Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening kreatywnego myślenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-TKM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening kreatywnego myślenia
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Wzmacnianie motywacji do twórczego funkcjonowania, potrzeby tworzenia, twórczej samooceny. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Twórcze rozwiązywanie problemów - wybrane metody. Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego (zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie proces rozwoju potencjału twórczego człowieka oraz ich praktyczne zastosowanie w rozwoju osobistym i zawodowym.

Umiejętności

Student/-ka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii w zakresie problematyki twórczości.

Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia rozwoju własnego.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu psychologii twórczości.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gajda
Prowadzący grup: Aleksandra Gajda, Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Zespołowy projekt zaliczeniowy z prezentacją na forum grupy (na zakończenie cyklu zajęć).

LINK DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0Aym_QXPGyEwRoyHZlPaxUTy4F5RD0SkTCSmdX35f2g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c7c66b3f-dee6-4b34-a808-ea7b7855efba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

- Szczegółowe cele treningów kreatywności. Zasady i strategie ułatwiające twórcze rozwiązywanie problemów.

- Budowanie samoświadomości twórczej - metody niekonwencjonalnego poznawania siebie i innych, odkrywanie swoich zalet i wad, określanie celów, potrzeb i planów;

- Ćwiczenia ekspresji poprzez różne środki wyrazu – plastyczne, muzyczne, teatralne, literackie;

- Budowanie klimatu grupowego sprzyjającego tworzeniu (współdziałanie, budowanie zaufania, komunikowanie się, atmosfera grupowa, budowanie emocji filokreatywnych, uczenie się przez zabawę);

- Stymulowanie motywacji do działań twórczych (motywacji wewnętrznej, potrzeby tworzenia, wytrwałości, znaczenia działań twórczych w życiu człowieka);

- Rozwijanie ciekawości poznawczej, wzmacnianie wiary we własne możliwości kreacji, dyspozycji autokreacyjnych;

- Rozwijanie wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań, poszukiwania sprzeczności, ćwiczenia prowadzące do niestandardowego wglądu w rzeczywistość, otwartości na doświadczenie;

- Stymulowanie zdolności poznawczych: antycypowania, dokonywania skojarzeń, abstrahowania, klasyfikowania i uogólniania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego (szczególnie myślenie przez analogie);

- Elementarne zdolności intelektualne bezpośrednio związane z twórczością: stymulowanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia; próby płynności słownej, skojarzeniowej, ideacyjnej i ekspresyjnej, próby semantycznej giętkości spontanicznej, próby oryginalności.

- Rozwijanie wrażliwości na problemy, umiejętności dostrzegania, formułowania i przekształcania pytań problemowych; stymulowanie umiejętności eksplorowania i transformowania problemów i rozwiązań.

- Ćwiczenia wyobraźni twórczej; twórcze wizualizacje, rozwijanie obrazowości, transformatywności i oryginalności wyobraźni.

- Twórcze rozwiązywanie problemów. Heurystyki w praktyce edukacyjnej - tworzenie projektów edukacyjnych przy wykorzystaniu metod i technik rozwiązywania problemów;

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno.

Karolak, W. (2021). Arteterapia w twórczym rozwoju. Ćwiczenia, warsztaty,

Jankowska, D. M., Gajda, A., Karwowski, M. (2022). Kompas kreatywności Program rozwijania kreatywności i kompetencji wielokulturowych. Wrocław, UWr

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

- prezentacja

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody twórczego rozwiązywania problemów

- metoda projektu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- projekty grupowe

- gry symulacyjne

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie do zajęć: 5h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 5h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h

Liczba punktów ECTS – 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca wykonana przez studentów w grupach

2. indywidualne wykonanie kart pracy w trakcie zajęć

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS Teams

Link do zespołu:

Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3akue0OZGx2hU-u2Gb4683YqXDrA7hitmxbmCaylKpSGY1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b2105b11-d7cb-4799-b5c8-dfb9d8d54611&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaE30VzVXSLprnJXnYV7IDEsP27m0DeS7ExfZEY_X4EQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d9e0d3e8-1722-4424-9ea7-6e0b728ea5ca&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

3. Dyżur akademicki

Pełny opis:

1. Budowanie klimatu – zasady treningu. Czym jest kreatywne myślenie? Rozwijanie twórczej samoświadomości. Myślenie pytajne, ciekawość poznawcza, różne punkty widzenia. Zdolności związane z myśleniem pytajnym oraz możliwości ich stymulowania.

2. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego. Ćwiczenia rozwijające zdolności dostrzegania problemów oraz zdolności formułowania pytań w treningu kreatywności.

3. Warsztaty kreatywnego myślenia, z wykorzystaniem elementów myślenia pytajnego, kombinacyjnego i transformacyjnego. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów.

Literatura:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar.

Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody dyskusyjne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- ćwiczenia grupowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 5h

Przygotowanie ćwiczenia - 5h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h

Liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Aleksandra Gajda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Gajda
Prowadzący grup: Aleksandra Gajda, Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca wykonana przez studentów w grupach

2. indywidualne wykonanie kart pracy w trakcie zajęć

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS Teams

Link do zespołu:

Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Ak9iecT9Jm25HNrwIfUEnrswix-cGdEhoJConpVBkwRg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b94364a5-ca73-4c00-8a45-da070fd89702&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AZe--jY5Kp6iRyuUHkWlGvVOQz2NiASgOGvNv8XuKw2Q1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c5fd8302-dca9-4d45-8e29-1b26cbb103f8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 4: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AKdlsPuIfUWXmzAbG6bqn7d89Uc8DZOjr4dd5iDdoyoU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=234587a4-6db6-42ec-b247-a3d763b49532&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

3. Dyżur akademicki

Pełny opis:

1. Budowanie klimatu – zasady treningu. Czym jest kreatywne myślenie

2. Rozwijanie twórczej samoświadomości. Myślenie pytajne, ciekawość poznawcza, różne punkty widzenia.

3. Zdolności związane z myśleniem pytajnym oraz możliwości ich stymulowania.

4. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego.

5. Ćwiczenia rozwijające zdolności dostrzegania problemów oraz zdolności formułowania pytań w treningu kreatywności.

6. Warsztaty kreatywnego myślenia, z wykorzystaniem elementów myślenia pytajnego, kombinacyjnego i transformacyjnego.

7. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów.

Literatura:

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody dyskusyjne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- ćwiczenia grupowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 5h

Przygotowanie ćwiczenia - 5h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h

Liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca wykonana przez studentów w grupach

2. indywidualne wykonanie kart pracy w trakcie zajęć

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS Teams

Link do zespołu:

Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aHswwIrmwasdZzi3MSynDLOTdqYOIAAGZUqf3FdKDkB41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ae82de04-0f4f-4c1b-9748-a993964a0e61&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaJZLq0pqdQ5kd08sP_8h-dx-ZNkDy_-lsF3FbVV-USI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=828f5dc0-00e7-430d-815f-be3ad7a53acb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

3. Dyżur akademicki

Pełny opis:

1. Budowanie klimatu – zasady treningu. Czym jest kreatywne myślenie? Rozwijanie twórczej samoświadomości. Myślenie pytajne, ciekawość poznawcza, różne punkty widzenia. Zdolności związane z myśleniem pytajnym oraz możliwości ich stymulowania.

2. Stymulowanie wybranych operacji umysłowych. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego. Ćwiczenia rozwijające zdolności dostrzegania problemów oraz zdolności formułowania pytań w treningu kreatywności.

3. Warsztaty kreatywnego myślenia, z wykorzystaniem elementów myślenia pytajnego, kombinacyjnego i transformacyjnego. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów.

Literatura:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgar.

Chybicka, A. (2017). Outside the box. Jak myśleć i działać kreatywnie. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody dyskusyjne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- ćwiczenia grupowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 5h

Przygotowanie ćwiczenia - 5h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h

Liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)