zabawę); - Stymulowanie motywacji do działań twórczych (motywacji wewnętrznej, potrzeby tworzenia, wytrwałości, znaczenia działań twórczych w życiu człowieka); - Rozwijanie ciekawości poznawczej, wzmacnianie wiary we własne możliwości kreacji, dyspozycji autokreacyjnych; - Rozwijanie wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań, poszukiwania sprzeczności, ćwiczenia prowadzące do niestandardowego wglądu w rzeczywistość, otwartości na doświadczenie; - Stymulowanie zdolności poznawczych: antycypowania, dokonywania skojarzeń, abstrahowania, klasyfikowania i uogólniania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego (szczególnie myślenie przez analogie); - Elementarne zdolności intelektualne bezpośrednio związane z twórczością: stymulowanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia; próby płynności słownej, skojarzeniowej, ideacyjnej i ekspresyjnej, próby semantycznej giętkości spontanicznej, próby oryginalności. - Rozwijanie wrażliwości na problemy, umiejętności dostrzegania, formułowania i przekształcania pytań problemowych; stymulowanie umiejętności eksplorowania i transformowania problemów i rozwiązań. - Ćwiczenia wyobraźni twórczej; twórcze wizualizacje, rozwijanie obrazowości, transformatywności i oryginalności wyobraźni. - Twórcze rozwiązywanie problemów. Heurystyki w praktyce edukacyjnej - tworzenie projektów edukacyjnych przy wykorzystaniu metod i technik rozwiązywania problemów; |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno. Karolak, W. (2021). Arteterapia w twórczym rozwoju. Ćwiczenia, warsztaty, Jankowska, D. M., Gajda, A., Karwowski, M. (2022). Kompas kreatywności Program rozwijania kreatywności i kompetencji wielokulturowych. Wrocław, UWr |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog - prezentacja UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody twórczego rozwiązywania problemów - metoda projektu KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - projekty grupowe - gry symulacyjne NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie do zajęć: 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h Liczba punktów ECTS – 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca wykonana przez studentów w grupach 2. indywidualne wykonanie kart pracy w trakcie zajęć 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS Teams Link do zespołu: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3akue0OZGx2hU-u2Gb4683YqXDrA7hitmxbmCaylKpSGY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b2105b11-d7cb-4799-b5c8-dfb9d8d54611&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaE30VzVXSLprnJXnYV7IDEsP27m0DeS7ExfZEY_X4EQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d9e0d3e8-1722-4424-9ea7-6e0b728ea5ca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS 3. Dyżur akademicki |
|
Pełny opis: |
1. Budowanie klimatu – zasady treningu. Czym jest kreatywne myślenie? Rozwijanie twórczej samoświadomości. Myślenie pytajne, ciekawość poznawcza, różne punkty widzenia. Zdolności związane z myśleniem pytajnym oraz możliwości ich stymulowania. 2. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego. Ćwiczenia rozwijające zdolności dostrzegania problemów oraz zdolności formułowania pytań w treningu kreatywności. 3. Warsztaty kreatywnego myślenia, z wykorzystaniem elementów myślenia pytajnego, kombinacyjnego i transformacyjnego. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów. |
|
Literatura: |
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar. Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody dyskusyjne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - ćwiczenia grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie się do zajęć - 5h Przygotowanie ćwiczenia - 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gajda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Gajda | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Gajda, Ewa Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca wykonana przez studentów w grupach 2. indywidualne wykonanie kart pracy w trakcie zajęć 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS Teams Link do zespołu: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Ak9iecT9Jm25HNrwIfUEnrswix-cGdEhoJConpVBkwRg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b94364a5-ca73-4c00-8a45-da070fd89702&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AZe--jY5Kp6iRyuUHkWlGvVOQz2NiASgOGvNv8XuKw2Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c5fd8302-dca9-4d45-8e29-1b26cbb103f8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 4: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AKdlsPuIfUWXmzAbG6bqn7d89Uc8DZOjr4dd5iDdoyoU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=234587a4-6db6-42ec-b247-a3d763b49532&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS 3. Dyżur akademicki |
|
Pełny opis: |
1. Budowanie klimatu – zasady treningu. Czym jest kreatywne myślenie 2. Rozwijanie twórczej samoświadomości. Myślenie pytajne, ciekawość poznawcza, różne punkty widzenia. 3. Zdolności związane z myśleniem pytajnym oraz możliwości ich stymulowania. 4. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego. 5. Ćwiczenia rozwijające zdolności dostrzegania problemów oraz zdolności formułowania pytań w treningu kreatywności. 6. Warsztaty kreatywnego myślenia, z wykorzystaniem elementów myślenia pytajnego, kombinacyjnego i transformacyjnego. 7. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów. |
|
Literatura: |
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody dyskusyjne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - ćwiczenia grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie się do zajęć - 5h Przygotowanie ćwiczenia - 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca wykonana przez studentów w grupach 2. indywidualne wykonanie kart pracy w trakcie zajęć 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS Teams Link do zespołu: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aHswwIrmwasdZzi3MSynDLOTdqYOIAAGZUqf3FdKDkB41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ae82de04-0f4f-4c1b-9748-a993964a0e61&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaJZLq0pqdQ5kd08sP_8h-dx-ZNkDy_-lsF3FbVV-USI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=828f5dc0-00e7-430d-815f-be3ad7a53acb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS 3. Dyżur akademicki |
|
Pełny opis: |
1. Budowanie klimatu – zasady treningu. Czym jest kreatywne myślenie? Rozwijanie twórczej samoświadomości. Myślenie pytajne, ciekawość poznawcza, różne punkty widzenia. Zdolności związane z myśleniem pytajnym oraz możliwości ich stymulowania. 2. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego. Ćwiczenia rozwijające zdolności dostrzegania problemów oraz zdolności formułowania pytań w treningu kreatywności. 3. Warsztaty kreatywnego myślenia, z wykorzystaniem elementów myślenia pytajnego, kombinacyjnego i transformacyjnego. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów. |
|
Literatura: |
Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar. Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody dyskusyjne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - ćwiczenia grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie się do zajęć - 5h Przygotowanie ćwiczenia - 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h Liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.